Körkort 2008

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Var har du hittat den informationen, källa tack?

Som någon skrivit, VV Körkortsportalen beskriver hur högfartsprovet skall gå till:

Manöverprovets högfartsdel ska utföras enligt bilaga 2 (figur 3) i föreskriften. Är underlaget vått får förarprövaren medge lägre hastighet vid undanmanövern.

Förarprövaren ska före provet avgöra om undanmanövern ska göras åt vänster eller höger. Provet ska utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner. Avstånd mellan koner beräknas från kontopp till kontopp.

Provet inleds med att sökanden tar ansats och i en hastighet av minst 50 km/tim genomför en undanmanöver och kör vidare med bibehållet tempo genom serpentinbanan. Tempoväxling ska ske i slutet av banan och vändning ska göras runt sista konen. Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs.

Sist utförs en effektiv och kontrollerad inbromsning från ca 50 km/tim till stillastående med ansättande av både fram- och bakbroms. Inbromsningen påbörjas vid konerna för undanmanövern.

************
Provet som tagits bort var: efter vändningen skulle man köra parallellt med serpentinbana för att sedan bromsa från 50, tror jag.
 

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
dumt kanske, men ang. undanmanövern, ska den göras i 50 km/h eller är det tänkt att man ska bromsa först, för att sedan svänga undan? hur stora marginaler har man om det nu ska gå i 50. är det svårt? verkar ju ltie trångt om man tittar på skisserna som finns på vv.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
dumt kanske, men ang. undanmanövern, ska den göras i 50 km/h eller är det tänkt att man ska bromsa först, för att sedan svänga undan? hur stora marginaler har man om det nu ska gå i 50. är det svårt? verkar ju ltie trångt om man tittar på skisserna som finns på vv.

Du ska hålla 50 genom hela banan förutom vid vändingen och bromsningen på slutet.
 

blr

Med hjärnan i behåll
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Visby
Hoj
kraschad :(
Hej alla goa gubbar!
Mitt första inlägg här.
Fick lämpet idag, och sprang till datorn och bokade uppskrivning - redan på måndag 14/4 13.00 fick jag tid. Sprang därefter ner till körskolan och fick 3 lektioner nästa vecka också. Oerhört glad över detta flyt, och grymt grymt taggad nu :D

Önska mig lycka till,
och lycka till alla andra som också ska ha lappen nu!
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
dumt kanske, men ang. undanmanövern, ska den göras i 50 km/h eller är det tänkt att man ska bromsa först, för att sedan svänga undan? hur stora marginaler har man om det nu ska gå i 50. är det svårt? verkar ju ltie trångt om man tittar på skisserna som finns på vv.

Jag tar kurvan på tvåans växel med lagom fotbroms och slir på kopplingen. Har inte kollat på mätaren men det är absolut inte krypkörning. Kommer då ut i serpentinbanan och accelererar upp till 50 innan 2 eller 3 konan. Skall komma upp i fart tidigare för att vara helt klar med allt inför inbromsningen är målet.
Hojen är en GSX 750
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Det är UPPkörning och teoriprov ;)

Se bara till att ni INTE släpper på gasen när ni ska göra undanmanövret!!!

Min uppkörning är bokad den 26 maj, alldeles för långt dit tycker jag... :)

Någon mer rund 40 som bor på södra sidan av Stockholm som ska övningsköra privat?
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Gör teoriprovet imorn för femte gången ^^ Än fast jag får (nästan) full pott på distanstesten och körkortsprogrammen klarar jag inte the real thing så att säga.
 

lalle81

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Gve
Hoj
Förhoppningsvis snart
Gör teoriprovet imorn för femte gången ^^ Än fast jag får (nästan) full pott på distanstesten och körkortsprogrammen klarar jag inte the real thing så att säga.

Har mitt första nu på Torsdag... Har också nött på distanstest och körkortsprogram.. Nu blev man lite orolig, är det helt andra frågor eller bara omformulerade typ?!?
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Har mitt första nu på Torsdag... Har också nött på distanstest och körkortsprogram.. Nu blev man lite orolig, är det helt andra frågor eller bara omformulerade typ?!?

Vet inte hur man ska förklara riktigt. När jag sitter där och har svarat på alla frågor så känns de som att det har gått skitbra, typ, "de här va ju samma frågor som på internet å programmet, fan va lätt". Sen trycker man på rätta och har 3 fel för mycket. Provgubben/tanten kollar på en med ett litet förtryckt smile och ger en lappen. Är han/hon snäll så får man veta av denne vad man gjort fel, att man måste försöka träna mer på dom områdena osv. Är han/hon lite sur/trött så får man lappen + ett litet dolt skratt.

Hursomhelst, för mig har det inte hjälpt att bara streckläsa å göra massa prov. Men snart kan jag provet utantill tror jag.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Är det så att om man klarar teorin på första försöket så är man garanterad en uppkörningstid inom 3 veckor?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top