Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Hinkas skrev:
2177289 Hur många mc-frågor fick ni som klarat skrivningen redan? Hörde någon som bara fick två stycken mc-frågor...

Jag fick ca 10-12st av totalt 70st frågor (varav 65st är riktiga frågor och 5st är testfrågor). Resterande var situationsfrågor

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
hordac skrev:
2174899 Börjar närma sig! Vilken dag kör du upp?

Imorgon :3freak
Enligt både Dmi och Smhi ska det spöregna... Inte alls särskilt kul. men men, man kan inte göra mer än sitt bästa.
Har dock låst bakhjulet i inbromsningarna 2 av 3 gånger då jag kört i regn.
Men imorgon ska jag väl få till det!!

Någon som har något tips när det gäller att köra upp (eller köra i övrigt) i regn? Vill VV-inspektören att man ska hålla hastigheterna ändå eller vill dem att man kör lite lugnare?

Goiting skrev:
2175282 En annan skulle kört upp igår men det saknades en lektion för att känna att det var någon idé. Men jag har istället fått en ny uppkörningstid den 30:e. Den 27:e (lördag) så kommer jag att få idiotköra höghastighetsbanan och krypkörningen tills jag inte orkar mera. Det är min körlärare som erbjuder denna möjlighet (suveränt) Kul på hjul i Göteborg.
Sen kör jag upp veckan efter. Klarar jag inte det så kommer jag nog........... ja jag vet inte vad.

Klart att du klarar det!
Hoppas att vädret blir bättre till dess också! :)

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
CRF250R
LayDeeOmega skrev:
2178430

Någon som har något tips när det gäller att köra upp (eller köra i övrigt) i regn? Vill VV-inspektören att man ska hålla hastigheterna ändå eller vill dem att man kör lite lugnare?

I konbanorna är det samma hastigheter oavsett väder.

Man ska köra hoj, inte fisåka. (inom gällande hastighetsbegränsningar).
Kör man anpassat efter förhållandena, sikt, beläggning, utfarter, barn, skolor etc. så skall det gå vägen!

Lycka till!

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Ripper skrev:
2178493 I konbanorna är det samma hastigheter oavsett väder.

Man ska köra hoj, inte fisåka. (inom gällande hastighetsbegränsningar).
Kör man anpassat efter förhållandena, sikt, beläggning, utfarter, barn, skolor etc. så skall det gå vägen!

Lycka till!

Tack!

Hoppas själv att det ska gå vägen. Hade ju varit trevligare att köra
upp i fint väder, men å andra sidan ska man ju inte ha kort om man
inte kan köra i regn.

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Ja shittans! I morgon är det upp till bevis! Nu är jag redigt nervös för att uttrycka mig milt. Måste få bort de negativa tankarna man har och försöka se det som en vanlig körlektion, där körskoleläraren blivit sjuk och skickat in en vikarie :hihi Hoppas man blir lugnare när man väl sätter sig på hojen i morgon.
Regnet får också gärna utebli :6surkart

Lycka till alla andra som ska ställas på prov i morrn!

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
Triumph Daytona 650
LayDeeOmega skrev:
2178430 Imorgon :3freak
Enligt både Dmi och Smhi ska det spöregna... Inte alls särskilt kul. men men, man kan inte göra mer än sitt bästa.

Klart att du klarar det!
Hoppas att vädret blir bättre till dess också! :)

jag körde upp nu den 16 och då var det regn men hon som jag körde upp för sa inget särskilt om de jag fick göra allt ändån bromsning från 70 och 90 sen så körning på motorvägen också!! men lycka till
det går säkert bra ! :banana

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Aphex skrev:
2179649 Ja shittans! I morgon är det upp till bevis! Nu är jag redigt nervös för att uttrycka mig milt. Måste få bort de negativa tankarna man har och försöka se det som en vanlig körlektion, där körskoleläraren blivit sjuk och skickat in en vikarie :hihi Hoppas man blir lugnare när man väl sätter sig på hojen i morgon.
Regnet får också gärna utebli :6surkart

Lycka till alla andra som ska ställas på prov i morrn!

Imorgon är det våran dag :)
Jag är inte nervös än, mest jävligt irriterad över att det ska ösregna här
i Malmö :mad:
men som jag skrev tidigare, kan man inte köra i regn ska man inte ha kortet heller. Så det blir upp till bevis imorgon. Hoppas bara att man inte gör en massa klantiga småfel så man blir kuggad. Klarar man manöverbanan ska nog resten också lösa sig, då är ju det lätta kvar.

Lycka till imorgon!

Mr_haak skrev:
2179710 jag körde upp nu den 16 och då var det regn men hon som jag körde upp för sa inget särskilt om de jag fick göra allt ändån bromsning från 70 och 90 sen så körning på motorvägen också!! men lycka till
det går säkert bra ! :banana

Jo, visst att man får göra allt men de måste ju ha förståelse för om man inte gör en lika hård inbromsning i 90 som man skulle gjort om det var torrt väglag?!

Man tackar!
Endast gudarna ( :va ) vet hur det kommer gå imorgon..

Grattis till kortet föresten :)

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2179762 Imorgon är det våran dag :)
i

*Spark på baken* Kör hårt och kom med rapport om hur det gick .

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
LayDeeOmega skrev:
2179762 Imorgon är det våran dag :)
i Malmö :mad:
men som jag skrev tidigare, kan man inte köra i regn ska man inte ha kortet heller. Så det blir upp till bevis imorgon. Hoppas bara att man inte gör en massa klantiga småfel så man blir kuggad. Klarar man manöverbanan ska nog resten också lösa sig, då är ju det lätta kvar.

Jag tror inte att det blir några problem för dig LDO. Lycka till!

Det gäller bara att våga ta i på högfartsbanorna även fast det är blött ute.

Det var lite fuktigt när jag körde upp så jag fegade lite på inbromsningen från 90km/h. Uppkörningsgubben påtalade att det inte var maximal inbromsning, men när jag sa att det var en säker inbromsning med tanke på fuktig bana och kall väderlek så godkände han den. :)
Låste bakhjulet lite i 70 km/h inbromsningen men fick göra om den och då gick det bra. :)

Fördelen med att köra upp i regn är att trafikprovet förmodligen blir kortare, uppkörningsförrättaren orkar knappast sitta och åka fullt pass i regn med varenda aspirant. Jag behövde nog inte köra mer än 20 minuter i trafik och då var det bara kallt. Uppkörningsgubben hade även sin lunch direkt efter min uppkörning, så han var nog lite hungrig också. :hihi

Randerson

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
R6 -01
Har tre körlektioner inbokade den här veckan, varav den första imorrn förmiddag. Har hittills inte vart det minsta nervös inför körningen. Men dum som jag är så börjar jag läsa onödigt många inlägg i den här tråden! Nu har man helt plötsligt börjat oroa sig en massa och blitt osäker på minsta grej! Äsch! Lite sömn på det här så, så ska jag allt visa dom imorrn :rolleyes:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Tack alla för stödet! Ni ska veta att det hjälper.
Ska iväg om en timme och har faktiskt inte blivit nervös än. Men det kommer nog.. Kan rapportera att det INTE regnar än, men å andra sidan så spelar det ju som sagt ingen roll!

Lovar att jag ska skriva en rapport om hur det gick!

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
LayDeeOmega skrev:
2180794 Tack alla för stödet! Ni ska veta att det hjälper.
Ska iväg om en timme och har faktiskt inte blivit nervös än. Men det kommer nog.. Kan rapportera att det INTE regnar än, men å andra sidan så spelar det ju som sagt ingen roll!

Lovar att jag ska skriva en rapport om hur det gick!

Hos mej är kl 07.00 nu, så jag kan tänka mej att du börjat din resa mot körskolan nu,, eller t.o.m kortet :)
Har följt dina inlägg, och ska idag tänka på dej!

Lycka Till :banana

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda 1000RR 2008
somebody skrev:
2180821 Hos mej är kl 07.00 nu, så jag kan tänka mej att du börjat din resa mot körskolan nu,, eller t.o.m kortet :)
Har följt dina inlägg, och ska idag tänka på dej!

Lycka Till :banana

Ska oxså ge dej massa goda tankar så du grejar detta idag :)

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Tack allihopa... Fick först köra den "svåra" krypkörningen vilket gick hur bra som helst. Sedan var det dags för den "svåra" manövern. rev ner en kon och fick köra om den. Rev ner den igen... sedan inbromsningar i 70 och 90 och SEDAN kommer gubben och säger att undanmanövern inte var godkänd. Visserligen kände jag det på mig men lönt att få köra inbromsningarna också i så fall och vagga in mig i någon falsk förhoppning :mad:
Vilket fall så tog körningen slut där. Fick en ny tid om två veckor. Surt som fan eftersom pengarna börjar sina ordentligt nu. men men, finns ju inte så mycket mer man kan göra förutom att vara besviken på sig själv. Tränade innan och då gick det hur bra som helst.

Well well... om två veckor så ska jag visa!!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2181115 Tack allihopa... Fick först köra den "svåra" krypkörningen vilket gick hur bra som helst. Sedan var det dags för den "svåra" manövern. rev ner en kon och fick köra om den. Rev ner den igen... sedan inbromsningar i 70 och 90 och SEDAN kommer gubben och säger att undanmanövern inte var godkänd. Visserligen kände jag det på mig men lönt att få köra inbromsningarna också i så fall och vagga in mig i någon falsk förhoppning :mad:
Vilket fall så tog körningen slut där. Fick en ny tid om två veckor. Surt som fan eftersom pengarna börjar sina ordentligt nu. men men, finns ju inte så mycket mer man kan göra förutom att vara besviken på sig själv. Tränade innan och då gick det hur bra som helst.

Tråkigt att höra :( !! Men nu har du fått känna på uppkörningen så nästa gång kommer du säkerligen vara mer förberedd och då vet du vad du har att vänta. Se denna gång som en lektion och inte som ett misslyckande.

Hur kändes nerverna ?? Det kanske var det som satte P ? Vet att jag kommer ha grymma problem med just det när jag kör upp.. men man får väl bearbeta det mentalt innan... om det nu går.

Du tar det nästa gång !

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
LayDeeOmega skrev:
2181115 Tack allihopa... Fick först köra den "svåra" krypkörningen vilket gick hur bra som helst. Sedan var det dags för den "svåra" manövern. rev ner en kon och fick köra om den. Rev ner den igen... sedan inbromsningar i 70 och 90 och SEDAN kommer gubben och säger att undanmanövern inte var godkänd. Visserligen kände jag det på mig men lönt att få köra inbromsningarna också i så fall och vagga in mig i någon falsk förhoppning :mad:

Vet hur det känns, missade första förra sommaren men tog kortet andra försöket. Det som är bra är att nu vet du hur en uppkörning går till(hur nerverna påverkar!), du har dessutom fått lite feedback på vad du behöver förbättra så träna på och om 14 dar har du kortet!

XiNe

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
yes
Jupp, då har man precis avklart sin första MC lektion.

Började med att jag kom till skolan lite halvnervös(har endast kört moped två ggr i 15 års åldern). Nåväl, när jag kommer dit frågar min lärare om jag har kört mc tidigare och jag förklarar för honom att jag är helt grön på MC.
Okej inga problem säger han och vi går ut till hojjen, han visar lite snabbt hur man startar hojjen och hoppar sedan in i körskolebilen.

Sedan säger han till mig att starta igång hojjen och köra iväg.
-ööhhh, på parkeringen?
-nä, kör rakt fram sedan kan du stanna och känna på bromsen sedan svänger du höger(ut i trafiken)

Men min oro var helt obefogad. Trots att jag aldrig kört tidigare gick det hur smidigt som helst att köra i trafiken, enda som var lite trixsigt var att starta i sväng.
Körde runt hela lektionen i trafiken och det var grymmt kul.
Kan tänka mig att det kommer bli bra mycket svårare att köra manöverbanorna, men det kommer nog gå det med.

Skönt att vara igång iaf. Lycka till alla ni som har uppkörning inom snar framtid.

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
LayDeeOmega skrev:

Dassigt, lider med dig! Ungefär samma tid som du stod och blev ytterst besviken blev jag ytterst glad idag!

