Körkort 2009

Olle99

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Malmö
Hoj
750 K7
Hur gör man vid uppkörningen om man ska kolla alla lager på en hoj utan centralstöd?? :va
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vad är anledningen till att man ska blinka det sista man gör? Vad gör det om kollar i backspeglarna, sedan blinkar (visar vad man vill) och sedan kollar dödavinkeln?

Jag hade samma fråga till min lärare då jag ansåg att man skall börja med att blinka för att visa vad jag tänker göra för att sedan kolla och anpassa när jag tänker göra det.
Han menade på att det blir oklart när jag tänker göra det jag visar att jag vill göra, du skall titta i spegel o döda vinkel och sedan blinka för att du skall vara säker på att det är ok innan du gör alla andra varse om vad du tänker göra, allt för att undvika onödiga konflikter.

Och du skall inte börja ändra din placering förräns efter du har börjat blinka... så inget glida mot sträcken förräns du har tittat spegel, döda vinkel, blinkat, döda vinkel... sen placering och byte av fil.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha

Tack Pumagirl ! Fy fan vad härligt det är .. jag går runt och luktar som en bränd koppling, men ack vad skönt !

Vad är anledningen till att man ska blinka det sista man gör? Vad gör det om kollar i backspeglarna, sedan blinkar (visar vad man vill) och sedan kollar dödavinkeln?

anledningen är att du blir kuggad om du inte gör som det står i kursplanen. Personligen gör jag antingen eller. oftast blinkar sist av allt.
 
Last edited:

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Uppkörning på onsdag.
Kan vara dags att gå igenom säkerhetskontrollen nu :hihi
Lager och det vet jag hur man gör, dock har jag inget central stöd så vi får se.
Belysningen är lätt men där ingick bakcspeglarna och tutan, backspeglarna ska man bara kolla så att dom är hela eller ställa in dom?

Sen är det bromsarna va? men det är bara att kolla så att det finns belägg och att dom tar, samt bromsljuset?

Sen finns det väll bara en punkt kvar och det är drev paketet? kolla så att dreven/kedjan inte är sleten och att kedjan inte är slapp.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Uppkörning på onsdag.
Kan vara dags att gå igenom säkerhetskontrollen nu :hihi
Lager och det vet jag hur man gör, dock har jag inget central stöd så vi får se.
Belysningen är lätt men där ingick bakcspeglarna och tutan, backspeglarna ska man bara kolla så att dom är hela eller ställa in dom?

Sen är det bromsarna va? men det är bara att kolla så att det finns belägg och att dom tar, samt bromsljuset?

Sen finns det väll bara en punkt kvar och det är drev paketet? kolla så att dreven/kedjan inte är sleten och att kedjan inte är slapp.

http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY och det finns fler delar.

Det är många fler moment på varje del. T. ex. ska du kolla bromshantagets spel, bromspedalens spel, att bromslamporna funkar, att bromsvajrar/slangar är ok, att du har nog med bromsvätska, att det inte finns några sprickor i skivorna, att det inte finns några ojämna kanter på bromsskivorna (känna me handen) att bromsbeläggen ser ok ut, och att de inte ligger mot skivan i normalt läge (snurra på hjulet och hör).

Sen har du drivpaketet, med kedjespel, kolla kuggar så att de inte är konstigt slitna, och så kommer jag inte ihåg mer. Sen är det motor, olja, att motorn dör om man fäller sidostödet etc .. kolla i boken, dumt att bli hemskickad på grund av det
 
Last edited:

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Dags för uppkörning om några timmar, ute i Tullinge. Vare ute och rekade lite idag, dock är jag nu i sista sekund inte helt säker på vart jag ska imorrn när det är dags för uppkörningen. Jag har hört Mässvägen 20, som är vid nån lokal MC-klubb, stämmer detta eller är det någon annanstans jag ska?
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Lågfartsbana nr2

Alltså den med dubbelkonerna....
Är det så att man skall stanna och stå helt
still vid varje dubbelkon (dvs totalt tre ggr) ?
Utan att ta ned fötterna i marken givetvis

Eller skall man bara bromsa och sakta in vid dubbelkonerna ?
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Alltså den med dubbelkonerna....
Är det så att man skall stanna och stå helt
still vid varje dubbelkon (dvs totalt tre ggr) ?
Utan att ta ned fötterna i marken givetvis

Eller skall man bara bromsa och sakta in vid dubbelkonerna ?

Stanna, sätta ned foten, och börja om igen till nästa dubbelkon, stanna, sätta ner fotten, och vända och samma sak på sista
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Stanna, sätta ned foten, och börja om igen till nästa dubbelkon, stanna, sätta ner fotten, och vända och samma sak på sista

Jaså man får sätta ned foten ?!
Är du säker ? :rolleyes:
I så fall är det ju rena "barnleken"....
Tränade i helgen att stanna utan att sätta ned
foten och det var ju inte helt lätt
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du får sätta ned foten vid dubbelkonerna, ingen annanstans.
Men jag har fortfarande inte hört om någon som fått köra den lätta krypbanan... det är i stort sett alltid serpentinbanan som gäller.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fanns inget lottsystem när jag körde upp, utan kontrollanten pekade bara på serpentinbanan och sa vilket håll jag skulle börja ifrån.
Kan inte påstå att jag såg den andra banan uppsatt någonstans heller.
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Fanns inget lottsystem när jag körde upp, utan kontrollanten pekade bara på serpentinbanan och sa vilket håll jag skulle börja ifrån.
Kan inte påstå att jag såg den andra banan uppsatt någonstans heller.

Jag körde upp i Barkarby och åkte dit lite tidigare med körskolan. Man kunde ta sig in på området och se efter vilken bana som var uppställd för dagen. (Även jag fick serpentinbanan, men min kollega fick dock den "lätta" banan...)
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Du får sätta ned foten vid dubbelkonerna, ingen annanstans.
Men jag har fortfarande inte hört om någon som fått köra den lätta krypbanan... det är i stort sett alltid serpentinbanan som gäller.

Ok ! Tack !
Det var ju skönt att höra att man får hålla en fot i backen
vid dubbelkonerna ...
Märkligt att det varken står i MC boken eller i beskrivningen från
vägverket på körprovet att man får hålla ned en fot.
Står bara att man skall stanna vid dubbelkonerna.
Går ju faktiskt att snabbt stanna och balansera hojen utan att
sätta ned en fot
För privatister så är det ju extra viktigt att denna info borde finnas !
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Krypkörning handlar inte om några balanskonster som hör hemma på cirkus, du skall kunna krypköra med din hoj för att visa att du har kontroll över den... att stanna och stå still utan att sätta ned en fot är överkurs.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top