Körkort 2007

Ikonik

Trafiklärarkandidat
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Falköping
Hoj
...ingen än.
Jag har sökt lite i forumet men inte kunna finna vilka tider som man bör hålla sig inom under lågfartsprovet.
Förstår att det handlar mer om att behärska motorcykeln än exakta tider men jag skulle vilja veta på ett ungefär vilka tider man skall vara runt när man övar.
Detta eftersom jag tänkt att ta kortet privat.
Jag har övat så att jag kryper runt på ca 55 sek (Den som går rakt fram med sicksack mellan konerna) men långsammare än så känns svårt att fixa.

Mvh Jonas

När jag tog kortet förra året var det inget snack om att man skulle
hålla sig inom en viss tid. Är det nått nytt eller vart har du hört det?
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jag har sökt lite i forumet men inte kunna finna vilka tider som man bör hålla sig inom under lågfartsprovet.
Förstår att det handlar mer om att behärska motorcykeln än exakta tider men jag skulle vilja veta på ett ungefär vilka tider man skall vara runt när man övar.
Detta eftersom jag tänkt att ta kortet privat.
Jag har övat så att jag kryper runt på ca 55 sek (Den som går rakt fram med sicksack mellan konerna) men långsammare än så känns svårt att fixa.

Mvh Jonas

Förarprövan blir nog mera glad om du lyckas köra lågfartsbanan på 5 min utan att sätta ner foten, eller aa, klart att han vill ha sin lilla rast men du fattar nog vad jag menar, man skall köra den med så låg fart man bara kan, får inte gå för fort.
Ingen tidtagning, så du kan öva lungt utan att behöva tänka på det.
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Jag har sökt lite i forumet men inte kunna finna vilka tider som man bör hålla sig inom under lågfartsprovet.
Förstår att det handlar mer om att behärska motorcykeln än exakta tider men jag skulle vilja veta på ett ungefär vilka tider man skall vara runt när man övar.
Detta eftersom jag tänkt att ta kortet privat.
Jag har övat så att jag kryper runt på ca 55 sek (Den som går rakt fram med sicksack mellan konerna) men långsammare än så känns svårt att fixa.

Mvh Jonas

Det är ingen tidtagning, sånt hade man förr. Så koppla bort det tänket och träna dig på att krypköra så sakta du någonsin kan. Du ska i princip kunna stå nästan helt still. Lågfartprovet går ut på att visa att du har balans och kan behärska hojen i så låga farter. Det är helt upp till dig om du väljer att sitta ner eller stå upp när du kör, där finns inga regler.

När du ska köra upp så kommer inspektören säga till dig att börja från vänster alt. höger, hur du sen väljer att ta först konen är upp till dig (om han nu inte specifikt skulle säga nåt om det, men det tror jag inte). Se till att hålla blicken högt, titta inte på nästa kon utan den som kommer efter, när du närmar dig sista konen håll långt ut och gör en lång sväng (om du förstår vad jag menar) då blir det mycket enklare och du kommer att hamna bättre till i vändningen. Strunta i hur det ser ut i boken med en perfekt cirkel, det är bara i boken och inte i verkligheten. Inspektören ser det som ett plus om du planerat din sväng i tid och inte plötsligt inser att du måste göra en snäv.

Tyvärr så är inspektörerna ganska ofta irriterade på privatister just av den anledningen att de inte vet hur de ska köra banorna. Ett tips är att ta sig till banan och titta på andra som övar, småsnacka lite med läraren som är där eller varför inte gå in på en körskolan och be om tips. De brukar inte vara omöjliga. Vem vet, du kanske hoppar på och tar en lektion :)

Och du - håll blicken högt, det vinner du mycket på.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Imorgon ska jag till uppkörningsplatsen (uppsala trakten) och öva på högfartsbanan... Snart är det uppkörning och då ska jag iaf ha kört den minst en gång...

Krypkörningen börjar sitta väldigt bra nu efter mycket övande! Lite trixigt med en blade faktiskt, inte den bästa vändradien.... Men det kommer att gå bra tror jag! Snart bara två veckor kvar till uppkörningen den 15.....
 

J-199

KIT CREW STHLM
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Täby
Hoj
KTM 690SM-R -08
Jag har sökt lite i forumet men inte kunna finna vilka tider som man bör hålla sig inom under lågfartsprovet.
Förstår att det handlar mer om att behärska motorcykeln än exakta tider men jag skulle vilja veta på ett ungefär vilka tider man skall vara runt när man övar.
Detta eftersom jag tänkt att ta kortet privat.
Jag har övat så att jag kryper runt på ca 55 sek (Den som går rakt fram med sicksack mellan konerna) men långsammare än så känns svårt att fixa.

Mvh Jonas

jag körde upp i skola men några tider har jag aldrig hört om.
Det handlar om att kunna behärska hojen i kryp fart.
 

Lesabre

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Dalsland
Hoj
GSX750
Tack för svaren ang lågfartsprovet. Jag har inte hört att det måste vara på viss tid utan det var snarare om man kunde få en hint om en tid så man vet att man kör "tillräckligt" sakt tänkte jag. Men är det som ni säger att det inte alls har betydelse utan det handlar bara om att behärska hojjen och köra så sakta man klarar så är det svar gott nog.

Tack! än en gång!

Mvh Jonas
 

Mic72

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r1
Tack för era tips!

Det blev kort idag trots att man är "privatist" och trots att hojen var en R1:a. Och trots att jag inte sett en banorna någongång tidigare. Dåliga odds med det gick trots allt.

Ha det gott!/D.

Stort grattis det va inte dåligt köra upp med en r1á och klara det :tummenupp :yoparty

MVH/M
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Stort grattis det va inte dåligt köra upp med en r1á och klara det :tummenupp :yoparty

MVH/M


Tack!

Tror nyckeln till framgång är att inte vara nervös, tror många duktiga körkortsaspiranter kuggas p.g.a svårighet att hålla nerverna i styr. När det gäller R1:an måste man dock vara bra på att lägga hojen rejält på sidan för att klara att hålla sig innanför kryplinjerna. Men det går att göra med lite träning. Jag målade upp en del av den svåraste krypbanan och övade på den. Alla de andra banorna visste jag inget om förrän vid uppkörningen.

/D.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Teori avklarat 24/4, känns som den biten var den svåra:tungan
Uppkörning 10/6, mängd träning som gäller nu...
 

bojen

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
haninge
Hoj
Yamaha R1 01
Stort grattis det va inte dåligt köra upp med en r1á och klara det :tummenupp :yoparty

MVH/M

skulle behöva den tummen också... exakt samma blir det för mej i övermorgon då kör jag upp som privatist på min R1:a så hoppas det går likadant för mig....
nervöööööös
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Sitter här efter många års tvekan o velande o pluggar järnet :näsblod

fixat bra timing på alltihop, så båge med full utrustning finns klar så fort jag fått lappen om bara uppkörningen klaffar som den ska när det blir dags.

kör teori hemma med diverse program jag "hittat" på nätet o en mc-bok från adlibris. får mellan 3 till 0 fel på test-proven hela tiden .. så den biten känns som att det sitter. :)

Har dock bara cykel o moppe som tidigare erfarenheter av 2-hjuligt, så en hög lektioner får det bli också.


Ringt runt hos försäkringsbolagen, och man blir ju inte direkt själaglad när man hör vad de ska ha för en lite otråkig förstahoj (cbr600) :huvet

Dock förstår man dem lite också eftersom jag redan sett 2 st som klotat ordentligt i år med dylika bågar


P.s Och som ett första inlägg här på sporthoj: Hallåj ! :yoparty o ta de lugnt!
d.s
 

Heinevik

Guest
Körprov om en vecka

nu passar mcn på att börja strula med, den som gått så bra, typiskt? :tummenner
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Ska ta mina sista lektioner nu denna veckan o bara öva konbanor..sen är det uppkörning :p

/Martin
 

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Ort
.
Hoj
Suzuki gsxr 750
Fan sitter och är lite orolig just nu, uppkörning under dagen, banorna, bromsning och säkerhetskontrollerna fixade. Nu väntar bara "körningen" klockan 2... :gnissla
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top