Körkort 2009

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?

Nja... Det beror väl på vad du fyller den tiden med...
Kör du mycket så visst. Det är nog enklare att undra om man klarar kortet på ett visst antal mil och ett visst antal ggr på konbanan...
Jag satte mig bakom styret för första gången i maj. Har kört privat kanske 150 mil i sommar och nött på konbanan. Har första lektionen på torsdag och ska köra upp i mitten på sep. Hade jag kunnat köra mer privat så hade jag kanske redan haft kortet.... Men alla är ju olika så svår fråga att svara på
Mvh :tuttar
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?

Jag hade relativt färskt körkort (3,5 år) och började köra på körskola i början av juni. Körde upp den 20 augusti vilket är strax över 2,5 månad. Hade kunnat gå mycket snabbare. Allt beror på hur ofta du kan köra och vilka tider skolan kan ge dig i form av lektioner och uppkörning. Körde ingenting privat och teorin var redan avklarad.
 

PJM

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
BMW F800R -2010
Efter många diverse hinder får jag äntligen skriva. JAAAAAAAAAAAA lappen är äntligen i handen!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Efter många diverse hinder får jag äntligen skriva. JAAAAAAAAAAAA lappen är äntligen i handen!

Akta dig för påfarten vid skurubron från björknäs-sidan bara! Fy helvete många krockar där
 

puttePROswe

KTM4EVER
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Fraahmseedan
Hoj
Skall handla geggmoppe
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?

Absolut inte. Jag började köra 15 april. Körde 10 lektioner och tog kortet 17 juni. Hade nog gått ännu snabbare om det funnits mer tider. Körde 1-2 lektioner i veckan, ibland 0 då tiderna försvann på 2-3 timmar. Min körskola släppte nya tider varje fredag.
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Härligt att höra får se om man hinner ta det i år vill ju gärna slippa risk utbildningen :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Hur lång tid (från det att ni började köra mc för att ta kortet) tog det tills kortet var ert ?

Är 2,5 månader orealistiskt att klara kortet på ?

inte alls orealistiskt beror på hur mycket du behöver öva OCH övar.

jag skrev teoriprovet 7maj och började övningsköra efter det och 7 juli var kortet klart, jag hade möjlighet att köra flera timmar så fort min handledare var ledig och orkade köra med mig(jag jobbar inte så jag hade tid när som).

jag körde allt privat och la ner många timmar MEN jag var också hojledig under denna tid några dagar till och från och vid två tillfällen var jag helt hojledig ca7 dagar i följd så jag övade typ drygt/ca 6v för uppkörningen.

kan tillägga att jag förra året provade köra mc och jag var som en 4åring som skulle lära sig cykla utan stödhjul så jag hade alltså ingen mc/moppevana till att tala om när jag började ta mckortet i år.

Efter många diverse hinder får jag äntligen skriva. JAAAAAAAAAAAA lappen är äntligen i handen!

grattis:)
 
Last edited:

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
2010 BMW K1300S
2,5 månader är realistiskt, jag körde iof några lektioner på hösten innan, men sen började jag i april och i slutet av juni hade jag kortet.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
En fråga inför uppkörningen,
Ska man alltid undvika vänstersväng på landsväg? Även om det är fritt liksom, ska jag ändå åka en bit för att sedan vända?
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
En fråga inför uppkörningen,
Ska man alltid undvika vänstersväng på landsväg? Även om det är fritt liksom, ska jag ändå åka en bit för att sedan vända?

Fick lära mig att vänstersväng var tillåten om du bara har en bil bakom dig. Om det ligger två eller fler bilar ska dessa släppas om genom att du går ut till vägrenen eller svänger höger och sedan korsar landsvägen.

Vad är det för snack om risk utbildning?

Ja precis? Nyfiken!

En teoretisk del och en lite mer praktisk. Gäller från den 1 november 2009 och den går man troligtvis på en körskola.

Läs mer: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/
 
Last edited:

m3rl

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2008
Ort
Växjö
Hoj
2008 KTM 690 SMC
Har uppkörning på onsdag 26/8:)
Men självklart ska det regna men det ska gå bra ändå.
 

frigolit

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
stockholm
Hoj
inget
Efter många diverse hinder får jag äntligen skriva. JAAAAAAAAAAAA lappen är äntligen i handen!

grattis! :tummenupp

Men akta dig för rondeller, they are EVIL :D

En teoretisk del och en lite mer praktisk. Gäller från den 1 november 2009 och den går man troligtvis på en körskola.

Läs mer: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

tror ni att man måste göra utbildningen om man vill uppgradera sitt mellan kort till tungt i förtid?
 
Last edited:

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
tror ni att man måste göra utbildningen om man vill uppgradera sitt mellan kort till tungt i förtid?

Körkortsportalen skrev:
Undantag från kravet på att göra riskutbildning för motorcykel

Det finns några undantag från den nya regeln som gäller i följande fall:

2. Du har giltigt körkort med behörighet A, begränsad effekt:

* Du behöver inte genomgå en ny riskutbildning för att få avlägga körprov för behörighet A, obegränsad effekt.

Allt står på http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/ :Bugar
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
En fråga inför uppkörningen,
Ska man alltid undvika vänstersväng på landsväg? Även om det är fritt liksom, ska jag ändå åka en bit för att sedan vända?

nej har du fri syn och det inte är massa trafik så kan du göra vanlig vänstersväng, men glöm inte kolla bakom dig också så du inte har långtradare/bil med släp elelr massa annan trafik bakom dig då kan du åka ut på väggrenen och släppa fram dem eller gör en vändning nånstans passande.

ex med vändning (dock i stan) jag körde fel, hörde inte vad han sa och han upprepade inte det hans sa trots tecken från mig, så jag åkte rakt istället för höger mitt i stan. han sa då- du får vända.

så jag valde att ta första till vänster in på en alléväg, helt tom med en korsning 30m in på vägen men istället för att göra en urban där, valde jag i den korsningen att ta höger, längs den vägen var det fickparkering på höger sida så jag blinkade in i en längre ner på gatan och vände där. Detta var ett mycket bra val sa min lärare efteråt.:)

så använd sunda förnuftet och se till att du har bra trafiköversyn där du vänder!:)
 
Last edited:

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Läste i nån tråd här på SH att om man missar uppkörningen så måste man börja om med allt ? kan det verkligen stämma ? gäller inte teorin i 1 år oavsett hur många gånger du kör upp ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top