Körkort 2009

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
WOOOHOOOO!!! Nu har jag fått en till bokstav på körkortet :D Idag samlade jag ihop ett A! Känns otroligt skönt då gårdagens tänkta uppkörningen inte blev som den skulle... Hade hyrt en hoj av en trafikskola som visade sig inte funka som den skulle så bromsljuset lös konstant, så det var bara att åka hem igen. Dock så var dom riktigt schyssta borta i Tullinge så jag fick en tid idag, och allt gick vägen! :D

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
WOOOHOOOO!!! Nu har jag fått en till bokstav på körkortet :D Idag samlade jag ihop ett A! Känns otroligt skönt då gårdagens tänkta uppkörningen inte blev som den skulle... Hade hyrt en hoj av en trafikskola som visade sig inte funka som den skulle så bromsljuset lös konstant, så det var bara att åka hem igen. Dock så var dom riktigt schyssta borta i Tullinge så jag fick en tid idag, och allt gick vägen! :D

GRATTIS dom fan. :)

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Stort grattis :banana

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
jag har tagit 3 lektioner och körläraren tycker att det börjar se väldigt bra ut...
Så det blir nog inte fler lektioner än mina fem inbokade.
Men problemet är att det är två veckor mellan uppkörning och sista körlektion.
Om jag hade bokat uppkörning via körskolan så brukar dom boka in en tid precis innan uppkörningen så man är lite uppvärmd. Är rädd att man hunnit bli lite lätt rostig inför uppkörningen. Kom precis hem efter min tredje körning och det tog säker 3 försök på låg resp hög hast provet innan det satt bra.
Får man någon chans att värma upp lite innan uppkörningen? testa lite lågfarts vändningar osv? eller är det bara att sätta sig på hojjen och fixa det direkt?

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Jag har iofs bara kört upp via körskola, men vid mina två(lätt & mellan) tillfällen så har man haft tillgång till hinderbanan innan ens tid så dyk bara upp innan den utsatta tiden så kan du säkert köra och leka lite där :)

Här jag kört upp så är det på ett flygfält så finns en 2-3 banor av varje två stycken använder VV sen en som man kan köra på när andra kör sina manöverprov

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

härligt, grattis !

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Jag har iofs bara kört upp via körskola, men vid mina två(lätt & mellan) tillfällen så har man haft tillgång till hinderbanan innan ens tid så dyk bara upp innan den utsatta tiden så kan du säkert köra och leka lite där :)

Här jag kört upp så är det på ett flygfält så finns en 2-3 banor av varje två stycken använder VV sen en som man kan köra på när andra kör sina manöverprov

ok jag kommer låna skolans ena mc under uppkörningen. så jag kan nog inte vara där så mycket innan uppkörningstiden. Kanske inte så poppis att var där och köra när Vv-killen kommer dit?
aja kommer säkert gå bra.. blir dock skitnervis när jag tänker på det :)
ska kolla efter en avbokningstid som ligger närmare min sista körlektion.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
De flesta uppkörningar med mc-skola går till så att man tar en uppkörningslektion, vilket betyder att man är på manöverbanan någon timme innan kalaset börjar och värmer upp på alla moment. Det är absolut inte konstigt att vara på manöverbanan och värma upp innan uppkörning

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
De flesta uppkörningar med mc-skola går till så att man tar en uppkörningslektion, vilket betyder att man är på manöverbanan någon timme innan kalaset börjar och värmer upp på alla moment. Det är absolut inte konstigt att vara på manöverbanan och värma upp innan uppkörning

men alla tider är fullbokade den dagen så jag kan inte köra med läraren innan utan kan bara låna hojjen =/

Johanna

Guest
jag har tagit 3 lektioner och körläraren tycker att det börjar se väldigt bra ut...
Så det blir nog inte fler lektioner än mina fem inbokade.
Men problemet är att det är två veckor mellan uppkörning och sista körlektion.
Om jag hade bokat uppkörning via körskolan så brukar dom boka in en tid precis innan uppkörningen så man är lite uppvärmd. Är rädd att man hunnit bli lite lätt rostig inför uppkörningen. Kom precis hem efter min tredje körning och det tog säker 3 försök på låg resp hög hast provet innan det satt bra.
Får man någon chans att värma upp lite innan uppkörningen? testa lite lågfarts vändningar osv? eller är det bara att sätta sig på hojjen och fixa det direkt?

när jag körde upp så var vi lite innan där o körde å repetera typ en kvart. men den körskolan finns inte kvar längre

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Jag körde upp idag och hade hyrt hoj av körskola där jag tagit några lektioner. Jag fick själv åka ut till uppkörningsplstsen men hojen på släp. Jag var där en timme innan jag skulle köra upp, blev tillsagd att åka iväg och värma upp 5-10 minuter för att sedan börja uppkörningen.

