Körkort 2009

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har klarat teorin förra året och kört hoj 2 somrar men fixade ändå inte uppkörningen förra året. Kuggat två gånger. Löjliga saker de kuggar en för här nere iaf. Kör ER6 som är en 650cc men det är tydligen ingen tung mc enligt vägverket. Jag svarade med att då vill jag ha körkort för mellantung mc men det finns inte. Stor humor det här. Måste vara någon med hög utbildning som tänkt till där. En annan sak de kollar är du ska kunna flertalet mekaniska grejor på hojen. Vafan.....har man en bil el mc lämnar man den till folk som kan detta (service) som jobbar med det. Vad fan har detta med körkortet att göra. Ja, jag är bitter.

Teorin ska vi inte snacka om. 80 procent av frågorna handlar om lastbil och personbil. Stor humor.
Lär dig köra hoj istället för att klaga?

Kan man köra är det inga problem att klara en uppkörning..
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Har klarat teorin förra året och kört hoj 2 somrar men fixade ändå inte uppkörningen förra året. Kuggat två gånger. Löjliga saker de kuggar en för här nere iaf. Kör ER6 som är en 650cc men det är tydligen ingen tung mc enligt vägverket. Jag svarade med att då vill jag ha körkort för mellantung mc men det finns inte. Stor humor det här. Måste vara någon med hög utbildning som tänkt till där. En annan sak de kollar är du ska kunna flertalet mekaniska grejor på hojen. Vafan.....har man en bil el mc lämnar man den till folk som kan detta (service) som jobbar med det. Vad fan har detta med körkortet att göra. Ja, jag är bitter.

Teorin ska vi inte snacka om. 80 procent av frågorna handlar om lastbil och personbil. Stor humor.

Oavsett vilket så har du inte klarat det och du har inte det som krävs att ta ett MCkort.
Du är helt enkelt ett bevis på att du är lite sämre än medelsnittet :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har klarat teorin förra året och kört hoj 2 somrar men fixade ändå inte uppkörningen förra året. Kuggat två gånger. Löjliga saker de kuggar en för här nere iaf. Kör ER6 som är en 650cc men det är tydligen ingen tung mc enligt vägverket. Jag svarade med att då vill jag ha körkort för mellantung mc men det finns inte. Stor humor det här. Måste vara någon med hög utbildning som tänkt till där. En annan sak de kollar är du ska kunna flertalet mekaniska grejor på hojen. Vafan.....har man en bil el mc lämnar man den till folk som kan detta (service) som jobbar med det. Vad fan har detta med körkortet att göra. Ja, jag är bitter.

Teorin ska vi inte snacka om. 80 procent av frågorna handlar om lastbil och personbil. Stor humor.

Ursäkta mig men herregud vilka patetiska försök till att försöka vara cool med att det är larviga test.
De flesta här har klarat dessa "larviga test" som inte har något med mc att göra och förmodligen visste de flesta av oss om att man måste köra med en MC som är minst 700cc också... även att det ingår moment då man måste kolla sin hoj.

Det med verkstad... sure, men om en bil slutar fungera så stannar den... om en hoj slutar funka i fel tillfälle blir du hämtad av ambulans.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Har klarat teorin förra året och kört hoj 2 somrar men fixade ändå inte uppkörningen förra året. Kuggat två gånger. Löjliga saker de kuggar en för här nere iaf. Kör ER6 som är en 650cc men det är tydligen ingen tung mc enligt vägverket. Jag svarade med att då vill jag ha körkort för mellantung mc men det finns inte. Stor humor det här. Måste vara någon med hög utbildning som tänkt till där. En annan sak de kollar är du ska kunna flertalet mekaniska grejor på hojen. Vafan.....har man en bil el mc lämnar man den till folk som kan detta (service) som jobbar med det. Vad fan har detta med körkortet att göra. Ja, jag är bitter.

Teorin ska vi inte snacka om. 80 procent av frågorna handlar om lastbil och personbil. Stor humor.
det är bara att nöta.. finns inga genvägar.... tog mitt kort förra året. tog 3uppkörningar har jag för mig.
 

HIF

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2007
Ort
HBG
Hoj
Kawasaki ER6-F
Ursäkta mig men herregud vilka patetiska försök till att försöka vara cool med att det är larviga test.
De flesta här har klarat dessa "larviga test" som inte har något med mc att göra och förmodligen visste de flesta av oss om att man måste köra med en MC som är minst 700cc också... även att det ingår moment då man måste kolla sin hoj.

Det med verkstad... sure, men om en bil slutar fungera så stannar den... om en hoj slutar funka i fel tillfälle blir du hämtad av ambulans.

Det är inte direkt så att jag inte visste att det ska vara 700cc.....det är liksom tanken bakom det jag ställer mig frågande till. Att momentet finns visste jag också och den klarade jag också men det är liksom inte det som det handlar om. Du får gärna ge mig en förklaring varför tex en maruder är godkänd men ej en R6?

