Det är inte direkt så att jag inte visste att det ska vara 700cc.....det är liksom tanken bakom det jag ställer mig frågande till. Att momentet finns visste jag också och den klarade jag också men det är liksom inte det som det handlar om. Du får gärna ge mig en förklaring varför tex en maruder är godkänd men ej en R6?
Jag har haft bilkörkort i 10 år och ditt argument håller inte riktigt. Slutar bromsarna att funka på bil är det lika illa. Det är liksom inte så att varje morgon innan jag kör till jobbigt att jag kollar bromsar osv. Köper jag en ny hoj och lämnar den på regelbunden service så ska den gå. Annars är det skräp. Det är möjligt att jag är en usel mc förare. Svårt att jämföra då jag inte tävlat med någon på bana men jag har x antal hundra timmar i trafiken och aldrig vält hittills. Första gången jag körde upp kuggade 7 av 9 st. Nya tag i vår. Bara att bita ihop, men som sagt oavsett hur det går så kommer jag alltid tycka det är patetiska regler. Oavsett vad vissa poliser/trafiklärare/vägverket tycker här inne.
Dom måste väl sätta en gräns för tung MC någonstans. Motorvolym på 700 CC är väl rimligt. Att hitta på någon annan regel där modell relaterat till motorvolym / KW hade kanske inte varit lika smidigt (kan inte rekommendera någon att köra upp med en glidare, även om jag hört att folk har klarat det).
Jag körde upp i Malmö och kuggade första gången efter som jag körde som en "hossa", killen som bedömde mig hade rykte om sig att vara hård men det är bara dumt att hitta på ursäkter. Ingen anledning att skylla på något annat. Andra uppkörningen kände han igen mig och pressade mig lite mer på den delen jag hade missat på innan. Det kan faktiskt vara så att dom vill att du ska klara det, dom vill inte att du kör ihjäl dig efter en månad. Kan inte tänka mig att det är kul att få reda på att man godkänt en person som sedan kört ihjäl sig på något som han hade kuggats på.
Precis som du har jag haft Bil körkort i 10 år jag tyckte att kontrollen för bil var ungefär det samma som för MC. Bromssystemet får sig en lite bättre genomgång på MCn för att alla MC har inte en fiffig lampa som lyser när det inte funkar. Men du kunde mycket väl råka ut för att körskoleläraren bad dig öppna motorhuven på bilen och berätta var du häller i olja till servon. Det är rekommenderat att du kontrollerar bromsen på din bil innan du ger dig i väg precis som det är på din MC (Lägg lite press på bromspedalen, vrid om nyckeln. Sjunker pedalen så är det ett tecken på att bromsservon fungerar, som du kommer ihåg...
)
Men jag misstänker att 90% bara kontrollerar sin bil/MC vid ett tillfälle, på parkeringen utanför bilbesiktningen innan man lägger varningstriangeln i baksätet och spänner fast bilbältena.
I vilket fall, lycka till med Körkortet. Jag klarade det, då klarar de flesta det.