Kolla på hojen du tänkt hyra så att allt funkar som det ska! Det gjorde inte min, vilket redulterade att jag fick åka hem igen, dock fick jag en tid nästa dag (läs idag) och nu funkade skithojen.

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Uppkörning imorn :)
Tänkte höra med er om säkerhetskontrollen :hihi
Det finns

El
Positon fram/bak, hel, halvljus, bromsljus både fram/bakbroms, Blinkers, tutan.

Lager
Sving lager, fram och bakhjulslager och styrlager.

Bromsar
Kolla skivorna och beläggen fram/bak, följa slangarna efter läckage, vätskenivån, hålla tryck på pedalen/handtaget och känna så att det inte sjunker, och bromsljuset.

Drivpaketet
Kolla kedjespelet och dreven.

Vad har jag missat?
Har bara tagit det som jag kan i huvudet, ge tipps om allt möjligt som kan komma på säkerhetskontrollen

/Chrille

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Jag körde upp idag och hade hyrt hoj av körskola där jag tagit några lektioner. Jag fick själv åka ut till uppkörningsplstsen men hojen på släp. Jag var där en timme innan jag skulle köra upp, blev tillsagd att åka iväg och värma upp 5-10 minuter för att sedan börja uppkörningen.

Kolla på hojen du tänkt hyra så att allt funkar som det ska! Det gjorde inte min, vilket redulterade att jag fick åka hem igen, dock fick jag en tid nästa dag (läs idag) och nu funkade skithojen.

ok så man kan få värma upp i några minuter iaf.. det låter ju bra.
Så du åkte ut en timme innan för att kunna köra lite själv eller?
Jo ska gå igenom hojjen grundligt! tack för tipset :tummenupp
Helt klart skönt att kunna hitta felen innan man har släpat ut hojjen.

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Åkte ut i så pas god tid ifall nånting skulle gå fel, åkte ett par mil för att komma dit. Skulle dessutom hämta hojen på körskolan kl. 11 och hade uppkörningen 13. Alltid skönt att vara i god tid.

Japp, hade bara önskat att jag gjort samma sak, men nu ordnade det sig iallafall!

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
har somsagt uppkörning nästa ons , och där sade min körskola att vi skulle samlas kl 06.00 (uppkörningen 08.00) så där får man en viss "uppvärmning" innan :)

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Uppkörning imorn :)
Tänkte höra med er om säkerhetskontrollen :hihi
Det finns

El
Positon fram/bak, hel, halvljus, bromsljus både fram/bakbroms, Blinkers, tutan.

Lager
Sving lager, fram och bakhjulslager och styrlager.

Bromsar
Kolla skivorna och beläggen fram/bak, följa slangarna efter läckage, vätskenivån, hålla tryck på pedalen/handtaget och känna så att det inte sjunker, och bromsljuset.

Drivpaketet
Kolla kedjespelet och dreven.

Vad har jag missat?
Har bara tagit det som jag kan i huvudet, ge tipps om allt möjligt som kan komma på säkerhetskontrollen

/Chrille

Såhär på rak hand så ska du även kolla "ljustutan", neutrallampan, knappen som man dödar motorn med, elstarten och att motorn stängs av när du lägger i en växel samtidigt som du har stödet nere.

Jag har säkert också missat något :va

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
ok så man kan få värma upp i några minuter iaf.. det låter ju bra.
Så du åkte ut en timme innan för att kunna köra lite själv eller?
Jo ska gå igenom hojjen grundligt! tack för tipset :tummenupp
Helt klart skönt att kunna hitta felen innan man har släpat ut hojjen.

Körde upp privat i höstas. Då fick jag INTE värma upp innan, men det gick bra ändå. Det var trafikdelen som sket sig. :tungan
Nytt försök torsdag morgon. Nervöst.:gnissla

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Körde upp privat i höstas. Då fick jag INTE värma upp innan, men det gick bra ändå. Det var trafikdelen som sket sig. :tungan
Nytt försök torsdag morgon. Nervöst.:gnissla
Precis, ibland får man inte köra banorna innan. Så har det varit på mina uppkörningar iaf.

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Min körlärare säger att de har överseende med nedsatt fot, så om man sätter ner den två gånger så är det inga problem men inte mer än så. kan säkert variera beroende på vv-snubben

ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln