Körkort 2008

VicOb

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati Monster 821 -18
Tja :D

Skaffade hoj i höstas, blev en Suzuki Bandit :) Fyller 18 i Maj o planerar att ta kort så snabbt som möjligt därefter. Har lite frågor, hur är det med uppkörning, kan man boka tid före man fyller eller måste det göras efteråt?

Funderar på att övningsköra privat, vilka regler är det som gäller för att få övningsköra privat och hur går det till? Kriterierna för handledaren är väl att denna skall haft sitt kort i minst 5 år? Något mer?

Mvh,


Tja, ska fylla 18 i Juni, undrar med om man kan boka uppkörningstid innan man fyllt 18. Har inte så stor koll på sånt :va
 

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Ort
sundsvall
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
Själv ska man nog skaffa en hyffsad bil istället för mellankortet :) jaja spy galla då ;)
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
okej då är jag med lite mer i svängarna också :tummenupp tyckte de va lite hårda krav på 700cc och inte mindre direkt när man fyllt 21 :) smart

vad jag minns dock från teoriboken var det 500cc för begränsad och 750cc för obegränsad så det är nog bäst att jag läser lite teori för att refresha minnet för b körkortet :)

men fylls det då i på båda motorcyklarna med datum efter en begränsad uppkörning men det andra 2 år efter utfärdande datum av den första när man tar begränsat? ( förstår knappt vad jag säger själv men skrivs tungt kort in direkt när man tar begränsat :) )

ska för övrigt försöka klara en A begränsad uppkörning till motorcykel så tidigt som möjligt 2008 :)

Värt att nämna är att det är bara på uppkörningen det finns ett cc-krav, som är 375cc eller större.
Har du redan körkort för mellanklass och ska köpa hoj så kan du köpa vilken somhelst. Bara den inte har mer än 25kW och 0,16kW/kg.

På körkortet finns ingen särskild anmärkning om "med begränsning". Det står bara A. Det är åldern och hur länge du har haft körkortet som avgör giltigheten.
Så har du fyllt 21 år och haft ditt körkort i två år så får du köra vilken hoj somhelst sen.
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Tja, ska fylla 18 i Juni, undrar med om man kan boka uppkörningstid innan man fyllt 18. Har inte så stor koll på sånt :va

Så vitt jag vet är enda kravet att man har ett godkänt teoriprov, å det har du ju om du har A1.
Borde inte vara några problem att boka innan du fyllt 18 då. Om jag var du skulle jag ringa å kolla, sedan boka uppkörning på födelsedagen :D
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Värt att nämna är att det är bara på uppkörningen det finns ett cc-krav, som är 375cc eller större.
Har du redan körkort för mellanklass och ska köpa hoj så kan du köpa vilken somhelst. Bara den inte har mer än 25kW och 0,16kW/kg.

På körkortet finns ingen särskild anmärkning om "med begränsning". Det står bara A. Det är åldern och hur länge du har haft körkortet som avgör giltigheten.
Så har du fyllt 21 år och haft ditt körkort i två år så får du köra vilken hoj somhelst sen.

ja jo det har jag koll på :) har letat mellan hoj nu sen jag låste fast min lätta mc i garaget i höstas ... så fruktansvärt synd att man ska behöva förstöra motorn på hojarna som säljs i sverige :huvet har kollat en del på kawasaki 250 men har blivit rekomenderad att inte köpa den men köper jag en hoj kommer mina föräldrar se till att det sitter en strypning i den om jag känner dom rätt :mad:

skulle dock vara roligt att ha en riktig sporthoj men lutar mer åt en er-6 för ekonomin nu..:huvet
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
skulle dock vara roligt att ha en riktig sporthoj men lutar mer åt en er-6 för ekonomin nu..:huvet

Er-6an är ju praktisk i ditt fall, bara att ha med dig en skruvmejsel så skruvar du ur strypningen när du kommit några hundra meter hemmifrån :) :tummenupp
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
jasså? är det inte mer? :D då kan det inte va svårt att sätta dit om det händer nått heller?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
jasså? är det inte mer? :D då kan det inte va svårt att sätta dit om det händer nått heller?

Jepp, så ere

Min körskolelärare snacka om det, när han skulle köra körskole-er6an privat så skruvade han alltid ur skruven, genast blev den rolig :tummenupp

Köp!!!
2-cylinddrigt är alltid kul! Gött ljud också:yoparty
 

VicOb

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati Monster 821 -18
Så vitt jag vet är enda kravet att man har ett godkänt teoriprov, å det har du ju om du har A1.
Borde inte vara några problem att boka innan du fyllt 18 då. Om jag var du skulle jag ringa å kolla, sedan boka uppkörning på födelsedagen :D

Tack! Låter helt underbart, ska ringa direkt efter skolan! :yoparty
Ett mellankort som födelsedagspresent är aldrig fel :D
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
gubbar måste hojjen ha backspegel/glar när man kör upp. Min hoj behöver inte backspegel/glar när man besiktar den men måste jag montera ett par ändå vid uppkörning?
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Någon som kört upp på någon utav följande hojar och kan meddela om den är lättkörd/bra svängradie/funkar bra i manöverbanorna;
¤ Honda Hornet 600
¤ Kawasaki ER-5
¤ BMW F650CS
 

Sveddan

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Lund
Hoj
SV650S -00
Då var teorin avklarad! Känns riktigt skönt, bara att lära sig köra och uppkörning kvar:p
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top