Körkort 2009

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Last edited:

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 750 es 84
Försökte bara köra lågfartsbanorna med åbäket, stört omöjligt :D

Nejdu, min TTR är smidig, GSen är klumpig. Tyckte min hoj var klumpig innan.. :rolleyes:

Menmen, det är nog en vanesak också. Lycka till på torsdag!

Min 750 ES är inte det smidigaste som har rullat på Svenska vägar heller =), hade lite problem med krypkörningen och inbromsningen från 70(Första gången låste jag frambromsen och la ner hojen och stukade handleden) men skam den som ger sig. Fixade kortet ett par veckor senare efter nedläggningen, det var överaskande lätt med stads/landsvägs körningen, hade en ruskigt bra kille från vv.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Jahapp..då har man precis haft sin sista lektion innan uppkörningen på torsdag.
Körde mest högfarten idag och det gick bra förutom en nedsättning i vändningen en gång....måste verkligen lära mig att ta rätt håll på första konen så jag får högervändning, av någon anledning sitter denna bäst. Bromsproven gjorde jag för första gången och det gick klockrent både från 70 o 90. Nu är det säkerhetskontrollen som ska nötas in...har i princip inte kikat nåt alls på det. =(
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Får gratulera Aowzah här på forumet som fixade mellankort igår. :D Var lite nervöst att stå och vänta vid vägverket. Liiite kul här i Örebro som kuggar flest i hela landet. En ägare till en körskola förklarade det med att "det kommer så många privatister från Stockholm som inte kan köra ordentligt. De som kommer från våran skola klarar sig bra" . Hmmm. Var en kille där igår från nämnda körskola. Han körde upp för tredje gången. :rolleyes: Jag har varit på uppkörning med två elever i sommar. Båda har fixat kortet på första försöket.:tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ni som skriver att ni hade "ruskigt bra" förrättningsman, förklara gärna vad ni menar?
Var han ruskigt bra för att han gav er lappen?:va

Haha.
Jag brukar också tänka på det när folk skriver så :)
Är ganska säker på att han inte hade varit lika "ruskigt bra" om han underkänt dem.

Hur många har skrivit: "Jag kuggade, men vv-killen var grymt bra!!!"? :)

Jag tyckte att min inspektör var klockren, (klarade iofs lappen på första försöket, så kan vara därför.)

Men det jag tycker var skönt var att han sa inte så mkt alls egentligen.
Skakade hand och presenterade sig. Förklarade bara vad jag skulle göra rakt upp och ner och kollade om jag hade nån fråga inför varje moment.

När vi var ute och körde så var han väldigt diskret. Höll sig på avstånd mest hela tiden. Sa inte så mkt i radion, annat än nån anvisning om att vi skulle åka tillbaka osv.

Kändes som att vara ute och köra själv... som det ska va! Klockrent!

(körde i Tullinge i Sthlm. Ganska lång kille, inte lastgammal, lät som att han hade någon sorts norrlänsk dialekt).
 

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Vislanda
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Ni som skriver att ni hade "ruskigt bra" förrättningsman, förklara gärna vad ni menar?
Var han ruskigt bra för att han gav er lappen?:va

Jag klarade i o f oxå lappen på första försöket. Jag tyckte att min inspektör var "ruskigt bra" och då menar jag att man fick känslan av att han ville att man skulle klarade det och att han inte var någon regelryttare. Ändå så underkändes 3 av 5 innan trafiken.
 

Emilstrandberg88

Lastbilschaufför
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rsv4 R 2010
Haha.
Jag brukar också tänka på det när folk skriver så :)
Är ganska säker på att han inte hade varit lika "ruskigt bra" om han underkänt dem.

Hur många har skrivit: "Jag kuggade, men vv-killen var grymt bra!!!"? :)

Jag tyckte att min inspektör var klockren, (klarade iofs lappen på första försöket, så kan vara därför.)

Men det jag tycker var skönt var att han sa inte så mkt alls egentligen.
Skakade hand och presenterade sig. Förklarade bara vad jag skulle göra rakt upp och ner och kollade om jag hade nån fråga inför varje moment.

När vi var ute och körde så var han väldigt diskret. Höll sig på avstånd mest hela tiden. Sa inte så mkt i radion, annat än nån anvisning om att vi skulle åka tillbaka osv.

Kändes som att vara ute och köra själv... som det ska va! Klockrent!

(körde i Tullinge i Sthlm. Ganska lång kille, inte lastgammal, lät som att han hade någon sorts norrlänsk dialekt).

Numera får dom inte skaka hand pga svininfluensan, löjligt ! :p
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Min dag började 05:51 då alarmet ringde.