Så göööött nu när allt är över och A-kortet i hamn,.... men vafan gör jag här?? solen skiner ju i dalarna! Nu blire åka av!

lycka te allesammans!

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Motin skrev:
2181235 Tråkigt att höra :( !! Men nu har du fått känna på uppkörningen så nästa gång kommer du säkerligen vara mer förberedd och då vet du vad du har att vänta. Se denna gång som en lektion och inte som ett misslyckande.

Hur kändes nerverna ?? Det kanske var det som satte P ? Vet att jag kommer ha grymma problem med just det när jag kör upp.. men man får väl bearbeta det mentalt innan... om det nu går.

Du tar det nästa gång !

Tack för supporten! Betyder massor när man sitter här hemma och grämer sig.. Visst var det nerverna som ställde till det för mig. Vi va 4st från körskolan som skulle köra upp idag. Vi var vid manöverbanan redan vid halv åtta så vi hade en hel timme på oss att öva. Då var jag helt ärligt inte alls nervös. Alla banorna satt perfekt vilket även min lärare tyckte. Det var först när jag VV-männen kom som jag blev lite nervös. Den ena (Karl-Martin) hade min sambo och enligt min sambo skulle han vara riktigt bra. Dessvärre fick min grupp man nr2 som var lång, stor och såg rätt sträng ut. Vet att man inte ska dömma hunden efter håren så jag försökte slappna av. Jag var först ut av oss från körskolan och nerverna var faktiskt någorlunda stabila. Fick kolla bromsarna/bromssystemet vilket gick bra. Sedan småpratade han lite och frågade om jag hade hoj och vilken jag hade.. Svarade ärligt "CBR600f -97" och fick som respons komentaren "jaha, en sån som din körlärare?!" "eh, nej.. han har ju en CBR900RR -06 så min är ju inte lika "häftig" som hans är" svarade jag. "Nja...det är ju inte mkt som skiljer dem två åt" sa han. DÅ blev jag galet nervös. I mitt huvud så sa han nämligen "jaha, så du har en racer som står i garaget där hemma och väntar, men då ska jag kolla lite extra noga på hur du kör. För vi alla vet ju att sporthojsförare inte kör som alla oss andra". Visst, jag ska inte skylla på honom MEN den komentaren som han sa fick mig att bli nervös. Krypen gick som sagt bra men den kommentaren i kombination av att jag slog ner konen på första försökte gjorde att jag tappade hoppet och blev nervös.

Blev visst en lång redogörelse men nu vet ni alla hur det gick till på min uppkörning. Har nu i efterhand pratat med sambon och några andra som redan har körkort. Tipset som alla sagt är att man INTE ska säga ifall man kör sporthoj eftersom de fått uppleva själva samt även hört från andra att vissa VV-inspektörer kan vara hårdare mot de med sporthojar (även om det absolut inte skall vara så).
Visst, körde ner en kon och det får jag leva med... Nästa gång då jävlar!!

Lycka till alla ni andra. Hoppas att det går bättre för er, annars så finns det ju fler chanser!

Yadis skrev:
2181263 Vet hur det känns, missade första förra sommaren men tog kortet andra försöket. Det som är bra är att nu vet du hur en uppkörning går till(hur nerverna påverkar!), du har dessutom fått lite feedback på vad du behöver förbättra så träna på och om 14 dar har du kortet!

Som sagt, tack för supporten!! Känns faktiskt bättre nu än vad det gjorde för en timme sedan. Som sagt, nästa gång då jävlar :yoparty

sevehem skrev:
2181396 Dassigt, lider med dig! Ungefär samma tid som du stod och blev ytterst besviken blev jag ytterst glad idag!

Så göööött nu när allt är över och A-kortet i hamn,.... men vafan gör jag här?? solen skiner ju i dalarna! Nu blire åka av!

lycka te allesammans!

Grattis till kortet!
Såg hur glada de andra var och antar att din lycka är fullständig :)

Kör nu lugnt men framförallt...NJUT :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
:hihi

Historier kring varför körkortslösa inte klarar uppkörningen är så hysteriskt roliga. Det har alltid med kontrollanten att göra och aldrig med körningen :tomten

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras