Körkort 2009

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
JAG HAR KÖRKORT FÖR MC! YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ofattbart knappt. Kommer direkt från uppkörningen. Nu vet jag vad lycka är. Ska iväg och byta blås nu. Farväl till gräsklipparen.

Körning på schemat? Mjo, en del blir det ju kanske :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Grattis grattis grattis till allihop!!
Imorgon är det min tur!!!

Nån som har några sista minuten tips till en som ska köra upp i Malmö?
Var ute och körde däromkring nu precis...många lura småvägar med järnvägskorsningar, cykelöverfarter och skit.

P.s
Som jag förstår det så får man numera ha en checklista med sig på säkerhetskontrollen? Nån som haft det?
 

trullen

Gult är skönt....right?
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSX 750ES - 83, Honda VFR 800 -99
Yes! Där satt den! Tullinge idag kl 13. Gick bra trots regn och rusk

Grattis grattis grattis till allihop!!
Imorgon är det min tur!!!

Nån som har några sista minuten tips till en som ska köra upp i Malmö?
Var ute och körde däromkring nu precis...många lura småvägar med järnvägskorsningar, cykelöverfarter och skit.

P.s
Som jag förstår det så får man numera ha en checklista med sig på säkerhetskontrollen? Nån som haft det?

Var lugn och tänk att du har klarat alla moment förut så det finns ingen anledning till nervositet.
Var inte hetsig i trafiken, ta't lungt :)
Säkerhetskontrollen borde du kunna vid det här laget, vet inget om nån checklista då det är så enkelt att komma ihåg.

Lycka till !!!
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Grattis grattis grattis till allihop!!
Imorgon är det min tur!!!

Nån som har några sista minuten tips till en som ska köra upp i Malmö?
Var ute och körde däromkring nu precis...många lura småvägar med järnvägskorsningar, cykelöverfarter och skit.

P.s
Som jag förstår det så får man numera ha en checklista med sig på säkerhetskontrollen? Nån som haft det?

Ta det lugnt, kan du det så kan du det. Annars så håll tummarna (extra mycket) :yoparty

Titta långt fram, om du ska svänga höger så kolla så cykelbanan och övergångsstället inte är befolkat när du svänger.

Titta ofta i backspegeln, eller få det att se ut som du gör det. Jag körde med någon slags rotation där jag tittade ner till vänster, i backspegeln (där jag mest ser min egen arm), på hastighetsmätaren och sedan ut till höger och upp för att sedan svepa med blicken över det framför.

Placera dig rätt. Om du ska svänga höger, håll till höger när du börjar blinka.

Titta döda vinklar, håll hastigheten.

Det går fint.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jo lycka till!

Tog mitt igår! :D:hihi

Grattis till dig med:)

Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :tummenupp

Kortet fixat idag! :)

:banana:banana:banana:banana

Grattis så gött!:D

Yes! Där satt den! Tullinge idag kl 13. Gick bra trots regn och rusk

najs! Grattis:)

JAG HAR KÖRKORT FÖR MC! YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ofattbart knappt. Kommer direkt från uppkörningen. Nu vet jag vad lycka är. Ska iväg och byta blås nu. Farväl till gräsklipparen.

Körning på schemat? Mjo, en del blir det ju kanske :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Gratulationer till dig också.

Börjar bli många som fått A-lappen denna sommar:D

Grattis grattis grattis till allihop!!
Imorgon är det min tur!!!

Nån som har några sista minuten tips till en som ska köra upp i Malmö?
Var ute och körde däromkring nu precis...många lura småvägar med järnvägskorsningar, cykelöverfarter och skit.

P.s
Som jag förstår det så får man numera ha en checklista med sig på säkerhetskontrollen? Nån som haft det?

checklista? nej det har jag aldrig hört talas om, den ska man kunna utantill.
Ta det bara lugnt, sunt förnuft och fokusera :)
Håll koll hela tiden, läs av trafiken, kolla backspegelarna och glöm ALDRIG att se dig över axeln innan filbyte. och försök slappna av...jag vet, skitsvårt men det hjälper dig att fokusera på att fixa körningen.
och du när du ser korsningar där du inte ser så mycket av håll bromsberedskap!

Fet lyckospark!;)
 
Last edited:

Zlurc

Lowsidea är bättre
Gick med
26 Aug 2009
Ort
oped
Hoj
ojoj
Weee!!! Även jag fixade kortet idag! Grymt nöjd, äntligen dax att köpa hoj!
 

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
P.s
Som jag förstår det så får man numera ha en checklista med sig på säkerhetskontrollen? Nån som haft det?
Ja, det får man tydligen ha.
Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Under-provet/
Jag hade ingen lista med mig själv, däremot skrev jag en fullständig checklista själv över allt som ska kontrolleras. Det blir lättare att komma ihåg det om man har funderat över det och skrivit ner det (precis som när man pluggade i skolan ;) )
 

warulv

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
suzuki gsx 750 es
Puh!

Lappen kirrad idag! 2 mindre hjärtattacker också. :näsblod tror d blir en copy paste till "pinsamhetstråden" sen

har kört privat ca 120 mil och tagit en dubbellektion för å kolla om man var redo. nött konbana som en idiot och misslyckas i princip aldrig. inga fötter eller vingel + övar bara på gropig grusplan. så får man lätta banan på uppkörning å skrattar smått för sig själv. "ez-mode!"

när man ska svänga ner vänster efter första stoppet tippar cykeln lite inåt och jag e för sent ute att räta upp den "FAAAAN!! ska inte sätta ner nån fot!!" bryter i styret å försöker få lite lagom gas. går ikke och inte bara åker foten ner utan däcket sticker ut i regnblöta gräset och glider halvvägs ner i diket (smal bana i uppsala) :huvet
måste ta hjälp av VV-mannen för att släpa upp den! "ska jag köra om eller e d kört?" "kör igen"
smått svettigt!!! går helt galant i försök 2 dock.

50-banan går smooth men lite framhjulslås pga regn, nedförslut och nerver, men släpper nån mm och bromsar vidare. bromsningar går fint.

kör sist av 3 pers så får vänta en timme. ute å rejsa i uppsala, stan som sätter in 30-sträckor lite överallt för att jävlas med de som kör upp. lyckas missa en 30 skylt påväg ut ur stan förbi en kyrkogård. blir osäker på om vägen är 30 eller 50 då den känns lite liten för en 50. "det är 30 här!" hör man i örat när man smugigt upp i 40+. :näsblod "shit... är d kört?"
gör inga fler missar och 15 min senare får man lappen! :banana

fyfan va svettig man var efter "dikeskörningen" och 30-missen. :Bugar
men sätter man allt annat säkert så tillåter dom misstag.
 
Last edited:

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Lappen kirrad idag! 2 mindre hjärtattacker också. :näsblod tror d blir en copy paste till "pinsamhetstråden" sen

har kört privat ca 120 mil och tagit en dubbellektion för å kolla om man var redo. nött konbana som en idiot och misslyckas i princip aldrig. inga fötter eller vingel + övar bara på gropig grusplan. så får man lätta banan på uppkörning å skrattar smått för sig själv. "ez-mode!"

när man ska svänga ner vänster efter första stoppet tippar cykeln lite inåt och jag e för sent ute att räta upp den "FAAAAN!! ska inte sätta ner nån fot!!" bryter i styret å försöker få lite lagom gas. går ikke och inte bara åker foten ner utan däcket sticker ut i regnblöta gräset och glider halvvägs ner i diket (smal bana i uppsala) :huvet
måste ta hjälp av VV-mannen för att släpa upp den! "ska jag köra om eller e d kört?" "kör igen"
smått svettigt!!! går helt galant i försök 2 dock.

50-banan går smooth men lite framhjulslås pga regn, nedförslut och nerver, men släpper nån mm och bromsar vidare. bromsningar går fint.

kör sist av 3 pers så får vänta en timme. ute å rejsa i uppsala, stan som sätter in 30-sträckor lite överallt för att jävlas med de som kör upp. lyckas missa en 30 skylt påväg ut ur stan förbi en kyrkogård. blir osäker på om vägen är 30 eller 50 då den känns lite liten för en 50. "det är 30 här!" hör man i örat när man smugigt upp i 40+. :näsblod "shit... är d kört?"
gör inga fler missar och 15 min senare får man lappen! :banana

fyfan va svettig man var efter "dikeskörningen" och 30-missen. :Bugar
men sätter man allt annat säkert så tillåter dom misstag.

Grattis! Fattar precis ågren:en - hade dött :huvet

Grattis grattis grattis till allihop!!
Imorgon är det min tur!!!

Nån som har några sista minuten tips till en som ska köra upp i Malmö?
Var ute och körde däromkring nu precis...många lura småvägar med järnvägskorsningar, cykelöverfarter och skit.

P.s
Som jag förstår det så får man numera ha en checklista med sig på säkerhetskontrollen? Nån som haft det?

Ja, slappna av (om möjligt)

Grattis! Jag körde upp vid 11 tiden, också i tullinge o det ÖSregnade.. men då fick man fokusera på det istället.. :tummenupp

Grattis, precis innan då :) Regn kan vara fördel också, gjorde mig bara lugnare. Övat en hel del i regn.

/Z

JAG HAR KÖRKORT FÖR MC! YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Ofattbart knappt. Kommer direkt från uppkörningen. Nu vet jag vad lycka är. Ska iväg och byta blås nu. Farväl till gräsklipparen.

Körning på schemat? Mjo, en del blir det ju kanske :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Fira! :)
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Weee!!! Även jag fixade kortet idag! Grymt nöjd, äntligen dax att köpa hoj!

Grattis:)

Lappen kirrad idag! 2 mindre hjärtattacker också. :näsblod tror d blir en copy paste till "pinsamhetstråden" sen

har kört privat ca 120 mil och tagit en dubbellektion för å kolla om man var redo. nött konbana som en idiot och misslyckas i princip aldrig. inga fötter eller vingel + övar bara på gropig grusplan. så får man lätta banan på uppkörning å skrattar smått för sig själv. "ez-mode!"

när man ska svänga ner vänster efter första stoppet tippar cykeln lite inåt och jag e för sent ute att räta upp den "FAAAAN!! ska inte sätta ner nån fot!!" bryter i styret å försöker få lite lagom gas. går ikke och inte bara åker foten ner utan däcket sticker ut i regnblöta gräset och glider halvvägs ner i diket (smal bana i uppsala) :huvet
måste ta hjälp av VV-mannen för att släpa upp den! "ska jag köra om eller e d kört?" "kör igen"
smått svettigt!!! går helt galant i försök 2 dock.

50-banan går smooth men lite framhjulslås pga regn, nedförslut och nerver, men släpper nån mm och bromsar vidare. bromsningar går fint.

kör sist av 3 pers så får vänta en timme. ute å rejsa i uppsala, stan som sätter in 30-sträckor lite överallt för att jävlas med de som kör upp. lyckas missa en 30 skylt påväg ut ur stan förbi en kyrkogård. blir osäker på om vägen är 30 eller 50 då den känns lite liten för en 50. "det är 30 här!" hör man i örat när man smugigt upp i 40+. :näsblod "shit... är d kört?"
gör inga fler missar och 15 min senare får man lappen! :banana

fyfan va svettig man var efter "dikeskörningen" och 30-missen. :Bugar
men sätter man allt annat säkert så tillåter dom misstag.

grattis! vet hur det är när man gör småmissar på uppkörningen, man blir så nervis och tänker- fan jävla skit nu är det kört. Men så får man fortsätta och fixar kortet. jag fick också den lätta lågfarten och råkade riva en kon i den hur nu DET är ens möjligt i en sån enkel bana:tungan

skönt när man är i hamn:D
 
Last edited:

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Hur är det där med att köra upp som privatist man hör så mycket om att det är svårare stämmer verkligen det ?

Jag kommer köra upp som privatist men har tagit ett antal lektioner hinner väl bli ca 7 st på körskola resten privat kört.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Hur är det där med att köra upp som privatist man hör så mycket om att det är svårare stämmer verkligen det ?

Jag kommer köra upp som privatist men har tagit ett antal lektioner hinner väl bli ca 7 st på körskola resten privat kört.

Det är ingen skillnad. Inspektörerna skall endast bedöma huruvida man klarar av körprovet eller inte.
 

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
Någon som har bra tips på hur man spänner av inför uppkörningen? Jag har traglat massor med konbanorna, fixar dom nu, men när jag får publik, ex elever eller lärare från andra skolor, så blir jag SKITNERVÖS och kör sämre :(. Kommer ju inte direkt vara ensam på uppkörningen nästa vecka ;)
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Någon som har bra tips på hur man spänner av inför uppkörningen? Jag har traglat massor med konbanorna, fixar dom nu, men när jag får publik, ex elever eller lärare från andra skolor, så blir jag SKITNERVÖS och kör sämre :(. Kommer ju inte direkt vara ensam på uppkörningen nästa vecka ;)

Kom ihåg att andas bara. Det låter simpelt men många glömmer det för att dom koncentrerar sig intensivt på att klara lågfarten.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Hur är det där med att köra upp som privatist man hör så mycket om att det är svårare stämmer verkligen det ?

Jag kommer köra upp som privatist men har tagit ett antal lektioner hinner väl bli ca 7 st på körskola resten privat kört.

nej det skulle jag inte vilja påstå, jag körde allt privat och var den enda av tre som klarade uppkörningen.

av de två andra hade ena tjejen kört privat och lite skola medans killen KÖPT in sig på en bilskola och skulle ta mckort så han kunde lära ut det med och han ahde sin partner -körskolärare- med sig och kuggade direkt för han kunde inte ens knmuffa hojen IN i rutan:död
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top