Efter ett par minuters snoozande så steg jag upp, väckte pappa och fixade frukost. Vi åt, borstade tänderna, tog på oss och for iväg. Klockan var då 06:57 ungefär.


Vi var väl framme vid uppkörningsplatsen (Ählms flygfält) kl 07:30. Jag körde banorna ett par varv, bromsade några gånger och sedan anslöt vi oss till de andra som också skulle köra upp idag.

Instruktören frågar om jag är jag, vilket jag var, så jag svarade ja. Jag kom på att oj, jag har ingen legitimation med mig.

Då sade han vänligt men bestämt:
- Då blir det inget prov.

Ojdå... Som tur var så for pappa iväg och hämtade mitt pass.

På grund utav detta så fick jag köra sist av alla, men det kan man väl stå ut med.
Pappa kom långt innan det var min tur.

När det äntligen var min tur så kickade jag igång och körde ut på banan till instruktören. Han kikar på passet och jag får säkerhetskontrollera hela motorcykeln.

Blev lite smått orolig när jag fick göra en så pass omfattande kontroll, men jag började med bromsar, för att sedan kolla däck och fälg, kraftöverföring. Förklarade först att jag ville ta elen sist eftersom jag inte har batteri, och motorn måste vara igång för att det ska bli elektricitet av. Det köpte han. Jag förklarade allt jag gjorde, gjorde det lugnt och noga. Frågade ifall han kunde hjälpa mig få upp hojen på sidostödet så jag kunde kolla lagerna ordentligt.

Där avbröt han mig och konstaterade att jag kunde. Skönt!

Jag körde lågfartsbanan (serpentinen utan stopp) utan några som helst problem. Gick långtsamt, flöt på bra, gick helt enkelt suveränt.

Iväg för att ta fart på högfartsbanan, kör den. Välter dock näst sista konen på vägen tillbaka pga för snålt tagen sväng. Han verkade strunta i vilket, men jag frågade ifall jag skulle göra om det och det fick jag göra (Kanske inte hade behövt, men skit samma, jag kan!).

Andra gången gick problemfritt. Vidare till inbromsningar!

När jag är på väg och ska ta sats inför bromsningarna så kom Koenigsegg som var ute och testkörde sina bilar. Försökte dra Koenigseggen, men det gick inte riiiktigt hela vägen.

Kändes rätt fräckt att köra bredvid en Koenigsegg på en 40 meter bred start/landningsbana :D:yoparty

Nåja, bromsningarna gick bra, fick inte göra om någon av dem.

Eftersom jag är sist i ledet, så har jag min trafikkörning sist. Klockan 14:30 skall jag infinna mig på vägverket.

Är hemma om nu, tänkte ta en välbehövlig dusch innan det är dags att sadla om inför trafikdelen.

Känns bra detta, är känner mig hemma i trafiken, tittar noga, släpper på gasen när jag kör förbi hus/avfarter med dålig sikt/häck/staket mot vägen.
Vet att planera min körning, tog B-kortet i december, så det sitter kvar en del.

Lite att-tänka-på och lyckoönskningar, nu tack! :banana
 

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Värnamo
Hoj
Honda CB 1000RA -10
Min dag började 05:51 då alarmet ringde.

Efter ett par minuters snoozande så steg jag upp, väckte pappa och fixade frukost. Vi åt, borstade tänderna, tog på oss och for iväg. Klockan var då 06:57 ungefär.


Vi var väl framme vid uppkörningsplatsen (Ählms flygfält) kl 07:30. Jag körde banorna ett par varv, bromsade några gånger och sedan anslöt vi oss till de andra som också skulle köra upp idag.

Instruktören frågar om jag är jag, vilket jag var, så jag svarade ja. Jag kom på att oj, jag har ingen legitimation med mig.

Då sade han vänligt men bestämt:
- Då blir det inget prov.

Ojdå... Som tur var så for pappa iväg och hämtade mitt pass.

På grund utav detta så fick jag köra sist av alla, men det kan man väl stå ut med.
Pappa kom långt innan det var min tur.

När det äntligen var min tur så kickade jag igång och körde ut på banan till instruktören. Han kikar på passet och jag får säkerhetskontrollera hela motorcykeln.

Blev lite smått orolig när jag fick göra en så pass omfattande kontroll, men jag började med bromsar, för att sedan kolla däck och fälg, kraftöverföring. Förklarade först att jag ville ta elen sist eftersom jag inte har batteri, och motorn måste vara igång för att det ska bli elektricitet av. Det köpte han. Jag förklarade allt jag gjorde, gjorde det lugnt och noga. Frågade ifall han kunde hjälpa mig få upp hojen på sidostödet så jag kunde kolla lagerna ordentligt.

Där avbröt han mig och konstaterade att jag kunde. Skönt!

