Körkort 2007

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Imorgon kl 8 gäller det.... Börjar bli lite nervös faktiskt.... men det ska gå bra, det MÅSTE gå bra!!!!
Grattis ni som klarat det!!!!
 

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
R1 -01
Måste man kunna räkna ut bromsträckan på teoriprovet? Hur gör man det isåfall? Jag hittar ingenting om det i boken

Det har dom tagit bort för det inte finns nån logik i hur lång en bromssträcka blir. Däremot finns det frågor om typ hur många ggr större rörelseenergin blir när du ökar farten vilket i sin tur leder till längre bromssträcka.
 

Judas

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Vendelsömalm
Hoj
KTM 990 SMR 2010
En fråga...När man svänger av en väg/gata, hur långt från mitten/kanten har ni blivit lärda att man ska köra? Har hört lite olika, intill linjen eller en meter ifrån??
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
En fråga...När man svänger av en väg/gata, hur långt från mitten/kanten har ni blivit lärda att man ska köra? Har hört lite olika, intill linjen eller en meter ifrån??


vänster intill mitt linjen om en sådan finns, annars mitt i vägen på din sida typ.

högersväng så långt åt höger som möjligt.
 

Judas

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Vendelsömalm
Hoj
KTM 990 SMR 2010
Tack för ett snabbt svar!! Var som jag trodde, men bäst att va på säkra sidan, uppkörning hägrar!! Lycka till alla andra som ska köra upp framöver, nerverna blir väl den största motståndaren känns det som...men det är väl bara att ta sig samman och visa vad man går för!!
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Och något som kan vara lite knepigt att komma ihåg. Om du åker på enkelriktad gata och skall svänga vänster så skall du ligga så långt till vänster som möjligt. Man lägger sig i mitten av ren reflex.
 

Judas

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Vendelsömalm
Hoj
KTM 990 SMR 2010
vänster intill mitt linjen om en sådan finns, annars mitt i vägen på din sida typ.

högersväng så långt åt höger som möjligt.

Gäller det även när man står i en korsning och lämnar företräde? Alltså att man står längst till vänster/höger i körfältet??
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Nu är det exakt tolv timmar kvar till jag ska köra upp... Någon som kan ge några sista minuten tipps så man inte gör några fel? Har kört upp en gång tidigare, men vill ju vara på den säkra sidan...

Eller några lugnande ord? :D:D
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nu är det exakt tolv timmar kvar till jag ska köra upp... Någon som kan ge några sista minuten tipps så man inte gör några fel? Har kört upp en gång tidigare, men vill ju vara på den säkra sidan...

Eller några lugnande ord? :D:D


Du kör oxå upp klockan 08.00 imorgon..... Lycka till!!!!:tummenupp

Lungande ord... Hmmm.... Tänk efter innan och ta det försiktigt!:gnissla
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
vänster intill mitt linjen om en sådan finns, annars mitt i vägen på din sida typ.

högersväng så långt åt höger som möjligt.

Jaha man ska inte försöka ligga i mitten av hela vägen alltså när de inte finns linjer? Utan man ska ligga i mitten av sitt eget körfält?
Om man ska göra vänster sväng alltså?



Om man ska göra vänstersväng ( Farlig vänstersväng ) och har bilar bakom, ska man ut till väggrenen och köra saktare där för att släppa förbi andra fordon för att sedan ta sig in på vägen igen och göra vänster sväng?

Man ska inte blinka in till väggrenen om jag förstått det rätt, men blinka när man ska ut?

Mycke sånt här man inte vet av då man kör upp som privatist. Körde även upp på bil som privatist så man har missat många små saker som detta.....

Tack för att ni svarar på sånt :tummenupp

Uppkörning på onsdag så vill inte tabba sig :rolleyes: ....

MVH / JS
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Lycka till nu ni som ska ta kortet imorgon och framöver överhuvudtaget. Det är otroligt skönt att ha det gjort ska ni veta :)
 

frajje

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda Cbr
Kortet avklarat.. UNDERBART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Överlycklig.. kört hela dagen idag...sååå jäävla kul!!!:näsblod

Va faktiskt enklare än jag tänkt mig så bli inte för nervösa ni som ska köra :tummenupp
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
lycka till imorgon alla som kör upp!
jag kör på onsdag och vet att det är många fler som gör det!
lycka till till oss i övermorgon!

//Robin
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Först ut att erkänna att jag inte klarade det idag.... Känns skit rent ut sagt när allt, då menar jag allt, gick bra. Kontroll, kryptest, höghastighet och inbromsning. sen var det ut på gatan. Allt gick bra, inge fel, fick köra på grusväg och liknande men det var inga problem. Sen kom vi tillbaka och då sa han ungefär så här:

- Jaha, och varför bromsar inte du med frambromen då?
- Va? det gör jag ju hela tiden? annars skulle jag ju inte kunna stanna snabbt.
- Men jag såg dig aldrig dra in den? Ditt lillfinger lämnade aldrig gasen.
- Men lillfingret når ju ändå inte fram? Måste jag ändå sträcka ut det även fast jag inte når?
- Ja, det måste du! EJ GODKÄND!

Jaha, tänkte jag. Skit också.
 

Bronx90

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Ort
downtown
Hoj
125cc...:/
Då får väl jag bli två att erkänna att jag inte klarade det ::rolleyes:
Det jag missade på var kurvteknik och placering vid korsning.
Stod bilar parkerade längs med hela gatan och sen skulle jag svänga vänster då skulle man visst svänga ut höger innan man svänger vänster. Jag fortsatte istället i mitten av vägen och det var fel :huvet :huvet
Aja jag ser det här som en körlektion! :tummenupp
Lycka till alla andra som ska försöka ta körkort!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Kortet avklarat.. UNDERBART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Överlycklig.. kört hela dagen idag...sååå jäävla kul!!!:näsblod

Va faktiskt enklare än jag tänkt mig så bli inte för nervösa ni som ska köra :tummenupp

Visst är det lätt, när man klarat sin uppkörning, att säga att vi som skall köra upp inte skall vara nervösa:rolleyes:
Klart som f-- man kommer vara hypernervös. Speciellt om man får en sådan grinig uppkörningsgubbe som Holmlund verkar ha fått.

Men grattis iaf:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top