Jag har haft bilkörkort i 10 år och ditt argument håller inte riktigt. Slutar bromsarna att funka på bil är det lika illa. Det är liksom inte så att varje morgon innan jag kör till jobbigt att jag kollar bromsar osv. Köper jag en ny hoj och lämnar den på regelbunden service så ska den gå. Annars är det skräp. Det är möjligt att jag är en usel mc förare. Svårt att jämföra då jag inte tävlat med någon på bana men jag har x antal hundra timmar i trafiken och aldrig vält hittills. Första gången jag körde upp kuggade 7 av 9 st. Nya tag i vår. Bara att bita ihop, men som sagt oavsett hur det går så kommer jag alltid tycka det är patetiska regler. Oavsett vad vissa poliser/trafiklärare/vägverket tycker här inne.
 

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Ort
malmø
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Det är inte direkt så att jag inte visste att det ska vara 700cc.....det är liksom tanken bakom det jag ställer mig frågande till. Att momentet finns visste jag också och den klarade jag också men det är liksom inte det som det handlar om. Du får gärna ge mig en förklaring varför tex en maruder är godkänd men ej en R6?

Jag har haft bilkörkort i 10 år och ditt argument håller inte riktigt. Slutar bromsarna att funka på bil är det lika illa. Det är liksom inte så att varje morgon innan jag kör till jobbigt att jag kollar bromsar osv. Köper jag en ny hoj och lämnar den på regelbunden service så ska den gå. Annars är det skräp. Det är möjligt att jag är en usel mc förare. Svårt att jämföra då jag inte tävlat med någon på bana men jag har x antal hundra timmar i trafiken och aldrig vält hittills. Första gången jag körde upp kuggade 7 av 9 st. Nya tag i vår. Bara att bita ihop, men som sagt oavsett hur det går så kommer jag alltid tycka det är patetiska regler. Oavsett vad vissa poliser/trafiklärare/vägverket tycker här inne.

Dom måste väl sätta en gräns för tung MC någonstans. Motorvolym på 700 CC är väl rimligt. Att hitta på någon annan regel där modell relaterat till motorvolym / KW hade kanske inte varit lika smidigt (kan inte rekommendera någon att köra upp med en glidare, även om jag hört att folk har klarat det).

Jag körde upp i Malmö och kuggade första gången efter som jag körde som en "hossa", killen som bedömde mig hade rykte om sig att vara hård men det är bara dumt att hitta på ursäkter. Ingen anledning att skylla på något annat. Andra uppkörningen kände han igen mig och pressade mig lite mer på den delen jag hade missat på innan. Det kan faktiskt vara så att dom vill att du ska klara det, dom vill inte att du kör ihjäl dig efter en månad. Kan inte tänka mig att det är kul att få reda på att man godkänt en person som sedan kört ihjäl sig på något som han hade kuggats på.

Precis som du har jag haft Bil körkort i 10 år jag tyckte att kontrollen för bil var ungefär det samma som för MC. Bromssystemet får sig en lite bättre genomgång på MCn för att alla MC har inte en fiffig lampa som lyser när det inte funkar. Men du kunde mycket väl råka ut för att körskoleläraren bad dig öppna motorhuven på bilen och berätta var du häller i olja till servon. Det är rekommenderat att du kontrollerar bromsen på din bil innan du ger dig i väg precis som det är på din MC (Lägg lite press på bromspedalen, vrid om nyckeln. Sjunker pedalen så är det ett tecken på att bromsservon fungerar, som du kommer ihåg... ;) )
Men jag misstänker att 90% bara kontrollerar sin bil/MC vid ett tillfälle, på parkeringen utanför bilbesiktningen innan man lägger varningstriangeln i baksätet och spänner fast bilbältena.

I vilket fall, lycka till med Körkortet. Jag klarade det, då klarar de flesta det. :D
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Ju hårdare uppkörning desto bättre, annat fall skulle nog försäkringarna skjuta ännu mer i taket..plus att du riskerar hälsan mer om du inte är lärd ordentligt.

iaf min åsikt
 

Olle99

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
750 K7
Någon som kan hjälpa mig med länken till en sida där man kunde ladda ner teoriprov för typ 16kr eller något liknande. Vet att jag har läst om det tidigare i tråden men hittar inte det nu. :confused:

Ska skriva upp på torsdag så jag tänkte slipa på det sista!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är inte direkt så att jag inte visste att det ska vara 700cc.....det är liksom tanken bakom det jag ställer mig frågande till. Att momentet finns visste jag också och den klarade jag också men det är liksom inte det som det handlar om. Du får gärna ge mig en förklaring varför tex en maruder är godkänd men ej en R6?

Jag har haft bilkörkort i 10 år och ditt argument håller inte riktigt. Slutar bromsarna att funka på bil är det lika illa. Det är liksom inte så att varje morgon innan jag kör till jobbigt att jag kollar bromsar osv. Köper jag en ny hoj och lämnar den på regelbunden service så ska den gå. Annars är det skräp. Det är möjligt att jag är en usel mc förare. Svårt att jämföra då jag inte tävlat med någon på bana men jag har x antal hundra timmar i trafiken och aldrig vält hittills. Första gången jag körde upp kuggade 7 av 9 st. Nya tag i vår. Bara att bita ihop, men som sagt oavsett hur det går så kommer jag alltid tycka det är patetiska regler. Oavsett vad vissa poliser/trafiklärare/vägverket tycker här inne.

Själv hade jag haft körkort för bil i 14år när jag tog mc-kortet och precis som andra säger så testar jag bromsarna innan jag åker iväg med bilen... det görs oftast genom tryck på pedalen och då känner jag om det funkar som det skall eller om det känns konstigt.
Nu ingår det lite mer i kontrollen för en MC... t.ex. så att fjädring, upphängning och dylikt funkar som det skall. Det är inte för att du skall göra det varje gång du skall ut och köra utan för att de som godkänner dig skall veta att du vet hur du kontrollerar det.

Gränsen på 700cc är något jag själv också tycker är något överdriven och hade hellre sett en på 600cc just för att man då hade fått större valmöjlighet till vilken hoj man kör upp med.
Samtidigt så är det numera krav på dubbelkommande på den bil du kör upp med också, så något säger mig att det är ett sätt att styra de flesta till trafikskola.
Men regler är regler och det är bara gilla läget.
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Är det någon som kan hjälpa mig angående placeringen på vägen vid olika situationer, t.ex. vid höger och vänster kurvor, motorväg, enkelriktad väg, enskild väg, grusväg o.s.v. Länka gärna till nån bra sida, har ej hittat själv me hjälp av allsmäktige google.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det någon som kan hjälpa mig angående placeringen på vägen vid olika situationer, t.ex. vid höger och vänster kurvor, motorväg, enkelriktad väg, enskild väg, grusväg o.s.v. Länka gärna till nån bra sida, har ej hittat själv me hjälp av allsmäktige google.
Det ger sig själv ;)

Vänsterkurva, ligg nära mittlinjen. Högerkurva, ligg nära sidlinjen. Eneklriktad, ligg mitt på. Grusväg, kör i det bästa spåret. Motorväg, lite till höger om mitten i den fil du kör i.
 

Hornet900

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Honda CB 900 Hornet -03
Handledare MC-kort

Hej alla!

Jag har anmält mig till en mc-kk kurs för nån vecka sen och skickat in alla papper. Har införskaffat en jäkligt schysst hoj och kan inte vänta på att bli klar med kortet=)

Min fråga: Är det någon på forumet som bor i Malmö som kan tänka sig att övingsköra med mig? Det kommer inte vara livsfarligt då jag kört hoj innan. Jag betalar bra.

Nå?
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Var ute o körde med en av mina handledare idag, 3,5 mil blev det o det var helt underbart:tummenupp Har bara puttrat runt i trädgården 2ggr här hemma så det här var så jäkla kul. Bra gick det oxå o hojen var snäll o pålitlig:hihi Längtar tills nästa gång det är dags att ge sig ut på vägen igen:yoparty Hoppas att ni andra övningskörare oxå har kunnat få er en tur idag i det fina vädret:)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är det någon som kan hjälpa mig angående placeringen på vägen vid olika situationer, t.ex. vid höger och vänster kurvor, motorväg, enkelriktad väg, enskild väg, grusväg o.s.v. Länka gärna till nån bra sida, har ej hittat själv me hjälp av allsmäktige google.

Höger kontra vänsterkurvor:
Du skall alltid försöka göra vägen så rak som möjligt men med mest möjliga sikt.

Motorväg:
Se till att visa vad du tänker göra, kör du rakt fram så kör du mitt i det körfält du ligger i så länge det inte är dåligt väglag just där.

Enkelriktad väg:
Rakt fram så ligger du mitt i körfältet, vid sväng så placerar du dig på den sida du skall svänga åt... t.ex. vänstersväng (en favorit bland skolor och uppkörningar) så placerar du dig så mycket vänster du kan, detta visar omgivningen vad du skall göra och även den som bedömer dig att du vet att vägen är enkelriktad.

Enskild väg:
Finns inga direkta regler annat än att köra som du vet vad du gör.

Grusväg:
Sitt ordentligt på hojen och försök styra mycket med fötterna.


Allt detta är vad jag lärt mig av teoriboken och körlektionerna på trafikskolan.
Känner du dig inte så säker så föreslår jag att ta lektioner.
 

lukas85

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Speed Triple -09
Hur är det med prövotid när man tagit kortet? När du tagit bilkörkortet är det ju prövotid på två år, hur funkar detta med mc kortet? Förhoppningsvis har du ingen prövotid eftersom du "tog" den med ditt bilkörkort?

Tacksam för svar!
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Hur är det med prövotid när man tagit kortet? När du tagit bilkörkortet är det ju prövotid på två år, hur funkar detta med mc kortet? Förhoppningsvis har du ingen prövotid eftersom du "tog" den med ditt bilkörkort?

Tacksam för svar!

Är inte hundra men har för mig att jag i höstas när jag skickade in papper för övningskörning mc (har haft B kort länge) läste att det inte blir någon ny prövotid.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top