Körkort 2008

lokarizehotmail

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Monster 600-01
Klarade teorin för 3 veckor sen,var hos Jarla och Lötsjö för 2 mån sen för att stå först i kön när dom börjar köra.
Jarla har hört av sig och jag har nu fått tid den 4/3 för övningskörning(om vädret tillåter) och dom skall boka in uppkörning så fort vägverket släpper tider i mitten av denna månad.
Hoppas det går fort att få lappen så jag kan hämta ut nya bågen som står kvar hos handlaren tills jag fått lappen.(Bike Trollhättan).:D

Buba

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Snart..
det är guldläge nu att köpa hoj. blir bara värre.... det blir fattigt som fan för man kan ju inte kontrollera sig... men betänk att du får straffig försäkring om du köper dej en 1000 cc RR...

det känns ganska sunk om det är pga trafikläraren på körelktionen liksom. man börjar ju undra lite vad det är för klåpare...

Blir det såpass dyrare att köpa senare\till våren?
Ja någon nyare sporthoj blir det inte tal om; 20år, malmö, garagelös, alla föräkringsbolags mardröm..
Men en Suzuki GSX-R 750 från tidigt\mellan 90-tal borde man kunna leva med.

jovisst är det sunkigt, hade varit ännu värre om trafikläraren kört på dig dock.

Klarade teorin för 3 veckor sen,var hos Jarla och Lötsjö för 2 mån sen för att stå först i kön när dom börjar köra.
Jarla har hört av sig och jag har nu fått tid den 4/3 för övningskörning(om vädret tillåter) och dom skall boka in uppkörning så fort vägverket släpper tider i mitten av denna månad.
Hoppas det går fort att få lappen så jag kan hämta ut nya bågen som står kvar hos handlaren tills jag fått lappen.(Bike Trollhättan).:D

Grattis :tummenupp

Vad blev det för hoj?

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Ja någon nyare sporthoj blir det inte tal om; 20år, malmö, garagelös, alla föräkringsbolags mardröm..

jovisst är det sunkigt, hade varit ännu värre om trafikläraren kört på dig dock.

Vad blev det för hoj?

Det VAR trafikläraren som kärde på mej. dito snubben som hamna på lasarettet...

haha, hoppas du gillar att meka... :D men om du ändå ska ha antikviteter så kan du ju lika gärna köpa en hoj som är över 20 år (katana 1100 VRROOOM!) och dra den som veteran hos bilsport och MC. :tummenupp Det gjorde jag i början av min bana. det är den som omnämns här under. Kostade skitlite klirr att försäkra och den funkade typ ibland...

Buba

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Snart..
Det VAR trafikläraren som kärde på mej. dito snubben som hamna på lasarettet...

haha, hoppas du gillar att meka... :D men om du ändå ska ha antikviteter så kan du ju lika gärna köpa en hoj som är över 20 år (katana 1100 VRROOOM!) och dra den som veteran hos bilsport och MC. :tummenupp Det gjorde jag i början av min bana. det är den som omnämns här under. Kostade skitlite klirr att försäkra och den funkade typ ibland...

Haha, snopet att köra på någon när man är lärare :D

Är det mycket att mecka på GSX-R modellerna? Man är väll inget ljushuvud men tummen sitter inte mitt i handen. Har en släkting som är rätt van meckare, dock med fokus på bilar och glidare.

Hittade denna annonsen förresten, om jag fattat det rätt så är det ´89 och yngre som kan veteranförsäkras. Bara att strypa och besiktiga, kasta strypningarna och köra.
http://www.blocket.se/vi/13410432.htm?ca=23_11_s

A.Haglund

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2007
Hoj
H-D Sportster 883 -05
Tja :D

Skaffade hoj i höstas, blev en Suzuki Bandit :) Fyller 18 i Maj o planerar att ta kort så snabbt som möjligt därefter. Har lite frågor, hur är det med uppkörning, kan man boka tid före man fyller eller måste det göras efteråt?

Funderar på att övningsköra privat, vilka regler är det som gäller för att få övningsköra privat och hur går det till? Kriterierna för handledaren är väl att denna skall haft sitt kort i minst 5 år? Något mer?

Mvh,

lokarizehotmail

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Monster 600-01

Vad blev det för hoj?

FZ6_N 07 Räcker nog till i början tills man lärt sig köra ordentligt!

Fizzle

Born to be diffrent!
Gick med
18 Nov 2007
Hoj
Arbetar på det...
Ahhh fan man ska köpa en hoj man ser sig kunna växa i, det är inte alltid i fråga om cykeln utan till mesta del föraren!!

