Jag har sökt lite i forumet men inte kunna finna vilka tider som man bör hålla sig inom under lågfartsprovet.
Förstår att det handlar mer om att behärska motorcykeln än exakta tider men jag skulle vilja veta på ett ungefär vilka tider man skall vara runt när man övar.
Detta eftersom jag tänkt att ta kortet privat.
Jag har övat så att jag kryper runt på ca 55 sek (Den som går rakt fram med sicksack mellan konerna) men långsammare än så känns svårt att fixa.
Mvh Jonas
Det är ingen tidtagning, sånt hade man förr. Så koppla bort det tänket och träna dig på att krypköra så sakta du någonsin kan. Du ska i princip kunna stå nästan helt still. Lågfartprovet går ut på att visa att du har balans och kan behärska hojen i så låga farter. Det är helt upp till dig om du väljer att sitta ner eller stå upp när du kör, där finns inga regler.
När du ska köra upp så kommer inspektören säga till dig att börja från vänster alt. höger, hur du sen väljer att ta först konen är upp till dig (om han nu inte specifikt skulle säga nåt om det, men det tror jag inte). Se till att hålla blicken högt, titta inte på nästa kon utan den som kommer efter, när du närmar dig sista konen håll långt ut och gör en lång sväng (om du förstår vad jag menar) då blir det mycket enklare och du kommer att hamna bättre till i vändningen. Strunta i hur det ser ut i boken med en perfekt cirkel, det är bara i boken och inte i verkligheten. Inspektören ser det som ett plus om du planerat din sväng i tid och inte plötsligt inser att du måste göra en snäv.
Tyvärr så är inspektörerna ganska ofta irriterade på privatister just av den anledningen att de inte vet hur de ska köra banorna. Ett tips är att ta sig till banan och titta på andra som övar, småsnacka lite med läraren som är där eller varför inte gå in på en körskolan och be om tips. De brukar inte vara omöjliga. Vem vet, du kanske hoppar på och tar en lektion
Och du - håll blicken högt, det vinner du mycket på.