Körkort 2009

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Jag hade haft B-kort i 12 år när jag körde upp och jag körde 6 lektioner på skola och ca: 100mil privat. 5 av de 6 lektionerna spenderades i körgård. Det är möjligt att du är grym på att köra, men mitt tips är att nöta krypkörning. Högfartsdelen tyckte jag var enkel i jämförelse och trafikdelen var inga som helst problem.
Ta de lugnt bara, var ödmjuk, trevlig och kör inte som en mes på uppkörningen så kommer det att gå bra. Tänk på att inspektören har valt sitt jobb för att han gillar att åka hoj så var inte rädd för att trycka på lite vid accelerationer, var stenhård vid positionering/placering och visa att du vet exakt vad du håller på med.

Lycka till.

Jo, tack.

Jag har klarat det innan. Jag har lätt mc kort så jag vet hur det går till.

Vill bara ta en lektion för att bekanta mig med hojen som jag ska köra upp med.

Mac: Ingen handledare får köra med bil bakom mc... bara utbildade lärare, har dock inte sett någon som kör så men de får. Skillnaden är väl att dessa är utbildade precis som jag skrev innan vilket det inte finns som krav på privata handledare.
Det står faktiskt i reglerna för övningskörning att handledaren skall vara en erfaren förare av den behörighet som gäller... så 2 oerfarna skall det aldrig vara.

Du får lyfta blicken lite och se det från ett mer kollektivt perspektiv än individuellt.

Här kör dom med bil bakom på körskolan när man övningskör.
 
Last edited:

Musika

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Swärje
Hoj
D675
Lite ledsen är man. Sökte körkortstillstånd för flera veckor sen. Inte sett skymten av det eller hört något från dom. Ringde deras "personliga service" men fick såklart standardsvaret "Kan tyvärr inte hjälpa dig." Fan får du pengar för kärring!

Har ju B-körkort så det borde inte vara några problem.

Surt som fan då man är redo att skriva upp/börja köra.

Någon mer i Sthlmstrakten som åkt på liknande?
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Lite ledsen är man. Sökte körkortstillstånd för flera veckor sen. Inte sett skymten av det eller hört något från dom. Ringde deras "personliga service" men fick såklart standardsvaret "Kan tyvärr inte hjälpa dig." Fan får du pengar för kärring!

Har ju B-körkort så det borde inte vara några problem.

Surt som fan då man är redo att skriva upp/börja köra.

Någon mer i Sthlmstrakten som åkt på liknande?

De ska ju se om det kommit in tycker man. Ring igen. Funkar inte det så gå till deras kontor. Så lång tid ska det inte ta! Låter ju som att de inte fått det.
 

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
2013 kawasaki z800
Tog lång tid för mig med. Men det står på hemsidan att beräknad väntetid är 4 veckor.

Lite ledsen är man. Sökte körkortstillstånd för flera veckor sen. Inte sett skymten av det eller hört något från dom. Ringde deras "personliga service" men fick såklart standardsvaret "Kan tyvärr inte hjälpa dig." Fan får du pengar för kärring!

Har ju B-körkort så det borde inte vara några problem.

Surt som fan då man är redo att skriva upp/börja köra.

Någon mer i Sthlmstrakten som åkt på liknande?
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
De ska ju se om det kommit in tycker man. Ring igen. Funkar inte det så gå till deras kontor. Så lång tid ska det inte ta! Låter ju som att de inte fått det.

Förra våren var det en handläggningstid på 6 veckor i Kristianstad. Dock lyckades jag med lite tålmodig övertalning få handläggaren att fixa mitt lämp medan jag väntade i telefonen. Det tog ca:5min + tre dagars postgång innan jag blev klar.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Så j*****vla segt, tog körlektioner ca 8 st nu under hösten, bad min körskola att boka en uppkörningstid i förväg åt mig, och det lovade dem att göra... Tiden går fort och är redo för uppkörningen, går och frågar när min uppkörning är och får svaret man absolut inte vill ha! "Oj, förlåt oss men vi todde inte du skulle bli klar i år, tyvärr finns det inga tider kvar, och vv slutar uppkörning för mc nästa vecka, men du är välkommen i vår igen"

Hur kul är den! aja bara att vänta tills dem på vv börjar med uppkörningarna igen, har hört att dem börjar i slutet utav April, men någon som vet när man kan börja boka? :)
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Hur kul är den! aja bara att vänta tills dem på vv börjar med uppkörningarna igen, har hört att dem börjar i slutet utav April, men någon som vet när man kan börja boka? :)

Har en vän som är väldigt ompimistisk vad det gäller när uppkörningarna börjar, nämerligen i början av april. Har du och resten av körkortsaspiranterna tur så börjar dem nånstanns där.

Man skall kunna börja boka redan nu. Har läst lite här och var på forumet där folk har lyckats snappa upp en uppkörningstid.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Har en vän som är väldigt ompimistisk vad det gäller när uppkörningarna börjar, nämerligen i början av april. Har du och resten av körkortsaspiranterna tur så börjar dem nånstanns där.

Man skall kunna börja boka redan nu. Har läst lite här och var på forumet där folk har lyckats snappa upp en uppkörningstid.

Okej får hålla tummarna då :tummenupp

va? får bli att ringa till vv imorgon då:)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sålänge skyddet är godkänt borde de inte klaga va? Tänkte om man köper ett billigt på biltema, lidl eller annat. Vet ju inte om man kommer ha mc denna säsongen än så känns inte så relevant att lägga ut massa tusen om man bara har det på körskolan. Hoppas bara man inte får ett skitvarmt och det är varmt ute, eller ett som inte tål vatten och det regnar hela tiden...

Absolut, det var så jag resonerade. Men jag köpte inte på biltema då jag inte är så förtjust i deras prylar. Handlade hos Burnout i Upplands Väsby. Har för mig att full utrustning (Hjälm, byxor, jacka, handskar och stövlar) blev 5500:-.
Jag har nu bytt ut hjälmen till en bättre och siktar på att byta ut resten under säsongen, men då allt är godkänt och av Cordura så känns det inte så jättebråttom.

Ska ta min första lektion på Jarla på torsdag. Sjukt laddad!

Nice, där tog jag mitt kort. Det _kan_ bli dyrt då de är väldigt noga med att inte släppa iväg någon på uppkörning förräns man verkligen är klar och kommer klara det. De har trots allt en success rate på runt 90%.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Uppkörningar är redan släppta och kan bokas sen några veckor tillbaka.
Börjar kanske bli fullt i början av säsongen redan?
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
<jo stämmer ställ den frågan till trfiklärare eller trasportstyrelsen!

appropå att bara trafiklärare får köra i bil bakom, det är helt enkelt en arbetsmiljöfråga att när det är alltför dåligt väder så ska lärarn kunna sitta i varm bil hellre än att kört hoj en hel dag i risigt väder och bli sjuk. Själv ska det mycket till om jag ska sätta mig i en bil, det blir helt enkelt inte samma "connection" med eleven på hojen, dessutom har jag valt detta jobbet pga mitt intresse för hojåkning.:tummenupp
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Nice, där tog jag mitt kort. Det _kan_ bli dyrt då de är väldigt noga med att inte släppa iväg någon på uppkörning förräns man verkligen är klar och kommer klara det. De har trots allt en success rate på runt 90%.
Har man som mål att "eleverna skall vara fullärda innan det är dags för uppkörning" så vore allt annat konstigt. Förbannade spån på det där stället. Får jag säga så? Säkert inte. Fortfarande en oerhört roande policy dock.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Har man som mål att "eleverna skall vara fullärda innan det är dags för uppkörning" så vore allt annat konstigt. Förbannade spån på det där stället. Får jag säga så? Säkert inte. Fortfarande en oerhört roande policy dock.

Man är ju inte direkt fast i deras våld när det gäller uppkörningen, den kan du ju boka själv, utanför skolan.
Vilken skola skulle du rekomendera istället då?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kantian: Får jag kalla dig jävla spån då eller?
Eftersom du inte kan läsa... jag skrev aldrig fullärda, jag skrev klara för uppkörning!

Läs om läs rätt.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Uppskrivningen klar!

Klarade uppskrivningen idag så nu är man sjukt glad:) Pricken över i:et blev när jag fick åka hoj i 6 mil med 2 snygga killar idag, så tack för åkturen, he he:tummenupp Nu är det roliga kvar, att lära sig o köra, längtar längtar....
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Man är ju inte direkt fast i deras våld när det gäller uppkörningen, den kan du ju boka själv, utanför skolan.
Vilken skola skulle du rekomendera istället då?
Jag lämnade Jarla ganska snabbt efter det uttalandet samt att åtminstone en av deras lärare inte hade koll på trafikreglerna. Jag bad honom att läsa på, så situationen kanske är en annan idag. Lämnade efter mig en korg plockgodis så det var förhoppningsvis inga långvariga sura miner och det är möjligt att jag hade kolossal otur, men jag har hört många historier som liknar min.

Därför skulle jag rekommendera http://www.artrec.se/?Trafikskola:Motorcykel som är förlagd ute vid Bromma flyg (Där även Jarla kör bromsprov). Ett mindre elevtryck, en sundare inställning till uppkörning samt mycket trevligare personal.

Kantian: Får jag kalla dig jävla spån då eller?
Eftersom du inte kan läsa... jag skrev aldrig fullärda, jag skrev klara för uppkörning!

Läs om läs rätt.
Hej Pucko,

det var trevligt att du kommenterade det jag skrev. Dock refererade jag inte till vad du skrev, utan vad som muntligt förklarades för mig under den tiden jag var där, men tack för visat intresse!
 
Last edited:

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Har första lektion på Jarla på torsdag. Ska bli väldigt kul.

Redan lektion.. Jag har försökt ringa och fixa tider två gånger och senast blev jag hänvisad att ringa i april igen. Gången innan var det ring i mars :) .. Fast det är ju här i Skövde det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top