Jag hade haft B-kort i 12 år när jag körde upp och jag körde 6 lektioner på skola och ca: 100mil privat. 5 av de 6 lektionerna spenderades i körgård. Det är möjligt att du är grym på att köra, men mitt tips är att nöta krypkörning. Högfartsdelen tyckte jag var enkel i jämförelse och trafikdelen var inga som helst problem.
Ta de lugnt bara, var ödmjuk, trevlig och kör inte som en mes på uppkörningen så kommer det att gå bra. Tänk på att inspektören har valt sitt jobb för att han gillar att åka hoj så var inte rädd för att trycka på lite vid accelerationer, var stenhård vid positionering/placering och visa att du vet exakt vad du håller på med.
Lycka till.
Jo, tack.
Jag har klarat det innan. Jag har lätt mc kort så jag vet hur det går till.
Vill bara ta en lektion för att bekanta mig med hojen som jag ska köra upp med.
Mac: Ingen handledare får köra med bil bakom mc... bara utbildade lärare, har dock inte sett någon som kör så men de får. Skillnaden är väl att dessa är utbildade precis som jag skrev innan vilket det inte finns som krav på privata handledare.
Det står faktiskt i reglerna för övningskörning att handledaren skall vara en erfaren förare av den behörighet som gäller... så 2 oerfarna skall det aldrig vara.
Du får lyfta blicken lite och se det från ett mer kollektivt perspektiv än individuellt.
Här kör dom med bil bakom på körskolan när man övningskör.
Last edited: