Körkort 2005

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Finns det nåt mer sätt att kolla spårningen på en hoj som har kardandrift än att gå långt bakom/framför och kolla? (och det där med plankan förstås, men inget man har tillgång till vid uppkörning misstänker jag).
Vet inte om det är så på alla kardanhojar men mitt bakhjul sitter fast på båda sidorna i sina hål och verkar inte gå att flytta på i längsled.
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Speedsoda skrev:
Hur länge ordnar dom till uppkörningar :confused: ?? Jag har alltid rejsat tvåhjulingar på vintern och tänker fortsätta med det även när det gäller mc, frågan är om uppkörningsgubbarna tycker detsamma... :tungan

Var ute i Säve idag och söp in atmosfären, såg 3st förare ( 1 kvinna och 2 män, alla 3 på körskola hojar, ( d.v.s. Honda cb750 ). Dom 3 jag såg klarade manövermomenten och fick fortsätta att köra i trafik. Av vad jag tolkat testet skulle tjejen kört om högfartsdelen då hon släppte på gasen vid manöverkonerna och inte höll jämn fart, allt annat hon gjorde var inget annat än perfekt. Därav att kontrollanten säkert var nöjd ändå. En av killarna låste bägge bromsarna en kort sträcka vid 90 bromstestet men gick som sagt också vidare, skall tilläggas att det såg kontrollerat ut, mkt fin körning för övrigt.

Fick en liten pratstund med kontrollanten som sa att testet i sig nu är lite svårare än förrut men att man med dagens test har lättare att "rätta till ett misstag". Med det menade han att garagevändningen var över på 2 sekunder, antingen klarade man sig eller inte, hade du tur fick du göra om den och då med en ännu högre press på sig. Lågfartsdelen idag håller på längre och han påstod att man mer tittar på helheten hur förararen hanterar sitt fordon i krypfart, balans m.m. har du lite otur i en sväng gör det inget om dom andra 10 är bra.

Måste nämna också att det räckte att vara på plats och se konerna för att pulsen dubblerades, hujeda mig... hur skall det gå när det är dags...


På tal om uppkörning, här ( i Göteborg ) blir nog sista körningen någon gång i oktober, det beror lite på vädret. :3freak
 

charmis

Vem kan säga nej.....?
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
NX650, KLX300R, DRZ400E
Vill bara tala om att idag 080504 klarade jag äntligen det efterlängtade MC-kortet :banana

Är det någon som har en hoj till övers? :rolleyes:
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
SirDave skrev:
2008-05-04... imponerande.. ;)

Grattis!

hehe... hon är nog fortfarande så ivrig så att hon skrev fel :)
jag tog också kortet idag... vi gick båda två i samma skola o fick köra upp samtidigt :)

jag fick turen att börja, så jag fick mitt kort lite lite tidigare :hihi
Så skönt o köra själv :) Nu ska jag ut o avverka några mil till... Ha det o lycka till allihopa som fortf. övningskör.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Yes!!!

Nu star det aven "A" pa lappen :yoparty efter 0 st lektioner och fyra veckors sporadisk ovningsakning. Billigt o bra! Lycka till alla ni andra! /Lasse
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
iceaway skrev:
Om man ska göra säkerhetskontrollen och har trumbroms bak, vad ska man kolla på den?

Trampa till den ordentligt, hårdare än du någonsin gör när du kör. Inspektören kräver det kanske inte, men börjar den vara rejält sliten har det hänt att excentern har låst sig så bromsen inte återgår efter en hård (läs: panik) bromsning. Bakhjulslås som inte släpper när man förmodligen som minst behöver det - bättre att upptäcka det vid säkerhetskontrollen.
 

charmis

Vem kan säga nej.....?
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
NX650, KLX300R, DRZ400E
SirDave skrev:
2008-05-04... imponerande.. ;)

Grattis!

Ja, jag ligger alltid före min tid :tungan
Rikard1979 har rätt, var nog lite ivrig :rolleyes:

F*N va skönt det känns. Allt slit å all energi som har lagts ner är nu äntligen över. :yoparty
Nu är det bara att köra, köra å åter köra :banana
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Klarade också min uppkörning igår (kl. 16 på barkarby)! Dom 2 som körde innan mig klarade sig också. Hur gick det för dig som körde sist, om du ser det här?
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
somebody skrev:
:banana GRATTIS GRATTIS :banana
Så nu är du ute å rejsar på en kanonsnygg hoj :hihi
/marie

Javisst!
Blev väl en 15-20 mil igår, trots lite regn o moln :hihi
Tog biken till jobbet imorse.... Soft o hitta parkeringsplatser överallt, och det är ju dessutom gratis :banana
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
rikard1979 skrev:
Javisst!
Blev väl en 15-20 mil igår, trots lite regn o moln :hihi
Tog biken till jobbet imorse.... Soft o hitta parkeringsplatser överallt, och det är ju dessutom gratis :banana

Håller med dig om bågen till jobbet :D förut tog det en timme att åka kommunalt, nu var jag här på strax under 25min. Så jävla skönt :)
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
För att bidra med lite tips, så kan jag väl tillägga några saker som kan vara viktigt att tänka på.

1. Leda hojen inför krypbanan :3freak

- Om ni tänker er den korta krypbanan, som ser ut som ett T, så fick jag ställa hojen vid nederdelen av T:et. Leda den rakt fram, sedan till vänstra sidan och därefter backa hojen till den högra delen.
Här kan instruktören låta dig stanna med fram eller bakhjul vid kanten.
Hade själv bara övat starten med framhjulet på kanten och hade då ett inövat avstånd till första svängen ut ur T:et... Men, när jag körde upp fick jag ställa bakhjulet där o fick då svängen mkt tidigare.
Kan vara nåt att tänka på :tummenupp

2. Bromsproven.
- Ta en ordentlig startsträcka, se gärna till o gasa ur hojen som du kör upp på, så att du känner till hur "snabbt" den accelererar.
Jag gick på niten att inte dragit ur växlarna ordentligt under uppvärmningen, och märkte givitvis vid körprovet att kopplingsfaan slirade när man gasade för friskt... Var nästan gränsfall till att jag hann upp i fart innan jag skulle bromsa :hihi (skithojar i skolan!)

Obs, lås inte bakhjulet. Toucha bara pedalen och låt frambromsen ta all bromsverkan... Då slipper ni bli kuggade eller göra om inbromsningen pga låst hjul.

3. Högfartsproven
Försök o hålla jämn hastighet hela tiden för att slippa orytm i svängningarna mellan konerna.
Vid undanmanövern, ut snabbt o in snabbt... Annars ryker en kona ;)
Lås inte bakhjulet vid inbromsning.

Sen när detta är klart har ni statistiskt sätt redan kortet i handen :D
Men, när ni sen ska ut i trafiken så kan ni tänka på följande små-saker:

1. Markera i korsningar att du har koll på övriga vägar, dvs vrid på huvudet ordentligt.

2. Blinka alltid ut ur cirkulationsplatser, även om du kör rakt fram.

3. Vid påfarter på större vägar/motorvägar.. Blinka i tid!

4. På motorväg, håll farten. Hamnar du bakom en lastbil el. liknande som inte håller hastigheten -> Kör om!

5. I villa områden (typ 30 vägar), toucha fotbromsen vid korsningar för att markera att du har bromsberedskap.

6. Placera dig rätt i korsningar, ha uppsikt och notera orienteringstavlorna så att du kan placera dig rätt redan innan du kommer fram till nästa korsning.
Om instruktören ingenting säger är det rakt fram som gäller, ha koll på vad som är rakt fram :D (ibland ligger man i högerfilen o sen så går den helt plötsligt till höger i nästa korsning :hihi )

7. Vid korsningar, titta ordentligt vad vägen du ska in på har för hastighet. Finns ingen hastighetsskylt utgår du ifrån den hastighet du körde nyss på vägen du kom ifrån.

My 5 cents.. Lycka till!

Underbart att ha mc-kort :banana
 
Last edited:

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Jag sällar mig till den dödsföraktande skaran... tog förvisso kortet 27/7 men har kört konstant sen dess så det är först nu jag kan sätta mig ner o skriva in mig som a-kortbärare! :banana :banana :banana :banana Fyfaan vad skön att vara klar!!! kostade mig säkerligen 30k(har inget b-kort) men det skiter jag högaktningsfullt i!! :banana :fyllisar :banana
 

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Bromma
Hoj
Freewind XF 650
Hej!!!

Ååå... grattis alla ni som har tagit A-kortet!!!!

Jag har några funderingar på uppkörningen då jag tänkte köra upp som privatist!

Det talas ju en hel del om bromsprover i olika hastigheter men finns det någon begränsning om hur lång bromssträckan får vara vid resp. hastighet??

Eller tidsbegränsning när det gäller högfarts eller lågfartsprovet?????

Undanmanöverprovet hur funkar det??? är tanken att man ska nita på bromsen innan "hindret" för att styra undan och sen dra på igen för att köra igenom slalom konenrna???

Kör upp i Uppsala den 18/8 är det någon som vet vart man kör upp och om det finns något speciellt man bör tänka på just där???

Många tankar men jag hoppas få svar här???
Må gott!!

Wacom
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
rikard1979 skrev:
För att bidra med lite tips, så kan jag väl tillägga några saker som kan vara viktigt att tänka på.

