Körkort 2009

No_Limits

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DRZ SM 400
Själv så tog man kortet den 4:e Aug i Bollnäs.

Har spenderat mycket tid i tråden och den har varit till stor hjälp.

Dock så blev det en helt annan reaktion än man förväntat sig när man fick sitt godkänt,
hade trott att man skulle ställa sig och skrika rakt ut.

Nu blev det mer "jaha okej tack tack".

Känns iaf skönt att man fått njuta lite av säsongen.

Längtar redan efter sommaren 2010.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96

Dock så blev det en helt annan reaktion än man förväntat sig när man fick sitt godkänt,

grattis:)

precis som nån annan skrev till mig att
- förvänta dig inte en ovation:D

och ja vilket antiklimax det blev när inspektröen sa
- ja det där gick ju jättebra.
och jag stod bara där skitglad och lättad och ändå lite så där
- jahopp så var det klirrat vad ska jag göra nurå:p
man ahr ju tränat massor med hela mcprojektet och så var man klar bara hipp som happ.
min man och ena handledare var med och de sa grattis men ingen bussvissling elelr applåder fick jag;)

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -03

Tyckte först hon sa att "det räcker inte till körkort", så jag blev lite off :D, sen när hon sa att det var ok så flinade jag så ja trodde huvudet skulle trilla bort, men den där segerdansen jag hade föreställt mej uteblev :tungan. Kanske mindre chock :)

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tänkte bara kolla med er hur det är med prövotiden nu. Jag hade ingen provötid på mitt B körkort innan jag fixxade mitt A. Betyder att jag har två nya år med prövotid framför mig?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tänkte bara kolla med er hur det är med prövotiden nu. Jag hade ingen provötid på mitt B körkort innan jag fixxade mitt A. Betyder att jag har två nya år med prövotid framför mig?

Det ska i sådana fall så en kod om prövotid bak på kortet samt vilket datum den upphör. Det står inget på mitt iaf. Tog A i år.

Edit: Koden ska vara 100 samt datum för upphörande av prövotiden.

Last edited:

Vandal

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
BMW S1000 RR
Det har jag aldrig hört talas om. Du menar att det är försäkringsbolaget som bestämmer om du vill ha din hoj i trafik eller inte? Verkar skumt.

EDIT: Kollade upp det och ja det stämmer tydligen på årsförsäkringarna. Det innebär alltså att om man blir sjuk och inte kan köra hoj måste man betala försäkringen ändå. Konstig regel.

japp så är det då får du betala hela året för hojen

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -03

Ingen ny prövotid :), är bara första gången/behörigheten man tar körkort det blir prövotid

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Vilka är bäst på MC försäkringar förresten? Självklart beror det på motorcykel, ålder osv men typ finns det någon på rak arm ni kan berätta om?

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
2002 års Buell
Hej, har en kompis som går i tankar om att ta kort. Kan några i denna tråd rekommendera någon annan skola i Stockholm (förutom Farsta där jag gick). Han bor i stan, blir lite krångligt att ta sig ut till jordbro varje gång.
Tusen tack för svar. PM:a gärna.

MrGran

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Letar förstahoj...
Fixade kortet 25 augusti, känns enormt skönt att ha det avklarat så vi ses på vägarna i framtiden... mestadels runt göteborgs trakten ;)

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Hej, har en kompis som går i tankar om att ta kort. Kan några i denna tråd rekommendera någon annan skola i Stockholm (förutom Farsta där jag gick). Han bor i stan, blir lite krångligt att ta sig ut till jordbro varje gång.
Tusen tack för svar. PM:a gärna.

Skulle inte kunna rekomendera min trafikskola iallafall, får mest valuta för pengarna om man har möjlighet att köra privat..

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Numera hojlös
Så var uppskrivningen avklarad. :D Nu ska jag bara försöka få inbokat en vettig uppkörningstid så förhoppningsvis lyckas jag ha kortet innan säsongen är slut :banana

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Så var uppskrivningen avklarad. :D Nu ska jag bara försöka få inbokat en vettig uppkörningstid så förhoppningsvis lyckas jag ha kortet innan säsongen är slut :banana

Grattis grattis!

Tips är att ringa varje morgon om du inte hittar nån ordinarie tid detta år.

Fixade kortet 25 augusti, känns enormt skönt att ha det avklarat så vi ses på vägarna i framtiden... mestadels runt göteborgs trakten ;)

Grattis! Ses på vägarna!

Vilka är bäst på MC försäkringar förresten? Självklart beror det på motorcykel, ålder osv men typ finns det någon på rak arm ni kan berätta om?

Det är bara att surfa/ringa runt, brukar kunna variera ganska mycket mellan olika personer, motorcyklar, stad och bolag.

Last edited:

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
CBR600
Eftersom denna tråd följts under hela säsongen så vore det inte mer än rätt att jag redogör för min uppkörning i Grängesberg/Ludvika den 2:a september.

Jag var privatist och kom till Grängesberg tio minuter före bokad tid. Träffade Jan Fogelberg som var provförrättare och som ville kolla mc-n innan vi började. Där höll uppkörningen på att ta slut för mig. Jag hade nämligen ett ogiltigt skattemärke. Jag skulle alltså behöva bevisa för honom att skatten var betald innan de fem övriga "uppkörarna" var klara med manöverdelen varpå han tog de med sig för vidare instruktioner. Kvar stod jag med hjärtklappning och tänkte febrilt på hur jag skulle lösa det. Ringde till transportstyrelsen som hjälpte mig och tack vare en fax på plats så fick jag dokument som bevisade att skatten var betald. Skattemärket hade skickats till förra ägaren men inte klistrats på. Förrättaren godkände dokumentet och uppkörningen kunde fortsätta (eller börja).
Fick säkerhetskontrollera elsystem och bromsar innan det var dags för lågfartsdel. Jag var oväntat nervös när jag startade från strecket och missade första försöket totalt. Kom aldrig in i banan efter vändning. Det andra försöket gick däremot bättre och jag fick fortsätta med undanmanöver. Gjorde misstaget att som så många andra att släppa på gasen under själva undanmanövern pga att hastigheten närmat sig 60 strax innan. Ett nytt försök med längre startsträcka och i med tredje växeln så gick det hela stabilt och bra. 70-bromsning fick också göras två gånger då han ansåg att jag bromsat för mjukt (fegt?). Gjorde om och gjorde rätt på båda bromsproven och fick ett bra omdöme efter hela manöverdelen trots att jag gjort om det mesta två gånger.

Trafikdelens utgångspunkt var sporthallen i Ludvika så MC-n fraktades dit. Kände en viss nervositet eftersom jag ändå kommit så långt och inte ville misslyckas "på målsnöret". Uppkörningssträckan kändes lugn (rätt mycket landsväg) och inget oförutsett inträffade vilket kändes bra men som privatist är man aldrig säker på att man gör rätt förrän beskedet från förrättaren kommer. Och följande besked fick jag: "Då var vi klara. Du är godkänd på provet". Orealistisk känsla och en stor lättnad.

Är mycket nöjd med hela uppkörningen och provförrättaren. Kämpa på och lycka till till er som ännu inte kört upp!

/Jan

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fan det där med säk kontrollen...Vem av er som kört ett par säsonger gör en sådan inför varje körning ;) ?

Moglin

Hellre än bra
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSF-S 650 -05
Då var det snart dags. Imorgon kl. 13 gäller det...
Hade sista(förhoppningsvis) lektionen i morse. Gick igenom alla manöverprov och inbromsningarna.
Känns som om jag kuggar så kommer det att vara på lågfarten. Har läst att en del har fått försöka flera gånger. Hur vanligt är det? Känns inte som att jag kommer att fixa det på första försöket...

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hade sista(förhoppningsvis) lektionen i morse. Gick igenom alla manöverprov och inbromsningarna.
Känns som om jag kuggar så kommer det att vara på lågfarten. Har läst att en del har fått försöka flera gånger. Hur vanligt är det? Känns inte som att jag kommer att fixa det på första försöket...

Jag fick börja om lågfarten p.g.a kass start. Sedan satte jag ner en fot en gång, men fick godkånt ändå.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Jag kände precis samma sak innan. Men det gick kanon på uppkörningen, så ta det lugnt och försök vara positiv så ska det nog gå bra. Och klarar man inte på första så får du försöka igen. Ska vara en grinig uppkörningsförrättare om du inte får försöka igen. Lycka till! :yoparty

Moglin

Hellre än bra
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSF-S 650 -05
Då var man hemma igen efter uppkörningen.
Kändes inte så bra när jag körde utan trodde att jag skulle kugga/få göra om varenda moment.
På krypkörningen (start/stopp-banan) var jag nog över den bortre begränsningslinjen.
Vid högfarten släppte jag av gasen efter/vid undanmanövern.
Inbromsningarna gick bara allmänt dåligt. (Glömde bl.a. att använda fotbromsen vid 90-bromsningen. Kom på det sen och la dit foten när cykeln nästan hade stannat.)
Vid uppkörningen var det lite småsaker som inte kändes så bra, glömde bl.a. att blinka vid en vändning.

Men inspektören verkade nöjd och körkortet är i hamn!
Nu återstår bara nöjet att skaffa cykel...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka