För att bidra med lite tips, så kan jag väl tillägga några saker som kan vara viktigt att tänka på.
1. Leda hojen inför krypbanan
- Om ni tänker er den korta krypbanan, som ser ut som ett T, så fick jag ställa hojen vid nederdelen av T:et. Leda den rakt fram, sedan till vänstra sidan och därefter backa hojen till den högra delen.
Här kan instruktören låta dig stanna med fram eller bakhjul vid kanten.
Hade själv bara övat starten med framhjulet på kanten och hade då ett inövat avstånd till första svängen ut ur T:et... Men, när jag körde upp fick jag ställa bakhjulet där o fick då svängen mkt tidigare.
Kan vara nåt att tänka på
2. Bromsproven.
- Ta en ordentlig startsträcka, se gärna till o gasa ur hojen som du kör upp på, så att du känner till hur "snabbt" den accelererar.
Jag gick på niten att inte dragit ur växlarna ordentligt under uppvärmningen, och märkte givitvis vid körprovet att kopplingsfaan slirade när man gasade för friskt... Var nästan gränsfall till att jag hann upp i fart innan jag skulle bromsa
(skithojar i skolan!)
Obs, lås inte bakhjulet. Toucha bara pedalen och låt frambromsen ta all bromsverkan... Då slipper ni bli kuggade eller göra om inbromsningen pga låst hjul.
3. Högfartsproven
Försök o hålla jämn hastighet hela tiden för att slippa orytm i svängningarna mellan konerna.
Vid undanmanövern, ut snabbt o in snabbt... Annars ryker en kona
Lås inte bakhjulet vid inbromsning.
Sen när detta är klart har ni statistiskt sätt redan kortet i handen
Men, när ni sen ska ut i trafiken så kan ni tänka på följande små-saker:
1. Markera i korsningar att du har koll på övriga vägar, dvs vrid på huvudet ordentligt.
2. Blinka alltid ut ur cirkulationsplatser, även om du kör rakt fram.
3. Vid påfarter på större vägar/motorvägar.. Blinka i tid!
4. På motorväg, håll farten. Hamnar du bakom en lastbil el. liknande som inte håller hastigheten -> Kör om!
5. I villa områden (typ 30 vägar), toucha fotbromsen vid korsningar för att markera att du har bromsberedskap.
6. Placera dig rätt i korsningar, ha uppsikt och notera orienteringstavlorna så att du kan placera dig rätt redan innan du kommer fram till nästa korsning.
Om instruktören ingenting säger är det rakt fram som gäller, ha koll på vad som är rakt fram
(ibland ligger man i högerfilen o sen så går den helt plötsligt till höger i nästa korsning
)
7. Vid korsningar, titta ordentligt vad vägen du ska in på har för hastighet. Finns ingen hastighetsskylt utgår du ifrån den hastighet du körde nyss på vägen du kom ifrån.
My 5 cents.. Lycka till!
Underbart att ha mc-kort