1. Leda hojen inför krypbanan

- Om ni tänker er den korta krypbanan, som ser ut som ett T, så fick jag ställa hojen vid nederdelen av T:et. Leda den rakt fram, sedan till vänstra sidan och därefter backa hojen till den högra delen.
Här kan instruktören låta dig stanna med fram eller bakhjul vid kanten.
Hade själv bara övat starten med framhjulet på kanten och hade då ett inövat avstånd till första svängen ut ur T:et... Men, när jag körde upp fick jag ställa bakhjulet där o fick då svängen mkt tidigare.
Kan vara nåt att tänka på

2. Bromsproven.
- Ta en ordentlig startsträcka, se gärna till o gasa ur hojen som du kör upp på, så att du känner till hur "snabbt" den accelererar.
Jag gick på niten att inte dragit ur växlarna ordentligt under uppvärmningen, och märkte givitvis vid körprovet att kopplingsfaan slirade när man gasade för friskt... Var nästan gränsfall till att jag hann upp i fart innan jag skulle bromsa (skithojar i skolan!)

Obs, lås inte bakhjulet. Toucha bara pedalen och låt frambromsen ta all bromsverkan... Då slipper ni bli kuggade eller göra om inbromsningen pga låst hjul.

3. Högfartsproven
Försök o hålla jämn hastighet hela tiden för att slippa orytm i svängningarna mellan konerna.
Vid undanmanövern, ut snabbt o in snabbt... Annars ryker en kona
Lås inte bakhjulet vid inbromsning.

Sen när detta är klart har ni statistiskt sätt redan kortet i handen
Men, när ni sen ska ut i trafiken så kan ni tänka på följande små-saker:

1. Markera i korsningar att du har koll på övriga vägar, dvs vrid på huvudet ordentligt.

2. Blinka alltid ut ur cirkulationsplatser, även om du kör rakt fram.

3. Vid påfarter på större vägar/motorvägar.. Blinka i tid!

4. På motorväg, håll farten. Hamnar du bakom en lastbil el. liknande som inte håller hastigheten -> Kör om!

5. I villa områden (typ 30 vägar), toucha fotbromsen vid korsningar för att markera att du har bromsberedskap.

6. Placera dig rätt i korsningar, ha uppsikt och notera orienteringstavlorna så att du kan placera dig rätt redan innan du kommer fram till nästa korsning.
Om instruktören ingenting säger är det rakt fram som gäller, ha koll på vad som är rakt fram (ibland ligger man i högerfilen o sen så går den helt plötsligt till höger i nästa korsning )

7. Vid korsningar, titta ordentligt vad vägen du ska in på har för hastighet. Finns ingen hastighetsskylt utgår du ifrån den hastighet du körde nyss på vägen du kom ifrån.

My 5 cents.. Lycka till!

Underbart att ha mc-kort


Väldigt hjälpfulla tips, det behandlade faktiskt precis jag har grubblat över... :tummenupp
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Wacom skrev:
Hej!!!

Ååå... grattis alla ni som har tagit A-kortet!!!!

Jag har några funderingar på uppkörningen då jag tänkte köra upp som privatist!

Det talas ju en hel del om bromsprover i olika hastigheter men finns det någon begränsning om hur lång bromssträckan får vara vid resp. hastighet??

Inte såvitt jag vet, jag bromsade i alla fall inte speciellt snabbt eftersom min hoj har kassa bromsar. Så länge man bromsar bestämt och inte låser några hjul så ska det nog inte vara nån fara.

Eller tidsbegränsning när det gäller högfarts eller lågfartsprovet?????

Nix, bara du håller 50 i slalombanan och undanmanövern i högfartsprovet.

Undanmanöverprovet hur funkar det??? är tanken att man ska nita på bromsen innan "hindret" för att styra undan och sen dra på igen för att köra igenom slalom konenrna???

Du ska inte bromsa utan hålla 50 hela tiden. Förutom när du rundar konen på slutet förstås.

Kör upp i Uppsala den 18/8 är det någon som vet vart man kör upp och om det finns något speciellt man bör tänka på just där???

Många tankar men jag hoppas få svar här???
Må gott!!

Wacom
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
Jag tror uppkörningen e rätt lugn om man har kört lite. När jag körde upp va de en kille som fick köra om 4(!) ggr på lågfarten (den utan stoppen) och 1 gång på högfarten (den lätta av dem). Efter detta kuggade han visserligen men vi kan ju enas om att han verkligen fick chansen iallafall.

Men va inte för självsäkra mot uppkörningskontrollant-nissen, det ska synas att man är nervös. Då e de lite snällare tror jag. I övrigt så är trafiken lätt om man har bilkort. Hade bara kört mc en gång i trafik innan uppkörningen men det gick förjävla bra. :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top