Körkort 2009

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Då var man hemma igen efter uppkörningen.
Kändes inte så bra när jag körde utan trodde att jag skulle kugga/få göra om varenda moment.
På krypkörningen (start/stopp-banan) var jag nog över den bortre begränsningslinjen.
Vid högfarten släppte jag av gasen efter/vid undanmanövern.
Inbromsningarna gick bara allmänt dåligt. (Glömde bl.a. att använda fotbromsen vid 90-bromsningen. Kom på det sen och la dit foten när cykeln nästan hade stannat.)
Vid uppkörningen var det lite småsaker som inte kändes så bra, glömde bl.a. att blinka vid en vändning.

Men inspektören verkade nöjd och körkortet är i hamn!
Nu återstår bara nöjet att skaffa cykel...

Grattis

Madass_

Omogen
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
KTM 640
WOHOO, klarade kortet idag. Bättre sent än aldrig! :) :yoparty

Sen att man blev stoppad av polisen 30 min efter att man fått kortet var ju en annan femma... :D (fast det var inte mitt fel, jag fick ett grattis och pappa lite mycket gnäll)

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Mille -01, Beeejbybläjd -98 och moppilon Gary Uno -96 :-D
Då var man hemma igen efter uppkörningen.
Kändes inte så bra när jag körde utan trodde att jag skulle kugga/få göra om varenda moment.
På krypkörningen (start/stopp-banan) var jag nog över den bortre begränsningslinjen.
Vid högfarten släppte jag av gasen efter/vid undanmanövern.
Inbromsningarna gick bara allmänt dåligt. (Glömde bl.a. att använda fotbromsen vid 90-bromsningen. Kom på det sen och la dit foten när cykeln nästan hade stannat.)
Vid uppkörningen var det lite småsaker som inte kändes så bra, glömde bl.a. att blinka vid en vändning.

Men inspektören verkade nöjd och körkortet är i hamn!
Nu återstår bara nöjet att skaffa cykel...

Du hade då en vääääldans tur med inspektören! :tummenupp Stort grattis! :)

Sen att man blev stoppad av polisen 30 min efter att man fått kortet var ju en annan femma... :D (fast det var inte mitt fel, jag fick ett grattis och pappa lite mycket gnäll)

Haha, najs start! :tungan Det är bara att gratulera till kortet! :)

Hade oxå uppkörning idag och även jag klarade kortet! :yoparty:tuttar
Vi va 3 st fr min körskola och självfallet skulle jag köra sist.... :gnissla Snacka om att bli nervös när båda två :glömdet före mig på sina tur! Men, men efter lunch så var det äääääääääntligen min tur... Usch, vid det laget så darrade mina händer så mkt att jag klarade knappt skriva under före start :3freak ! Haha, inspektören hjälpte t o m att knäppa hjälmen... :D

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsxr-600

Grattis till kortet!:tummenupp 30 min efter kortet kunde du inte vänta 45 min ialla:)

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Paniik igen!!

Som sagt; Paniik igen...
Uppkörning den 23e, näst sista lektionen idag....
Krypen sitter som en smäck åt båda hållen i både medlut och motlut och med asfaltsskarvar och annat tok som finns.:tummenupp

Men Högfarten!!!! Jag blir knäpp! Jag har bra hastighet, snygg linje lagom lutning på både mig och hojen, vändningen funkar bra åt båda hållen.....
MEN...... undanmanöverfanstyget blir jag tokig på!
Jag tippar 6 gånger av 10 den första konen i "fyrkanten" du ska in igenom efter själva undanmanövern....
Jag är antingen för sen eller så ger jag gas(fråga mig inte varför...)
Frustrerande eftersom allt annat funker så bra...
Skönt att skriva av sig eländet, hoppas det försvinner nu....:gnissla
GRATTIS till er som klarat er!!
Power 2 U!!:Bugar

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Som sagt; Paniik igen...
Krypen sitter som en smäck åt båda hållen i både medlut och motlut och med asfaltsskarvar och annat tok som finns.:tummenupp

Men Högfarten!!!! Jag blir knäpp! Jag har bra hastighet, snygg linje lagom lutning på både mig och hojen, vändningen funkar bra åt båda hållen.....
Jag tippar 6 gånger av 10 den första konen i "fyrkanten" du ska in igenom efter själva undanmanövern....

Det kommer gå bra när det väl är dax! Tog kortet i slutet maj o klart man var nervös men när man kom upp på hojen så släppte allt! Försök köra första vägen in mot konerna så rak som möjligt o sikta på konen framför.. Lycka till den 23:)

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Det kommer gå bra när det väl är dax! Tog kortet i slutet maj o klart man var nervös men när man kom upp på hojen så släppte allt! Försök köra första vägen in mot konerna så rak som möjligt o sikta på konen framför.. Lycka till den 23:)

Tackar!
Än så länge lever jag på hoppet, Har ju 14 dagar på mig att öva på min gamla härk!
Bara så frustrerande när allt annat går såå bra!:yoparty

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Tackar!
Än så länge lever jag på hoppet, Har ju 14 dagar på mig att öva på min gamla härk!
Bara så frustrerande när allt annat går såå bra!:yoparty

Lätt att säga men tänk inte så mycket på det bara:glömdet du kan det..

Jag hade problem med krypet satte på lektionen innan uppkörningen endast 5/10 men det beror tror jag bara på att man vill så inått h... ha lappen..:banana

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
CBR Lax -08

Grattis! (Har ifs redan sagt det en gång idag. Det var jag som körde upp efter dig:) )

Jag klarade också kortet. Så jag blev inte sämre än dig! :p
Sjukt glad. Åkte tokförsiktigt hem då jag var nervös för att bli stoppad av någon av alla poliser som var ute idag.

Manöverprovet gick smidigt och smärtfritt. Både hög och lågfart. Uppkörningen gick bra även den, trots en lustig incident.
Kör på en väg som är tvåfilig i min körriktning, kontrollanten säger till mig att jag ska ta vänster vid nästa trafikljus. Jag som ligger i höger körfält och har ca 250m kvar till korsningen, blinkar vänster och byter körfält. Placerar mig till vänster och blinkar igen till vänster då jag närmar mig trafikljuset som är grönt. Precis när jag har gjort allt rätt, kollat på skyltar och ska till att svänga så kollar jag in på vägen som jag ska in på. Där inne så står det en bil till höger om refugen!!!! (alltså på hans vänstra sida) Precis där jag hade tänkt att åka in. Han/hon står med fronten mot mitt håll och ska köra ut på samma väg som jag åker på... Jag blir riktigt förvånad och vet inte vad jag ska göra. Slår av blinkersen och fortsätter rakt fram iställt.
Funderar vad fan som hände.
Hör kontrollanten säga: Forsätt rakt fram istället.
Antar att jag har missat en skylt om förbjuden vänstersväng, och att jag var på väg att svänga in på en enkelriktad väg. Svär "lite" i hjälmen om att där måste jag ha kuggat mig. Fy fan va förbannad jag var. Hur kunde jag inte se skylten om det förbudet... Kontrollanten måste ha menat att jag ska svänga vid nästa trafikljus..
Hör kontrollanten prata med mig igen i radion: Det är inte så mycket du kan göra där. Bra att du fortsatte. Fortsätt rakt fram nu istället.
Börjar inse nu att det inte var jag som gjorde fel utan att det var något stolpskott till bilförare som kört på fel sida om refugen när han skulle ut på vägen och stod därför ivägen för mig där jag skulle ha kört in.
Kontrollanten tyckte att jag gjorde helt rätt att fortsätta rakt fram. Alternativet hade varit att åka fram och tuta på han i stort sett.
Stannade till vid en korvkiosk och jag fick reda på att jag var godkänd. Sjukt skönt att äntligen ha detta avklarat! Så fruktansvärt nöjd!:banana

Last edited:

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Grattis! (Har ifs redan sagt det en gång idag. Det var jag som körde upp efter dig:) )

Sjukt glad. Åkte tokförsiktigt hem då jag var nervös för att bli stoppad av någon av alla poliser som var ute idag.

Manöverprovet gick smidigt och smärtfritt. Både hög och lågfart. Uppkörningen gick bra även den, trots en lustig incident.
Kör på en väg som är tvåfilig i min körriktning, kontrollanten säger till mig att jag ska ta vänster vid nästa trafikljus. Jag som ligger i höger körfält och har ca 250m kvar till korsningen, blinkar vänster och byter körfält. Placerar mig till vänster och blinkar igen till vänster då jag närmar mig trafikljuset som är grönt. Precis när jag har gjort allt rätt, kollat på skyltar och ska till att svänga så kollar jag in på vägen som jag ska in på. Där inne så står det en bil till höger om refugen!!!! (alltså på hans vänstra sida) Precis där jag hade tänkt att åka in. Han/hon står med fronten mot mitt håll och ska köra ut på samma väg som jag åker på... Jag blir riktigt förvånad och vet inte vad jag ska göra. Slår av blinkersen och fortsätter rakt fram iställt.
Antar att jag har missat en skylt om förbjuden vänstersväng, och att jag var på väg att svänga in på en enkelriktad väg. Svär "lite" i hjälmen om att där måste jag ha kuggat mig. Fy fan va förbannad jag var. Hur kunde jag inte se skylten om det förbudet... Kontrollanten måste ha menat att jag ska svänga vid nästa trafikljus..
Hör kontrollanten prata med mig igen i radion: Det är inte så mycket du kan göra där. Bra att du fortsatte. Fortsätt rakt fram nu istället.
Börjar inse nu att det inte var jag som gjorde fel utan att det var något stolpskott till bilförare som kört på fel sida om refugen när han skulle ut på vägen och stod därför ivägen för mig där jag skulle ha kört in.
Kontrollanten tyckte att jag gjorde helt rätt att fortsätta rakt fram. Alternativet hade varit att åka fram och tuta på han i stort sett.
Stannade till vid en korvkiosk och jag fick reda på att jag var godkänd. Sjukt skönt att äntligen ha detta avklarat! Så fruktansvärt nöjd!:banana

Det är kul att läsa igenom uppkörningsbeskrivningarna. Själv så kör jag upp nästa vecka.
Det är, precis som du visade prov på, viktigt att ha kvar det sunda förnuftet vid uppkörningstillfället. Grattis!

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Som sagt; Paniik igen...

Kan ju prova med att acca upp till 45km/h och hålla det vid undanmanövern istället, gjorde jag och dom märker ingen skillnad på hastigheten :tummenupp

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition

Grattis! :tummenupp
Som sagt vi blev stoppade 2 mil från Hofors, mötte en mc-polis som vände och stoppade oss. Han ville göra en flygande besiktning på min hoj. Han gillade varken reg plåts placering, saknad av reflex och slitet bakdäck. Inga böter men ombesiktning. Dottern gratulerade han till kortet och kollade ej hennes hoj. Han var rätt ok ändå............men , men. Nu är vägarna osäkra runt Borlänge när dottern fått sitt kort.:rolleyes:

Hör av dig om bromsskivorna.

Linnex

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda 650 Deauville -99, Kawasaki Z750 GT -83, CF Moto 250 V3 -08
Du hade då en vääääldans tur med inspektören! :tummenupp Stort grattis! :)

Jag är inte lika säker på det. Jag skulle tvärtom säga att en del kanske har otur mer än andra har tur.

Själv så hade jag absolut inte min bästa dag när jag körde upp. Är det intressant så står det även skrivet i topicen min uppkörning.

I efterhand har jag fått veta att jag var ensam som klarade uppkörningen i min grupp. Har även i efterhand fått reda på att inspektören tydligen är klassad som principfast.
Så jag tror att nivån på självkritiken oftast ligger lite olika på oss som kör upp och den "dumma" inspektören inte alltid är så dum..

Last edited:

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
CBR Lax -08
Grattis! :tummenupp
Som sagt vi blev stoppade 2 mil från Hofors, mötte en mc-polis som vände och stoppade oss. Han ville göra en flygande besiktning på min hoj. Han gillade varken reg plåts placering, saknad av reflex och slitet bakdäck. Inga böter men ombesiktning. Dottern gratulerade han till kortet och kollade ej hennes hoj. Han var rätt ok ändå............men , men. Nu är vägarna osäkra runt Borlänge när dottern fått sitt kort.:rolleyes:

Hör av dig om bromsskivorna.

Jag tror vi mötte samma MC-polis på vägen hem. Men då närmare Gävle på 2-1 väg med vajer-räcke. Då kunde han inte vända :)
Japp, hör av mig så fort jag vet vad som händer med den som är på väg. Enligt skroten så har posten hämtat upp paketet förra veckan, men missat att registrerat det paketet och därför så vet ingen vart mitt paket är.
Jag hoppas jag får reda på vart den är idag.

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Nu närmar det sig, kör upp på onsdag :)
Vid bromsprovet och stoppet vid undanmanöver, ska man sätta ner båda fötterna i backen? Eller räcker det med ena liksom?

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
haha roger, ska snoffsa till det lite då :D
En fråga till då, Ska köra med körskolehoj, har bara kört med den två gånger och det var konbanan och undanmanöver. VIlket innebär att jag inte bromsat med hojfan :p
Nu är det ABS på den rackarn och på min egen är det inte det. Vad gäller, är det bara pallnita med fram?

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
ser att flera klarat uppkörningen sen jag sist skrev den 3spetember så jag säger till er alla som tagit efter 3september ett rungande GRATTIS:banana:banana:tummenupp

Duktiga ni är och vad många vi är som i år tagit mc-kortet och några till hoppas jag det blir innan vintern kommer:D

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Honda CB 1000RA -10
haha roger, ska snoffsa till det lite då :D
En fråga till då, Ska köra med körskolehoj, har bara kört med den två gånger och det var konbanan och undanmanöver. VIlket innebär att jag inte bromsat med hojfan :p
Nu är det ABS på den rackarn och på min egen är det inte det. Vad gäller, är det bara pallnita med fram?

Ta in bromshandtaget tills du känner att det börjar ta och sen kramar du in bromsen inget "nyp"... gaffeln ska gå jämt ner när du bromsar

Nu närmar det sig, kör upp på onsdag :)
Vid bromsprovet och stoppet vid undanmanöver, ska man sätta ner båda fötterna i backen? Eller räcker det med ena liksom?

räcker mer ena... gärna höger (inget måste)då du ska slippa byta fot och hålla på när du ska lägga i rätt växel...

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...