Körkort 2008

RobRas

Guest
När jag skrev A1 teorin 2003 så fick jag 51 poäng första gången, andra gången fick jag 53 poäng :tungan . B-kortet fick jag 57 poäng med fyra timmars pluggande dagen innan. Så lite kom man allt ihåg.. Förhoppningsvis slipper man göra om teorin. Bara man inte hittar på något dumt.

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
Hej! Är ny här och tänkte att den här delen av forumet passade bra för min del.
Jag har hållit på med mitt körkort i vad som känns som en evighet. Började övningsköra slutet av sommaren 06, planerade att ta körkort förra sommaren, men jag "lyckades" med att köra omkull två veckor innan uppkörningen och blev borta hela sommaren.
Denna sommaren har jag dock planerat att ta kortet. Skrev teorin (igen) idag och klarade den på 59 poäng... Har även bokat uppkörning den 3:e juni och jag hoppas att det ska gå bra. Framför allt hoppas jag att mitt knä ska vara så pass bra att jag kan köra cykeln igen snart. (opererade knät för ca 2 månader sen.)

Ja, det var nog en kort beskrivning av mig och lite så... :)

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
äntligen har länsstyrelsen i stockholm, efter snarrt 6 v, lyckats godkänna min körkortsansökan. teoriprov den 21 april. hoppas allt ska vara klart innan sommaren...

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
nej, men jag kom inte på vad det hette, och orkade inte kolla, inte nu heller. vad heter det? körkortstillstånd? lång tid tog det i alla fall. inte undra på, om jag nu ansökte om körkort.

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Haj allihop, jag slänger in en liten fråga här och hoppas att nån villig själ svarar :p Hur hög hastighet är krypfart? Inser ju att det inte är några svindlande hastigheter det handlar om, men är det "kryp" hastighet att proförättaren ska kunna krypa ikapp med motorcykeln eller är det ok det är "gåfart" eller får det vara ännu högre? ..aa ni fattar nog :p

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
krypfart innebär väl att man reglerar hastigheten med kopplingen och inte gasen.
I praktiken innebär väl det gånghastighet eller långsammare typ. (och nej, det brukar inte vara tillåtet att ha bromsen anlagad hela tiden, bara för att sakta ner om man skulle få upp för hög fart eller det lutar under krypkörnnigsdelen av manöverprovet =)

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Uppkörning 29e april. Fick köra motorväg för första gången idag med. Snabbt men kallt om händerna :tummenupp

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
krypfart innebär väl att man reglerar hastigheten med kopplingen och inte gasen.
I praktiken innebär väl det gånghastighet eller långsammare typ. (och nej, det brukar inte vara tillåtet att ha bromsen anlagad hela tiden, bara för att sakta ner om man skulle få upp för hög fart eller det lutar under krypkörnnigsdelen av manöverprovet =)
Han ska typ kunna gå om hojen när han går bredvid... :)

Då blir det till att träna då:arsele :näsblod Det borde väl vara möjligt att genomföra konbanan med en CBR 600 ( A.beg.) med tillräcklig träning? :gnissla

kille79

Körkort 2008
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Ingen ännu
Hej allihopa!
Är ny här på forumet och har tänkt ta mc-kortet denna sommar.
Tänkte att det här var en bra tråd att börja skriva i. :)
Tänkte rådfråga er som kanske har hunnit lite längre än mig.

1. Hur lång tid tar det att få körkortstillståndet? (På måndag har det gått 4 veckor)

2. Har tänkt köra upp privat och ska köpa en hoj att övningsköra med. Är en CBS 650/750 ett bra val för att klara uppkörningen? Kom gärna med tips.

3. De skolor jag pratat med påstår att man måste ta minst 8 dubbellektioner även om man tänker övningsköra en hel del privat!! Har några vänner som läst allt på trafikskola och enbart tagit 5 dubbellektioner och sedan klarat uppkörningen. Hur gör ni?/Hur har ni gjort?

4. Ni som nyligen gjort teoriprovet, någon fråga som ni vart helt förvånad att få? Alltså nån lurig? :) Hur mycket har ni pluggat innan ni klarade provet?

Ja det var mina frågor för stunden, hoppas någon orkar svara på nåt.

/Jens

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Hej allihopa!

1. Hur lång tid tar det att få körkortstillståndet? (På måndag har det gått 4 veckor)

2. Har tänkt köra upp privat och ska köpa en hoj att övningsköra med. Är en CBS 650/750 ett bra val för att klara uppkörningen? Kom gärna med tips.

3. De skolor jag pratat med påstår att man måste ta minst 8 dubbellektioner även om man tänker övningsköra en hel del privat!! Har några vänner som läst allt på trafikskola och enbart tagit 5 dubbellektioner och sedan klarat uppkörningen. Hur gör ni?/Hur har ni gjort?

4. Ni som nyligen gjort teoriprovet, någon fråga som ni vart helt förvånad att få? Alltså nån lurig? :) Hur mycket har ni pluggat innan ni klarade provet?

/Jens

1. För mig tog det knappt en vecka.
2. Vet ej vad en "CBS" är.
3. Det bestämmer man väl själv. Finns inga "måsten". Jag kombinerar privat med trafikskola.
4. Jag blev förvånad över c:a 65 av de 70 frågorna. Gjorde bara "sluttesten" på skolans datorer innan jag skrev teorin.

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
Hej allihopa!

/Jens

1. Du borde få de snart, fick det själv efter 3-4 veckor. Men ring länsstyrelsen och tjöta lite så går d lite snabbare.

2. vet ej, ngn annan får svara på det.

3. Det är från person till person hur många lektioner det behövs. Har du kört moped eller cross innan så hjälper de ju mycke, och om du har B-körkort så har du trafikerfarenhet där. Själv ska jag ta en "superintensiv" hos körkortexpress, dels för att spara pengar och dels på detta sätt "måste" de lära dig på 3 dagar, utan att mjölka dig på pengar som flesta trafikskolor gör.
Men kommer ta ett par lektioner endo innan jag åker upp till körkortexpress.

4. Som sagt, har du B körkort blir teorin enklare, för 80 % av frågorna var samma som B kort. Men träna extra mycket på de specifika frågorna för MC, genom t.ex. ladda ner genom nätet. Själv fick jag tid dagen innan provet, och pluggade i ca 2-3 timmar enbart på mc frågor, samt lite rep. på trafikskyltar och regler. Inget jag rek. men det är inget svårt som du behöver oroa dig över, plugga bara till den som ett vanligt prov.

kille79

Körkort 2008
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Ingen ännu
Aah, då ska jag ringa och tjata på länsstyrelsen lite. Vill kunna skriva teoriprovet och klara det så att jag kan boka uppkörningstid. Man måste ju ha ett mål! :)

Måste ändra min fråga om CBS... menade ju såklart Honda CB 650/750.
Eller för den delen en Suzuki gxs 750. Ingen som har en sådan hoj att sälja? :)

Jo jag har kört moppe och cross tidigare samt haft körkort i 10 år. Så det borde gå relativt lätt att lära sig köra. Ska man köra upp privat så måste man ju ha en hoj enligt min tidigare fråga. För en offroad kanske är lite svår att köra upp med? Och en sporthojj är väl omöjligt? :p

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Aah, då ska jag ringa och tjata på länsstyrelsen lite. Vill kunna skriva teoriprovet och klara det så att jag kan boka uppkörningstid. Man måste ju ha ett mål! :)

Måste ändra min fråga om CBS... menade ju såklart Honda CB 650/750.
Eller för den delen en Suzuki gxs 750. Ingen som har en sådan hoj att sälja? :)

Jo jag har kört moppe och cross tidigare samt haft körkort i 10 år. Så det borde gå relativt lätt att lära sig köra. Ska man köra upp privat så måste man ju ha en hoj enligt min tidigare fråga. För en offroad kanske är lite svår att köra upp med? Och en sporthojj är väl omöjligt? :p

Jag övningskörde och körde upp på en CB 750 som körskolan hade och det var en OK hoj för de ändamålen men inget jag själv skulle köpa.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
För en offroad kanske är lite svår att köra upp med?

Eh...:va Skulle nog vilja påstå att det är tvärtom, men det är ju klart, beror väl på vilken offroad du ska köra på, men motard är busenkelt att klara konbanorna med.

Själv körde jag upp på en kawasaki er6 och testade även en honda cb 750 (tror jag det var) på körskolan, och den var väldigt lätthanterlig på konbanorna:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept