Körkort 2008

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Ni som kör upp i barkarby, vilka vägar tar de och nåt speciellt man ska tänka på i de områden man kör upp i?
Vet inte svaret på din fråga men när skall du köra upp? Jag kör i Barkarby den 23 april ....... om en vecka nu.

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Hejsan, Har mitt A-teoriprov imorgon, och tänkte höra ungefär hur svårighetsgraden på betalfrågorna på STR`s hemsida står sig i jämförelse med det riktiga provet?. Var som sagt några år sedan bilkörkortsteorin gjordes så man är ju lite nervös.

//Mvh Joakim.J

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Hejsan, Har mitt A-teoriprov imorgon, och tänkte höra ungefär hur svårighetsgraden på betalfrågorna på STR`s hemsida står sig i jämförelse med det riktiga provet?. Var som sagt några år sedan bilkörkortsteorin gjordes så man är ju lite nervös.

//Mvh Joakim.J

Om man jämför med vilket prov som helst, så är A-teorin sjukt svår. Högskoleprovet var lättare. Näsan.

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Hoj
-97, triumph, t595
blev inte först med att ta kortet i år..... men kanske först med att kugga:(

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
ärligt talat så var teorin lätt.. Bara att läsa igenom mcboken en gång. Låna på biblioteket så blir det gratis. Kanske man skulle göra högskoleprovet.. ;)

Ant3

Fjärt
Gick med
12 Apr 2008
Hoj
Honda hornet -98
Tjosan. Klarade teoriprovet igår :D
Sjukt svårt.. Fattar inte bara varför det är så förbannat svårt.
Hade alla rätt på bilskolans faser. Men hamnade ändå bara på Gränsen för godkänt. Måste ju vara nått fel. Men men uppkörning i maj :) bara att ut o övningsköra nu :)
Lycka till alla andra o plugga mycket. Det lönar sig.

Peace

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Teorin bygger på att man förstått hur det fungerar, vissa specifika detaljfrågor som man stött på från str/skolan kan dyka upp, men jag hade en hel bunt situationsfrågor som jag absolut inte sett till tidigare...

Lite klurigare ställda frågor är det allt, och de försöker sätta dit en - det kändes absolut lurigare än det man gjort via just skolan/str.

Jag är på gränsen till missnöjd med 60/65 (16 år med B-kort alldeles snart)...

/J

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Hoj
-97, triumph, t595
visst är det så att man måste vänta 2 dagar på att boka ny uppkörningstid efter att man varit en soppa på den första??

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S

//Mvh Joakim.J

Frågorna på STR´s hemsida motsvarar svårighetsgraden på provet. Jag kände igen många av frågorna när jag satt på provet. Riktigt skönt när man vet säkert att man har rätt på dom frågorna.
Det är inte svårt, klarar du frågorna på STR är det inga problem!
Lycka till!

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Klarade teorin

Idag var stora dagen med teoriprovet. fick godkänt med 63 av 65 rätt. tyckte inte det var så svårt även fast vissa frågor var lite klurigt ställda. Måste rekommendera alla att iallafall göra 1 eller 2 betalprov på STR`s hemsida då det var samma nivå som på riktiga provet.

angående att a-teorin skulle vara så mycket svårare än b-teorin tycker jag inte stämmer. visserligen fick jag 64/65 när det begav sig med b-teorin men det är ju samma frågor bara att de lagt till några med placering på väg, olyckstatistik samt lite om vad som klasser: kw/kg etc som är mc-specifik.

Tack för tipsen jag fick här.
Nu blir det till att boka uppkörning till sommaren.
//Mvh Joakim.J

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
Grattis Jocke!
63 är verkligen inte illa pinkat!
Håller med, inte alls svårare än B-teorin och STR-proven är kanon för att känna vilken nivå man ligger på.
Lycka till med kröningen nu! Själv har jag uppkörning 30 april och kör varje dag på körskolan nu :)

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Ni vet ju inte vad ni snackar om! :fyllon När det pratas om jämförelsen med B-kort, så handlar det om hur det såg ut för 10 år sedan. Inte hur det såg ut i förrgår.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Prutt, tredje lektionen på skolan idag, hade inte alls något vidare flyt, hade inte riktigt tankarna med mig, kort sagt en skitlektion!

Jag satt mest och störde mig på den räppliga skolhojen, och saknade min stabila och mysiga VFR..

Framsteg görs i alla fall - nästa gång är det manöverbanan.

/J

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Menar du att en uppkörning bara tar en timme hos er? Jag ska tydligen hålla på från kl. 08 fram till efter lunch.

Beror väl lite på vart du hamnar i listan när jag körde upp förra året så var det 3st till dvs vi var 4st. Planerad tid var 08-11 tror jag det var dvs innan lunch. jag hade väl "turen" att börja först med allt.

Först börja vi med lågfartsdelen sen gjorde alla den, sen var det körning i trafik 20min eller vad det var hamnar man sist då så får man ju vänta 60min.

Så har man tur kan man väl komma undan med cirka 1½h iaf.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Beror väl lite på vart du hamnar i listan när jag körde upp förra året så var det 3st till dvs vi var 4st. Planerad tid var 08-11 tror jag det var dvs innan lunch. jag hade väl "turen" att börja först med allt.

Först börja vi med lågfartsdelen sen gjorde alla den, sen var det körning i trafik 20min eller vad det var hamnar man sist då så får man ju vänta 60min.

Så har man tur kan man väl komma undan med cirka 1½h iaf.

Aha. Jag trodde att alla blev klara ungefär samtidigt. Är inte direkt insatt i det här med uppkörning... än. Allt jag vet är att det verkar jävligt svårt, vi börjar kl. 08 och att det är jag och 4-5 såna där "kvinns" som ska köra upp samtidigt. Största fasan (näst efter Svarta fasan) är att jag ska försöka imponera på någon och därmed ramla omkull och skrapa tanken och ett knä. :näsblod

spinner77

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
-06 Triumph Daytona 675
Har uppkörning i mitten av maj...har precis börjat köra på banan (stad o landsväg klart). Tycker den långsamma banan e knepig. Får inget direkt flyt. Men det ska väl lösa sig. Den snabba slalombanan däremot tycker jag är riktigt skön. Passar mig perfekt. Även de hårda inbromsningarna funkar bra. Men önskar jag körde på en annan hoj än den körskolan har. Inte helfrälst i Triumph bonneville.

körkort 2008

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
kawa
Jag ställde upp konor igår för första gången och övningskörde även första gången påriktigt med min far.
Jag har hört att det är lågfartsdelen som är svår. Efter två vändor i spiralerna så minskade jag avståndet till 3 meter, och det gick bra det också.

Det som föreföll svårt var att vända inom 4 meters diameter kring den sista konen, eftersom att knappt svängradien tillåter detta på min MC. Jag var tvungen att ha max styrutslag hela tiden.

Fråga 1: Måste man vända kring sista konen på max 4 meter i bredd???

Jag hann inte göra så mycket bromsning, mer än att jag snabbt konstaterade att man lätt låser frambromsen.

Fråga 2: Är bromsningen från 90 km/h på max 35 meter (som jag tror att det är) svår att göra - kräver den mycket intensiv träning?

Tacksam för svar och lycka till alla därute. Jag kör upp den 24 april och har fortfarande ALLA odds emot mig...känns det som...:D

Och tips till alla som liksom jag är unga och bor i storstad:
Köp en sporthoj från 1988 istället.
Nog är de nya bättre, men oj, så mycket pengar man sparar per år om man jämför med exempelvis årspremie 30.000 kr och årspremie (HELFÖRSÄKRING, som jag har) 1600 kr!

115 hk duger dessutom till en nybörjare som jag. Det går iallafall snabbare än min gamla moppe...!

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...