Körkort 2009

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Ang. uppkörningen så upptäckte jag för ett par dagar sedan att parkeringslampan är trasig. Behöver jag byta den innan jag kör upp?`

Någon mer som har något viktigt att tillägga när det gäller uppkörning i Barkarby och närliggande områden där?
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Lågfart och högfartsbanan

Som jag fattar finns det 2 st lågfartbanor och 1 st
högfartsbana man måste kunna.

Är det lågfartsbanorna som man bör träna mest på ?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Som jag fattar finns det 2 st lågfartbanor och 1 st
högfartsbana man måste kunna.

Är det lågfartsbanorna som man bör träna mest på ?

Du bör öva på det du tycker du har problem med... ingen av oss kan avgöra om du behöver öva mer på det ena eller det andra.
Du kan bli precis lika underkänd på alla momenten.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Du bör öva på det du tycker du har problem med... ingen av oss kan avgöra om du behöver öva mer på det ena eller det andra.
Du kan bli precis lika underkänd på alla momenten.

Eller lika godkänd :rolleyes:

Frågan var ju tänkt vad någon/några upplever och därmed
få en viss indikation vad man bör träna mest på....
Har nämligen ej tillgång till högfartsbana att träna privat på
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Eller lika godkänd :rolleyes:

Frågan var ju tänkt vad någon/några upplever och därmed
få en viss indikation vad man bör träna mest på....
Har nämligen ej tillgång till högfartsbana att träna privat på

Ja tumregeln är att det är lågfarten man ska lägga krutet på. Du kan ju annars försöka hitta ngn avsides väg som du kan testa lite manövrer i 50km/h, och försöka simulera högfartsbanan. den finns ju online..
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Ang. uppkörningen så upptäckte jag för ett par dagar sedan att parkeringslampan är trasig. Behöver jag byta den innan jag kör upp?`

Någon mer som har något viktigt att tillägga när det gäller uppkörning i Barkarby och närliggande områden där?

Ja, jag skulle ta det säkra före det osäkra, bäst att du fixar lampan! Du kommer ju att få göra en kontrollbesiktning på uppkörningen och får du då elektroniken, så är det väl bra om lampan fungerar som den skall?

Som jag fattar finns det 2 st lågfartbanor och 1 st
högfartsbana man måste kunna.

Är det lågfartsbanorna som man bör träna mest på ?

Svårt att säga, men jag tränade i alla fall mest på det... Det är individuellt... :)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Att inte ha tränat högfartsbanan alls är nog inte helt bäst, men visst kan man klara det ändå.
Det jag hade problem med i början när jag testade högfartsbanan var att direkt efter vändningen komma upp i fart tillräckligt snabbt... sen gäller det att göra en kontrollerad inbromsning men det har ju med bromsmanöver att göra skulle jag påstå. Själv undanmanövern/serpentinen (på högfartsbanan alltså) upplevde jag aldrig som problematisk.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Att inte ha tränat högfartsbanan alls är nog inte helt bäst, men visst kan man klara det ändå.
Det jag hade problem med i början när jag testade högfartsbanan var att direkt efter vändningen komma upp i fart tillräckligt snabbt... sen gäller det att göra en kontrollerad inbromsning men det har ju med bromsmanöver att göra skulle jag påstå. Själv undanmanövern/serpentinen (på högfartsbanan alltså) upplevde jag aldrig som problematisk.

Ok ! Tack för svaret och dina tips
Skall försöka hitta en lämplig avsides racksträcka att
försöka testa/lära in även högfarten.....
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Nu har man bokat uppkörningstiden. 2 jävla månader, 8 juni.... :mad: :mad: :gnissla :gnissla

Då var min dag förstörd..
 

jetson

Guest
Jag ska köra upp 12 maj, har dock inte övningskört något (ingen hoj än)

Tar en intensivkurs istället och försöker fixa kortet 12 maj och sen börja leta hoj på riktigt :)
 

jetson

Guest
Är kawasaki z750 hög, eller passar den förare som är 170cm?

Ska förmodligen övningsköra med z750, segt om man inte når marken =)
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
z750 skulle jag nog vilja säga är lagom "låg". Du kommer kunna sätta ner dina fötter utan problem. Har kört z1000 och den tyckte jag var precis lagom. Jag är 186 lång/kort ;)

z750 är mindre så den bör passa :yoparty
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Tog min första körlektion i går =)
Sååå himla kul! Har en lugn och mycket trevlig lärare.
Fick först åka där det inte var någon trafik. Lite ovant att broms o växel satt längre fram än på min hoj..
Men det gick snabbt att komma in i. Så jag fick köra in mitt i stan i rusningstrafik.
Skitkul, längtar till måndag.
Då bär det iväg till manöverbanan.:yoparty

Han tyckte nog jag var lite rolig, hade ett stort leende från början till slut, hehe
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Grattis o kul att du tyckte om de o att det gick bra:tummenupp
Jag ska snart till körskolan, lektion 3, behöver o öva bromsprov igen eftersom jag envisas med att låsa bakhjulet vid hårdare inbromsningar:(
Tog min första körlektion i går =)
Sååå himla kul! Har en lugn och mycket trevlig lärare.
Fick först åka där det inte var någon trafik. Lite ovant att broms o växel satt längre fram än på min hoj..
Men det gick snabbt att komma in i. Så jag fick köra in mitt i stan i rusningstrafik.
Skitkul, längtar till måndag.
Då bär det iväg till manöverbanan.:yoparty

Han tyckte nog jag var lite rolig, hade ett stort leende från början till slut, hehe
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Grattis o kul att du tyckte om de o att det gick bra:tummenupp
Jag ska snart till körskolan, lektion 3, behöver o öva bromsprov igen eftersom jag envisas med att låsa bakhjulet vid hårdare inbromsningar:(

Tänk på att knipa åt handbromsen som fn, med ett bestämt tryck, inte öka det mer och mer. Knip åt benen runt tanken och blicken långt framåt! I stort sätt skall du bara "toucha" fotbromsen lite lätt. :) Lycka till!!! :tummenupp
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Puman skrev upp för en timme sedan. Tog 20 min och det blev 62/65 =godkänd. Ska sedan bli spännande med uppkörningen då hon övar på en gsxr750/1200 -91a och är en tvärhand hög och 50 pannor lätt :hihi
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Tänk på att knipa åt handbromsen som fn, med ett bestämt tryck, inte öka det mer och mer. Knip åt benen runt tanken och blicken långt framåt! I stort sätt skall du bara "toucha" fotbromsen lite lätt. :) Lycka till!!! :tummenupp

Tack, idag gick det mkt bättre:) men låste bakbromsen ibland:( Men oftast satte jag det rätt o med bra bromssträckor. Nästa körlektion är på själva uppkörningsbanan för o öva undanmanöver och de exakta stoppsträckorna o sen ska jag vara relativt klar enligt min körlärare:yoparty
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Tack, idag gick det mkt bättre:) men låste bakbromsen ibland:( Men oftast satte jag det rätt o med bra bromssträckor. Nästa körlektion är på själva uppkörningsbanan för o öva undanmanöver och de exakta stoppsträckorna o sen ska jag vara relativt klar enligt min körlärare:yoparty

Och när har du uppkörning? :) Önskar dig all lycka!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top