Körkort 2009

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Tja, tog mitt kort i år, och i lågfarten så får man absolut inte röra bromsen. Det skall vara ett test på om du har koll på koppling och gas, dvs han vill se att du hittar dragläget lätt. Jag har kört upp två gånger i sommar, varav första gången kuggade jag på att jag just använde bromsen. Det är nytt för iår eller från förra året att man ej skall använda broms.

//Andreas

Huh? Källa på det tack...

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Tja, tog mitt kort i år, och i lågfarten så får man absolut inte röra bromsen. Det skall vara ett test på om du har koll på koppling och gas, dvs han vill se att du hittar dragläget lätt. Jag har kört upp två gånger i sommar, varav första gången kuggade jag på att jag just använde bromsen. Det är nytt för iår eller från förra året att man ej skall använda broms.

//Andreas

Um seriöst? Jag använde då fotbromsen, gas och koppling beroende på vad som krävdes när jag körde upp i maj och det gick utmärkt.

Yim

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ZX6R -01

körde upp i tisdags och använde fotbroms utan problem? aldrig hört att man inte skulle få använda den...

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Det inbetalningskortet man får från vägverket, täcker det även hyra av hojen?
Jag fick ju en smärre chock när jag fick ett inbetalningskort på 1500kr...

Vad brukar man få ge i hyra på hojen om så är fallet?
Eller bjuder dom på det om man tagit lektionerna?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Det inbetalningskortet man får från vägverket, täcker det även hyra av hojen?
Jag fick ju en smärre chock när jag fick ett inbetalningskort på 1500kr...

Vad brukar man få ge i hyra på hojen om så är fallet?
Eller bjuder dom på det om man tagit lektionerna?

Det är bara avgiften till Transportstyrelsen. Jag fick betala körskolan 625 spänn för hyra av hoj.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S

//Andreas

I Örebro är det omöjligt att köra lågfarten utan att bromsa. Banan lutar rätt bra åt ena hållet. Bara struntsnack alltså. Du SKA använda bromsen.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96

//Andreas

till mig sa inspektören att det var helt ok att använda bromsen då det lutade.
kanske det är som vanligt, olika från ställe till ställe:brinnerup

Fj1200: precis! jag körde upp i örebro.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

//Andreas

Det är helt ok att använda bakbromsen med "måtta". Man kan använda den för att få lite stabilitet när man gör en skarp sväng t ex.

Det som däremot inte är ok, som de kollar mkt på nuförtiden, är om du använder bromsen väldigt mkt, och framförallt om du använder den "hela tiden" för att reglera farten.

Vid krypkörning ska du enbart reglera farten med gas och koppling, det är hela grejen. Det finns folk som kuggar på för mkt bromsandvändning. Men av vad jag hört har det varit i fall där folk i princip kört hela banan med bara gas -> få fart -> trycka in koppling helt och bromsa för att sänka fart.

Om du vid enstaka tillfälle råkar få för mkt rull, eller t ex vid lutning är det självklart okej att använda bromsen. (jag körde dock helt utan bakbromsanvändning på min uppkörning, men kollade upp det där med flera källor innan)

Promenadhastighet. Sätt den så långsamt du kan så blir det inga problem på uppkörningen.

Finns massa youtubeklipp du kan kolla. Hittade 2 st lite snabbt. Den första tycker jag går lite för snabbt, den andra och tredje är bättre.

Lite beorende på tidigare vana så kör nästan alla för fort för godkänt när man börjar. Jag hade kört en hel del moppe/cross och liknande innan, så hade aldrig några riktiga problem med den. Men ändå så kände jag själv att det gick att köra långsammare i början.

Köpte ett gäng konor för 12:-/st på en sportaffär, mätte upp och ställde ut banan på en asfaltsplan.

Körde ca 1h/dag i 1-2 veckors tid.
När jag sen kom till trafikskolan så sa instruktören att "du behöver inte stå still på banan" sen ströks hela krypkörningsdelen från utbildningen.

På uppkörningen kändes det som att jag körde väldigt fort, men blev godkänd på första försöket, så tydligen inte :)

För att komma till en poäng. Du kan i princip sitta still på hojen utan att den välter när du fått in snitsen. Så öva, öva och öva igen så kommer du garanterat att fixa den. Det är ju bara bra att kunna köra väldigt sakta vid t ex stadstrafik.

Ha någon som går bredvid. Han ska kunna gå i normal promenadhastighet utan att bli ifrånkörd. (inspektören kan gå bredvid på uppkörningen).
3-4 km/h är ett annat bra riktmärke. Jag låg i de hastigheterna (digital mätare, så lätt att se) och krypet var inga problem alls.

Last edited:

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
ny på forumet och har uppkörning på fredag och jag känner mig helt spyfärdig när jag tänker på fredag :p
Har inte tillgång till att träna nått denna vecka förutom på torsdag, får väl hoppas på det bästa

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
ny på forumet och har uppkörning på fredag och jag känner mig helt spyfärdig när jag tänker på fredag :p
Har inte tillgång till att träna nått denna vecka förutom på torsdag, får väl hoppas på det bästa

välkommen hit till galenskapens värld.:yoparty
ta det bara lugnt och fokusera:) och du om det går tokigt på torsdag på träningen så betyder det att det bara kan gå bättre på uppkörningen:D

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Såhär kommer jag ihåg min uppkörning, grönt där jag åker först rött om jag åker tillbaka samma väg:

Bifogat

• ukörning4.jpg
    ukörning4.jpg
    239.7 KB · Visningar: 156

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
välkommen hit till galenskapens värld.:yoparty
ta det bara lugnt och fokusera:) och du om det går tokigt på torsdag på träningen så betyder det att det bara kan gå bättre på uppkörningen:D

haha ja så kan man också se på saken. Hojj är inte som bil, det är så många fler moment man kan kugga på än bara trafikkörningen =)
det får gå som det går

Gasolina

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Hoj
velar som f*n
Om du känner dig redo så kan du ju alltid sitta och ringa på återbud, kräver en del arbete dock då du kanske behöver ringa 40 gånger per dag. Direkt när de öppnar är bra, speciellt efter helger, eftersom folk kan lämna återbud även utanför deras öppettider så då är det bara att hugga in när de börjar svara i telefonerna....

Tack för tipset... har ringt som en blådåre och har fått ny tid den 18 augusti på Tullinge.... såå nervös nu!!! :banana

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Kawa Z800-13
Snart så....

På torsdag smäller det!
Är så taggad och laddad, ska bli så kul!!:banana

Ses förhoppningsvis på vägarna snart!
:hojbusa

Nyheter