Körkort 2009

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
du är 18 nästa år...minns inte hur det är med din ålder och a begränsat men jag som är över 18...över 30 också för den delen tog A begränsat nu 7/7 och det blir automatiskt A obegränsat efter 2 år...men jag minns itne hur de tär om man måste vara 20 år för att det ska omvandlas eller om du som 18 kan ta begränsat som blir tungt efter 2år, kolla upp det! omd e tär så så skulle jag övningsköra i år, ta A begränsat nästa vår :)



jag tror inte det spelar nån roll om det är MC elelr bil, det blir nog samma pris.

Okejokej, men det är ju lite kärvt nu i slutet av sommaren med övningskörning och sånt shit :gnissla Sen blir ju summan pengar mer om jag ska ta uppkörning för A1 och sedan A begränsad i vår + riskutbildningen. känns nästan lite onödigt att ta A1 då :confused:
 

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Du får kortare prövotid iaf om du tar A1 i år:rolleyes:

Jo där har du en poäng :rolleyes: Får kolla upp när dem har uppkörning och sånt här i Karlskrona då. Någon som vet så lyssnar jag gärna! :D

Har ju inte den lättaste hojen att köra upp med heller..:gnissla
 
Last edited:

Zam_Zap

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Dalarna
Hoj
2010, Triumph Street Triple R
Börjar känna mig dåligt på det med lågfarten. Har kört bort 7K och då hunnit med att köra grusväg förutom lågfartsbanorna som inte vill sitta. Gick bra förra gången då jag klarade dem några gånger i rad i 3-4km/h. Men körläraren vill att jag sänker farten, även när jag ligger i 2-3km/h så ska det gå saktare. 'idag gick det skitdåligt.

Vette tusan vad jag tycker om läraren, han kommer aldrig ihåg vad man gjort tidigare så han måste nästan ha noll koll på hur man ligger till, tex så körde jag vid 6 tillfällen de första 2 veckorna och varje gång frågade han hur det gick med teorin. "Joda, den är redan avklarad", vilket han tyckte var så bra gjort varje gång. Tar ca 15 min att åka ut till konbanorna, och där sa jag att jag har körning i morgon, samt att jag inte kan boka in mer den närmaste veckan då jag har annat, men endå när vi kom tillbaka så undrade han när jag hade körning igen, samt att han började kika på nästa vecka och skulle boka in lite tider.

Tycker att det verkar som om detta kan bli dyrt, så jag undrar hur lång tid det tar innan konbanorna börjar sitta normalt samt att det är det enda man gör tills de sitter? Har tyvärr ingen att köra privat med, annars hade jag gjort det och inte lagt en krona på trafikskola än.
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Börjar känna mig dåligt på det med lågfarten. Har kört bort 7K och då hunnit med att köra grusväg förutom lågfartsbanorna som inte vill sitta. Gick bra förra gången då jag klarade dem några gånger i rad i 3-4km/h. Men körläraren vill att jag sänker farten, även när jag ligger i 2-3km/h så ska det gå saktare. 'idag gick det skitdåligt.

Vette tusan vad jag tycker om läraren, han kommer aldrig ihåg vad man gjort tidigare så han måste nästan ha noll koll på hur man ligger till, tex så körde jag vid 6 tillfällen de första 2 veckorna och varje gång frågade han hur det gick med teorin. "Joda, den är redan avklarad", vilket han tyckte var så bra gjort varje gång. Tar ca 15 min att åka ut till konbanorna, och där sa jag att jag har körning i morgon, samt att jag inte kan boka in mer den närmaste veckan då jag har annat, men endå när vi kom tillbaka så undrade han när jag hade körning igen, samt att han började kika på nästa vecka och skulle boka in lite tider.

Tycker att det verkar som om detta kan bli dyrt, så jag undrar hur lång tid det tar innan konbanorna börjar sitta normalt samt att det är det enda man gör tills de sitter? Har tyvärr ingen att köra privat med, annars hade jag gjort det och inte lagt en krona på trafikskola än.

Jag gjorde ett försök med körskola, körde två lektioner o kände att det just inte gav nåt. När läraren menade på att jag dessutom skulle räkna med 20 till 30 lektioner till så hoppade jag av. Jag köpte en 7k's hoj lite koner o körde privat. Det blev många timmar på industriområdet. Uppkörningen slutade med en leende uppköringingsförrättare o "Inget att anmärka på"!.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hämtade ut böcker och har börjat plugga nu.
Tanken är att teorin ska vara avklarad någon gång i höst, så man kan tokfokusera på körning i vår.
Tänkte boka ett gäng tider, direkt när jag har klarat teorin.


Det här ska bli sjukt roligt! :banana
 

Dr Dre

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
1980 Honda CB 650
Börjar känna mig dåligt på det med lågfarten. Har kört bort 7K och då hunnit med att köra grusväg förutom lågfartsbanorna som inte vill sitta. Gick bra förra gången då jag klarade dem några gånger i rad i 3-4km/h. Men körläraren vill att jag sänker farten, även när jag ligger i 2-3km/h så ska det gå saktare. 'idag gick det skitdåligt.

Vette tusan vad jag tycker om läraren, han kommer aldrig ihåg vad man gjort tidigare så han måste nästan ha noll koll på hur man ligger till, tex så körde jag vid 6 tillfällen de första 2 veckorna och varje gång frågade han hur det gick med teorin. "Joda, den är redan avklarad", vilket han tyckte var så bra gjort varje gång. Tar ca 15 min att åka ut till konbanorna, och där sa jag att jag har körning i morgon, samt att jag inte kan boka in mer den närmaste veckan då jag har annat, men endå när vi kom tillbaka så undrade han när jag hade körning igen, samt att han började kika på nästa vecka och skulle boka in lite tider.

Tycker att det verkar som om detta kan bli dyrt, så jag undrar hur lång tid det tar innan konbanorna börjar sitta normalt samt att det är det enda man gör tills de sitter? Har tyvärr ingen att köra privat med, annars hade jag gjort det och inte lagt en krona på trafikskola än.

Din lärare talar i nattmössan, kolla mitt inlägg från 2009-08-05, 13:37, samma problem med en lärare som ville att jag skulle köra saktare än 2-3 km/h. Rent nys, byt lärare och hitta någon som inte vill mjölka dig på pengar.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Nu har jag kört 7 lektioner på körskolan och har gått från total nybörjare till hyfsad förare. Körning på landsväg och stadskörning sitter som det ska. Gjorde bara en tabbe idag när jag körde om en cyklist i en korsning. Han stod o vinglade så jag gav järnet om honom och svängde vänster. "Det var litet väl fräckt det där" ropade läraren åt mig då. Men i övrigt gick det bra med placeringar osv.

Sen är det den där detaljen med lågfart och högfart. På lågfarten brukar jag tappa fart i vändningen och sätta ned foten då det helt enkelt går för sakta. I högfarten tar jag inte ut vändningen ordentligt och får ibland sätta ned foten, klantigt som fan. Bromsa är jag rätt bra på, även om jag låste bakhjulet idag då läraren som smort bromspinnen innan lektionen. Han sa visserligen det innan men jag var inte beredd på att det var så stor skillnad så jag ormade mig en liten bit... :näsblod

Så nu är det ca 3 veckor till uppkörning. Hoppas verkligen jag får koll på dem här detaljerna till dess. Min lärare verkar dock hoppfull och betydligt mer positiv än vad jag känner mig... :D
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Nu har jag kört 7 lektioner på körskolan och har gått från total nybörjare till hyfsad förare. Körning på landsväg och stadskörning sitter som det ska. Gjorde bara en tabbe idag när jag körde om en cyklist i en korsning. Han stod o vinglade så jag gav järnet om honom och svängde vänster. "Det var litet väl fräckt det där" ropade läraren åt mig då. Men i övrigt gick det bra med placeringar osv.

Sen är det den där detaljen med lågfart och högfart. På lågfarten brukar jag tappa fart i vändningen och sätta ned foten då det helt enkelt går för sakta. I högfarten tar jag inte ut vändningen ordentligt och får ibland sätta ned foten, klantigt som fan. Bromsa är jag rätt bra på, även om jag låste bakhjulet idag då läraren som smort bromspinnen innan lektionen. Han sa visserligen det innan men jag var inte beredd på att det var så stor skillnad så jag ormade mig en liten bit... :näsblod

Så nu är det ca 3 veckor till uppkörning. Hoppas verkligen jag får koll på dem här detaljerna till dess. Min lärare verkar dock hoppfull och betydligt mer positiv än vad jag känner mig... :D

Har också en lärare som känner sig mer positiv än mig vad gäller manöverbanorna, men det går nog. Har tagit 6 lektioner hittills och räknar med två till innan uppkörning om drygt en vecka. Gick också från total nybörjare till vinglig yngling i trafiken. Får se hur det går...
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Har också en lärare som känner sig mer positiv än mig vad gäller manöverbanorna, men det går nog. Har tagit 6 lektioner hittills och räknar med två till innan uppkörning om drygt en vecka. Gick också från total nybörjare till vinglig yngling i trafiken. Får se hur det går...

Man får väl anta att läraren vet vad han talar om. Jag är övertygad om att det kommer gå bra för oss båda! :tummenupp

(Jag är inte rädd, jag kan åka hoj!)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hur många körlektioner är det i snitt som man tar?
Vet att det är högst personligt osv, men flertalet verkar köra ungefär 6-8 körlektioner? fan det gör man ju på en vecka? :yoparty
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Hur många körlektioner är det i snitt som man tar?
Vet att det är högst personligt osv, men flertalet verkar köra ungefär 6-8 körlektioner? fan det gör man ju på en vecka? :yoparty

Man behöver nog lite tid att smälta och tänka igenom intrycken mellan lektionerna. Reflektera över varför en viss övning görs och om den gick bra/dåligt.

Sedan beror det nog lite på lärarens attityd tillsammans med elevens intresse och tidigare erfarenhet av trafik. Lektionernas längd spelar självklart också in.

Jag har suttit på en moped någon gång men inte mer än ett par hundra meter. Däremot kör jag 1500-2000 mil varje år med personbil vilket gör att jag kan koncentrera mig på hur hojen uppför sig i trafiken. Samspelet med de andra trafikanterna kommer automatiskt.

Dock verkar min lärare imponerad över hur pass lite tid jag behövde på manöverbanorna för att vara total nybörjare. Återstår att se hur det går sedan bara....

Ta antalet lektioner med en nypa salt. Det beror väldigt mycket på personliga egenskaper/erfarenheter och körskolans förmåga att lära ut/mjölka folk på pengar. En svår balansgång mellan trafiksäkerhet och valuta för pengarna.


Edit: Men visst, det går nog att göra det på en vecka om man bara ger sig f*n på det!
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Hur många körlektioner är det i snitt som man tar?
Vet att det är högst personligt osv, men flertalet verkar köra ungefär 6-8 körlektioner? fan det gör man ju på en vecka? :yoparty

Du har inte tänkt på att det kanske är väldigt uppbokat på körskolorna, eller att dem som tar 6-8 lektioner har tillgång till att övningsköra privat (nästan alla), dem tar med sig det läraren har sagt på lektionerna, och tränar på det hemma innan det är dags för nästa lektion?


:rolleyes:


EDIT: To late:död
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Hur många körlektioner är det i snitt som man tar?
Vet att det är högst personligt osv, men flertalet verkar köra ungefär 6-8 körlektioner? fan det gör man ju på en vecka? :yoparty

Jag kommer köra 10 st lektioner vilket borde räcka enligt läraren. Kanske skulle jag klara på 8 eller mindre, men jag kör hellre litet fler lektioner än missar uppkörningen. :yoparty
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Man får väl anta att läraren vet vad han talar om. Jag är övertygad om att det kommer gå bra för oss båda! :tummenupp

(Jag är inte rädd, jag kan åka hoj!)

Haha, klockrent! =)

Det går nog rätt bra ändå, det svåraste blir lågfarten....
Ska ut å köra en sväng landsväg imorgon kväll...nu är det inte långt kvar! Sä jäkla gött! :tummenupp
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
A-kort 2009

Hej Alla..
I våras köpte jag den billigaste övningskörningshojen jag kunde hitta, en
82ans Yamaha xs400. Den är inte snygg, den är ingen räser men det är ju det som är bra. Jag behöver inte vara rädd för att tippa, tappa, välta, ja allt vad det nu kan vara. Det gör ju liksom inget (bortsett från att jag kan göra illa mig då!)
Har nu nött på privat hela sommaren, kört en massa lågfartsbana och en hel del trafik. Trafikvanan finns ju sen tidigare. I slutet på augusti och början på september har jag 5 lektioner inbokade och hoppas på uppkörning i mitten på sep.
Självklart har man fördel av att kunna köra privat så mycket som möjligt!!!
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Hur många körlektioner är det i snitt som man tar?
Vet att det är högst personligt osv, men flertalet verkar köra ungefär 6-8 körlektioner? fan det gör man ju på en vecka? :yoparty

För mig räckte det med 3 stycken :)

Edit: Körde ej privat
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hur många körlektioner är det i snitt som man tar?
Vet att det är högst personligt osv, men flertalet verkar köra ungefär 6-8 körlektioner? fan det gör man ju på en vecka? :yoparty

Som andra skrivit, högst individuellt.

Men jag skulle gissa att ett ungefär kan ligga på ungefär detta:

10-15 lektioner om du bara kör körskola och inget privat.
5-10 om du kör privat (beroende på tidigare vana)
0-5 om du kör privat och dessutom kört t ex växelmoppe, cross eller liknande.

lägg till ett par extra om du INTE har B-körtkort sen tidigare. Trafikdelen har man grymt mkt nytta av om man har bilkort)

( 15-25 lektioner om du är tjej ) ;)

edit: jag tog 5 st själv men känner mig rätt övertygad om att jag kunde klarat på 0-3. Dock så ville jag vara "säker" på att inte missa uppkörningen pg a jag snålat och missar nånting. Och nu i efterhand så känns det vettigt med ett par lektioner iaf, beroende på lärare och skola så får man rätt mkt vettiga tips. Även sånt som gäller när man kör så som man inte ska köra på uppkörningen (lite fortare, smiter förbi bilar osv)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top