Körkort 2009

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Undrar lite över denna säkerhetskontroll dom vill att man gör på uppkörningen nån som har tipps om det ? vart kan man läsa om det ? gärna nätet..eller ska man fråga körskoleläraren. ?
 

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?
Om man river första konen när man kommer in från undanmanövern så behöver man börja gå in i banan igen vid undanmanövern tidigare. Börja gå ut mot undanmanövern redan i korridoren innan och sedan någonstans kring mitten av korridoren och undanmanövern så börjar man gå in igen (se bilden nedan). Det fick jag lära mig och det gick ju bra.

Vad gäller hastigheten på vägen tillbaka så är det 50 så snart som möjligt igen. Det är inte så märkvärdigt, så varför ge förarprövaren anledning att anmärka på det?
 

Bifogat

  • mc-undanmanover.png
    mc-undanmanover.png
    6.3 KB · Visningar: 45

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Grattis till dig! :tummenupp

Ja hur gick det för mig..? Inte en glad tjej som skriver detta. :död
Allt började j*vligt fel, redan FÖRE provet.... förlängde säkert livet på dom som satt utanför o väntade på uppkörning samt alla kontrollanter. "hahahaha Dumma jävla blondin" tänkte nog de flesta... Jaja, det bjuder jag på, jag e inte den som inte vågar visa mig dum o alla kan väl för fan göra fel. Tappade hojen :banana .........
Min kontrollant o jag hamnade väl ganska snett redan från början. Tänker inte skylla ifrån mig men jag fick aldrig något konkret svar varför jag kuggade. Han va inte nöjd med något. Lågfarten satte jag (men enl. kontrollanten för vingliga svängar...). ua på bromsningarna o serpentinen. Sen efter det for vi ut o körde. Kändes bra o jag gjorde precis som jag gjort med min lärare. När vi kom tillbaka sa han bara: Sofia, du behöver verkligen träna mera... Mina taggar växte utåt o mina finska lejon väcktes. Blev ASförbannad. :mad::mad::mad: Jaha, säkerthetschecken kunde ha varit bättre, krypkörningen instabil i sväng, jag hade tittat ner i asfalten när jag skulle ut från grusväg på 70väg (det va en hög asfaltskant som jag sneglade ner på), tydligen hade jag kommit över på mötande ngn ggn, var o när kunde han inte säga när jag frågade. Kanske jag tog en tupplur då för jag minns det inte... Sedan sa han att han uppriktigt hade varit rädd när vi körde i villaområdet. jaha? Körde aldrig mer än 25. Vid det här laget va jag så less så jag orkade inte lyssna mer. Kanske jag skulle hålla på med biljard istället? :död

Revansch på onsdag men just nu känner jag mig bara bläääää vill inte.

Som någon sa: det räcker inte med att bara vara söt, man måste ha lite talang också. :tummenupp Tack för den!

Lite vodka innanför västen hade inte skadat nu, men är fast på jobbet... Fler som känt sig så här efter kuggning? :död

Tappade du hojjen på uppkörningen ?
 

thrillseeker

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
Göteborg/Jönköping
Hoj
Triumph Speed Four
Då har man testat högfartsbanan för första gången. Gick inte helt strålande. Envisades med att riva första konen efter undanmanövern, samt att vändningen strulade i början. När jag väl fått lite ordning på vändningen så började jag välta en kon i serpentinen istället.
Det är något med serpentinkörning kombinerat med hastighetssänkning som tydligen är väldigt svårt... Någon som har några goda råd?

Körläraren sa också att det inte finns något krav på hastighet/acceleration på vägen tillbaka efter vändningen, bara man håller 50 vid inbromsningen. På VV-instruktionen står det dock "Efter vändning ska acceleration ske till ca 50 km/tim så snart som möjligt samtidigt som serpentinkörning utförs."
Ni som har varit med: Vad säger uppkörningsinspektören?


På körskolan fick vi lära oss att inte gå in rakt framifrån, utan lite diagonalt med "gung" i hojen. Det blir inte lika svårt med undanmanövern och har man "gunget" är det ju bara att fortsätta med slalomen :D

@ salander, "lånade" din fina bild, hope you don't mind :krama
 

Bifogat

  • mc-undanmanover.png
    mc-undanmanover.png
    7.6 KB · Visningar: 47

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Idag fick jag göra undanmanövern i verkligheten när en bil körde rakt ut framför mig :näsblod

Tur dom var petiga med den samt bromstekniken på körskolan, annars hade det gått illa
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Om man river första konen när man kommer in från undanmanövern så behöver man börja gå in i banan igen vid undanmanövern tidigare. Börja gå ut mot undanmanövern redan i korridoren innan och sedan någonstans kring mitten av korridoren och undanmanövern så börjar man gå in igen (se bilden nedan). Det fick jag lära mig och det gick ju bra.

Vad gäller hastigheten på vägen tillbaka så är det 50 så snart som möjligt igen. Det är inte så märkvärdigt, så varför ge förarprövaren anledning att anmärka på det?

Detta måste väl vara helt fel teknik. Först fuska i början med att gå in snett och sedan en mjuk sväng vid väjning och sedan en kraftigare och sen knyck för att komma in igen ???

Det jag fick att fungera bäst (självlärd) var att göra en ordentlig "knyck" vid ingången (sista av de två parkonorna innan manövern) och då får man gott om tid för tillbaka gången. Tillbaka knycken påbörjade jag då direkt i nivå med de 4:a konorna.
Med den tekniken hade jag ungefär 95% lyckade körningar i 55 km/h. Alltså i snitt 1 miss på 20... jo jag räknade faktiskt:rolleyes:
 
Last edited:

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Menar så här alltså (röda linjen).
Tryck till cykeln ordentligt. Följ inte med med överkroppen utan rör på höften.
 

Bifogat

  • mc-undanmanover2.jpg
    mc-undanmanover2.jpg
    44.3 KB · Visningar: 48
Last edited:

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Detta måste väl vara helt fel teknik. Först fuska i början med att gå in snett och sedan en mjuk sväng vid väjning och sedan en kraftigare och sen knyck för att komma in igen ???

Det jag fick att fungera bäst (självlärd) var att göra en ordentlig "knyck" vid ingången (sista av de två parkonorna innan manövern) och då får man gott om tid för tillbaka gången. Tillbaka knycken påbörjade jag då direkt i nivå med de 4:a konorna.
Med den tekniken hade jag ungefär 95% lyckade körningar i 55 km/h. Alltså i snitt 1 miss på 20... jo jag räknade faktiskt:rolleyes:
Det finns såklart många vägar som leder till Rom. Tekniken jag beskrev var den trafikskolan jag körde med lärde oss och det gick ju bra. Lyckas man inte mjukt och fint vid undanmanövern kan det vara svårt att behålla jämn hastighet genom och efter undanmanövern också. Man kan kalla det "fusk" som du skrev, eller kalla det att göra det så lätt som möjligt för sig. De flesta lär föredra det senare.
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
På körskolan fick vi lära oss att inte gå in rakt framifrån, utan lite diagonalt med "gung" i hojen. Det blir inte lika svårt med undanmanövern och har man "gunget" är det ju bara att fortsätta med slalomen :D

@ salander, "lånade" din fina bild, hope you don't mind :krama

Såhär har jag också blivit lärd (hm, blev visst ingen bild), iaf att om undanmanövern till höger, kör in i de första 4 konorna från höger, blir lättare med gunget :), sen att jag lägger för snäva spår är ju en annan femma :rolleyes:, buss på långsamma banan igen, brrr, var iaf ute på övningstur på egna hojen igår, GÖTT :D
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Det finns såklart många vägar som leder till Rom. Tekniken jag beskrev var den trafikskolan jag körde med lärde oss och det gick ju bra. Lyckas man inte mjukt och fint vid undanmanövern kan det vara svårt att behålla jämn hastighet genom och efter undanmanövern också. Man kan kalla det "fusk" som du skrev, eller kalla det att göra det så lätt som möjligt för sig. De flesta lär föredra det senare.

Jag syftar på att undanmanövern skall visa att man klarar en bil som sticker ut nosen. I skarpt läge så kan man inte planera manövern som du blev lärd.

Och den tekniken du visar med mjuk undanmanöver så hade jag 70-80% statistik i 50. Jämfört då med 95% i 55 km/h

Samma teknik man ser här. ca 35 sekunder in i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=-h75stFKX34

Fast jag knycker lite tuffare och jobbar mer med höften.:tummenupp
 
Last edited:

j0nkan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6n -09
Då har man äntligenfixat kortet :yoparty

riktigt nervös var man, men bara man behöll total fokus på uppgiften så gick det bra. Onödigt bökigt att köra upp för MC imo, men men.. nu är det klart iaf :banana
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Då har man äntligenfixat kortet :yoparty

riktigt nervös var man, men bara man behöll total fokus på uppgiften så gick det bra. Onödigt bökigt att köra upp för MC imo, men men.. nu är det klart iaf :banana

Grattis!!!
Körde du upp i Gävle?
Isf några tips?
/ från en som har uppkörningen framför sig....:banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top