Körkort 2009

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?

Vilken körskola i stockholm är det? Så man vet vilken man absolut INTE ska boka in sig på efter vintern när det är dags för mig att börja
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Körde upp i torsdags och klarade det. :) Hade försökt boka tid för körlektioner i flera veckor innan men fick bara svaret "MC-läraren är på semester ring senare", "det är så fullbokat nu det finns ingen tid ledig.. bla bla.."

Konbanorna gick inget vidare. Fick motorstopp i lågfartsbanan (hojens fel inte mitt), och behövde inte köra om den. Det hade regnat i flera timmar så asfalten var blöt och man är inte van att bromsa hårt på blöt väg, så på bromsdelen på högfartsbanan råkade jag låsa bakhjulet. Fick köra den en gång till och välte en kon på undanmanövern :gnissla, och lyckades låsa framhjulet vid bromsdelen. Uppkörningsmannen var jävligt schysst så jag fick köra vidare och göra bromstesten från 70 och 90. Tog det lugnare då och det gick bra. Han hade ett litet snack med mig om att jag var lite het på bromsen när jag låste hjulen, men eftersom det gick bra på 70/90 bromstestet så fick jag köra vidare till trafikdelen, och den gick utmärkt. :tummenupp

Ångrar inte att jag gjorde allt på egen hand eftersom totalkostnaden för körkortet hamnade på just under 2000 kr (uppkörning 1500 + körkortstillstånd 220 + teoriprov ca 200).

Grattis. Kör lugnt. :yoparty
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd

Du skrev att läraren har en GS 650.. Är det Håkan på Erikslust du kör med så har du inget att oroa dig över. Släpper han iväg dig till uppkörning så har du vad som krävs för att klara uppkörningen. Utan tvekan. ^^

Sitter lågfartsbanorna som en smäck och om allt det andra också känns bra så har jag inget att tillägga. Det är viktigt att ta det softish när man väl står och ska köra upp. Blir man stressad eller nervös kan det, i för höga doser, påverka balans och körning grymt mycket. :rolleyes:

Lycka till och fixa detdär kortet på onsdag! :tummenupp :yoparty
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Har uppkörning bokad 16 September så man är väl bland de sista den här säsongen antar jag :)
Hade tid den 10e först men då hade körskolan lyckats dubbelboka men hade lite flax och fick ny tid nära.
Tagit två lektioner med körskola, konbanan tyckte han att jag inte behövde träna på och på högfartsprovet antecknade han bara "bra"
Började köra konbanan med RFen och det gick ju bra till slut men jäklar vilken skillnad det var att köra med körskolans Bumse, det var ju som att cykla runt.
Sen har jag lyckats övningsköra 280 mil under sommaren och haft bilkort i 12 år.
Det känns som det jag skulle kunna ha problem med är placeringen på vägen och bromsprovet, då jag inte testat det med den hojen. Nu har den ABS iofs så jag antar att det är till att lägga foten på bakbromsen o sen pallnita fram?
Placering har jag nog hajjat ändå iofs genom att läsa den här eminenta tråden.
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Hur länge håller ett teoriprov för mc idag är det som förr 1 år ? Eller är det som med bil idag att man måste köra upp direkt?
 

GSR600

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Ground zero
Hoj
GSX650FA
Körde upp i tisdags,18:e...Hyfsat nervöst det var...:gnissla
Men körningen klarade jag av och kortet är i mitt ägo!!!:yoparty
Var ledig från jobbet i 1,5 dagar och avverkade ca 33 mil under två eftermiddagar...:banana
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Nu ska vi se vad det kostade för mig att ta kortet.

Förutsättningar:
Ingen egen hoj, ingen utrustning. Inte heller någon att övningsköra privat med, bortsett från mormor, men hon kunde mindre än jag när det gäller att köra, däremot satt hon ofta bakpå i unga dagar.

Har spenderat ungefär 50 meter (+-10m) på en klasskompis moped när jag var 14. Övriga hade helt enkelt inte moped där jag växte upp. Ingen övrig erfarenhet av att köra tvåhjulingar.

Tog B-kort för 3,5 år sedan, gjorde lumpen som strdisfordonsbefäl/-förare, och lägger drygt 1500 mil bakom mig varje år. Frågan är om jag inte gjorde fler mil än så när jag övningskörde... :va

Synundersökning gjordes (75:) och skickades in till länsstyrelsen för ansökan om körkortstillstånd (220:).

Köpte STR's MC-boken (171:) pluggade teori hemma och satte den direkt hos VV (220:).

Körde manöverbanor, trafik och lånade kläder hos trafikskolan. Totalt 10 st 80 min lektioner á 1250:- = 12'500:-.

Hyrde MC från körskolan till uppkörningen (750:) och körde upp (1500:).



Sammanfattat:
Optiker: 75:-
Avgifter VV & länsstyrelsen: 1940:-
Körlektioner: 12 500:-
Hyra MC uppkörning: 750:-

Totalt: 15 265:-


Siktade på 10k, men utan att övningsköra privat är det nog svårt.
 

vince

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
VFR800
Du skriver om mig ju!:D:D men nästan exakt samma för mig minus de 50 metrarna på en kompis moppe :yoparty

landade på 18 tusen allt som allt då jag fick panik över manöverbanan och tog tre extra lektioner veckan innan uppkörningen.
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Du skriver om mig ju!:D:D men nästan exakt samma för mig minus de 50 metrarna på en kompis moppe :yoparty

landade på 18 tusen allt som allt då jag fick panik över manöverbanan och tog tre extra lektioner veckan innan uppkörningen.

Tack, höll också på att få panik över lågfartsbanorna, men det räckte med att min lärare sa till mig att jag faktiskt skulle klara det. :)

Nu är det hojen som fattas, men säsongen känns nästan slut, så under vintern kommer det letas upp en sporttouring att leka med nästa sommar. :yoparty
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Du skrev att läraren har en GS 650.. Är det Håkan på Erikslust du kör med så har du inget att oroa dig över. Släpper han iväg dig till uppkörning så har du vad som krävs för att klara uppkörningen. Utan tvekan. ^^

Sitter lågfartsbanorna som en smäck och om allt det andra också känns bra så har jag inget att tillägga. Det är viktigt att ta det softish när man väl står och ska köra upp. Blir man stressad eller nervös kan det, i för höga doser, påverka balans och körning grymt mycket. :rolleyes:

Lycka till och fixa detdär kortet på onsdag! :tummenupp :yoparty

Det var Lars-Åke på Lantz i Helsingborg jag hade. Jag kör privat, men vill ta lite trafiklektioner för att få en professionel åsikt så att säga.

Ska ut och köra om 35 min, fint väder, ska bli trevligt. Blir privatträning på konbana och allmän körning antar jag.


(Detta inlägget skulle jag ha skrivit långt tidigare idag, vid 12 tiden ungefär)
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?

Låter som ett konstigt upplägg med lektionerna. Skolan jag gick på så betalade vi 1000:- för 80 min lektioner med en lärare på två elever och två cyklar, fast man var ute 120 min. För manöverbanorna så körde man ensam ut eller hem. Rena trafiklektioner/landsväg var 120 min, och kostade en ca 1300, men då var ensam elev med en lärare på var sin cykel.

Landade själv på en 15-16 lektioner totalt trots en del vana sen tidigare. Rätt mycket mitt eget "fel" då jag lekte/testade alldeles för mycket på manöverbanorna. Hur blir det om jag lutar kroppen så här, eller cykeln, jämt drag i denna svängen eller bara lite tomgångsvarv osv osv. Alldeles för mycket vel helt enkelt istället för att bara göra det.

Väl på uppkörningen kändes det som ett visst mått av överträning när man väl gjorde momenten, men nervositet man kände var av det bra slaget. Jag visste ju mycket väl att jag kunde alla delar bra.

Ligg på instruktören och fråga vad dom vill se i dom olika momenten för att ni skall komma vidare. Har du min talang för att vela och experimentera är det lätt hänt att man övertränar sönder något som redan funkar.
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?


Samma sak hände mig i borlänge! Jag stod ut två lektioner sen blev jag 100% privatist. Lurendrej är det minsta man kan säga... jag övade privat o fixade kortet galant.
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Har uppkörning bokad 16 September så man är väl bland de sista den här säsongen antar jag :)
Hade tid den 10e först men då hade körskolan lyckats dubbelboka men hade lite flax och fick ny tid nära.
Tagit två lektioner med körskola, konbanan tyckte han att jag inte behövde träna på och på högfartsprovet antecknade han bara "bra"
Började köra konbanan med RFen och det gick ju bra till slut men jäklar vilken skillnad det var att köra med körskolans Bumse, det var ju som att cykla runt.
Sen har jag lyckats övningsköra 280 mil under sommaren och haft bilkort i 12 år.
Det känns som det jag skulle kunna ha problem med är placeringen på vägen och bromsprovet, då jag inte testat det med den hojen. Nu har den ABS iofs så jag antar att det är till att lägga foten på bakbromsen o sen pallnita fram?
Placering har jag nog hajjat ändå iofs genom att läsa den här eminenta tråden.

Körde också upp med ABS.. Kanon smidigt.. bara bromsa stenhårt.. hackar det släpper man lite bara.. hur lugnt som hällst..

Lycka till!
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Last edited:

vince

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
VFR800
Tack, höll också på att få panik över lågfartsbanorna, men det räckte med att min lärare sa till mig att jag faktiskt skulle klara det. :)

Nu är det hojen som fattas, men säsongen känns nästan slut, så under vintern kommer det letas upp en sporttouring att leka med nästa sommar. :yoparty

Ännu ett sammanträffande, blev en VFR800 för mig :D, kan rekommendera den starkt. Men något jag rekommenderar ÄNNU mer är att provköra så mycket du bara kan! Titta runt i alla mc-butiker som finns inom räckhåll och testa alla möjliga varianter, allt från en KTM motard till en R1 skall provköras. Dels får du ju köra några mil och ha jäkligt skoj, men framförallt får du känna på allt så du vet vad du verkligen vill ha :tummenupp
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?

Jag tror inte det.

Kommer inte ihåg när vi började övningsköra, men det var denna säsongen. Beror nog en hel del på din erfarenhet sedan tidigare.

Jag har kört mycket 2hjulat sedan jag var liten hos farmor, och tog mitt körkort i december förra året, så trafikreglerna kan jag rätt väl.

Skulle tro att det var svårare om man saknade mc/mopederfarenhet och tog körkort för, säg 10 år sedan.

Dock så har jag inte mitt körkort än, men har uppkörning på onsdag :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top