Undra föresten om det är några fler som efter dem tagit sitt körkort som ska på den där sporthojskursen som anordnas av SMC??hört att det ska vara hur bra som helst!!

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
X-JELL
Är inbokad på Körkortsexpress i Hallstahammar till våren. Klarade teorin den 30:e aug i år men hann inte köra upp pga för mkt på jobbet. Har dock hört mycket positivt om körskolan jag är anmäld till så jag hoppas på det bästa. :tummenupp

Där ska jag också gå i vår tänkte jag. Men jag kommer att ta intensivkursen på en vecka där teroin är med då jag inte kommer kunna plugga under våren. Så jag ska försöka komma in på en kurs där i mitten av Maj.

Imorgon ska jag å fixa tid för synundersökning.

För i sommar måste jag fan ta det!!!

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
skall själv köra upp till våren igen pga förlorat kort.
vill bara ge varningens finger till dom som har tänkt att köra upp i strömstad ell tanum o står i kö vilket jag gjorde, dom ringde mig idag o vägverket bygger om vägen där nere så deras konbane område försvinner vilket resulterar i att dom som står i kö där gör det i onödan för det blir inga uppkörningar där till våren.

så närmaste ställe för oss verkar bli i vänersborg så ring o boka om snarast.

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Ska boka tid för uppkörning(A-begränsad) så fort tiderna släpps. Ska köra upp med min egna hoj, ska bara strypa den först till 25kW. Klarade teorin i måndags (14/1) :)

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
X-JELL
Någon som har fixat körkortstillstånd efter den 1 januari?
Jag läste att man måste betala till länsstyrelsen innan dom ens börjar kolla igenom papperna. Men hur betalar jag till dom? Sätter in pengar med mitt personnummer som meddelande eller? :va

Jag var i alla fall och fixade synprovet idag. Ett litet steg på vägen:näsblod

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
hmm hur gammal är du? :) om du är så gammal som det står i din profil får du väll inte köra upp på begränsad? och måste inte cykeln vara minst 500cc för det? :gnissla

man ska inte fråga tjejer om ålder men var bara tvungen ^^

Ska boka tid för uppkörning(A-begränsad) så fort tiderna släpps. Ska köra upp med min egna hoj, ska bara strypa den först till 25kW. Klarade teorin i måndags (14/1) :)
.....

Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
hmm hur gammal är du? :) om du är så gammal som det står i din profil får du väll inte köra upp på begränsad? och måste inte cykeln vara minst 500cc för det? :gnissla

.....

Hon får köra upp för begränsad.
Och då ska cykeln vara minst 395cc :tummenupp

Många "äldre" tjejer som kör upp för begränsad då dom kanske inte orkar/klarar av ett hantera en hoj på över 750 kubik.

Last edited:

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07

.....

Åldern i min profil stämmer :) Det finns ingen övre åldersgräns för att köra upp i de olika klasserna. Mellanklassen/A-begränsad passar mig perfekt för jag är bara ute efter att köra motard.
Men skulle jag mot all förmodan vilja köra en sporthoj så räcker det att jag väntar två år för då blir a-begränsad automatiskt a-obegränsad(om man är över 21år).
Vad det gäller cc på mellanklass så är det minst 375cc.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Åldern i min profil stämmer :) Det finns ingen övre åldersgräns för att köra upp i de olika klasserna. Mellanklassen/A-begränsad passar mig perfekt för jag är bara ute efter att köra motard.
Men skulle jag mot all förmodan vilja köra en sporthoj så räcker det att jag väntar två år för då blir a-begränsad automatiskt a-obegränsad(om man är över 21år).
Vad det gäller cc på mellanklass så är det minst 375cc.
okej då är jag med lite mer i svängarna också :tummenupp tyckte de va lite hårda krav på 700cc och inte mindre direkt när man fyllt 21 :) smart

vad jag minns dock från teoriboken var det 500cc för begränsad och 750cc för obegränsad så det är nog bäst att jag läser lite teori för att refresha minnet för b körkortet :)

men fylls det då i på båda motorcyklarna med datum efter en begränsad uppkörning men det andra 2 år efter utfärdande datum av den första när man tar begränsat? ( förstår knappt vad jag säger själv men skrivs tungt kort in direkt när man tar begränsat :) )

ska för övrigt försöka klara en A begränsad uppkörning till motorcykel så tidigt som möjligt 2008 :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0