Körkort 2009

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Ja får du den lätta banan är det bara att gratulera. Jag körde med trafikskola och vi "värmde upp" lite precis innan vv-gubben kom på den "svåra" lågfartsbanan och högfartsbanan.

Satte oss ner och prata med vv-gubben och han sa synd hörni, jag hade tänkt mig den andra banan. Ajaj tänkte jag, hade aldrig kört den och det slutade med ett "Du, jag har faktiskt inte den blekaste om hur den här banan går till" sa jag till vv-gubben som fick gå banan åt mig och berätta hur jag skulle göra medans jag kollade på. Men pisslätt var den iaf, var aldrig nära att faila. Antagligen för att jag kunde den andra som är svårare och de bygger på samma princip, dvs att kunna framföra motorcykeln i krypfart

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Krypkörning handlar inte om några balanskonster som hör hemma på cirkus, du skall kunna krypköra med din hoj för att visa att du har kontroll över den... att stanna och stå still utan att sätta ned en fot är överkurs.

Jo men VV inspektörerna tar det här med krypkörning till extremer tycker jag. man kan ju hävda att ingenstans i trafiken måste du krypköra och aldrig sätta ner fötterna, så det är ett ganska orealistiskt prov. Då var den gamla garagevändningen mer realistisk, du ska kunna vända din moppe på en ganska smal gata.

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Bromsprovet

Hur kan man bedöma om man kan stanna
motorcykeln så snabbt som möjligt med kortaste
möjliga bromssträcka ?????
Måste ju vara MC beroende också....
Min gamla Honda 750 från 1982
bör nog ha längre bromssträcka än
de flesta moderna hojar.

Är det som en del andra saker i körprovet
"inspektörberoende" och ej mätbart ??? :confused:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
klart att du ska. du ska boka uppkörning, och helst alla körlektioner i tät följd strax innan uppkörning. Minst 2-3 gånger i veckan

Körskolan hade bara en tid i april (idag) och resten av lektionerna har jag i maj. skulle kunna ha en lektion nästa tisdag, dock har en viss skolstyrelse satt in nationella provet i engenska b då:huvet
har uppkörning den 4 juni iallafall :tummenupp

Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Så nu är det bara att hämta ut Daytonan imorn då :D

Hur kan man bedöma om man kan stanna
motorcykeln så snabbt som möjligt med kortaste
möjliga bromssträcka ?????
Måste ju vara MC beroende också....
Min gamla Honda 750 från 1982
bör nog ha längre bromssträcka än
de flesta moderna hojar.

Är det som en del andra saker i körprovet
"inspektörberoende" och ej mätbart ??? :confused:

Så här gick det till på min uppkörning idag...
Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!

Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Kanske dax för mig nu...

WOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!! 2a för året kanske? :) Första dagen för vv körprov idag! :D JAG GREJA DET!!!!!!!!!!!!!

Dom SKITER fullständigt i bromssträckan (så länge det inte är överdrivet) men dom vill se att du kan kontrollera bromsarna både fram och bak på ett säkert sätt och att du håller blicken HÖGT!!!!!!! Kan inte påpeka det tillräckligt, HÖÖÖÖGT!!!! Och att du ser ut att ha kontroll över inbromsningen, sen om bromsningen är på 20 eller 25 meter är ovesäntligt för dom. Dom VET att du är nybörjare!

Grattis Nash:tummenupp :)

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Kanske dax för mig nu...

Grattis! Var körde du upp? Nu får du komma med några heta tips på trafikdelen :)

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Var till vägverket nyss, fått uppkörning 1;a Juni.. hade väl hoppats på någon i Maj men det är ju inte jättesent heller..

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Kanske dax för mig nu...

Grattis :D

Själv hade jag min första körlektion idag, grymt kul =)
Men hade lite problem med vändningen när man krypkörde....
Ska man luta kroppen eller ska man luta hojjen?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
JIPPI!!! Jag klarade teoriprovet idag. :) Andades nog inte ett andetag på de trettio minuterna jag va i salen så nästa sak för mig blir väl fridykning. ;D

Pippi

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Grattis alla som klara det!
Några enkla tips till oss som ska köra upp inom en snar framtid?
Har uppkörning om en vecka ;D

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
JIPIIE haha, klarade uppskrivningen idag 59/65 :)

Uppkörning är bokat till 5/5, så sjukt taggad nu haha
Det blir inte bättre av att jag har en far som ringer var och varannan dag från Falun och säger att han är ute och glider :D

Nej snart är det dags att avverka den 70 mil långa resan från Falun till Malmö med min 929'a

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Kanske dax för mig nu...

Då var jag nummer 3, woohooo!! :D
Lär nog bli några mil idag, ska ut på en gång :banana

Stort grattis till hojkorten! :yoparty

Jag hade min andra lektion idag. Denna gång satte jag lågfart 1 bra, testade lågfart 2 första gången; kräver aningen mer övning. Kände mig rätt klen efter 2 veckors sjukdom hemma. Hoppas vara fullt pigg och återhämtad snart så jag kan nöta mer lågfart privat.

Körde därefter högfartsbanan med undanmanöver, gick faktiskt kanon redan från början. Därefter lite trafik innan hemfärden.

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
...Jag hade min andra lektion idag. Denna gång satte jag lågfart 1 bra, testade lågfart 2 första gången; kräver aningen mer övning. Kände mig rätt klen efter 2 veckors sjukdom hemma. Hoppas vara fullt pigg och återhämtad snart så jag kan nöta mer lågfart privat.

Körde därefter högfartsbanan med undanmanöver, gick faktiskt kanon redan från början. Därefter lite trafik innan hemfärden.

Högfarten tycker jag är det enklaste, ösa på trean sen växla ner till tvåan i jämnhöjd med sista konen och glida genom vändningen och ösa på igen :)

vid lågfarten så föredrar jag "slalom-banan" lite mindre stopp och skit i den, men båda flyter på bra nu.

Ska köra imorgon bitti samt torsdag och torsdag nästa vecka, sen uppkörning.

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
Kanske dax för mig nu...

Ett stort grattis! :)

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Äntligen första lektionen för min del också.
Fick börja med stad och landsbygdskörning. Fartvinden känndes bra på 100 vägen :)
Hade väldiga problem med blinkersen glömde att stänga av den hela tiden. Bara att öva.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln