Körkort 2008

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
beror väl på egentligen, jag menar klarar du teorin i december tex så kan dom ju inte garantera dig någon tid inom 3 veckor =)) men kanske dom gör när säsongen startar, ring vv o kolla
 

LindahlsKvarg

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
Goldwing
ska börja övningsköra för a begränsat i aug-sep 2008, jävligt sent jag vet.. fyller inte 18 tidigare
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
vv skulle väl införa teoriprov samt uppkörning på samma dag, tror de va nån gång under september, men tiderna skulle vara tillgängliga redan i juni. Ej hundra om det gäller för mc också, någon som vet?
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
hej hoppas någon kan hjälpa mig med en liten sak. I lågfartsbanan, framförallt den med 4 koner, så har jag "lite" problem i vändningen. Min hoj har nämligen en svängradie på ca 6 m vilket gör att jag får svårt att få plats påvägen tillbaka. Frågan är hur långt åt sidorna man får svänga för VV.
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Är det så att om man klarar teorin på första försöket så är man garanterad en uppkörningstid inom 3 veckor?


Det tror jag inte.. Det beror ju helt på vad det finns för tider lediga.. När jag ringde för någon vecka sedan ang. uppkörning i Uppsala så fanns det bara en tid för tillfället (21 maj). Men kolla om du kör nåt på körskola, dom har ju inbokade tider & kan fixa en tid om dom tycker man är redo:tummenupp

Körskolan fixade en tid till mig den 7 maj istället:yoparty Riktigt nice

Lycka till
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
ska börja övningsköra för a begränsat i aug-sep 2008, jävligt sent jag vet.. fyller inte 18 tidigare

Får man inte börja övningsköra redan när man är 17 år 6 månader eller något sånt? Eller när gäller den åldern, vet att den finns med i nån sån där tabell med olika åldrar! För isf kan du ju försöka tajma uppkörning precis när du fyllt om du fått träna några månader innan.
Ska kolla upp de nu.

edit:
För att du ska få börja övningsköra för mc körkort måste du ha uppnått en viss ålder, för lätt mc kort är det 16 år, för mellanklassmotorcykel 17 år och 6 månader och för tung motorcykel är det 20 år som gäller.

Tänk på det ni som vill övningsköra mellan!
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Får man inte börja övningsköra redan när man är 17 år 6 månader eller något sånt? Eller när gäller den åldern, vet att den finns med i nån sån där tabell med olika åldrar! För isf kan du ju försöka tajma uppkörning precis när du fyllt om du fått träna några månader innan.
Ska kolla upp de nu.

edit:
För att du ska få börja övningsköra för mc körkort måste du ha uppnått en viss ålder, för lätt mc kort är det 16 år, för mellanklassmotorcykel 17 år och 6 månader och för tung motorcykel är det 20 år som gäller.

Tänk på det ni som vill övningsköra mellan!



17 ½ är det som gäller ja :tummenupp
För mig blir det 18 Juli i år :yoparty
 

Flying

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
83, GSX 750
Tjo ja då var teorin avklarad då.
Och första övningskörningen i åttor och cirklar också för den delen.
Det går framåt :)
 

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Våren är på ingång, och man suktar som vanligt efter kortet.

Nu får det vara nog, så nu tänkte jag ta tag i det! :)
Jag har tidigare erfarenhet från motocross, dock aldrig kört tung hoj.
(Har kört bil i 5-6 år, så den trafikvanan finns ju).

Kan det vara en bra idé att boka tid för teoriprov omgående? Och helt fokusera på det till en början, för att sedan ta tag i det praktiska...

Tankar o tips mottages varmt! :)
 

Das manos

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Crossar/Offroads/Byggen mm...
Teorin avklarad:tummenupp Det var lite nervöst men gick bra, nu är det bara att vänta på att vintern ska fösvinna från gatorna....
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Våren är på ingång, och man suktar som vanligt efter kortet.

Nu får det vara nog, så nu tänkte jag ta tag i det! :)
Jag har tidigare erfarenhet från motocross, dock aldrig kört tung hoj.
(Har kört bil i 5-6 år, så den trafikvanan finns ju).

Kan det vara en bra idé att boka tid för teoriprov omgående? Och helt fokusera på det till en början, för att sedan ta tag i det praktiska...

Tankar o tips mottages varmt! :)

Sparka tag i det bara, det är enda sättet...att sitta och vela slutar med "äääh, vi tar det nästa år", och när sommaren kommer sneglar man avundsjukt på alla dessa hojar..

Teorin handlar mest om läsning av detaljer för en annan som spakat bil länge (jag har haft B i snart 16 år), just spakandet har man lite gratis om man kört någon form av båge tidigare.

Just att ge sig ut i trafiken är lite spännande, placeringen tycker jag känns lite ovan, men det ger sig.

En sak skall du veta, det är värt det. :yoparty

/J
 

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Sparka tag i det bara, det är enda sättet...att sitta och vela slutar med "äääh, vi tar det nästa år", och när sommaren kommer sneglar man avundsjukt på alla dessa hojar..

Teorin handlar mest om läsning av detaljer för en annan som spakat bil länge (jag har haft B i snart 16 år), just spakandet har man lite gratis om man kört någon form av båge tidigare.

Just att ge sig ut i trafiken är lite spännande, placeringen tycker jag känns lite ovan, men det ger sig.

En sak skall du veta, det är värt det. :yoparty

/J

Ja, jag fattar att du har rätt!
Nu sitter jag i telefonkö hos vägvärket.
Och nu kom jag fram.. skriver om en månad! :rolleyes:

Jaha, då har man satt stenen i rullning då! :yoparty
 

greeen

Medlem
Gick med
22 Feb 2008
Ort
emmaboda
Hoj
Honda cbr 929 rr
de räcker ju med 52 rätt.. så de fick jag varför krabba till de med fler rätt:gnissla
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
48 utan att ha läst boken och 57 efter att ha läst igenom boken....
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
62 poäng. Ändå trodde jag att det var kört. För B kortet fick jag 61, och där tyckte jag att det känndes lättare än för A.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top