Körkort 2008

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Har nu klarat teoriprovet :D och faktiskt lyckats boka en uppkörning i uppsala.
Problemet är att farsan kom på att han är i tyskland med jobbet den veckan = svårt att övningsköra med honom till uppsala.
Så hur fan ska jag fixa det?
kan man typ hyra en hoj av vägverket eller nåt? eller ska jag ta risken och köra dit själv? eller ska jag helt enkelt avboka tiden och hoppas att en annan tid dyker upp i höst? :huvet :gnissla
vad hade ni gjort?
 

baffe

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
farsta
Hoj
suzuki gsf 1200 s -02
eller ska jag ta risken och köra dit själv?

Haha jag är mållös... Menar du allvar att du tänkte köra olovligt till din uppkörning? Snälla säg att du skojar annars har du en given plats i "Darwin awards". Kolla med nån trafikskola om du kan hyra en hoj eller ta en lektion och baka in uppkörningen.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Haha jag är mållös... Menar du allvar att du tänkte köra olovligt till din uppkörning? Snälla säg att du skojar annars har du en given plats i "Darwin awards". Kolla med nån trafikskola om du kan hyra en hoj eller ta en lektion och baka in uppkörningen.

hehe, det borde väl funka, väl bara säga att jag åkte med farsan eller nåt :p Kollade med lite trafikskolor, men det är stört dyrt. blir väl uppkörning i vår annars
 

Mr.lundberg

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
ZX-10R -11, RS250 -00
:mattias Jag skulle inte åka dit ensam kompisen gjorde det och han fick inte köra upp plus att han fick en polisanmälan av inspektören. Det var samma inspektör som godkände mig igår:) :
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Fick hem tidsbekräftelsen för uppkörningen eller vad det nu heter. Där stod det att handledaren måste vara tillgänglig under manöverdelen, ringde och frågade vad de menar med tillgänglig. och det var att han skulle stå bredvid typ, så alla planer jag lagt upp nu med skjuts av grannar och liknande sket sig! :mad: :huvet

verkar som om jag får vänta till våren :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tjena!

Det är så att jag ska ta nästa steg av körkortet, har A1 nu och ska fixa A begränsad.

Antar att jag måste söka om körkortstillstånd igen? Men undrar nu om jag även måste gå och kolla synen igen eller finns detta i VägVs register?
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Var ett tag sedan jag fick mitt kort nu.. drygt 3 veckor sedan, men jag är fortfarande lika glad :)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Fick hem tidsbekräftelsen för uppkörningen eller vad det nu heter. Där stod det att handledaren måste vara tillgänglig under manöverdelen, ringde och frågade vad de menar med tillgänglig. och det var att han skulle stå bredvid typ, så alla planer jag lagt upp nu med skjuts av grannar och liknande sket sig! :mad: :huvet

verkar som om jag får vänta till våren :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Om man inte har handledare då?

Utan bara åker och kör upp.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jiiiipppppiiiiii Klarade kortet idag. Känns helt underbart att jag han med i år. Men tänk att en "gammal" vuxen 35 åring kan bli så nervös :) Han med några mil nu i eftermiddag innan regnet och vilken härlig känsla att få åka ensam.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
БОБАН;3834291 skrev:
Om man inte har handledare då?

Utan bara åker och kör upp.

oj, ingen aning faktiskt. :confused:
stod att utbildare/handledare måste vara tillgänglig under manöverprovet. jag ringde ju och frågade hos vägverket, men tjejen jag pratade visste först inte så hon skulle kolla hur det verkligen var, hon kanske inte var säker utan typ bara gissade :gnissla :va
 

Sidekick

Sökande...
Gick med
11 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
En såndär lagom snabb svart
Måste ju skriva i denna tråd jag med!!!
Igår kl 11.30 överräckte herr vägverketinspektör den eftertraktade lappen efter godkänt förarprov! :)

Riktigt, riktigt gött måste jag säga! Tyvärr är man iväg på konferens hela veckan men i helgen, då j_vlar ska det åkas på egen hand!!!

Hoppas att det är fler som reder ut det innan säsongen är slut!

/Jesper
 

chilax

Rookie Biker!
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Sthml
Hoj
2002 Honda CB600F Hornet
Efter tre månaders intensivt arbete varvat med teori och praktik (oändliga timmar övning på manöverbanan!) blev jag idag 12.10 godkänd på Barkarby! :tummenupp

Riktigt skönt att få det avklarat innan säsongen tog slut! (Tråkigt bara att vädret förmodligen inte kommer tillåta körning länge till detta år).

Vi syns på vägarna! :D

Ett tips till er som kämpar på, jag kuggade själv mitt första försök (Uppsala 23/9). Kändes otroligt avlägset efter det, men det är bara på't igen så ordnar det upp sig! :yoparty
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
БОБАН;3834291 skrev:
Om man inte har handledare då?

Utan bara åker och kör upp.

Nej du behöver ingen handledare när du kör upp. Brorsan lämnade mig där o stack sedan iväg, jag va där själv med inspektören.
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Kör du upp som privatist kan du bara komma själv. Samma gäller bil.

Saken är den att i uppsala kör man manöverprovet utanför stan, och den övriga körningen i stan. Så när vv gubben ska köra med den första efter konbanan så åker de övrig in till stan med sina handledare & väntar..

Därför måste handledaren vara med..

Lycka till alla som håller på med kortet..
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Uppskrivning till teoriprovet den 16:e okt.

Wish me luck!


.. höll nästan på att glömma

:tuttar
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Saken är den att i uppsala kör man manöverprovet utanför stan, och den övriga körningen i stan. Så när vv gubben ska köra med den första efter konbanan så åker de övrig in till stan med sina handledare & väntar..

Därför måste handledaren vara med..

Lycka till alla som håller på med kortet..

Ta bilen dit då? Eller i värsta fall be någon köra med den dagen.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Uppkörning på Måndag i Malmö 08.20, tog mina sista körlektioner idag, bara kört inbromsningen från 70 å 90 över en lektion, får hoppas det går bra på uppvärmningen, hoppas bara det blir bra väder. Inbromsning i regn är väl så där?
Sedan är det fan å mig omöjligt, OMÖJLIGT att se något när visiret är fullt med vatten!
 

Joju38

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stocksholm
Hoj
1981 Honda CB 650
Kuggad igen!

Dubbel prutt!:mad:

Kuggade för andra gången på en vecka. Lyckades få en återbudstid i Västerås idag och kastade mig iväg. Hyrde en Kawa Z750, tog en snabblektion med Roberto (bra snubbe) innan uppkörning....


Missade direkt på lågfartsbanan - körde över vita linjen med 5 cm första vändan. Andra försöket fick jag motorstopp och tappade hojen.... RIDÅ!!!:huvet

Det var marigare än jag trodde att krypköra med insprutningsmotor - behövde jobba med rullen betydligt mer än jag är van vid och denna konst behärskade jag inte med så kort förberedelse...

Surare i tisdags då jag kuggades efter att ha kört 60 i stället för 70 på ko-stigen på väg ut mot Lida i Tullinge. Som dessutom var full av blöta löv och barr.....:gnissla

Bara att inse att det blir våruppkörning... ska ägna tiden fram till dess på den egna CB 650:n (81:a) och träna upp mig till trial-nivå på manövrer....

För några fler lektioner eller misslyckade uppkörningar har jag inte råd med.:näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top