Körkort 2005

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
CBR 600F '96
Var ut till manöverbanorna idag igen. Förra lektionen för knappt två veckor sen var första gången vi åkte ut dit, och jag fick testa krypkörningen. Det gick inte alls. Har nött en drös timmar de senaste veckorna, och det verkar som det gett resultat - inte BARA på krypkörningen utan i allmänhet! :)

Testade högfartsbanan idag och det gick i princip direkt, min lärare fick instruera mig att lägga ner hojen lite mer och på annat sätt i kurvan i slutet av serpentinen, sen gick det i princip helt utan problem faktiskt! Sen testade jag lite smånervöst hur det gick i lågfartsbanan, man vet ju aldrig hur det går med en annan hoj en sin egen. Gick finfint på första försöket! "Nu ser det ju faktiskt ut som du kan köra hoj" tyckte han och gav mig en ryggdunk :nicka

Nu ska det bara köras lite i trafik, sen bokar de uppkörningstid!

Sensmoralen är väl att om man verkligen har koll på hojen i krypkörningen så har man mycket gratis inför de andra momenten också! :tummenupp

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Richie skrev:
så där ja... första körlektionen gjord, hade skitkul :) MC rockar :yoparty

Det är lite småvarmt med MC-ställ när det är så här varmt, men när man får lite fart så fläktar det skönt :) Trodde faktiskt de skulle vara värre, och jag trodde det skulle vara svårare att köra hoj än det var :)

nu ska dem betas av fort som fan så man kan få en uppkörning snarast!

Vilken körskola blev det?
Har du lagat bilen än?

Falcon

BikerBoyz medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Z1000 -04, Hornet 600 -01
"Jag har väntat så länge på just den här dan"

Såååå jävla skönt....körde upp i morse och det gick som det skulle, lappen är kirrad och nu blir det en underbar sommar. Köpte hoj för typ två månader sedan för att få en morot och allt har gått så fort, så bra och jag är så nöjd.

Lycka till alla som håller på och till er andra så ses vi kanske på vägarna bland alla galna bilister.
/Rikard

:banana

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
RocketQueen skrev:
Idag klarade jag min teori! :banana

Skönt att slippa tänka på det va och bara fokusera på körningen.
Grattis!

Riverpool skrev:
Såååå jävla skönt....

Grattis Grattis

:tummenupp

Perfekt att få kortet lagom till värmen, körde en lektion på gården idag.
Övade krypkörning och serpentinbana, 30 grader stod på termometern och jag kunde vrida ur mitt skinnställ efteråt.
:jisses

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tjockisbulle, hur går de för dig nu?
Kommer du någonvart?
Du går inte oxå på den där knäppa skolan va?

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Jag har en fråga igen om högfartsbanan ;)
Det står ju att man ska köra den i 50km/h, sen vända och köra tillbaka i 50km/h. Hur tidigt kan man bromsa för att vända vid den sista konen?
Man ska ju även ha c:a 70m ansats innan man börjar med banan för att komma upp i 50km/h, men hur ska man lyckas köra tillbaka i samma hastighet när man bara har runt den sista konen på sig att accelerera?

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
iceaway skrev:
Det står ju att man ska köra den i 50km/h, sen vända och köra tillbaka i 50km/h. Hur tidigt kan man bromsa för att vända vid den sista konen?
Man ska ju även ha c:a 70m ansats innan man börjar med banan för att komma upp i 50km/h, men hur ska man lyckas köra tillbaka i samma hastighet när man bara har runt den sista konen på sig att accelerera?

Du bromsar några/någon kona innan vändningen. Accar sen upp den till runt 50 hyfsat snabbt(par, 3 koner) och värre än så är det inte.
Nån borde filma en bra körning i höghast. banan o lägga ut här...

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
iceaway skrev:

vadå, du har väl 5-6 koner på dig att få upp en fart på 50km/h innan du ska bromsa.

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Yadis skrev:
Du bromsar några/någon kona innan vändningen. Accar sen upp den till runt 50 hyfsat snabb(par, 3 koner) och värre än så är det inte.

Ok vad skönt. Måste öva mer på att acc:a medans jag svänger runt konerna. Blir nog bra med en lektion snart, så man kan få det visat för sig hur man ska göra. Nu får man liksom gå på känn och testa sig fram :)

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Alicia skrev:
Tjockisbulle, hur går de för dig nu?
Kommer du någonvart?
Du går inte oxå på den där knäppa skolan va?

Sakta men säkert, jag stressar inte så mycket. Kör typ 1-2 lektioner i veckan. men det börjar ordna upp sig nu, har en till trafiklektion på torsdag och tisdag nästa vecka har jag utbildningskontroll. = Uppkörning inför läraren med alla moment. Går den bra bokar dom en uppkörning åt mig, :Bugar

Ne min skola är inte knäpp, iallafall inte på nått negativt sätt. :)

Hur går det själv ?
Såg att du vart ute på bana, det måste vara den första i den här tråden som tidigast i sin karriär kört bana iallafall. :tummenupp

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
Yadis skrev:
Du bromsar några/någon kona innan vändningen. Accar sen upp den till runt 50 hyfsat snabbt(par, 3 koner) och värre än så är det inte.
Nån borde filma en bra körning i höghast. banan o lägga ut här...

aha :D är det därför alla klara den så bra förutom jag.. eller klara den men min körlärare tycker att jag är sämst på undanmanövern,,

btw fick även min körlärares velsingnelse idag :D

Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
tjockisbulle skrev:
Sakta men säkert, jag stressar inte så mycket. Kör typ 1-2 lektioner i veckan. men det börjar ordna upp sig nu, har en till trafiklektion på torsdag och tisdag nästa vecka har jag utbildningskontroll. = Uppkörning inför läraren med alla moment. Går den bra bokar dom en uppkörning åt mig, :Bugar

Ne min skola är inte knäpp, iallafall inte på nått negativt sätt. :)

Hur går det själv ?
Såg att du vart ute på bana, det måste vara den första i den här tråden som tidigast i sin karriär kört bana iallafall. :tummenupp

Håller tummarna för dig att de går bra då =)
Känns de nervöst då?

Jo, går väl rätt oki.
Har inte råd å ta så många körlektion, så dyrt.
Plus att skolan jag går på är fullbokade hela tiden.
Bana var riktigt roligt å köra, längtar till nästa gång.
Ska ta licens den 17 juli så efter de blir de att köra mycke.
Sen kommer väl kortet nångång i höst el nåt.
Ska nästa gång gå igenom alla manöverproven så man får väl se hur de går.

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
iceaway skrev:
Ok vad skönt. Måste öva mer på att acc:a medans jag svänger runt konerna. Blir nog bra med en lektion snart, så man kan få det visat för sig hur man ska göra. Nu får man liksom gå på känn och testa sig fram :)

Jag e ju grön jag med, och när jag la ner cykeln åt vänster så råkade jag givitvis samtidigt slå foten i backen när jag skulle växla :kocko
Fråga mig inte hur jag lyckades. jag hade hälen på fotpinnen, men nuddade backen med tårna.

gasa till på 1:an o släng i 3:an på engång så är du uppe i 50 strax efter första/andra konan.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
iceaway skrev:

Det beror helt och hållet på hur fort du kör...kör du fort måste du bromsa
tidigare annars flyger du förbi u-svängen rakt fram eller får sladd för du bromsar
på dig. Men som jag skrev innan på förra sidan så testa det och se hur det
känns. Och det där med acceleration...du har ju tvåan i när du gör svängen
så gasa på och titta långt fram så det inte ser kantigt ut i serpentinen och
lägg i trean sen i halva serpentinen.

Tänk på att du har farten med dig när du gör svängen vilket du inte har när
du börjar från stillastående.....där har du svaret.

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
MBGIRL skrev:
du har ju tvåan i när du gör svängen
så gasa på och titta långt fram så det inte ser kantigt ut i serpentinen och
lägg i trean sen i halva serpentinen..

Jag har en fråga eftersom min trafikskole lärare lärt mig att köra på ettan när jag rundar, fast rulla runt med kopplingen i liksom.
Det e alltid bra med en second opinion, så jag undrar hur du tycker man ska göra. 2ans växel i säger du. drivkraft på hjulen eller frikopplat?

Likaså inbromsningen. Har det någon betydelse om jag bromsar endast med bak, eller kombinerat fram o bak inför den rundningen!? Har märkt att bak släppt ett par ggr då jag kommit för fort.

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
iceaway skrev:
Vilken körskola blev det?
Har du lagat bilen än?
Lötsjö, av det jag läst här på forumet verkade dem typ bäst... Och jag tyckte de va skitbra faktiskt, läraren är asskön, hojjarna är inga jättegamla skorvar och framförallt så är ju körningen på Barkarby flygfält där uppkörningen är ;)

(plus att skolan ligger på cykelavstånd nu när bilen e paj ;))

Jag har fått hem delarna så de blir väl midsommarspillande under växellåda för tredje året i rad :)

Själv da? Bokat nåt ännu?

Riverpool & RockerQueen Stort grattis till er båda!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024