Körkort 2005

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
skoteridioten skrev:
Om man kommer till den här situationen på en uppkörning, och har fordon bakom sig.. Då lär man väl få fortsätta och ta höger vid ett senare tillfälle, vända, åka tillbaks och sen höger in på den vägen som man skulle in på från början. Eller blir provgubben sur då? Det är ju så man gör med bil :va

Fullt tillåtet och klokt i vissa lägen. Man skall nog se till att det är motiverat om man gör det på en uppkörning bara.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Wheelie84 skrev:
Idag fick jag mitt kort...fixade uppkörningen..skönt som fan..=) Så idag har jag varit ute och glidit med min CBR954..=) 25 mil blev det..helt underbart. =)
GRATTIS, JAG ÄR GRYMT AVIS! Kör upp om en vecka 18 maj, några sista tips på vad jag ska tänka på? Kör upp privat. Säkerhetskontroll m.m. m.m...
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Speedmistress skrev:
Ska ju köra upp nästa onsdag. Har tagit hur många lektioner som helst, hade noll förkunskaper innan, har tränat krypkörning en miljard gånger men fortfarande går det åt h-vete ibland. Klarade dock det på uppkörningen förra veckan men torskade på hinderbanan, som ju är enklare än krypkörning (tycker iaf jag) typiskt alltså nu ska man gå och vara nervös för krypkörningen igen. Tycker att man skulle slippa de delar man klarat, på nästa uppkörning!


Känns bra för självförtroendet att höra att du tagit massa lektioner, mindre bra för plånboken. :D
Jag kommer också behöva ta hur många lektioner som helst.
Jag håller helt och hållet med dig! Fan har man klarat krypkörningen en gång borde man få slippa de nästa gång. hehe :rolleyes:
Jag kommer va riktigt skit nervös när de är dags så jag kommer inte våga berätta för någon.

Lycka till!
Ska verkligen hålla en tumme! :tummenupp
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
skoteridioten skrev:
Glömde säga att jag har kört ca 500 meter landsväg och rundat en rondell med en RD350 förra sommarn :näsblod
Sen har jag testat lite Enduro nu i vår, både på is och grus.. har funkat rätt så bra, så det räcker nog med nån timme på en stor hoj för att vara tillräckligt varm i kläderna inför uppkörningen (31/5) ;)

Har bokat 4 80-minuters här i stan, sen 3 till (varav en dubbel) i Mora där jag ska köra upp..
Som sagt, första lektionen imorn! Är lite orolig för att de inte ska ha några stövlar som passar mig bra, har de det så ska det nog fixa sig :tummenupp

Ja men då kan ju jag erkänna att jag körde lite 125a och en lektion 550 på Jarla förra hösten.
Hmmm tror du lär dig lite snabbare än mig.
Bhöver betydligt mer än en timme för att bli varm i kläderna. :rolleyes:

Stövlar ska du nog inte oroa dig för.

Kom ihåg att du har en skyldighet sen att meddela oss hur de gick för dig!

:)
 

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
Ska skriva upp idag.... har inte varit något nervös innan, (brukar faktiskt inte bli det heller), men nu börjar det kännas i magen... :gnissla
Vore så illa surt om man missade, man har ju ändå haft bil-kort i 5 år...
Jaja, är väl bara att försöka igen isf..
Lycka till ni andra som också skriver idag!! :)
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Säkerhetskontroll på en Volvo S60 någon som vill förklara för mig vad man skall göra ?

Mitt 5 år gamla A-kort hjälper mig inte så mkt med säkerhetskontrollen.. kolla baksvingen och hjullager är lite svårt på bil :D

Halka på Måndag och Uppkörning nästa Fredag :4skrika :4skrika
Kör privat så det här med säkerhetskontrollen .. om ngn här har färsk info hur man gör får ni verkligen dela med er..

Tacksam för all hjälp !!
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
skoteridioten skrev:
Om man kommer till den här situationen på en uppkörning, och har fordon bakom sig.. Då lär man väl få fortsätta och ta höger vid ett senare tillfälle, vända, åka tillbaks och sen höger in på den vägen som man skulle in på från början. Eller blir provgubben sur då? Det är ju så man gör med bil :va

Beror på situationen får jag säga där med.
Alltså en vänstersväng på landsväg...(som det troligtvis är det du pratar om)
skall man ju planera i mycket god tid låååååångt föra själva svängen.

Har du några bilar bakom dig och du hinner planera (vilket är förutsättningen
på en uppkörning) så kan du ju gå ut till höger för att "tömma av trafiken bakåt".
OM du får lov att gå ut till höger och det är riskfritt. (ingen korsning, inga väg-
markeringar som säger annat osv...)
Sen kan du gå tebax och göra din sväng...men som sagt var kräver det mycket
god planering och det långt i förväg så du hinner med allt.


Kan man inte det och man har mycket trafik bakom sig samt framför och man
inte har en lucka att göra en säker sväng så beror det lite på hur korsningen
ser ut på landsvägen.

Har du en fyrvägskorsning så kan du ju svänga till höger direkt och sedan köra
rakt över...har du inte det så kör du förbi korsningen och in på en bra och
tillåten högerväg och gör svängen tillbaka för att sedan ute på huvudleden göra
en högersväng.

Men planering är verkligen A och O!!!! :fakta
 

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
VTR 1000
Eureka skrev:
Säkerhetskontroll på en Volvo S60 någon som vill förklara för mig vad man skall göra ?

Mitt 5 år gamla A-kort hjälper mig inte så mkt med säkerhetskontrollen.. kolla baksvingen och hjullager är lite svårt på bil :D

Halka på Måndag och Uppkörning nästa Fredag :4skrika :4skrika
Kör privat så det här med säkerhetskontrollen .. om ngn här har färsk info hur man gör får ni verkligen dela med er..

Tacksam för all hjälp !!

Det är bara att kolla alla lampor, tuta och däck
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Eureka skrev:
Säkerhetskontroll på en Volvo S60 någon som vill förklara för mig vad man skall göra ?

Mitt 5 år gamla A-kort hjälper mig inte så mkt med säkerhetskontrollen.. kolla baksvingen och hjullager är lite svårt på bil :D

Halka på Måndag och Uppkörning nästa Fredag :4skrika :4skrika
Kör privat så det här med säkerhetskontrollen .. om ngn här har färsk info hur man gör får ni verkligen dela med er..

Tacksam för all hjälp !!

På en bil finns 3 säkerhetskontroller.
Yttre, inre och motorn.

Yttre:
1.Halvljus, helljus, blinkers och däck
2.Dimljus, blinkers och däck
3.Broms- och backljus

Inre:
1.Tuta
2.Indikeringslampor
3.Spolarvätska
4.Defroster fram och bak
5.Varningsblinkers
6.Bälte
7.Styr- och bromsservo
8.Parkeringsbroms

Motorn:
1.Spolarvätska
2.Generatorremmen
3.Styrservoolja
4.Glykol
5.Bromsvätska
6.Batteri
7.Oljesticka och påfyllning
 

nkk

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Honda 600
Där satt den!

Klarade uppkörningen för mindre än en timme sedan! Gissa om det känns skönt! Jag var lite tveksam imorse men att gå upp i ottan för att köra på banan ett tag innan provet var defenitivt värt det!
Jag fick göra 90-bromsen en andra gång eftersom jag insisterade på att svärta asfalten lite på slutet. :tungan I övrigt fanns det inget att anmärka på.
Igår var det första gången jag körde "väja-slalom" banan, det var tur det! Den ena privatisten hade aldrig kört konbanerna förut, INGEN BRA IDÈ! Och den andra kom tyvärr inte helavägen med krypandet... Men vi från körskolan klarade det. Så då fick vi vara ute i trafiken nästan dubbelt så länge och det var faktiskt riktigt kul. Och vilken känsla att köra tillbaka ENSAM, utan någon som förföljer och bedömmer.

Nu blir det hoj-semester i sommar!

Till er som håller på har jag bara en rekomendation, kör med insidan!

:banana
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Jag klarade det :) :banana :banana :yoparty :Bugar nu ska jag ut och visa :arsele för alla som kör bil. Ha ha fan vad livet är gutt ibland.... :banana
 

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
nkk skrev:
Klarade uppkörningen för mindre än en timme sedan! Gissa om det känns skönt! Jag var lite tveksam imorse men att gå upp i ottan för att köra på banan ett tag innan provet var defenitivt värt det!
Jag fick göra 90-bromsen en andra gång eftersom jag insisterade på att svärta asfalten lite på slutet. :tungan I övrigt fanns det inget att anmärka på.
Igår var det första gången jag körde "väja-slalom" banan, det var tur det! Den ena privatisten hade aldrig kört konbanerna förut, INGEN BRA IDÈ! Och den andra kom tyvärr inte helavägen med krypandet... Men vi från körskolan klarade det. Så då fick vi vara ute i trafiken nästan dubbelt så länge och det var faktiskt riktigt kul. Och vilken känsla att köra tillbaka ENSAM, utan någon som förföljer och bedömmer.

Nu blir det hoj-semester i sommar!

Till er som håller på har jag bara en rekomendation, kör med insidan!

:banana


Grattis!!! :tummenupp
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Härligt #78# (och ni andra också!!!). Du körde upp i Malmö va? Vilka banor fick du köra?

Vart fick du köra i trafiken sen?

Jag har min uppkörning om exakt en vecka just i Malmö... :) *nervöst*
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Då har man själv körkort också! :banana Klarade det för nån timme sen i Barkarby! =)

Livet :yoparty nu!
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Grattis ni här ovan! :yoparty

Körde själv förtsa körlektionen idag, första gången nånsin jag satt på en riktig mc.. gick rätt så bra :)
Han med stadstrafik, landsväg och manöverbanorna på 80 minuter.. Så det blir nog lite ändrade planer nu, ska köra imorn igen, sen se om det blev en ledig uppkörningstid den 23:dje eller inte :banana
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Idag klarade jag kortet!! GUD VA SKÖNT! :banana :banana
Så här gick det till:
Körde ju upp i västerås på grund av dåligt med tider i Örebro. Samtliga körskolor var vid manöverbanan redan vid 07.00 med sina elever o körde manöverbanan vi sen skulle köra upp på:) Verkar som vägverket där tycker det är ok så länge det sker före 07.30 om uppkörning 08.15.

Jag var den som skulle köra manöver sist(vi var 3 stycken som körde upp). Dom andra 2 klarade sig och så även jag. Vi körde den raka krypen samt den med undanmanöver i början(åt vänster).

Sen skulle jag ut i trafiken först. Trots att han sett protokollet att jag i Örebro blev kuggad på lågt tempo grusväg så körde vi ingen grusväg:). Vi körde landsväg och villaområden osv osv. Allt flöt fint. Gjorde ett misstag(tog fel körfält när jag skulle rakt fram en gång men rättade till det) så tyckte han det såg bra ut och "Körningen är godkänd" var underbara ord att höra!!!!!

Lycka till alla ni som sliter med ert körkort!!

:banana :banana En lycklig Yadis :banana :banana :banana
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Shit, vad många det är som klarar kortet nu! Grattis som fan till er!

En annan har tagit sin andra lektion och tycker att tiden enbart segar sig fram och önskar att man kunde köra minst 18 timmar per dygn! :)
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Sad Glad skrev:
Härligt #78# (och ni andra också!!!). Du körde upp i Malmö va? Vilka banor fick du köra?

Vart fick du köra i trafiken sen?

Jag har min uppkörning om exakt en vecka just i Malmö... :) *nervöst*


Nej jag körde upp i Ronneby (blekinge).

Jag fick lågfarten med stopp och sen högfarten med undanmanövern i början. Fick kolla el och bromsar på säkerhetskontrollen

Uppkörningsmannen (gubben) hette Magnus och va från växjö. Han va mycket bra. Han pratade med en så man värkligen kände att han snackade med mig och inte bara sa sånt han säger till alla. En stor :tummenupp för honom. Till och med dom som kuggade på banan tyckte att han va toppen.
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Yadis skrev:
Idag klarade jag kortet!! GUD VA SKÖNT! :banana :banana
Så här gick det till:
Körde ju upp i västerås på grund av dåligt med tider i Örebro. Samtliga körskolor var vid manöverbanan redan vid 07.00 med sina elever o körde manöverbanan vi sen skulle köra upp på:) Verkar som vägverket där tycker det är ok så länge det sker före 07.30 om uppkörning 08.15.

Jag var den som skulle köra manöver sist(vi var 3 stycken som körde upp). Dom andra 2 klarade sig och så även jag. Vi körde den raka krypen samt den med undanmanöver i början(åt vänster).

Sen skulle jag ut i trafiken först. Trots att han sett protokollet att jag i Örebro blev kuggad på lågt tempo grusväg så körde vi ingen grusväg:). Vi körde landsväg och villaområden osv osv. Allt flöt fint. Gjorde ett misstag(tog fel körfält när jag skulle rakt fram en gång men rättade till det) så tyckte han det såg bra ut och "Körningen är godkänd" var underbara ord att höra!!!!!

Lycka till alla ni som sliter med ert körkort!!

:banana :banana En lycklig Yadis :banana :banana :banana

Grattis Det blev ju bara en vecka senare än planerat då ju...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top