Körkort 2009

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hoppas klara mig med en aaaaaning färre... hehe:yoparty
Trots att jag är :tuttar


(Hugger som en kobra oxå, jag vet, men kunde inte låta bli!)

Helt rätt :)

Lite ironi dock. Beror nog mest på "psyket" som är olika från person till person.
Men det var nån statistik nånstans som tyckte det att cheyer brukar ta ungefär dubbelt så många.

Det beror nog inte på att de egentligen behöver det dock utan att en del (inte alla) tjejer tror att de inte kan även fast de är grymma.

Men har du kobra-anlag så ska du se att det går galant! det är ju bara att gasa lixom :)
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Hoppas klara mig med en aaaaaning färre... hehe:yoparty
Trots att jag är :tuttar


(Hugger som en kobra oxå, jag vet, men kunde inte låta bli!)

Kvinnor i trafiken... :glömdet

Men om dem åker hoj så är det nog ganska säkert, dem kommer ju inte åt att sminka sig i farten för visiret är i vägen så då kan dem fokusera på körningen istället... :D
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Det beror nog inte på att de egentligen behöver det dock utan att en del (inte alla) tjejer tror att de inte kan även fast de är grymma.

Skämt åsido, så tror jag att killar i min ålder ca 30 har mycket gratis från moppetiden. Då har ni även koll på hojen på ett helt annat sätt. Varit ute och busat på grus osv ger nog en del balansmässigt och våga-mässigt(?) sett.


Jag räknar kallt med att klara uppkörningen, alternativet vill jag inte ens tänka på än....:pangihuve
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Men jag skulle gissa att ett ungefär kan ligga på ungefär detta:

10-15 lektioner om du bara kör körskola och inget privat.

Stämmer in hyfsat på mig, har kört dubbellektion varje gång, så totalt blir det 14 enkla lektioner före uppkörning. Kör ej privat och körde ej moppe i min ungdom (la ner mer tid på att dricka mäsk).

Satte en gräns för total kostnad av kk, överstiger totalt med ca 500 kr om allt går vägen, känns rätt ok iaf.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Här är samtliga MC-lektioner dubbellektioner och du har inte ens möjlighet att boka en enkel.
Eller rättare sagt, en enkel är lika lång som en dubbel för bil.

Men så kanske det alltid är?
 
Last edited:

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SM -08
Huh? Källa på det tack...

Tja, har ingen källa annat än jag blev inte godkänd på min uppkörning för att jag använde broms. Iofs så använde jag rätt mkt broms då hojjen jag körde på drev fasten kopplingen var indragen till handtaget. Så jag hade inget val än att bromsa stup i kvarten.....

Det är helt ok att använda bakbromsen med "måtta". Man kan använda den för att få lite stabilitet när man gör en skarp sväng t ex.

Det som däremot inte är ok, som de kollar mkt på nuförtiden, är om du använder bromsen väldigt mkt, och framförallt om du använder den "hela tiden" för att reglera farten.

Vid krypkörning ska du enbart reglera farten med gas och koppling, det är hela grejen. Det finns folk som kuggar på för mkt bromsandvändning. Men av vad jag hört har det varit i fall där folk i princip kört hela banan med bara gas -> få fart -> trycka in koppling helt och bromsa för att sänka fart.

Om du vid enstaka tillfälle råkar få för mkt rull, eller t ex vid lutning är det självklart okej att använda bromsen. (jag körde dock helt utan bakbromsanvändning på min uppkörning, men kollade upp det där med flera källor innan)

Japp som ovan, skrev så använde jag nog bromsen för mkt, då jag hade kopplingen indragen mot handtaget. Men hojjen drev fortare och fortare så jag fick bromsa hela tiden för att hålla nere farten. Fick ett försök till och jag förklarade för vägverket gubben vad mitt problem var, men han lyssnade inte. Så på försök två försökte jag med att lägga i neutralen lite då och då men det gick inge vidare :). Aja nu har jag mitt kort i alla fall...... :p
 
Last edited:

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Måste bara skriva av mig lite..

TOG KORTET IDAG :yoparty

Klantade mig lite (egentligen inte men..) då hojen dog under krypkörningen så jag var tvungen att stanna.
Kärringstop tänker ni nu, men icke, jag hör till det manliga släktet.

Det var helt enkelt så att hojen var lite kall och hade lite problem att stå på tomgång.
Hade för övrigt till och med kopplingshandtaget indraget när den dog, vilket kontrollanten såg och helt enkelt sa att jag skulle starta den igen och slutföra.

Annars gick det kalas, inga anmärkningar öht.

Nu har jag bara det delikata problemet att jag inte äger någon hoj :huvet
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Ny i tråden men tänkte bara tala om att jag satte kortet idag! (självklart är det väl någon som håller räkningen?! :tungan) Har kört bil och 125:a tidigare, tog 7 lektioner och övade mest på konbanan.

Någon som sitter på färsk info vilka uppkörningsplatser som kuggar hur många procent? har för mig att det låg på 50-60% kuggade i götet för några år sedan.

btw. Hur blir det med prövotid nu, gäller den som 2 år fr.o.m. idag? ..eller från dagen jag tog mitt första körkort?
 

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Otäck dag-före-uppkörning

btw. Hur blir det med prövotid nu, gäller den som 2 år fr.o.m. idag? ..eller från dagen jag tog mitt första körkort?
Provötiden gäller bara från första körkortet.

Jag ska köra upp imorgon. Idag hade jag en körlektion för att repetera och finslipa det sista. Vad händer? Jo, efter att ha kört ca 1,5 timma på våta vägbanor hittar jag en asfaltsskarv på en landsväg och kör omkull. Minns inte själva tillfället när hojen går omkull, men minns att jag kanar en bit på asfalten på mage med hojen över mig. Läraren sa att framhjulet hade släppt och jag hade kanat kanske 20m innan det tog stopp. Jag klarade mig bra, får väl ett par blåmärken och blir väl lite stel imorgon till uppkörningen. All nervositet är som bortblåst efter detta i alla fall. Och jag hoppas verkligen att det är torra vägar imorgon, annars kanske jag inte vågar dra på ur kurvorna som man borde.

Jag är glad att det inte hände med min egen hoj i alla fall. Min jacka och ena handske blev dock lite uppskrapade, men bättre kläderna/skydden än en själv.

Wish me luck.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Bra det där med prövotiden, mindre bra med vurpan..:gnissla

uppkörningen gick på den klassiska vägen förbi golfbanan, sen svängde vi höger vid skogmo aanstalten. denna vägen körde jag med läraren precis innan så den gick riktigt bra! Så försök ut att åka lite innan lektionen (privat med bil går också bra).
Fick för övrigt reda på att mina gamla uppkörningsgubbe äntligen har slutat jobba där. Han var en såndär gubbe som kuggade 90%, så nu har folk en ärlig chans till körkort! Lycka till!

Provötiden gäller bara från första körkortet.

Jag ska köra upp imorgon. Idag hade jag en körlektion för att repetera och finslipa det sista. Vad händer? Jo, efter att ha kört ca 1,5 timma på våta vägbanor hittar jag en asfaltsskarv på en landsväg och kör omkull. Minns inte själva tillfället när hojen går omkull, men minns att jag kanar en bit på asfalten på mage med hojen över mig. Läraren sa att framhjulet hade släppt och jag hade kanat kanske 20m innan det tog stopp. Jag klarade mig bra, får väl ett par blåmärken och blir väl lite stel imorgon till uppkörningen. All nervositet är som bortblåst efter detta i alla fall. Och jag hoppas verkligen att det är torra vägar imorgon, annars kanske jag inte vågar dra på ur kurvorna som man borde.

Jag är glad att det inte hände med min egen hoj i alla fall. Min jacka och ena handske blev dock lite uppskrapade, men bättre kläderna/skydden än en själv.

Wish me luck.
 

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Nu förstår jag varför ingen svarade på min fråga om vilka som skulle köra upp samtidigt med mig idag 11/8 på Tullinge: Jag var solo i regnet. :yoparty

Gick hur som helst bra, en tur bort till Lida, lite 30-vägar i samhället sen fick man den efterlängtade lappen i handen. I morgon blir det en premiär-tur utan den förhatliga övningskörningsvästen. :)

Rickard
 

Moglin

Hellre än bra
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSF-S 650 -05
Hade första körskolepasset på körbanan idag.
Började med bromsövningar vilket gick över förväntan. Glömde kopplingen de två första försöken på 50 km/h bara... Var för fokuserad på det som jag tycker är svårt, dvs blicken långt fram och att nypa åt frambromsen ordentligt, så jag missade det som borde vara rutin vid det här laget.
Nästa hastighet som skulle testas var 60, men efter första försöket fick jag kommentaren "Det var en bra inbromsning, men lite fortare än 60 va?". Var så inställd på att det är 50-70-90 som gäller på uppkörningen, så jag hade kört i 70 istället... Men han verkade nöjd så jag fick öka hastigheten ytterligare. 80 och 90 gick bra. Inte så farligt som jag hade trott att bromsa från 90.
Sen blev det några varv på lågfartsbanan. Gick inte alls särskilt bra. Jag skyller på att jag är ovan vid körskolans tunga hoj efter att ha övat på farsans 400 under sommaren. Få hoppas att det går bättre nästa gång.

Nästa lektion skulle vi köra högfarten. Det har jag aldrig gjort, någon som har några tips?
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Last edited:

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Jag lyckades klara av det idag trots gårdagens vurpa, såå gött! :)
Jag körde sist av alla så det var en låång väntan mellan manöverprov och trafikdelen, men det gick ju över förväntan så det var det värt.
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Jag lyckades klara av det idag trots gårdagens vurpa, såå gött! :)
Jag körde sist av alla så det var en låång väntan mellan manöverprov och trafikdelen, men det gick ju över förväntan så det var det värt.

Grattis!!!
Avis blir jag....
Jag känner mig redan nervös trots att uppkörningen ligger en månad bort...
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Idag gjorde man det!!!

Klarade uppkörningen! :banana

Shit va gött det känns! Nu ska det ut o åkas! :hojbusa

Kram Maria
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top