Körkort 2009

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Hoj
FZ8S SP -11
Tog kortet förra året, allt som allt gick de på ca 10.000:- till 12.000:-
Teoriboken tittade jag knappt i, pluggade in frågorna som va på datorn eftersom frågorna på uppskrivningen är istort sätt samma, bara lite omformulerade. Sen fick jag vänta ca 2 veckor till uppkörningen. Första veckan körde ja 2ggr per dag på skolan. Gjorde inget den andra veckan, sen kom dagen för uppkörningen. Va på skolan runt 7 snåret, upp till övningsfältet. Gick reda på man va sist av alla i gruppen, dvs det tog en heldag. krypkörning m.m gick bra, låste bakdäcket i 90 inbromsningen så den fick ja göra om, då "fuska" ja lite o sket i att bromsa med bakbromsen, använde bara handbromsen, la bara foten på bromsen så att de skulle se ut som att jag använde den med. Runt 15:30 va det dags för själva uppkörningen, misstänker att läraren va bra trött då min körning tog ca 20 min. Sen va allt klart för min del :)
Ett tips är att inte titta på hur dom andra gör på uppkörningen, är lätt att trigga upp själv då när man ser hur bra/dåligt det går för dom på kryp körningen m.m. Ta med fika, dvs nått att dricka eller äta om det skulle bli en heldag för er med. Magen kurrade rätt så bra när dagen väl va över.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Vi var 3 som körde upp och jag var den enda privatisten! Instruktörens ögon blev lagom stora när han fick syn på mig med en Blackbird 1100 på banan som väger en bra bit över 200kg! hehe Vi snackade lite om bland annat BB och sen började själva hinder banan.
Själva upp körningen tog inte mer än 20 min.
Det gick bra! :tummenupp

Ett av mitt livs lyckligaste dagar! :)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vi var 3 som körde upp och jag var den enda privatisten! Instruktörens ögon blev lagom stora när han fick syn på mig med en Blackbird 1100 på banan som väger en bra bit över 200kg! hehe Vi snackade lite om bland annat BB och sen började själva hinder banan.
Själva upp körningen tog inte mer än 20 min.
Det gick bra! :tummenupp

Ett av mitt livs lyckligaste dagar! :)

Oj det var tidigt :) Var det inte halt? Stoort grattis!!!:tummenupp

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Hej Hopp!
Såg denna tråd för blivande lyckliga hoj-åkare. Ni har gjort ett underbart roligt val!:tummenupp
Jag tog kortet hösten 07, köpte hojen i förväg som motivationshöjare och det funkade fin-fint för mej!:) Har precis bokat in mej på en ban-kurs i vår och har nu 110 låååånga dagars väntan framför mej. Ska bli hur kul som helst att få lära sig mer om hur man ska hantera sin Speedy på ett så bra sätt som möjligt. Men det jag tänkte komma till var följande:

Ett tips är att Ni kikar in på SMC:s hemsida på nätet. www.svmc.se och vad de har att erbjuda. Idag hittade jag en kanonbok som man laddar ner i pdf-format där,
Full Kontroll heter den. MYCKET nyttig och bra läsning!:tummenupp

Lycka till ALLA och ha så himla skoj ute på vägarna!:tummenupp

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Sitter och plugar Teori för glatta livet.
Ska bara få fyrhjulingen såld eller bytt så man har något att övningsköra med också.
Jag är sjukt taggad redan nu!

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
I väntan på april/maj och uppkörning har jag påbörjat "projektet" att slipa till hojen. :yoparty

Steg ett blev vit reflekterande fälgstripe. Gjorde bakhjulet i lördags och framhjulet ikväll. Blev la' inte så dumt!
Letar just nu nya speglar, hugger, smutsavisare, styre och annat trevligt godis.

Hur fördriver ni tiden?

Bifogat

• _DSC5554_edit_small.jpg
    _DSC5554_edit_small.jpg
    161.4 KB · Visningar: 110

tuckfard

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Speed Triple
I väntan på april/maj och uppkörning har jag påbörjat "projektet" att slipa till hojen. :yoparty

Steg ett blev vit reflekterande fälgstripe. Gjorde bakhjulet i lördags och framhjulet ikväll. Blev la' inte så dumt!
Letar just nu nya speglar, hugger, smutsavisare, styre och annat trevligt godis.

Hur fördriver ni tiden?

Såg bra ut!
Sitter och försöker att glömma hur j*vla kallt och hur mycke snö de fortf ligger på vägarna ute jusst nu.. Terapi me goa sommar vägar!

animated-road-maps.gif

Det är inte så långt kvar! Upprepa!
Det är inte så långt kvar!

Roppilu

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Hoj
Yamaha R6 2006

Hur fördriver ni tiden?

THUMBS UP!

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tre stycken dubbellektioner är nu bokade med start sista veckan i april, och med möjligheten att förlänga dem till trippellektioner om jag vill. Förhoppningen är att köra upp i slutet av maj. :)

Patte987

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2008
Hoj
KTM 640 SM -05
Klarade teoriprovet idag. Känns grymt skönt! Tänkte boka körprovet i veckan, men läste detta på körkortsportalen.se "Om du utbildar dig på trafikskola är det skolan som anmäler dig till provet. När skolan anmält dig får både du och trafikskolan en bokningsbekräftelse. Kontakta sedan skolan för att få vidare information.

Utbildar du dig privat får du själv kontakta Vägverkets kundtjänst för körkortsfrågor på telefon 0771-17 18 19."

Kan jag boka prov själv nu även fast jag har tänkt ta lektioner på körskola?

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Klarade teoriprovet idag. Känns grymt skönt! Tänkte boka körprovet i veckan, men läste detta på körkortsportalen.se "Om du utbildar dig på trafikskola är det skolan som anmäler dig till provet. När skolan anmält dig får både du och trafikskolan en bokningsbekräftelse. Kontakta sedan skolan för att få vidare information.

Utbildar du dig privat får du själv kontakta Vägverkets kundtjänst för körkortsfrågor på telefon 0771-17 18 19."

Kan jag boka prov själv nu även fast jag har tänkt ta lektioner på körskola?

Grattis!!!:tummenupp
Bokade tid för uppskrivning igår, så om 3 veckor är väl teorin avklarad. Tänkte köra privat i april, i maj har jag bokat in 2 veckor på körskolan så antar att de bokar uppkörningen till mig när de tycker jag e klar. Hoj o utrustning är införskaffat:banana

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln