Körkort 2009

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
En del körskolor är lite svåra att få kontakt med. De vill att man mailar, men svarar aldrig. När man ringer så säger de att man ska maila. Men, Jarla svarade i a f, och hade lektionstider. Jag har lagt upp det så att jag tar ett par lektioner nu, kör mycket privat (har en bra handledare) och kompletterar med några lektioner inför uppkörningen.

Jarla har ett piss bra system där man sitter bakom läraren hälften av tiden eftersom han har med sig två elever ut ich övar med, men man degar för för både köra å bönpall, good eyy?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jarla har ett piss bra system där man sitter bakom läraren hälften av tiden eftersom han har med sig två elever ut ich övar med, men man degar för för både köra å bönpall, good eyy?

Personligen tycker jag det var toppen då jag kunde lära mig av den andres misstag.
Men så har inte jag nån erfarenhet av några andra skolor men jag var nöjd med Jarla.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Får se vad det blir imorrn. Jag vet vad jag vill att de ska hjälpa mig med, och det är inte att sitta bakpå. Säger man vad man vill ha så borde man få det, med tanke på att man betalar.

polarn snackade me dom på mässan, tror det gällde intensivkurs och inte separata lektioner.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
polarn snackade me dom på mässan, tror det gällde intensivkurs och inte separata lektioner.
Nej, det är så rakt igenom. Oavsett om du har trafik- eller gårdskörning så är halva tiden dötid eftersom de har för många elever på för få lärare.
 

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
Jag var på jarla förra året. ALDRIG mer.
2 bra lärare hade de det måste man erkänna och de är jäkla bra. Omtänksamma och mänskliga Men de andra har en eller två skruvar för lite. Ena läraren i pricip idiotförklarade en stackars 23 årig kille under intensivveckan.
Helt ointresserade av hur Du känner Dig vad Du tyckte va bra eller dåligt. Deras åsikt är den enda som gäller. Jag är helt säker på att de kollar hur mycket Du lagt ut innan de släpper Dig för uppkörning sen kan de säga vad de vill OM och när de släpper Dig. räkna med 5-8 gårds lektioner och ca 8-15 trafik. + en test körning sen 2 gård och sen 2 trafik till för att mjölka ur Dig lite extra.
Dessutom betala 1200kr för att sitta på bak halva tiden nä fy f*n. Okey de första 2-3 lektionerna man är i trafiken men tänk Dig sista lektionen före uppkörningen och Du betalar 1200kr för att sitta 60 minuter bakpå hehe

En sak de är bra på är att de pratar mkt om riskerna dvs. ett jäkla tjat om ev grus på vägarna osv. Det är bra i sig, de är det (gör väl andra skolor åxå) men exakt 30 cm från en trotarkant vid en högersväng kan bli tjatit

För att summera. Vill Du lära Dig minsta detalj i körningen och alla risker som finns och tappa körglädjen och dessutom lägga ut en stor säck pengar välj Jarla. Vill Du behålla körglädjen välj en annan
Men det är min erfarenhet
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Nej, det är så rakt igenom. Oavsett om du har trafik- eller gårdskörning så är halva tiden dötid eftersom de har för många elever på för få lärare.

fyfan va kasst

ja körde intensiv kurs på Driver, driver.se har jag för mig. helt schysst gubbe som körlärare.

Sen när jag ringde och frågade om ja kunde öva lite extra körbana innan uppkörning var det inga problem, raggla runt där med två andra en hel dag, de va hellugnt, han tog inge extra betalt för de.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej, det är så rakt igenom. Oavsett om du har trafik- eller gårdskörning så är halva tiden dötid eftersom de har för många elever på för få lärare.

Tog som sagt kortet där i höstas och kan inte hålla med om att halva tiden när man har gårdskörning är dötid, visst, du har inte en lärare som håller dig i handen hela tiden utan de håller uppsikt och ger dig tips om hur du lyckas bättre osv... däremot kändes det inte alltid så skoj att sitta bakpå under trafiklektionerna.
Men men, nu har man ju kortet och när jag tittar tillbaka på vad jag lärde mig i höstas är jag faktiskt ganska glad att jag valde Jarla... de utbildade inte mig för att klara uppkörningen, de utbildade mig för att bli en bra mc-förare.
 

Faeldt

We are 138
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Skog
Hoj
Honda CBR1000RR -08 -SÅLD, Husaberg FS 650 -07 -SÅLD, Honda CB250N-81, Yamaha FZR1000-94
inom sin tid, inom sin tid! Dock så fort som möjligt:)
 

nl

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Jarla :tummenupp

Det tips jag kan ge är att INTE lita på att någon av lärarna har stenkoll på vad du gjort och vad du ska göra osv.
Håll koll på dina lektioner och tryck på själv.
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Snart, väldigt snart är det dags för teorin. Hoppas, hoppas,,,
Nästa vecka ska hojen vara klar (har de sagt länge nu)
Bara vädret som ska bli bra också, för då blir det full fart :)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Själv var jag ute å rullade lite privat i helgen. Blev lite krypkörning, mkt landsväg å en del testande på bromsning från 50 å 90. Märkte första nackdelen med att ha kört bil ett par år, reflexen att trycka till ordentligt med foten när man ska stanna snabbt. Lyckades låsa bakhjulet rätt duktigt, men det löste sig fint och så var man en insikt rikare. Nu ska jag försöka komma iväg till en körskola i nästa vecka så man får komma å köra lite konbana också!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Dyos: Ett tips är att öva mer på krypövningarna, för körning på väg i 30+ är busenkelt, det är inte där man får problem.

Men skall du ändå köra själv så öva _mycket_ på placering av fordonet vid korsningar och dylikt.

Sen inbromsning är inte bara så att du skall stanna från 90, du skall visa att du stannar med kontroll.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Märkte första nackdelen med att ha kört bil ett par år, reflexen att trycka till ordentligt med foten när man ska stanna snabbt.

Haha, wish reminds me of...

Min bror som inte har mc kort och som aldrig har kört hoj nånsin och moppe en gång i sitt liv (20 år sen), skulle testa min hoj i somras... Jag förklarade "allt" för honom, och påpekade säkert 3 gånger att han skulle bromsa tokmest med frambromsen och typ inget med bakbromsen.

Efter ett par vändor på flygfältet och ett par som det såg ut sliriga inbromsningar så kom han tillbaks, och jag frågade om han använde bakbromsen nåt? -Ja bara? Vaddå trodde du skoja när du sa att jag skulle bromsa mest med frambromsen... Haha, han hade sladdbromsat varje inbromsning... Kul att min äldre bror tar mig seriöst och lyssnar på mig :D (Måste väl ge honom lite cred för att han faktiskt inte vurpa dock ;)) Trodde dock iofs samma sak själv innan jag fick körkort, att man använde 99% bakbroms...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
ehh what? det skrev jag väl aldrig nåt om? :confused:

Nja, snarare att du (som så många andra) drog parallell att man efter ha kört bil så länge använder 99% bakbroms... det är ju snarare att man är van att bromsa med foten och inte handen än att man är van att bromsa bak än fram då bilar bromsar ca 60% fram och 40% bak. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top