Körkort 2009

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Läste i nån tråd här på SH att om man missar uppkörningen så måste man börja om med allt ? kan det verkligen stämma ? gäller inte teorin i 1 år oavsett hur många gånger du kör upp ?

om du kör upp iigen inom12 mån så behöver du inte göra teoriprovet igen.
min ena privata handledare sa också att om du fixar säkerhetskontrollen på uppkörningen men missar i nått annat så du måste göra om uppkörningen kan du visa upp pappret du fick på första uppkörningen och de ser att du fixat säkerhetskontrollen ska du inte behöva göra den igen...om det nu är något att ens ödsla tjafstid om;)
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
om du kör upp iigen inom12 mån så behöver du inte göra teoriprovet igen.
min ena privata handledare sa också att om du fixar säkerhetskontrollen på uppkörningen men missar i nått annat så du måste göra om uppkörningen kan du visa upp pappret du fick på första uppkörningen och de ser att du fixat säkerhetskontrollen ska du inte behöva göra den igen...om det nu är något att ens ödsla tjafstid om;)

När jag körde upp så frågade inspektörer de som körde upp för andra eller tredje gången vad de hade haft för säkerhetskontroll tidigare och sa de att det hade gått bra så valde han något annat. Om inte så fick de göra samma.

Läste i nån tråd här på SH att om man missar uppkörningen så måste man börja om med allt ? kan det verkligen stämma ? gäller inte teorin i 1 år oavsett hur många gånger du kör upp ?

Uppkörningen består av flera moment. Säkerhet, leda, lågfart, högfart, bromsprov och trafik.
Missar man i trafiken så får man göra om hela uppkörningen vid nästa tillfälle. Även om inspektören har sakta att man klarat övriga.

Teorin däremot är fristånde och gäller som sagt 1 år framåt.
 
Last edited:

Zam_Zap

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Dalarna
Hoj
2010, Triumph Street Triple R
Suck jag har gått på hojskola i flera månader nu och kostnaden är snart uppe i 20 lök.

Kunde hantera hoj någorlunda sen innan, har kört cross på bana och även hoj olovligt ganska mycket i ungdomens glada dagar.
Nu när man inte har möjlighet att öva hemma känns lite som man blir mjölkad :(

På en dubbellektion i trafik exempelvis är det två elever på en lärare kostnad per elev runt 1300 = 2600 till skolan för 2 timmar.
Till saken hör att du bara får köra ena timmen eftersom eleverna turas om på hojen (man åker ut med två hojar), andra timmen får du se på och lära när den andra eleven gör misstag eller kanske rätt, men det kanske är moment du redan kan eller inte har några problem med, det är med andra ord rätt bortkastade pengar på ena timmen.

Inte så konstigt att det börjar bli dyrt kanske :)
Och frågar man om det inte är möjligt man kan få köra ensam med en lärare så blir svaret att det är svårt och det är så många elever inbokade med mera, faktum är att dom skulle förlora hälften av inkomsten på en sån deal.
Vad tycker ni? är det verkligen rätt att man ska behöva tillbringa en betald lektion i "baksätet"?

Samma sak hände mig i borlänge! Jag stod ut två lektioner sen blev jag 100% privatist. Lurendrej är det minsta man kan säga... jag övade privat o fixade kortet galant.

Sitter i nästan exakt samma sits. Har uppkörning om 4veckor och vill knappt gå till skolan och boka in mer lektioner, fast jag behöver det då vi inte gått igenom allt. Tycker att de drar ut som fan på allt och läraren är jävligt sugen på att bara mata in lektioner helatiden.. Och ja, jag kör i borlänge, antagligen på samma skola som negascout var på, skulle inte alls förvåna mig. Tyvärr har jag ingen som jag kan köra privat med.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
nej har du fri syn och det inte är massa trafik så kan du göra vanlig vänstersväng, men glöm inte kolla bakom dig också så du inte har långtradare/bil med släp elelr massa annan trafik bakom dig då kan du åka ut på väggrenen och släppa fram dem eller gör en vändning nånstans passande.

ex med vändning (dock i stan) jag körde fel, hörde inte vad han sa och han upprepade inte det hans sa trots tecken från mig, så jag åkte rakt istället för höger mitt i stan. han sa då- du får vända.

så jag valde att ta första till vänster in på en alléväg, helt tom med en korsning 30m in på vägen men istället för att göra en urban där, valde jag i den korsningen att ta höger, längs den vägen var det fickparkering på höger sida så jag blinkade in i en längre ner på gatan och vände där. Detta var ett mycket bra val sa min lärare efteråt.:)

så använd sunda förnuftet och se till att du har bra trafiköversyn där du vänder!:)

Grymt, tackar för svaret :)
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
om du kör upp iigen inom12 mån så behöver du inte göra teoriprovet igen.
min ena privata handledare sa också att om du fixar säkerhetskontrollen på uppkörningen men missar i nått annat så du måste göra om uppkörningen kan du visa upp pappret du fick på första uppkörningen och de ser att du fixat säkerhetskontrollen ska du inte behöva göra den igen...om det nu är något att ens ödsla tjafstid om;)

du sköter detta perfekt vännen,du ser inte ut att behöva någon hjälp från mig:):tummenupp
har det blivit några mil i sommar då......
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Är det någon som vet hur länge VV har uppkörning för MC? tills vädret tycker annat eller finns det ett sista datum innan vintern?

Växjö har planerade t o m september ut. Sedan var det väl väderberoende om det skulle bli förlängning.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
du sköter detta perfekt vännen,du ser inte ut att behöva någon hjälp från mig:):tummenupp
har det blivit några mil i sommar då......

Tackar:D
några har der blivit närmare 70mil, har ju haft massa annat att göra hemma (byggnationer av altan och friggebod m.m)

hoppas kunna hinna klämma minst 30mil till så det blir 100mil;)
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Det börjar bli dags snart.

Uppkörning på onsdag, årfyllning på torsdag. Konstigt nog så tänker jag inte på min födelsedag öht, ser enbart fram emot uppkörningen, födelsedagen är mer en ursäkt att få gratis mcgrejer.

Körde 100 min med körskola i morse. Vi körde ut till ett industriområde och tränade där på konbanorna.

Fick soppatorsk på vägen ut dit, så fick slå på reserven och kicka igång. När vi kom fram så tog pappa min hoj och körde och tankade den när jag och instruktören pratade, satte upp banorna och så.

Jag började med att försöka köra instruktörens hoj, en BMW gs650 (heter väl så?), helt omöjligt! Blev lite orolig där, fötterna for i gatan stup i ett. Det gick verkligen USELT med hans motorcykel. Tanken var ungefär lika stor som min bil (ford fiesta -81), och instrumentpanelen satt inte fast på gaffeln, så svängarna kändes konstigt. Dessutom så måste hojen ha vägt minst 300 kg.

Det gick verkligen katastrof, som tur var så kom pappa ganska snart tillbaka och gav mig min motorcykel. Körde banorna med lätthet, hur lätt som helst.

Blev verkligen överraskad över hur lätta banorna var. Väntade mig verkligen mer motstånd än så. Riktigt lättande att de inte var så svåra. :Bugar

Högfartsbanan var inte heller så svår, men aningen svårare än lågfartsbanorna om man nu ska jämföra. 50 Kom man upp i väldigt fort, och slalombanan var jättelätt, förväntade mig tätare placering på konerna. Bromsningen är väl det som gick minst bra egentligen. Låste bakbromsen flera gånger.

Dock är det lätt att träna på, tycker jag.

Trafiken hade han inte mycket att anmärka på, jag tog mitt Bkort i december förra året, så trafikreglerna har jag koll på. Placering känns bra, jag är rätt säker i trafiken.

Vill dock ha tips på hur jag kan förbereda mig till max. Ska köra banorna mer, och längre. Antagligen i helgen.

Är det OK att bara ha en backspegel, och denna på vänster sida?

Skönt att få skriva av sig lite, nu ska jag sova.

Natti

Böla inte..jag ska köra upp på en BMW 650 gs på torsdag! Den är fan smidig!!:D

Du skrev att läraren har en GS 650.. Är det Håkan på Erikslust du kör med så har du inget att oroa dig över. Släpper han iväg dig till uppkörning så har du vad som krävs för att klara uppkörningen. Utan tvekan. ^^

Sitter lågfartsbanorna som en smäck och om allt det andra också känns bra så har jag inget att tillägga. Det är viktigt att ta det softish när man väl står och ska köra upp. Blir man stressad eller nervös kan det, i för höga doser, påverka balans och körning grymt mycket. :rolleyes:

Lycka till och fixa detdär kortet på onsdag! :tummenupp :yoparty

Det där gjorde min dag....känns skönt att höra att Håkan inte släpper iväg en om man inte är "redo"...Har uppkörning på torsdag! När körde du upp? Kanske har träffats?
 
Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Böla inte..jag ska köra upp på en BMW 650 gs på torsdag! Den är fan smidig!!:D



Det där gjorde min dag....känns skönt att höra att Håkan inte släpper iväg en om man inte är "redo"...Har uppkörning på torsdag! När körde du upp? Kanske har träffats?

Jag kan bara instämma där, körde för Håkan förra hösten och körde upp 5/11 på den röda bimmern. Vi var 4 stycken den dan från Erikslust, alla hade kort när dagen var slut!

Lycka till på torsdag!

/Anders
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
I onsdags blev det nyrekrytering, föryngring, könsutjämning och ökad medelsnygghet i den värmländska motorcyklistkåren.

Två 17-åriga tjejer tog sina A1-kort på första försöket. Och som de körde, precision och confidence så det bara stänkte om det!
Bara att gratulera till uppvisningen!
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Nu är det bara en lektion kvar innan uppkörning. Hade den näst sista idag och körde som en gud. Satta högfarten utan problem åt båda hållen, lågfarten gick riktigt bra med bara någon "fotisättning", trafikdelen gick bra bortsett från någon missad fotgängare och bromsningen gick bra i alla farter utom 90 där jag inte nöp åt med benen och således slog kulorna i tanken. :huvet

Det känns som det här kommer gå vägen! :yoparty
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Böla inte..jag ska köra upp på en BMW 650 gs på torsdag! Den är fan smidig!!:D



Det där gjorde min dag....känns skönt att höra att Håkan inte släpper iväg en om man inte är "redo"...Har uppkörning på torsdag! När körde du upp? Kanske har träffats?

Försökte bara köra lågfartsbanorna med åbäket, stört omöjligt :D

Nejdu, min TTR är smidig, GSen är klumpig. Tyckte min hoj var klumpig innan.. :rolleyes:

Menmen, det är nog en vanesak också. Lycka till på torsdag!
 

m3rl

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2008
Ort
Växjö
Hoj
2008 KTM 690 SMC
Var kan man hitta en guide där alla säkerhetskontrollerna står steg för steg?
 

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Nu börjar det bli dags för uppkörning för min del med. Hade 2 st dubbellektioner i Fredags för att nöta in det sista. Men efter en dubbellektion så sa läraren. Vi behöver inte ta den andra lektionen. Du är redo nu.

Så den 1/9 är det dags för min del. Dvs om en vecka. Är hyffsat nervös inför det faktiskt. Men det skall gå vägen. Om nerverna sitter där de skall dvs ;)

Hade ju vart för jäkla gôtt om man satte den på första och inte behöver tänka på den saken mer

.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top