Tja, tog mitt kort i år, och i lågfarten så får man absolut inte röra bromsen. Det skall vara ett test på om du har koll på koppling och gas, dvs han vill se att du hittar dragläget lätt. Jag har kört upp två gånger i sommar, varav första gången kuggade jag på att jag just använde bromsen. Det är nytt för iår eller från förra året att man ej skall använda broms.
//Andreas
Det är helt ok att använda bakbromsen med "måtta". Man kan använda den för att få lite stabilitet när man gör en skarp sväng t ex.
Det som däremot inte är ok, som de kollar mkt på nuförtiden, är om du använder bromsen väldigt mkt, och framförallt om du använder den "hela tiden" för att reglera farten.
Vid krypkörning ska du enbart reglera farten med gas och koppling, det är hela grejen. Det finns folk som kuggar på för mkt bromsandvändning. Men av vad jag hört har det varit i fall där folk i princip kört hela banan med bara gas -> få fart -> trycka in koppling helt och bromsa för att sänka fart.
Om du vid enstaka tillfälle råkar få för mkt rull, eller t ex vid lutning är det självklart okej att använda bromsen. (jag körde dock helt utan bakbromsanvändning på min uppkörning, men kollade upp det där med flera källor innan)
Promenadhastighet. Sätt den så långsamt du kan så blir det inga problem på uppkörningen.
Finns massa youtubeklipp du kan kolla. Hittade 2 st lite snabbt. Den första tycker jag går lite för snabbt, den andra och tredje är bättre.
Lite beorende på tidigare vana så kör nästan alla för fort för godkänt när man börjar. Jag hade kört en hel del moppe/cross och liknande innan, så hade aldrig några riktiga problem med den. Men ändå så kände jag själv att det gick att köra långsammare i början.
Köpte ett gäng konor för 12:-/st på en sportaffär, mätte upp och ställde ut banan på en asfaltsplan.
Körde ca 1h/dag i 1-2 veckors tid.
När jag sen kom till trafikskolan så sa instruktören att "du behöver inte stå still på banan" sen ströks hela krypkörningsdelen från utbildningen.
På uppkörningen kändes det som att jag körde väldigt fort, men blev godkänd på första försöket, så tydligen inte
För att komma till en poäng. Du kan i princip sitta still på hojen utan att den välter när du fått in snitsen. Så öva, öva och öva igen så kommer du garanterat att fixa den. Det är ju bara bra att kunna köra väldigt sakta vid t ex stadstrafik.
Ha någon som går bredvid. Han ska kunna gå i normal promenadhastighet utan att bli ifrånkörd. (inspektören kan gå bredvid på uppkörningen).
3-4 km/h är ett annat bra riktmärke. Jag låg i de hastigheterna (digital mätare, så lätt att se) och krypet var inga problem alls.