Körkort 2005

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
iceaway skrev:
Tack! En och en halv vecka kvar till uppkörning nu, hoppas det går lika bra.
Vad är det för ny hoj du ska skaffa?

Klart det går bra, tänk inte för mycket när du kör bara.. bara kör :tummenupp

Det blir en FZR 600, litet lyft mot 125an :tummenupp

Vad kör du för hoj, samt kör du upp på den?
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Anton_Ljunghusen skrev:
Klart det går bra, tänk inte för mycket när du kör bara.. bara kör :tummenupp

Det blir en FZR 600, litet lyft mot 125an :tummenupp

Vad kör du för hoj, samt kör du upp på den?

Nice! Jag kör en Suzuki VS800 ;) Vet inte än om jag kommer köra upp på den, det beror på om körskolan har någon hoj ledig när det är dags.
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Fixxxer skrev:
Och jag har tappat suget totalt. Vet inte vad jag ska göra för att få upp körningen igen.

Vet precis hur det känns.
Det är tråkigt när det blir så.

Jag tror jag malde för mkt på Manöverbanan.
Det vart tråkigt att köra på skolan.
Jag tappa min motivation helt.

Försök kör lite mer hemma om du har möjligheten, kör på kurviga vägar eller vad du nu tycker bäst om.

Träna gärna hemma på manövergrejset, men träna inte för mkt.
Det är viktigt att ge sej när det går bra, och inte när du misslyckat om du förstår.

Klarade jag va kortet som aldrig ens kört moped, så fixar du det oxå :)

Lycka till
/marie
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
BrandonW skrev:
Jag måste bara skriva av mig lite. Jag har tagit en massa lektioner men känner ändå att krypkörningen med slalom och vändning inte funkar bra.. En gång av ser någorlunda stabilt ut, men... Skriver på fredag och känner mig ganska säker på att det går vägen, men hela tiden gnager den där jävla vändningen!

Vad säger ni andra om vändnignen?

Hoppet lever! :tomten

Ja du den där vändningen hade jag oxå problem med.
Det gäller att slicka den tredje konan och ta ut i svängen rejält redan i början.
Titta inte ner i backen, titta åt det hållet du ska svänga, fast de vet du väl redan :)

Själv så gjorde jag upp banan på vår gräsmatta, rätt bra faktiskt.
För det är svårare att hålla balansen på gräsmattan än på asfallt.

Tänk på vilken sida du börjar om konan, vilken sväng du tycker är bäst höger el vänster.
För i Örebro får man välja hur man ska köra i Lågfartsdelen.

Den är hemsk, men det går!

Lycka till!
/marie
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ja, då får man väl spä på tråden med mer.....

Uppskrivning imorgon kl 15.10. Kan säja att NU snurrar det i huvvet av all teori. Känns som att man har fått IN allt, men hoppas bara att man kan få UT allt när man behöver det.

Sköt om er ute i trafiken!!
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Anton_Ljunghusen skrev:
En bit in på oktober brukar det rulla! Bor ju förstås lite på var man bor också
Ja då ska jag väl fan hinna med att få ta en runda med ett nytaget kort innan man låser in the
Baby :)

(i hope to dear god! this will happend!)

/Regards Cel
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Jag är rätt ny på detta forum. Har förvisso läst mycket och ofta här på SH, men aldrig kommit till skott för att skriva något.

Jag håller iaf på att ta KK, har övningskört ett par gånger. Skall ringa och boka uppkörning imorgon.

Det som jag har problem med är lågfartsbanorna, speciellt serpentinbanan som man måste vända på i slutet. Pfew!
Oh well, det är väll bara att traggla och traggla och traggla. :gnissla
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Tog min första körlektion i torsdags.. Första gången jag suttit på mc och det enda jag gjorde på lektionen var att lära mig mcn och sen krypkörning mellan konerna och vändningen, det gick rätt så bra redan då tycker jag..

Kommer jag råka på ännu större utmaningar eller kan jag känna mig lugn? :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har kommit halvvägs nu. Satte teorin!! ....med minsta möjliga marginal......

YES!!!
 

knut-sporthoj

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
yamaha tzr
manöverbana gbg

är det nån som vet nåt lämpligt ställe o övningsköra manöverbana i göteborg, brukar vara på en parkering o krypköra men skulle oxå behöva öva på detta me höghastighetsbana, inbromsningar osv. Jag övningskör privat. Har hört ryktas att det finns nåt på torslanda gamla flygfält men vet inte.....
k.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
knut-sporthoj skrev:
är det nån som vet nåt lämpligt ställe o övningsköra manöverbana i göteborg, brukar vara på en parkering o krypköra men skulle oxå behöva öva på detta me höghastighetsbana, inbromsningar osv. Jag övningskör privat. Har hört ryktas att det finns nåt på torslanda gamla flygfält men vet inte.....
k.

Finns en avstängd vägstump mitt emot MC-D i mölndal (vid åby). Bettonggrisar i ändarna så att inga bilar kommer in, men gott om plats för en hoj :tummenupp
Markeringar finns målade för manöverbanorna, men kolla dem noga. Vi upptäckte att det var en markering för mycket i lågfartsbanan :rolleyes:
 
Last edited:

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Körde själv upp idag..

Sov ganska bra natten före, upp klockan 5 och sedan iväg till skolan 3 mil bort. Vi är 5 körskoleelver som ska köra upp samt 2 privat varav en inte kommer. Får skjuts ut till Ludvika flygfält och vi börjar värma upp, allt sitter klockrent och asfalten börjar så smått torka upp. Mitt i allt så kommer det ett flygplan som landar och ungefär samtidigt så anländer kontrollanten. Han går igenom lite om vad vi ska göra och jag skulle bli tredje man ut. Den eviga väntan börjar med att titta på privatisten som tyvärr kuggar på högfartsdelen :( . Sedan så åker nästa man ut och inga problem där inte :tummenupp. Nu var det min tur, lite lätt nervös och får som säkerhetskontroll att kolla alla glapp och olja. Sedan iväg till lågfartsdelen där det går bra, trodde jag. Får göra om eftersom jag vilade foten på bromsen andra gången så går det dock klockrent :). Högfart och broms går som på räls och ända kommentaren var att han tyckte min rundsväng var lite för tvär :) Resten av trafikskoleeleverna klarar sig och vi åker tillbaka till trafikskolan.

Denna väntan till trafikdelen var snäppet värre än den förra och tillslut får jag ge mig ut i trafiken. Lite stelt till en början men efter en perfekt vänstersväng så började jag köra som en gud. Kommer i 70km/h och får syn på en tant, hon kollar på mig och har klart uppfattat att jag kommer. Men nejnej när jag är ca 30 meter ifrån henne så bara går hon rakt ut i vägen med rollatorn och jag får tvärbromsa, tänker jäkla kärring. Sedan så säger kontrollanten vänster och jag kommer in på en urdålig grusväg med spår från en skogsmaskin, tänker hurfan ska han kunna åka efter med sin blyhojj. Jaja, jag ger gärnet och lyckas komma upp i 70km/h känner mig som värsta enduroföraren. Får då höra att jag hört fel, vända sa jag inte vänster :rodnar. Sen så klaffar allt bilarna kommer i rätt ordning och jag glider till körskolan och vet att jag kommer att klara. Visst så klarar jag och ända kommentarerna var att jag skulle markera lite bättre i en rondell och lite om att ta för sig i vänstersväng :tungan. Jag tycker att kontrollanten var bra och om någon från körskolan läser detta så skulle det vara kul och höra om ni andra klarade det.

Hehe, fan va skönt att klara kortet nu ska jag ut och plåga rd:en.

Grattis till alla som klarat kortet och ni andra lycka till. :yoparty

Mvh Bosse
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Bomanrd skrev:
Körde själv upp idag..

Hehe, fan va skönt att klara kortet nu ska jag ut och plåga rd:en.

Grattis till alla som klarat kortet och ni andra lycka till. :yoparty

Mvh Bosse

Vill bara säga grattis, vet hur dant du känner.
Har snart haft mitt en HEL månad :hihi

/marie
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Nu är kortet äntligen klart! *pust* nu kan magsåret äntligen läka... :hihi
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top