Körkort 2007

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Nån här som kör med Kramérs Trafikskola?

Hade för övrigt första lektionen idag jag med. Skitkul att vara igång, nu skall jag fan ha kortet innan midsommar, om nu inte vv's körprovstider är månadslånga :rolleyes:

EzzE

Ute på vägarna!
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
FZR 600
jag har uppkörningstid :D hahah ska köra några lektioner nu i slutet av april, sen blir det kort 8 maj förhoppningsvis... f.ö blir det lite övning med farsan på min fzr600..

lycka till alla med korterna så kanske vi möts i sommar

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
KTM 990SMT
Nu börjar det rulla.

Tjena har nu börjat vägen till körkort, den korta hoppas jag på:gnissla

Har tagit två lektioner och har kommit fram till att det största problemet kommer att bli manöverbanan i krypfart. Tänkte att man skulle klara sig på 6-7lektioner, men problemet är att man inte har någon egen mc och då måste körskolan ge klartecken, eller kan man hyra mc någonstans och köra upp på (i Göteborg).

Teorin ska skrivas nästa vecka.

Lycka till alla andra här i tråden.

Dominor

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
kromsläde numera
Nån här som kör med Kramérs Trafikskola?

Hade för övrigt första lektionen idag jag med. Skitkul att vara igång, nu skall jag fan ha kortet innan midsommar, om nu inte vv's körprovstider är månadslånga :rolleyes:

Jag kör på Kramérs (med Mattias) Har dock bara kört en gång hittills.

Jag skall köra upp privat eftersom jag redan hade bokat uppkörning innan jag började hos Kramér.

/Dom

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Är det någon som kört upp med en R1:a och klarat konbanan? Råkade köra förbi en bana idag och kunde inte låta bli att prova. Provade köra lågfartsbanan med min R1:a men det var ju nästintill omöjligt att hålla rätt linje efter sista konen om man skulle vända innanför linjerna. Får de som kör upp dispens om de använder en hoj vars vändradie är superkass eller vad gäller?

/D.

EzzE

Ute på vägarna!
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
FZR 600
Tjena har nu börjat vägen till körkort, den korta hoppas jag på:gnissla

Har tagit två lektioner och har kommit fram till att det största problemet kommer att bli manöverbanan i krypfart. Tänkte att man skulle klara sig på 6-7lektioner, men problemet är att man inte har någon egen mc och då måste körskolan ge klartecken, eller kan man hyra mc någonstans och köra upp på (i Göteborg).

Teorin ska skrivas nästa vecka.

Lycka till alla andra här i tråden.

Jag har redan klarat teorin i höstas :) på andra försöket..

så jag tog en chansning och körde upp klarade dock inte den då.. jag klarade teknik banan, men kuggade mig på trafikkörningen.. så öva en del på trafik oxå.. så nu blir det mestadels trafik för min del!!!

lycka till :yoparty

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Somliga har tur.. ! Min tjej verkar inte sugen på att lägga pengar på utrustning så hon kan åka bakpå.. Får tjata lite mer på henne. Men först ska ja ta kortet så att möjligheten finns heh.

Tjejen åkte med förra helgen. Hon var lite skraj i början men sen gick det bra. Tog hennes 200Km/h mödom. Hon tjöt av glädje. Nu får jag väl inte åka själv nåt mer. Ska ta en tur denna helgen också.

Sen hoppas jag hon skaffar egen hoj.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tjejen åkte med förra helgen. Hon var lite skraj i början men sen gick det bra. Tog hennes 200Km/h mödom. Hon tjöt av glädje. Nu får jag väl inte åka själv nåt mer. Ska ta en tur denna helgen också.

Sen hoppas jag hon skaffar egen hoj.

Hehe grattis, det lät gött. Klart hon ska ha egen hoj.

*Off topic*
Själv är ja själaglad för jag lyckades med stor hjälp från Catman att få tag på skitfräscha kåpor till min gammelhoj.. Så nu ska bettan bli svart och hel ! :)

Börjar nog inte skruva på dem förrän jag tagit kortet iaf..

RobRas

Guest
Tog första körlektionen i Torsdags! Uppkörningen är bokad =)..

Jag tar mellan nu och är 20 år. Får jag tung när jag fyller 21 eller efter 2 år?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Är du 100 procent säker på det?
I så fall skulle man alltså teoretiskt sett kunna ta mellankort dagen innan man fyller 21 och få tungt kort över natten...:confused:

Ja nästan helt säker. Haha ja det kan man ju göra om man känner för det :gnissla

Är nästan helt säker på att om du tar mellan när du är 18 så får du tungt 2 år senare. När du är 20 alltså. Annars får du det när du är 21.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
ÄR det inte så att det måste PASSERA 2år från den dagen du tog A Begränsad? Dvs tar du det när du är 20 så får du A utan beg när du är 22? :va

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
@RobRas.

Saxat från Körkortets ABCDE

http://www.vv.se/filer/korkortets_abcde_06.pdf

"Om man har körkort med behörighet A får man köra tung motorcykel
med obegränsad effekt d.v.s. motorcykel som har en slagvolym
på minst 700 cm3, en högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande
som överstiger 0,16 kW/kg om man har
• haft behörigheten A under minst två år, eller
• fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel."

Du får alltså tungt 2 år efter du har tagit kortet, inte när du fyller 21.

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Körkort med begränsning

Hej så här är det, du som tar "med begränsning" när du är 20 får inte köra "utan begränsning" förrän du haft körkortet i 2 år, spelar ingen roll om du fyller 21 efter ett år, däremot kan du göra en ny uppkörning för obegränsad när du fyllt 21 och då behöver du inte göra om teorin.
Den som tar "med begränsning" när han/hon är 18 får automatiskt köra "utan begr" efter 2 år alltså när denne fyllt 20, då har respektive haft körkortet i 2 år.
Chrille Mc-Lärare.

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 -98
Är det någon som kört upp med en R1:a och klarat konbanan? Råkade köra förbi en bana idag och kunde inte låta bli att prova. Provade köra lågfartsbanan med min R1:a men det var ju nästintill omöjligt att hålla rätt linje efter sista konen om man skulle vända innanför linjerna. Får de som kör upp dispens om de använder en hoj vars vändradie är superkass eller vad gäller?

/D.

Jag ska köra upp med min R1:a, och det är just det momentet som jag är lite nervös över. Man måste ju få förutsättningar att klara provet oberoende av vilken cykel man kör.

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Jag ska köra upp med min R1:a, och det är just det momentet som jag är lite nervös över. Man måste ju få förutsättningar att klara provet oberoende av vilken cykel man kör.

"beroende" på vilken cykeln man kör menar du.

Och det fick man förut vid garagevändningen. Då ställde dom upp banan efter styrutslaget. Nu är det samma för alla och du kommer få rejäla problem med r1an vid lågfartsbanan. Jag försökte lite och det är knappt att det ens går. Du kommer in väldigt brant iaf, vilket gör det verkligt svårt att sick-sacka sig tillbaka.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Sen gör du väl inte världens bästa första intryck på uppkörningsledaren om du kommer med din Retta till uppkörningen...kan nog tänka mig att det finns väldigt lite utrum för mistag...dom gillar att kugga blivande organ donatorer

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
jag ska köra upp på min blade.... har ritat upp lågfartsbanan på en parkering och övat som satan, det går tillslut efter lite övning och planering... Kan man köra hoj så blir det inga problem, klarar man det inte får man fortsätta att öva! Svårare än är det ju inte...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln