Körkort 2008

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Ni vet ju inte vad ni snackar om! :fyllon När det pratas om jämförelsen med B-kort, så handlar det om hur det såg ut för 10 år sedan. Inte hur det såg ut i förrgår.

Fyllon?, kan förstå att det var svårt för dig med teorin med tanke på hur du uttrycker dig i skriftlig form. Nu var det ioförsig ett tag sedan jag tog teoriprovet för B-körkort (runt 5år) sedan. Men vad skulle vara så mycket lättare med B-körkortet idag?. det är ju samma grundfrågor för både mc och bil?!.

Och sen vad har Högskoleprovet med mc-teori?. Mc-teorin är ju bara regler och lagar som man måste till stor del plugga in, medans högskoleprovet bygger på logik och saker man lärt sig under lång tid, dvs man behöver inte plugga till högskoleprovet för att prestera bra, sen kan du förbättra dit resultat genom att plugga tex ord etc.

Och grattis alla som klarat teori samt uppkörningar, längtar själv tills man fixat kortet.

//Mvh Joakim.J

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Fyllon?, kan förstå att det var svårt för dig med teorin med tanke på hur du uttrycker dig i skriftlig form. Nu var det ioförsig ett tag sedan jag tog teoriprovet för B-körkort (runt 5år) sedan. Men vad skulle vara så mycket lättare med B-körkortet idag?. det är ju samma grundfrågor för både mc och bil?!.

Och sen vad har Högskoleprovet med mc-teori?. Mc-teorin är ju bara regler och lagar som man måste till stor del plugga in, medans högskoleprovet bygger på logik och saker man lärt sig under lång tid, dvs man behöver inte plugga till högskoleprovet för att prestera bra, sen kan du förbättra dit resultat genom att plugga tex ord etc.

Och grattis alla som klarat teori samt uppkörningar, längtar själv tills man fixat kortet.

//Mvh Joakim.J

Ja, eftersom jag har väldigt svårt att uttrycka mig i skriflig form har jag levt ett mycket tungt liv.
Eftersom du verkar vara väldigt ung, så slapp du göra det gamla teoriprovet. Alltså det prov där 1,2,3 eller fyra alternativ kunde vara rätt. Frågorna i det gamla provet innehöll frågor som var direkt hämtade från pärmarna på trafikskolan. M.a.o lätt att plugga till.

Både högskoleprovet och teoriprovet är båda prov och kan därför jämföras i svårighetsgrad.

Om du inte förstår det jag skrivit nu (ja, jag har ju så svårt att uttrycka mig i text), så kan du PM:a mig för att få detta inlägg i talbandsform. Eller så kanske du kan be någon förälder läsa detta för dig.

Last edited:

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
Fan shit nu blir man fan lite nervös, har teori fredag den 25:e. har bara pluggat MC boken, typ. Har frågor för vanligt bilkörkort på datorn vilket jag aceade förstagången jag testade det nu igen efter att jag tog B för 2 år sedan.

Är det mycket statistikfrågor, står ju typ inget i MC boken om det.
ngra tips på va man ska plugga på?

Ampa

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
FZ6-n
Har uppkörningen kvar, blir av i mitten av maj men trots det var jag faktiskt ute å fuskkörde min Fz6a idag :p Så jävla gott.

Svar på din fråga gällande teoriprov.

Om du kan så ska du göra mcfaserna.
Det är i princip samma som till bil men det kommer även mc-relaterade frågor. Som typ vad som utmärker att packboxarna i dämparna är slut osv.

Last edited:

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
KTM 625 -06
Uppkörning 16e maj :yoparty

Har inte provat banan en enda gång än men det ska nog gå bra :D

Tur att teorin är klar sen förra året.

Trafiken kan jag ju köra i normalt, men hur svår är banan egentligen?
Vad kuggar man lättast på?

Tommy.exe

Guest
Uppkörning 16e maj :yoparty

Har inte provat banan en enda gång än men det ska nog gå bra :D

Tur att teorin är klar sen förra året.

Trafiken kan jag ju köra i normalt, men hur svår är banan egentligen?
Vad kuggar man lättast på?

Hur svår den är beror på hur bra balans du har på hojen och hur sakta du kör :)

jag har mycket svårt att tänka mig att du sätter den på första försöket... men du gör ju som du vill :tummenupp

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Om man fått en tid säger vi 13.00 för uppkörning. Hur pass långt innan bör man vara på plats? vill liksom inte missa värma upp och så.

Thompax

Got symaskin?
Gick med
12 Apr 2008
Hoj
KTM 690 SMC!
Skall ut på första turen i morron med min kissekat!
Ska försöka ta det så fort som möjligt tack vare min mc kåta fader =)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Uppskrivning om 8,5 timmar och jag jobbar hela jävla vägen fram dit, hoppas bara att jag kan hålla mig hyffsat skärpt på provet bara....

