Körkort 2008

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
samma här, kör upp nästa vecka och har 2 lektioner kvar innan dess, allt känns inte helt klockrent på manöverbanan men jag hoppas att 4 timmars nötande till på måndag kommer göra susen, trafiken känns inte som ett problem men nervositeten, det är ett problem.... kan bara ana hur det känns minuterna innan, kommer va skitjobbigt!

e ruggigt avis på alla som har klarat det, ett stort grattis till er !

När har du uppkörning? Det kommer att gå jättebra! Är det första uppkörningen? Jag körde upp två gånger, var jättenervös första gången, kom inte ut i trafiken ens. Men andra gången så satt allt klockrent! :) Lycka till!:tummenupp
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
YEEESS!!!

Åfyfanihelvetehallellujavagött!!!!!


Idag på davidssons satt den, på andra försöket..

Kom hem precis i mörkret och kylan, bränt av ca 20 mil och har fortfarande inte slutat fnittra och smila som om det vore tandkrämsreklam på g!



Som grädde på moset kommer man hem och ser sitt älskade bredband inkopplat efter en månad utan...



Perfekt dag helt enkelt, nu börjar hojsäsången!
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
FAN FAN FAN FAN FAN!
Nu hände det som inte fick hända, misslyckades med teorin idag, fick 51 poäng, behövde 52:mad: :huvet Nästa försök 22 oktober, då hinner man ju inte ta kortet i år :huvet
Extrem ångest på väg tillbaka till skolan. Har pluggat massor i sommar och kört massa med farsan för att klara det här och så skiter det sig med en liten poäng :(

Men är jag kom hem och kollade på nätet om det kommit någon ny tid, så fanns det en på torsdag :banana så nu är det plugga och sätta det så blire körkort i höst :D

har kört körkortsboken och ett programm i datorn för att pluga hittills, finns det fler bra sätt?
 

andy-l

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
zx-10r 2008
Surt att snubbla på mållinjen!

jag läste boken, och avslutade med str's tester som jag tyckte var riktigt bra, väldigt likt teoriprovets frågor:

http://www.str.se/Korkort/E-tjanster/Korkortstest/

Lycka till på torsdag!

/Andy


FAN FAN FAN FAN FAN!
Nu hände det som inte fick hända, misslyckades med teorin idag, fick 51 poäng, behövde 52:mad: :huvet Nästa försök 22 oktober, då hinner man ju inte ta kortet i år :huvet
Extrem ångest på väg tillbaka till skolan. Har pluggat massor i sommar och kört massa med farsan för att klara det här och så skiter det sig med en liten poäng :(

Men är jag kom hem och kollade på nätet om det kommit någon ny tid, så fanns det en på torsdag :banana så nu är det plugga och sätta det så blire körkort i höst :D

har kört körkortsboken och ett programm i datorn för att pluga hittills, finns det fler bra sätt?
 

baffe

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
farsta
Hoj
suzuki gsf 1200 s -02
Ok jag lånar tråden lite nu. Jag har haft låg profil hitills med att jag håller på att ta lappen för de är så många redan som babblar om det men nu måste jag ha lite stöd för jag håller på att bli kungligt nervös. Jag kuggade första gången 9/9 på en rent idiotisk sak. Fick order om att vända tillbaka på landsväg, kör av i en ficka och ställer mig för att köra upp på landsvägen igen, från hållet jag ska till kommer en stor lastbil och svänger av där jag står och mitt i hans sväng så svänger jag ut, sikten helt skymd bakom lastbilen och jag kuggar självklart, det är inget att snacka om, det var väldigt farligt och väldigt dålig planering. Min lärare säger att jag fick en "laptus" hjärnsläpp för jag har aldrig uppvisat farligt beteende i trafiken från första början och han var helt säker på att jag skulle klara lappen på första. Hur som så kör jag upp igen nu 9/10 och jag känner att det är "vinna eller försvinna" för säsongen börjar verkligen ta slut nu och detta faktum gör inte nervositeten mindre gott folk. Så snälla ge mig valium för själen ni som vet hur det känns, vad kan jag tänka mer på och vad kan jag göra för nerverna.

Idiotiska svar undanbedes vänligt men bestämt då detta är superseriöst från min sida.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det är en klassisk uppkörningsfälla "vänd så snart du kan". Vad som gäller är inte att vända direkt utan hitta första stället man kan göra det säkert på. Tänk på det nästa gång så ska det säkert gå bra. Vinna eller försvinna är väl lite brutalt tänkt, det kommer en vår också. Min "elev" bommade sin uppkörning den 23/9 till största del pga av nervositet och har en ny tid inbokad i oktober. Om han inte klarar den då fortsätter vi övningsköra i vår med ny uppkörning i maj eller nåt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Baffe: Något jag läst och hört är att skit i att tänka på instruktören/inspektören utan kör som du brukar och följ instruktionerna i örat bara.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Baffe: Något jag läst och hört är att skit i att tänka på instruktören/inspektören utan kör som du brukar och följ instruktionerna i örat bara.

Det där är till och med något som inspektören påpekade på när jag körde upp, att strunta i att han låg bakom och tänka sig som om att man var ute och körde själv (ja, förrutom medtrafikanterna givetvis):tummenupp
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Ok jag lånar tråden lite nu. Jag har haft låg profil hitills ................................, vad kan jag tänka mer på och vad kan jag göra för nerverna.

Idiotiska svar undanbedes vänligt men bestämt då detta är superseriöst från min sida.

Jag kände precis samma sak andra gången jag körde upp, men jag lyckades faktiskt slappna av under körningen, och det tror jag är receptet mot framgång. Hålla huvudet kallt, och köra med sunt förnuft bara, så är det inga problem. Remember, det är helheten de tittar på! Lycka till :tummenupp
 

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Gammelstånka
Körde upp idag kl 09:15 på Barkarby.

Kom till körskolan smått försoven kl 07:15 och bytte om. Fick bråka med hojen en stund innan den ville vara med i den kalla och fuktiga morgonsolen. Väl igång värmde jag upp med krypkörning och lite strökörning längs banan. Allt kändes OK men ett litet pirr som kunde misstas för kaffesug infann sig i magen.

När klockan började närma sig dags att åka mot Barkarby tyckte körskoletanten att jag skulle öva inbromsning ett par gånger. Fick bakhjulssläpp första gången från 70 km/h. Fan. På’t igen och nu lite mindre fot ditt klantarsel. Jag kan juh det här egentligen!
Tanten säger åt mig att köra från 90 km/h också. Upp i fart snabbt... så, lägg an broms... PANG. :mad: Rätt i backen. Låste bak igen. Förbannad som ett bi så studsar man upp och börjar riva i hojen. Körskoletanten sa åt mig att lugna ner mig å sätta mig på backen. Förbannade jälva skit! Inventerade lite skador på mig själv. Höften kändes lite konstig, annars ok. Kollade in körskolehojen som fått en slak blinkers fram samt ett annorlunda kopplingsgrepp.
Bråttom som det var så blev det till att snabbt som fasiken dra ut en ny hoj och direkt styra ut mot Barkarby. Påväg dit så funderade man lite över sin egen oförmåga och förbannade sin bilvana högerfot.

Smått arg och lite smådarrig körde man sen upp och klarade det tack å lov utan kommentar. Satte ner foten en gång på krypkörningen och fick göra om. Tvekade lite vid första inbromsningen från 50 med det gick ändå...

Så idag har jag klotat ordentligt för första gången och fått lappen! :)
Höften är ganska stor och svullen och kommer nog att få många roliga färger innan den blir sig själv igen – men vad gör det? Jag har juh kortet! :yoparty :yoparty

Så nu är det dags att börja leta båge då...
 
Last edited:

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
08
Hoj
ER6f
Körde upp idag kl 09:15 på Barkarby.

Kom till körskolan smått försoven kl 07:15 och bytte om. Fick bråka med hojen en stund innan den ville vara med i den kalla och fuktiga morgonsolen. Väl igång värmde jag upp med krypkörning och lite strökörning längs banan. Allt kändes OK men ett litet pirr som kunde misstas för kaffesug infann sig i magen.

När klockan började närma sig dags att åka mot Barkarby tyckte körskoletanten att jag skulle öva inbromsning ett par gånger. Fick bakhjulssläpp första gången från 70 km/h. Fan. På’t igen och nu lite mindre fot ditt klantarsel. Jag kan juh det här egentligen!
Tanten säger åt mig att köra från 90 km/h också. Upp i fart snabbt... så, lägg an broms... PANG. :mad: Rätt i backen. Låste bak igen. Förbannad som ett bi så studsar man upp och börjar riva i hojen. Körskoletanten sa åt mig att lugna ner mig å sätta mig på backen. Förbannade jälva skit! Inventerade lite skador på mig själv. Höften kändes lite konstig, annars ok. Kollade in körskolehojen som fått en slak blinkers fram samt ett annorlunda kopplingsgrepp.
Bråttom som det var så blev det till att snabbt som fasiken dra ut en ny hoj och direkt styra ut mot Barkarby. Påväg dit så funderade man lite över sin egen oförmåga och förbannade sin bilvana högerfot.

Smått arg och lite smådarrig körde man sen upp och klarade det tack å lov utan kommentar. Satte ner foten en gång på krypkörningen och fick göra om. Tvekade lite vid första inbromsningen från 50 med det gick ändå...

Så idag har jag klotat ordentligt för första gången och fått lappen! :)
Höften är ganska stor och svullen och kommer nog att få många roliga färger innan den blir sig själv igen – men vad gör det? Jag har juh kortet! :yoparty :yoparty

Så nu är det dags att börja leta båge då...

Det är bara till att gratulera!

själv så körde jag upp några timmar efter dig, satte också ner foten under krypkörningen men han verkade inte bry sig om det ?

på högfartsprovet så hade jag ner en kona på första försöket och 3 (!) på andra, han sa åt mig att lugna ner mig och bara köra, det syntes tydligen på mitt andra försök att jag tänkte på konan... tredje satt klockrent, likaså båda bromsproven.

ute i trafik så gick allt bra, körde lugnt och harmoniskt och väntade på annan trafik och skolkandes skolbarn som springer över vägen, sen fick jag betala för foten under krypkörningen, han ledde mig in på stockholms kanske minsta vändplats och sa "vänd och kör ut på stora vägen igen" men det gick hur bra som helst när det inte finns konor att titta på =)

så ruggigt skönt att det är kirrat nu, trodde inte på allvar att jag skulle hinna med att ta kortet det här året iom att jag började för bara 5 veckor sedan och 1 vecka försvann då läraren själv skulle på utbildning!

nu ska jag ut å åka lite mer! =)
 

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Gammelstånka
Det är bara till att gratulera!

själv så körde jag upp några timmar efter dig, satte också ner foten under krypkörningen men han verkade inte bry sig om det ?

på högfartsprovet så hade jag ner en kona på första försöket och 3 (!) på andra, han sa åt mig att lugna ner mig och bara köra, det syntes tydligen på mitt andra försök att jag tänkte på konan... tredje satt klockrent, likaså båda bromsproven.

ute i trafik så gick allt bra, körde lugnt och harmoniskt och väntade på annan trafik och skolkandes skolbarn som springer över vägen, sen fick jag betala för foten under krypkörningen, han ledde mig in på stockholms kanske minsta vändplats och sa "vänd och kör ut på stora vägen igen" men det gick hur bra som helst när det inte finns konor att titta på =)

så ruggigt skönt att det är kirrat nu, trodde inte på allvar att jag skulle hinna med att ta kortet det här året iom att jag började för bara 5 veckor sedan och 1 vecka försvann då läraren själv skulle på utbildning!

nu ska jag ut å åka lite mer! =)

Grattis själv!

Det var en härlig dag igår att köra upp. Solen sken och det var ideala förhållanden och det kändes som iallafall min uppkörningsman vaknat på rätt sida och kände sig harmonisk och snäll!

Gött att ha det klart!
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jag började läsa teori för ca 2 månader sedan. Läst endel på trafikskolan men orkar inte med det mer då det är allt för tidskrävande med alla dessa testprov på datorerna. Så jag gjorde ett gratisprov på STR och fick 57, gjorde ett betalprov för MC och fick 61. Vad tror ni om mina chanser att klara teoriprovet om jag bokar en tid nu?

För övrigt så är jag inställd på att ta kortet tidigt som tusan nästa år =)

MVH

Erik
 

Engelolsen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2008
Ort
sollentuna
Hoj
Svart Er6
Så där då fick man sitt mc kort 24/9 känns skönt började i augusti att övningsköra men surt att säsongen är slut blir väl till att köpa mc till våren ....:mad:
 

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Ort
08
Hoj
ER6f
Så där då fick man sitt mc kort 24/9 känns skönt började i augusti att övningsköra men surt att säsongen är slut blir väl till att köpa mc till våren ....:mad:



grattis!

vet precis hur det känns, jag vill bara ut å köra nu när man väl har klarat allt men det e sketakallt ute och bött och löv och... usch!

men köpa hoj. det gör du bäst nu på hösten / vintern, billigare nu är till våren, dessutom kan man göra riktigt bra affärer om man går till en handlare och vill köpa en 08:a eftersom det va ett ganska dåligt år för handlarna, dom vill ju bli kvitt sina modeller inför 09:eek:rna.

testa en sökning på blocket på "höstpris" så får du se!
 

Engelolsen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2008
Ort
sollentuna
Hoj
Svart Er6
grattis!

vet precis hur det känns, jag vill bara ut å köra nu när man väl har klarat allt men det e sketakallt ute och bött och löv och... usch!

men köpa hoj. det gör du bäst nu på hösten / vintern, billigare nu är till våren, dessutom kan man göra riktigt bra affärer om man går till en handlare och vill köpa en 08:a eftersom det va ett ganska dåligt år för handlarna, dom vill ju bli kvitt sina modeller inför 09:eek:rna.

testa en sökning på blocket på "höstpris" så får du se!

Låter bra har du några tips på en nybörjar hoj är lite innne på en kawasaki er6n billig i försäkring och verkar vara en vettig nybörjare men man kommer kanske vilja ha mera sen ....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top