Körkort 2008

Fizzle

Born to be diffrent!
Gick med
18 Nov 2007
Hoj
Arbetar på det...
Hajar inte detta med att personer som inte har mc-kortet än redan köpt en hoj, jag menar har ni som köper hojen så tidigt redan erfarnhet sedan tidigare så ni vet vad ni ska kolla efter vid köp eller får ni hjälp hemifrån??

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Jo ska köra upp för Tung obegränsad

Hajar inte detta med att personer som inte har mc-kortet än redan köpt en hoj, jag menar har ni som köper hojen så tidigt redan erfarnhet sedan tidigare så ni vet vad ni ska kolla efter vid köp eller får ni hjälp hemifrån??

Dom flesta bär på ett starkt intresse och söker och läser då mycket på nätet och springer runt hos handlarna osv. och efter ett tag börjar man gallra ur tills bara 1-3 intressanta står kvar

I mitt fall har jag kört det mesta och har även därför kort på det mesta, enda som fattas just på körkortet för att göra det fullt är mc-därav att jag ska köra upp så fort dom släpper tider:yoparty

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms

Jag har redan köpt en hoj för mitt begränsade A-kort som tas våren -09(och för övningskörning under denna sommaren), och jag har inga problem med att köpa en hoj, jag har rätt mycket kunskap inom ämnet skulle jag vilja säga.
Och jag har läst på väldigt mycket om just den här hojen innan jag bestämt mig, inga problem.
Enda hjälp jag får hemifrån är att farsan fortsätter att säga att det är en dödsmaskin och morsan vill att jag ska köpa en bil istället, inget alternativ faktiskt, jag ska köra båge! Sen hjälper ju farsan till och kör bilen med släpet och tar ut pengarna från banken och så, men annars inget mer.

Imorgon hämtar vi nya 750n :tummenupp :yoparty :yoparty

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Tog hoj-kort i sommras så i år är det b-körkort som gäller, klarade terorin idag:)
Lycka till alla mc-aspiranter och för alla i gbg-området så kan jag rekomondera Kramérs trafiskola vid ullevi norra:tummenupp

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
När du gör körprovet ska du ha skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fotbeklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen ska vara avsedd för motorcykelkörning.:confused:

Enda jag hitta om personlig utrustning på vägverket, ska man tolka det som man vill eller är det bara såpass att det duger med godkänd hjälm,godkända stövlar,jeans och motorcykeljacka med mc-handskar?

När jag körde upp förra sommaren hade jag körskolans utrustning på mig. De frågade även specifikt att man hade ryggskydd, vet inte om detta är ett krav men det kändes som det.

*Manöverprovet består av tre delar:

en lågfartsdel: Figur 1-2 eller Figur 3-4 Nån som har bilderna`?
en högfartsdel: Figur 5 eller Figur6 Nån som har bilderna?
bromsning: inbromsning från hastigheterna 70 km/h och 90 km/h till stillastående med ansättande av både fram- och bakhjulsbroms.

*körning i och utanför tätort. Nåt speciellt att tänka på för att underlätta?

På manöverbanorna körde jag sjukligt mycket med skolan och det var det värt tycker jag. Blev 3 pass a 5 timmar styck. Men sen var det också skitenkelt på uppkörningen.

Något som man bör träna på är landsvägskörning d.v.s. spårval, placering och blick. Detta går säkert att läsa om i MC-böckerna.

TIPS! Prova/träna lite på grusväg också, man vet aldrig om man blir iväglurad på detta och har man inte provat de förut kan de ju kännas obehagligt.

I övrigt i trafik är det ju viktigt med placeringen, hålla avstånd och sådär. Vara tydlig med blicken, röra på hela huvudet när man tittar.

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Bokade uppskrivning idag :) Fick nästa torsdag kl 8.15.
Och jag måste ju säga att vädret ser väldigt lovande ut för tillfället.. Hade 11 grader varmt och solsken i helgen.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ska börja ta lappen nu inom kort. Och hoppas sen på en snabb uppkörning. Hojen inköpt igår. En cbr 900rr

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Kan man boka fler uppkörningar? Om man mot förmodan, ve och fasa, ta i trä, skulle kugga på uppkörningen så hade det varit smidigt att ha en till uppkörning veckan efter eller dylikt... Antar att detta inte är möjligt?

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Kan man boka fler uppkörningar? Om man mot förmodan, ve och fasa, ta i trä, skulle kugga på uppkörningen så hade det varit smidigt att ha en till uppkörning veckan efter eller dylikt... Antar att detta inte är möjligt?

Nej du kan inte boka flera uppkörningar. Nytt för i år är också att om du kuggar på första provet måste du ha minst 3 veckors mellanrum till nästa uppkörning. Detta för att få ner köerna för de som kör upp för första gången.

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Jag ska också ta kort (A-obegränsad i mitt fall)! Redan skrivit in mig på skolan, och börjat läsa teorin (har ju B-kort sen innan så helt nytt är det inte).

Sitter bara o väntar på det jäkla körkortstillståndet nu :gnissla Tur att man e så sugen som man är så man läser allt man kommer över och upptäcker att dom vill ha pengar INNAN dom tittar på ens ansökan. Tog aslång tid att hitta hur man kunde betala med..

En fråga, tjänar man något i pris om man går ut o köper en hoj redan? Jämfört mot april ungefär? Har ju inte pengar ännu egentligen, men låna kan man ju göra ;) Problemet känns vara att eftersom jag inte har kortet så kan jag inte direkt provköra heller, och testa en potentiell hoj än.

Någon?

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Hoj
Street Triple R -09
Klarade teorin nyss första försöket med minsta möjliga marginal =)
Tips till er som ska ta teorin läs bilboken (läs igenom mc-boken oxå minst 1 gång) och plugga märken och "hur gör jag i korsningar" frågor.. Va kanske 5 frågor om mc annars var det 60% vägmärken kändes det som.. Hade bara pluggat i 1 vecka halv intensivt = nån timme per dag.

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Jag hade varken A eller B när jag började teorin för MC och gjorde så här: Läste körkortsboken en gång och MC-boken två (den plöjer man ju igenom på en timme). Laddade ner "körkortsfrågor för mc.zip" på DC, och skrev 5-6 prov. Fick godkänt med råge på uppskrivningen. Kan kanske vara ett tips..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0