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Menar du att en uppkörning bara tar en timme hos er? Jag ska tydligen hålla på från kl. 08 fram till efter lunch.

Det verkar konstigt...
När jag körde upp i höstas så får mick man varfall inte vara ute i trafiken mer än 40min (har inte förprövaren lyckats avgöra om du klarar det eller ej så kuggas du antagligen då)
Men det kanske har ändrats?

IronMike

Guest
Min lärare har också sagt detta :) Gött å få en mindre bana att träna på hehe.... fast dom kunde ju tagit bort den svåra...

Dan the man i en körkortstråd.... :va tills jag såg när du joina. Du vet att du har samma namn som allas vår kungen av bulten? Han som går på vatten, han som klyver ett hav, han som kör bombrepor på bulten...

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Jag måste ha haft värsta faxet!! (Privatist) en granne ställde upp som instruktör! (Vi körde aldrig något). Jag hade en körbok ifrån tidigt 80-tal på skithuset o bläddrade i den när jag var där. När jag fick lämpen så beställde jag skrivtid samma dag och fick tid dagen efter(Farsta). Klarade den på första, gick ut till receptionen o beställde uppkörning, fick tid en v.senare, på fredagen. Åkte hem o ringde till körskolor i Stockholm o fick dubbellektion på Mån.morgon, berättade att jag hade uppkörning på Fredag "Ge mig två lektioner till med dig så ska jag se till att du fixar den"sade den trevliga läraren, jag fick tid för detta på torsdagen. På torsdagen efter lektionen så berättade läraren att man måste ha egen hoj o utr. för uppkörningen..ehhh! Inga problem, jag hyrde "min" övningshoj och utrustning av skolan för 1000kr, Ringde en annan polare o frågade om han kunde skjutsa mig på hojen till uppkörningen, inga problem. Behöver jag berätta att JAG körde där ifrån...

Hade haft B-kort i ca:10år och på uppkörningen var det första gången ihela mitt liv jag körde hoj på landsväg. Dock körde jag mycket cross o moppe i tonåren.

Lade nog ut ca:4000kr för kortet tot. tog ca: 1månad från tanke till kort.(7år sedan)

Bara du vet så hatar vi dig:arsele :arsele

:rolleyes:

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Det verkar konstigt...
När jag körde upp i höstas så får mick man varfall inte vara ute i trafiken mer än 40min (har inte förprövaren lyckats avgöra om du klarar det eller ej så kuggas du antagligen då)
Men det kanske har ändrats?

Jag körde upp i Tisdags och då fungerade det så att vi blev indelade i två grupper om 4 personer i varje. Man börjar med säkerhetskontrollen sedan lågfart, högfart, 70 bromsning och sedan 90 bromsning. Klarar man dessa momenten får man gå och sätta sig och vänta på trafikdelen. Alla de andra ska göra samma moment innan någon får gå vidare till trafikmomentet. När alla var klara så skulle inspektören fika, tog kanske en 30 minuter och sen började trafikmomentet. Jag körde upp som nummer 2 och vår grupp började köra upp kl 08:20 och jag var klar och godkänd kl 11:20. Då körde jag ca 25 minuter i trafiken.

Så, du får nog räkna med att det tar hela förmiddagen....inkl väntetider, etc.

Lycka till!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Hej alla ! Ville bara önska alla lycka till med kortet ! Vet hur jobbigt det kan vara, inte lika lätt för alla :). Fick mitt till slut iaf, bara att kämpa på ! Nej nu ska ja snart åka ut på lunch med min mc :)

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Skönt vårväder

Hej alla ! Ville bara önska alla lycka till med kortet ! Vet hur jobbigt det kan vara, inte lika lätt för alla :). Fick mitt till slut iaf, bara att kämpa på ! Nej nu ska ja snart åka ut på lunch med min mc :)

Hehe, retsticka där!. Ha en skön Mc-tur i det fina vårvädret.
Själv har jag bokat uppkörning+intensivkurs. Har uppkörning den 2 juli. Scary. :p

Mvh Joakim

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
jocke-j: Det ska nog gå bra ska du se, bara slappnat o gör din/er grej.
Jag kuggade 2ggr på stadskörningen :( innan jag satte allt den 3:e gången. Det var 99,9% nervositet. 3:e gången bytte jag stad för uppkörningen o intrycket jag fick av uppkörningsförättaren var enbart positivt.

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
fan känner mig extra nervös inför mitt första uppkörning(19 juni), då jag måste bli godkänd annars får man vänta tills nästa säsong.(teoriprovet går ut 7 juli

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Om man fått en tid säger vi 13.00 för uppkörning. Hur pass långt innan bör man vara på plats? vill liksom inte missa värma upp och så.

En stund innan 12, säg 11.45:tummenupp Ungefär så lång tid innan var jag på plats när jag körde upp för A1 och A-beg. Du hinner man finslipa på det sammt att man kan pusta ut en stund innan man ska genomgå eldproven...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha