Körkort 2009

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Fick brev angående uppkörning idag! :)

Ska uppgradera mitt A1 kort till A Begränsad.

Hoppas det går bra.

Andersson92

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Hoj
ingen
Hur mycket kostar ett mellanklass MC kort på ett ungefär. så man vet vad man har att gå på. det är ju trots allt 1 år tills man blir 18.

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Någon som kan berätta de olika "stegen" i en mc uppkörning?

Jag ska skriva teorin nu snart och kommer att försöka få en uppkörning så fort som möjligt.

Har aldrig kört "stor hoj" tidigare, utan har dock kört cross hela livet + moppe och allt det där tjafset. Hade en rd125a som jag brummade runt på ett tag.

Jag har inte planerat att ta några körlektioner, borde jag det?

Jag kan inte tänka mig att jag skulle ha nå problem med att klara en uppkörning.. Vad tror ni? Hur svårt kan det vara?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag har inte planerat att ta några körlektioner, borde jag det?

Jag kan inte tänka mig att jag skulle ha nå problem med att klara en uppkörning.. Vad tror ni? Hur svårt kan det vara?

Du gör klart som du vill, men jag skulle nog ta iaf 1 lektion för att få höra lite tips o sånt man ska tänka på som man själv inte gör... Men risken är ju rätt stor att man hamnar med nån dålig lärare och lektionen är bortkastad. Tyvärr.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
ochbilengårbra: Först skall du ta dig dit utan att köra hojen själv. Sen kommer du få visa att du klarar av manöverbanan (finns två varianter, men räkna med att du får köra serpentinen) efter det blir det bromsprov i 70 och 90.
Har du klarat detta så blir det körning i trafiken, om inte så blir det ingen körning i trafik.

Skulle själv föreslå att du i alla fall tar en lektion för att se hur du ligger till, alltid bra med kritik som du kan finslipa.

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Hur mycket kostar ett mellanklass MC kort på ett ungefär. så man vet vad man har att gå på. det är ju trots allt 1 år tills man blir 18.

Räkna med 2400 för uppkörningen om du använder körksolans mc.
(1500+900)

Sen kostar en mc lektion på 60 min i Gislaved där jag går 900 kr
Skulle gissa på att du behöver ungefär 4 lektioner.

Enkel mattematik:

Uppkörning 2400
Övningskörning:900 x4
uppskrivning 200
------------------
6200 sek +/-

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Ja precis, som en utav er sa så kan man ha otur att hamna med en dålig lärare och få en bortkastad lektion.. Oftast vill ju trafikskolorna tjäna in lite deg och säga att man behöver cirka 40 lektioner :tummenupp Vilket inte känns relevant.

Men 1,2 lektioner kan man väl ta bara för att få in lite vana i trafiken..
Har min hoj ståendes på landstället, tänkte puttra runt lite på småvägarna där ute för att känna på lite när snön smält..

Men uppkörningen består alltså av 1. Manöverbana, vilket om jag förstått det rätt innebär att man ska köra som en serpentin runt koner?

2. Två stycken bromsprov, vilket jag har hört är rätt klurigt? stämmer det?

3. Körning i trafik som ett slutgiltigt test?

Får man låna uppkörningshoj? Vad brukar dom ha för hojar isåfall?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv tyckte jag att bromsprovet var buslätt.
Manöverbanan är det jag upplevde som den svåra biten.

Ett tips, jag hörde om flera crossförare, moppeproffs osv osv som kommit till trafikskolan men som sedan var bland de som behövde mest hjälp...
Ser att det står Vasastan, förutsätter att det är i Stockholm och inte Vasastan i GBG... själv körde jag hos Jarla vid Solvalla och kan klart rekommendera dem, men har även hört att de är bland de dyrare alternativen men det är nog för att de är noga med att inte skicka någon på uppkörning såvida de inte är helt klara.
Kan inte säga att det finns någon dålig lärare där faktiskt, inte förra året i alla fall.

zeki

Varför har ni repade knäpuckar ?
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
2008 modell grön
Ja precis, som en utav er sa så kan man ha otur att hamna med en dålig lärare och få en bortkastad lektion.. Oftast vill ju trafikskolorna tjäna in lite deg och säga att man behöver cirka 40 lektioner :tummenupp Vilket inte känns relevant.

Men 1,2 lektioner kan man väl ta bara för att få in lite vana i trafiken..
Har min hoj ståendes på landstället, tänkte puttra runt lite på småvägarna där ute för att känna på lite när snön smält..

Men uppkörningen består alltså av 1. Manöverbana, vilket om jag förstått det rätt innebär att man ska köra som en serpentin runt koner?

2. Två stycken bromsprov, vilket jag har hört är rätt klurigt? stämmer det?

3. Körning i trafik som ett slutgiltigt test?

Får man låna uppkörningshoj? Vad brukar dom ha för hojar isåfall?

1. Säkerhets/funtions kontroll
2. Krypkörning finns 2 banor men du kör bara en som han väljer åt dig
3. Sempertin bana ska hålla 50 km/h undanmanöver, vända och bromsa till stillastående på slutet.
4. Bromsprov 70 km/h till stillastående
5. Bromsprov 90 km/h till stillastående

Har du klarat allt ovan blir det åka ut och köra i trafiken annars får du boka ny tid ;)

Ang. lånehojar är det olika...

Last edited:

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Själv tyckte jag att bromsprovet var buslätt.
Manöverbanan är det jag upplevde som den svåra biten.

Ett tips, jag hörde om flera crossförare, moppeproffs osv osv som kommit till trafikskolan men som sedan var bland de som behövde mest hjälp...
Ser att det står Vasastan, förutsätter att det är i Stockholm och inte Vasastan i GBG... själv körde jag hos Jarla vid Solvalla och kan klart rekommendera dem, men har även hört att de är bland de dyrare alternativen men det är nog för att de är noga med att inte skicka någon på uppkörning såvida de inte är helt klara.
Kan inte säga att det finns någon dålig lärare där faktiskt, inte förra året i alla fall.

Farsans bekant, blev nekad pga av bromsprovet 7,8 gånger berättade han. Vet inte om han är helt värdelös eller om det verkligen är svårt. Finns det ABS på uppkörningshojarna?

Ja, dom hör man mycket om, dom som tror dom är stålmannen. Jag är verkligen inte sådan, jag är realistisk.
Japp, Vasastan i Stockholm..
Ska kolla upp Jarla vid Solvalla, tack för tipset :yoparty

1. Säkerhets/funtions kontroll
2. Krypkörning finns 2 banor men du kör bara en som han väljer åt dig
3. Sempertin bana ska hålla 50 km/h undanmanöver, vända och bromsa till stillastående på slutet.
4. Bromsprov 70 km/h till stillastående
5. Bromsprov 90 km/h till stillastående

Har du klarat allt ovan blir det åka ut och köra i trafiken annars får du boka ny tid ;)

Ang. lånehojar är det olika...

Det låter ju lite halvklurigt faktiskt.. Men det ska nog gå an. :)

Låt säga att jag nu klarar mig och får köra lite i trafik.

Vad ska man tänka på när man kör hoj i trafik, skillnaden mellan hoj och bil?

Placering och att alla bilförare är fiender? :mad:

Last edited:

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Det låter ju lite halvklurigt faktiskt.. Men det ska nog gå an. :)

Låt säga att jag nu klarar mig och får köra lite i trafik.

Vad ska man tänka på när man kör hoj i trafik, skillnaden mellan hoj och bil?

Placering och att alla bilförare är fiender? :mad:

Kolla mycket över axeln när du ska svänga och högerregeln.
Man får inte heller glömma hastigheten som kan ha blivit en dum ovana.

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Kolla mycket över axeln när du ska svänga och högerregeln.
Man får inte heller glömma hastigheten som kan ha blivit en dum ovana.

Låter logistisk..

Dumma ovanor är aldrig bra. Skulle nog inte bli godkänd för B körkort idag om dom satt bredvid och tittade en vanlig dag. :gnissla

Om lägger det så här... En uppkörning kontra en körlektion? Vad är mest prisvärt? Dom kostar ju lika mycket ungefär. Plus att man får veta vad man inte duger på när man gör uppkörningen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Med de frågor du har så tycker jag faktiskt att några körlektioner är på sin plats... du har en hel del att lära.

Manöverbanan skall gå riiiiiktigt långsamt.
De flesta missar på bromsprovet pga låst bakhjul.

Trafiken... vara tydlig, nästintill övertydlig.
Uppmärksam på allt.
Följa trafikrytmen.
Hålla farten och visa att du vet vilken fart det är som gäller, dvs öka markant till 70 när 50 övergår till 70 och du skall hålla 50 när du passerar skylten osv.
Att alltid ALLTID ha en god planering och mycket framförhållning.

Jag har kört bil i 14år (och 10 dagar vid uppkörning för mc) och hade ändå mycket att lära inför trafikprovet... är ganska annorlunda.

Sen placering, det är otroligt viktigt.

Men, det de tittar mest på är om du är en säker mc-förare... är du osäker på vad du håller på med så kuggar du, det vågar jag näst intill lova.

Själv satte jag ned foten i vändningen av krypserpentinen... fick köra om den efter bromsproven... klarade utan att sätta ned foten och då var det lugnt... men gissa om jag var nervös och skakis.

Serpentinen i fart så skall du hålla bra med fart (45-50) för att markant bromsa och sen vända för att gasa upp snabbt till 45-50 igen genom serpentinen och sen bromsa till stillastående.

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag fattar inte varför så många bara ser till ekonomin och inte till själva utbildningen! Visst, det kan vara surt att lägga 10-15 papp men jag är nog fan övertygad om att en utbildning via skola ger dig en bättre start och större chans att fixa uppkörningen. Dessutom tror jag att en del tips "sitter i lite längre. Jag har bara gott att säga om den skola jag gick på i Kungälv....
Kan man samtidigt övningsköra mkt privat så är det ju bara bonus...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Någon som vill ha röda koner att öva privat med, jag har nog 20st om jag inte minns helt fel. Hör av er med ett PM...eller nått!

Olle99

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
750 K7
Kan det komma frågor på exempelvis vad man ska tänka på när man kör bil + släp på teoriprovet för MC? Tycker inte det borde göra det men det kanske räknas som generella kunskaper som man ska ha?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln