Om man river första konen när man kommer in från undanmanövern så behöver man börja gå in i banan igen vid undanmanövern tidigare. Börja gå ut mot undanmanövern redan i korridoren innan och sedan någonstans kring mitten av korridoren och undanmanövern så börjar man gå in igen (se bilden nedan). Det fick jag lära mig och det gick ju bra.Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?
Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?
Grattis till dig!
Ja hur gick det för mig..? Inte en glad tjej som skriver detta.
Allt började j*vligt fel, redan FÖRE provet.... förlängde säkert livet på dom som satt utanför o väntade på uppkörning samt alla kontrollanter. "hahahaha Dumma jävla blondin" tänkte nog de flesta... Jaja, det bjuder jag på, jag e inte den som inte vågar visa mig dum o alla kan väl för fan göra fel. Tappade hojen .........
Min kontrollant o jag hamnade väl ganska snett redan från början. Tänker inte skylla ifrån mig men jag fick aldrig något konkret svar varför jag kuggade. Han va inte nöjd med något. Lågfarten satte jag (men enl. kontrollanten för vingliga svängar...). ua på bromsningarna o serpentinen. Sen efter det for vi ut o körde. Kändes bra o jag gjorde precis som jag gjort med min lärare. När vi kom tillbaka sa han bara: Sofia, du behöver verkligen träna mera... Mina taggar växte utåt o mina finska lejon väcktes. Blev ASförbannad. Jaha, säkerthetschecken kunde ha varit bättre, krypkörningen instabil i sväng, jag hade tittat ner i asfalten när jag skulle ut från grusväg på 70väg (det va en hög asfaltskant som jag sneglade ner på), tydligen hade jag kommit över på mötande ngn ggn, var o när kunde han inte säga när jag frågade. Kanske jag tog en tupplur då för jag minns det inte... Sedan sa han att han uppriktigt hade varit rädd när vi körde i villaområdet. jaha? Körde aldrig mer än 25. Vid det här laget va jag så less så jag orkade inte lyssna mer. Kanske jag skulle hålla på med biljard istället?
Revansch på onsdag men just nu känner jag mig bara bläääää vill inte.
Som någon sa: det räcker inte med att bara vara söt, man måste ha lite talang också. Tack för den!
Lite vodka innanför västen hade inte skadat nu, men är fast på jobbet... Fler som känt sig så här efter kuggning?
Tappade du hojjen på uppkörningen ?
Grattis till dig!
MASSA TEXT......
Revansch på onsdag men just nu känner jag mig bara bläääää vill inte.
Efter mycket läsande har nu äntligen tiden kommit för mitt första inlägg!
Idag satte jag uppkörningen!!!
Gick som ett smäck , värmde upp med 1 kanna het java för att lindra nerverna.
Hur gick det själv? Hoppas på en tumme upp från kontrollanten!
Onsdag, det är ju i morgon...
LYCKA TILL och tänk inte på hur det var förra gången.
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?
Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?
nästa vecka... tack
Andas och ta det lugnt så ska du se att du fixar det!nästa vecka... tack
gratulerar
Om man river första konen när man kommer in från undanmanövern så behöver man börja gå in i banan igen vid undanmanövern tidigare. Börja gå ut mot undanmanövern redan i korridoren innan och sedan någonstans kring mitten av korridoren och undanmanövern så börjar man gå in igen (se bilden nedan). Det fick jag lära mig och det gick ju bra.
Vad gäller hastigheten på vägen tillbaka så är det 50 så snart som möjligt igen. Det är inte så märkvärdigt, så varför ge förarprövaren anledning att anmärka på det?
Det finns såklart många vägar som leder till Rom. Tekniken jag beskrev var den trafikskolan jag körde med lärde oss och det gick ju bra. Lyckas man inte mjukt och fint vid undanmanövern kan det vara svårt att behålla jämn hastighet genom och efter undanmanövern också. Man kan kalla det "fusk" som du skrev, eller kalla det att göra det så lätt som möjligt för sig. De flesta lär föredra det senare.Detta måste väl vara helt fel teknik. Först fuska i början med att gå in snett och sedan en mjuk sväng vid väjning och sedan en kraftigare och sen knyck för att komma in igen ???
Det jag fick att fungera bäst (självlärd) var att göra en ordentlig "knyck" vid ingången (sista av de två parkonorna innan manövern) och då får man gott om tid för tillbaka gången. Tillbaka knycken påbörjade jag då direkt i nivå med de 4:a konorna.
Med den tekniken hade jag ungefär 95% lyckade körningar i 55 km/h. Alltså i snitt 1 miss på 20... jo jag räknade faktiskt
På körskolan fick vi lära oss att inte gå in rakt framifrån, utan lite diagonalt med "gung" i hojen. Det blir inte lika svårt med undanmanövern och har man "gunget" är det ju bara att fortsätta med slalomen
@ salander, "lånade" din fina bild, hope you don't mind
Det finns såklart många vägar som leder till Rom. Tekniken jag beskrev var den trafikskolan jag körde med lärde oss och det gick ju bra. Lyckas man inte mjukt och fint vid undanmanövern kan det vara svårt att behålla jämn hastighet genom och efter undanmanövern också. Man kan kalla det "fusk" som du skrev, eller kalla det att göra det så lätt som möjligt för sig. De flesta lär föredra det senare.
Då har man äntligenfixat kortet
riktigt nervös var man, men bara man behöll total fokus på uppgiften så gick det bra. Onödigt bökigt att köra upp för MC imo, men men.. nu är det klart iaf
Då har man äntligenfixat kortet
riktigt nervös var man, men bara man behöll total fokus på uppgiften så gick det bra. Onödigt bökigt att köra upp för MC imo, men men.. nu är det klart iaf
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |