Körkort 2009

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Jag ska köra teorin på tisdag nästa vecka... Nått speciellt jag bör plugga på tycker ni ? har mestadels kört lite prover på STR's hemsida räcker det ?
 

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Nykvarn
Hoj
Mille -01, Beeejbybläjd -98 och moppilon Gary Uno -96 :-D
Jag ska köra teorin på tisdag nästa vecka... Nått speciellt jag bör plugga på tycker ni ? har mestadels kört lite prover på STR's hemsida räcker det ?

Har du tagit körkort max 3-4 år sen så borde du klara det.
...fast det skadar förstås inte att läsa igenom åtm - Du o Jag i trafiken el nåt liknande innan... :)

Lycka till!
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Har du tagit körkort max 3-4 år sen så borde du klara det.
...fast det skadar förstås inte att läsa igenom åtm - Du o Jag i trafiken el nåt liknande innan... :)

Lycka till!

He he 11 år sedan jag tog vanliga B kortet =)

Finns det nån bra internet sidan man kan läsa på lite förutom STR.se

Annars är det väl bara att skriva igen kostar ju bara 220kr :)
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Tog B-kort 3,5 år tidigare och ögnade igenom MC-boken från STR en gång.
Sedan satt teorin.
Mest sunt förnuft på det där provet. =)
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Är uppkörningstiderna fortfarande "slut" eller finns det att få tag på? Har jobbar mycket nu så har inte ringt på en månad :S
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Är uppkörningstiderna fortfarande "slut" eller finns det att få tag på? Har jobbar mycket nu så har inte ringt på en månad :S

Frun bokade tid i förra veckan. Finns säkert att få tag i. Dock kanske det kan vara regionalt lite tufft.
 

Moglin

Hellre än bra
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSF-S 650 -05
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?

Kör inte för rakt i serpentinen utan ta ut svängarna och gunga med.

Min inspektör vid uppkörningen sa att vi skulle ta det lugnt i vändningen och därefter gasa upp till ca 50. Ca 50 just pga av att vi inte skall stirra på hastighetsmätaren utan koncentrera oss på serpentinen och bromsningen.

Jag vände med 2:ans växel och växlade upp till 3:an vid 3:e konen om man räknar med vändningskonen. Jag var väl uppe i 50 när det var par konor kvar av serpentinen.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Då Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?

Detta gällde när jag tog lappen:rolleyes:
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
F-n att man inte kan knipa igen foderluckan. Då var elev 2 klar(torsdags 13/8). Elev 1 bangade i våras, kille som är farträdd... skumt, efter 8 körningar inte ens komma upp i 50 körandes rakt fram. Elev 3 fick körkortstillståndet i fredags men vi saknar handledartillståndet. På't igen.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?

Känner igen det, hade as svårt för det i början...rev alltid första konen i banan. Efter det så hade jag svårt för vändningen, hitta inte nå bra dragläge så man va nere med foten. Jag hitta dock min rytm, körde 50 genom banan, näst sista konen sluta jag gasa och börjar bromsa in samtidigt som jag växla ner till ettan, när jag märker att jag har en bra låg fart att ta mig runt i så släpper jag på bromsen- Glider runt och drar iväg på ettan. Min lärare sa att det viktigaste är att ha någorlunda 47-50 vid dom 3 sista konerna, helst 3an då också =)
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Hade min första lektion idag. Gillade inte alls körskolehojjen kännes tung och klumpig jämfört med min egen hade lite svårt att krypvända en fot åkte alltid ner..såfort jag skulle åka därifrån och satte mig på min hoj gick det prima eftersom jag var tvungen att testa med min egen.

Tappade dock min hoj på vägen hem då jag skulle svänga och framhjulet kom i lösgrus hände inget med hojjen typ eftersom jag inprincip stod stilla
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?


Jag river också den konan , ibland, ska du göra en undanmanöver åt höger så ska du ligga långt åt vänster, sen tar du ut ordentligt till höger så du inte behöver göra en så kraftig manöver, blicken ska du hålla på den sista konan till vänster av dom 4 du ska köra imellan. Sen efter 2a konen i serpentinen släpper jag gasen och tar resten av dom resterande serpentinkonorna. När jag ska vända växlar jag ner till 1an och vänder, lägger i 2an och kör.

Min lärare sa idag att jag på konbanan man krypkör på har en förmåga av att runda konan och samtidigt luta hojen som om jag skulle ta en kurva i hög hastighet :D smart anna! inte undra på att jag måste sätta ner foten hela tiden!
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Grattis till dig! :tummenupp

Ja hur gick det för mig..? Inte en glad tjej som skriver detta. :död
Allt började j*vligt fel, redan FÖRE provet.... förlängde säkert livet på dom som satt utanför o väntade på uppkörning samt alla kontrollanter. "hahahaha Dumma jävla blondin" tänkte nog de flesta... Jaja, det bjuder jag på, jag e inte den som inte vågar visa mig dum o alla kan väl för fan göra fel. Tappade hojen :banana .........
Min kontrollant o jag hamnade väl ganska snett redan från början. Tänker inte skylla ifrån mig men jag fick aldrig något konkret svar varför jag kuggade. Han va inte nöjd med något. Lågfarten satte jag (men enl. kontrollanten för vingliga svängar...). ua på bromsningarna o serpentinen. Sen efter det for vi ut o körde. Kändes bra o jag gjorde precis som jag gjort med min lärare. När vi kom tillbaka sa han bara: Sofia, du behöver verkligen träna mera... Mina taggar växte utåt o mina finska lejon väcktes. Blev ASförbannad. :mad::mad::mad: Jaha, säkerthetschecken kunde ha varit bättre, krypkörningen instabil i sväng, jag hade tittat ner i asfalten när jag skulle ut från grusväg på 70väg (det va en hög asfaltskant som jag sneglade ner på), tydligen hade jag kommit över på mötande ngn ggn, var o när kunde han inte säga när jag frågade. Kanske jag tog en tupplur då för jag minns det inte... Sedan sa han att han uppriktigt hade varit rädd när vi körde i villaområdet. jaha? Körde aldrig mer än 25. Vid det här laget va jag så less så jag orkade inte lyssna mer. Kanske jag skulle hålla på med biljard istället? :död

Revansch på onsdag men just nu känner jag mig bara bläääää vill inte.

Som någon sa: det räcker inte med att bara vara söt, man måste ha lite talang också. :tummenupp Tack för den!

Lite vodka innanför västen hade inte skadat nu, men är fast på jobbet... Fler som känt sig så här efter kuggning? :död

Måste va ruskigt irriterande när han inte kan tala om exakt ALLA fel du gjorde så man vet vad man ska träna på.

Lycka till på onsdag iställer och håll tummarna för att du får köra upp med nån annan.
 

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Kawa Z800-13
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?

Jag rev oxå den första konen efter undanmanövern i början, det berodde på att jag inte hade den "rätta knicken" i själva undanmanövern. När jag fick till den så gick det som en dans. :banana

Efter undanmanövern fortsatte jag o hålla 50 fram till 3:e konen från slutet, där släppte jag gasen. Började bromsa vid näst sista konen i slalomen, sen nedvxl till 1:an. Rullade runt i vändningen med kopplingen inne, på väg tillbaka möt med gas och ut med koppling. Bra acceleration på 1:an-2:an-3:an klar i god tid innan bromsningen.

När det gäller slalomen, tänk att du åker just slalom(Hoppas att du gör det) :) "Attackera" konerna precis som portar i slalom.

Detta funkade för mig i alla fall! Satte kortet i torsdags! :banana

Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top