Jag körde lågfartsbanan (serpentinen utan stopp) utan några som helst problem. Gick långtsamt, flöt på bra, gick helt enkelt suveränt.

Iväg för att ta fart på högfartsbanan, kör den. Välter dock näst sista konen på vägen tillbaka pga för snålt tagen sväng. Han verkade strunta i vilket, men jag frågade ifall jag skulle göra om det och det fick jag göra (Kanske inte hade behövt, men skit samma, jag kan!).

Andra gången gick problemfritt. Vidare till inbromsningar!

När jag är på väg och ska ta sats inför bromsningarna så kom Koenigsegg som var ute och testkörde sina bilar. Försökte dra Koenigseggen, men det gick inte riiiktigt hela vägen.

Kändes rätt fräckt att köra bredvid en Koenigsegg på en 40 meter bred start/landningsbana :D:yoparty

Nåja, bromsningarna gick bra, fick inte göra om någon av dem.

Eftersom jag är sist i ledet, så har jag min trafikkörning sist. Klockan 14:30 skall jag infinna mig på vägverket.

Är hemma om nu, tänkte ta en välbehövlig dusch innan det är dags att sadla om inför trafikdelen.

Känns bra detta, är känner mig hemma i trafiken, tittar noga, släpper på gasen när jag kör förbi hus/avfarter med dålig sikt/häck/staket mot vägen.
Vet att planera min körning, tog B-kortet i december, så det sitter kvar en del.

Lite att-tänka-på och lyckoönskningar, nu tack! :banana

Lycka till...kommmer gå fint:banana
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Min dag började 05:51 då alarmet ringde.

Efter ett par minuters snoozande så steg jag upp, väckte pappa och fixade frukost. Vi åt, borstade tänderna, tog på oss och for iväg. Klockan var då 06:57 ungefär.


Vi var väl framme vid uppkörningsplatsen (Ählms flygfält) kl 07:30. Jag körde banorna ett par varv, bromsade några gånger och sedan anslöt vi oss till de andra som också skulle köra upp idag.

Instruktören frågar om jag är jag, vilket jag var, så jag svarade ja. Jag kom på att oj, jag har ingen legitimation med mig.

Då sade han vänligt men bestämt:
- Då blir det inget prov.

Ojdå... Som tur var så for pappa iväg och hämtade mitt pass.

På grund utav detta så fick jag köra sist av alla, men det kan man väl stå ut med.
Pappa kom långt innan det var min tur.

När det äntligen var min tur så kickade jag igång och körde ut på banan till instruktören. Han kikar på passet och jag får säkerhetskontrollera hela motorcykeln.

Blev lite smått orolig när jag fick göra en så pass omfattande kontroll, men jag började med bromsar, för att sedan kolla däck och fälg, kraftöverföring. Förklarade först att jag ville ta elen sist eftersom jag inte har batteri, och motorn måste vara igång för att det ska bli elektricitet av. Det köpte han. Jag förklarade allt jag gjorde, gjorde det lugnt och noga. Frågade ifall han kunde hjälpa mig få upp hojen på sidostödet så jag kunde kolla lagerna ordentligt.

Där avbröt han mig och konstaterade att jag kunde. Skönt!

Jag körde lågfartsbanan (serpentinen utan stopp) utan några som helst problem. Gick långtsamt, flöt på bra, gick helt enkelt suveränt.

Iväg för att ta fart på högfartsbanan, kör den. Välter dock näst sista konen på vägen tillbaka pga för snålt tagen sväng. Han verkade strunta i vilket, men jag frågade ifall jag skulle göra om det och det fick jag göra (Kanske inte hade behövt, men skit samma, jag kan!).

Andra gången gick problemfritt. Vidare till inbromsningar!

När jag är på väg och ska ta sats inför bromsningarna så kom Koenigsegg som var ute och testkörde sina bilar. Försökte dra Koenigseggen, men det gick inte riiiktigt hela vägen.

Kändes rätt fräckt att köra bredvid en Koenigsegg på en 40 meter bred start/landningsbana :D:yoparty

Nåja, bromsningarna gick bra, fick inte göra om någon av dem.

Eftersom jag är sist i ledet, så har jag min trafikkörning sist. Klockan 14:30 skall jag infinna mig på vägverket.

Är hemma om nu, tänkte ta en välbehövlig dusch innan det är dags att sadla om inför trafikdelen.

Känns bra detta, är känner mig hemma i trafiken, tittar noga, släpper på gasen när jag kör förbi hus/avfarter med dålig sikt/häck/staket mot vägen.
Vet att planera min körning, tog B-kortet i december, så det sitter kvar en del.

Lite att-tänka-på och lyckoönskningar, nu tack! :banana

Använd skallen bara så går det bra. Lycka till.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top