Körkort 2009

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Har precis varit ute o kört för första gången på parkering. Gick sjukt mycket bättre än jag trodde. Klarade köra rakt fram även i tvåans växel samt svänga, även om jag satte ner fötterna. Trillade iaf inte. =)

Hänger inte riktigt med? Att du klarade att köra rakt fram även i tvåans växel? Det är ju lättare att köra rakt fram om man kör fortare när man kör i så låga hastigheter. Enda gången det blir svårare är väl när det blir 150 km/h och uppåt :rolleyes:
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Med anknytning till mitt tidigare "text/bild"-inlägg bjuder jag på
en kort filmsnutt från lördagens övning. Nog ska det övas mer :)
Hoppas det kan inspirera någon.

(Glöm inte klicka på HD för bättre kvalité)

[YOUTUBE-ID]TNjw0aOg0a4[/YOUTUBE-ID]

Kul med film på övningskörningen!! Måste va kul o ha när kortet väl är klart =)
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Med anknytning till mitt tidigare "text/bild"-inlägg bjuder jag på
en kort filmsnutt från lördagens övning. Nog ska det övas mer :)
Hoppas det kan inspirera någon.

Tycker det gick FÖR snabbt genom hela lågfarten. Du borde dra ner till 1/3 av den farten du hade.
 

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Daytona 675
vad snackar ni om, tycker inte att det går för fort. bara dumt att göra det svårare för sig
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Tycker det gick FÖR snabbt genom hela lågfarten. Du borde dra ner till 1/3 av den farten du hade.

Ehh, ska man köra på 1/3 av vad han körde rullar man väl knappt frammåt. Skulle gärna vilja se någon köra så sakta för annars känns det väl som jag kan hälsa tack och hejdå till körkortet :p

Visst jag kan köra sakta men åka 1-2 km/h och göra vändningen kommer jag nog inte klara som det känns nu.
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
vad snackar ni om, tycker inte att det går för fort. bara dumt att göra det svårare för sig

Vet inte vad du har för erfarenhet här. Jag tog kortet i höstas som jag skrev och håller för närvarande på och hjälper brorsan med teknik och tänk. Efter 3:e konan kan jag nästan lova att det går för snabbt. Uppkörningsgubben ska kunna gå bredvid dig i helt vanlig avslappnad gå-takt. Be din handledare gå långsamt bredvid dig och se vilken hastighet du ska ha. Säg till han att han ska gå i en takt som han hade gjort om han hade behövt gå den i de kommande 2 milen eller nåt, då stämmer nog hastigheten rätt bra :)

Det handlar inte om att göra det svårare för sig. Det handlar om att göra det lättare för sig på uppkörningen i o med att ha tränat rätt istället för att behöva köra saktare på uppkörningen.
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Och så var debatten i full gång, ös på! :hihi

Ja, personligen siktar jag på att köra aningen saktare igenom hela banan. Det tror jag även min körlärare önskar. Hade några försök med lägre fart, men filmade inte allt. Däremot tror jag ett tips kan vara att "börja" träna med lite lite högre hastighet, hitta balansen, få in känslan och därefter sänka hastigheten vartefter.

...video är kul :)
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Helt rätt "Rotor". Bra tråd att läsa det här för brorsan sen så fortsätt lägg upp dina filmer för tips både för dig själv och andra som ska ta kortet
 

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
GSX1300R -08
Jo nog gick det lite för fort, 1/3 är väl kanske att ta i men halvera farten. Sen saknar jag lite koner i starten, den modellen som körs på klippet börjar med en 90 graders kurva antingen från höger eller vänster och slutar på samma vis åt motstående håll. Fortsätt träna och lycka till!
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Tänkte att de var hög tid nu att ansluta till forumet då jag för nån dag sen klarade av teorin :)

Och så var debatten i full gång, ös på! :hihi

Ja, personligen siktar jag på att köra aningen saktare igenom hela banan. Det tror jag även min körlärare önskar. Hade några försök med lägre fart, men filmade inte allt. Däremot tror jag ett tips kan vara att "börja" träna med lite lite högre hastighet, hitta balansen, få in känslan och därefter sänka hastigheten vartefter.

...video är kul :)

Ser att du kör i Västerås ;), är det uppkörningsdags snart?
 
Last edited:

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Söker en bra & seriös körskola i norrort, någon som har tips? Vill inte ha krydd-hasse som vill att man ska öva 10 lektioner på starta mc'n.

Jag är riktigt nöjd med Tibbles Trafikskola! :tummenupp

Med anknytning till mitt tidigare "text/bild"-inlägg bjuder jag på
en kort filmsnutt från lördagens övning. Nog ska det övas mer :)
Hoppas det kan inspirera någon.

(Glöm inte klicka på HD för bättre kvalité)

[YOUTUBE-ID]TNjw0aOg0a4[/YOUTUBE-ID]


Det går alldeles för snabbt på konbanan, 1-2 km/h skall det gå i, inte snabbare! :tummenupp Lycka till! :) (Ledsen, ser att fler redan har tagit upp det...)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Säger som andra, det går för snabbt.
Sen skall du inte glömma/föringa knixet på slutet med korridoren och parkering av hojen... och att även där måste det krypas (vilket många tydligen missar).

Men absolut, börja med lite fart och få ned till riktigt långsamt sen.
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Jo nog gick det lite för fort, 1/3 är väl kanske att ta i men halvera farten. Sen saknar jag lite koner i starten, den modellen som körs på klippet börjar med en 90 graders kurva antingen från höger eller vänster och slutar på samma vis åt motstående håll. Fortsätt träna och lycka till!

Ja, den kan faktiskt vara lite knepig... Gäller att sätta det åt båda hållen, för där väljer inspektören från vilket håll du skall börja. Vändningen däremot, är helt upp till dig själv, där får du välja det håll som känns bäst!
 

Zelin

RIDER
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR600RR 08
Och så var debatten i full gång, ös på! :hihi

Ja, personligen siktar jag på att köra aningen saktare igenom hela banan. Det tror jag även min körlärare önskar. Hade några försök med lägre fart, men filmade inte allt. Däremot tror jag ett tips kan vara att "börja" träna med lite lite högre hastighet, hitta balansen, få in känslan och därefter sänka hastigheten vartefter.

...video är kul :)

Tjena Rotor!
Kul och se att du är i full gång! Ser riktigt bra ut, kontrollerat. Själv har jag tränat lågfart hela påsken och den ena går bra men den andra (slalom-varianten)har jag fällt en del tårar varvat med svordomar över alltså.:huvet Tror inte det är fysiskt möjligt för min hoj att ta sig runt 4:e konan då jag testar att LEDA hojjen runt och har lixom svårt att komma rätt även då(!) Vafaen e då problemet!?:va Får bli att jag får hyra en hoj som har bättre svängradie.. Frågan är bara då om det finns nån här som vet vilken den mest "svängningsvänliga" hojjen (godkänd för uppkörning tung motorcykel) är? Din ER-6 klarar ju det med sjukt stor marginal ser det ut, jag är inte ens i närheten med min Z750. Eller så måste jag ritat upp banan helt åt hell... :gnissla
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jo nog gick det lite för fort, 1/3 är väl kanske att ta i men halvera farten. Sen saknar jag lite koner i starten, den modellen som körs på klippet börjar med en 90 graders kurva antingen från höger eller vänster och slutar på samma vis åt motstående håll. Fortsätt träna och lycka till!

Jag är fullt medveten om hur "riktiga" banan ser ut. Jag hade inga som helst problem med första "delen", korridoren och sväng 90 grader, under första körlektionen. Därav övning på det jag tyckte var svårast; vändningen.

Tackar för alla synpunkter och tips :tummenupp
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Ja, den kan faktiskt vara lite knepig... Gäller att sätta det åt båda hållen, för där väljer inspektören från vilket håll du skall börja. Vändningen däremot, är helt upp till dig själv, där får du välja det håll som känns bäst!

Behöver inte alltid varaså:mattias

Dcok så skall man, som du skrev, kunna sätta det från båda hållen, utifall att...:rolleyes:
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Behöver inte alltid varaså:mattias

Dcok så skall man, som du skrev, kunna sätta det från båda hållen, utifall att...:rolleyes:

Sen är det ju så att man kan få köra en 90-sträcka hela uppkörningen, bara rak landsväg, vända i en rondell och tillbaka till vägverket om man tänker så. Man får ju utgå ifrån normalfallet och träna tills man är lika bra på båda.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Övning låg och högfartsbana på egen hand

Hur är det med detta ?
Får man öva detta själv på en typ lite avlägsen
ej trafikerad parkeringsplats ?
Är ju inte ett inhängnat område om man skall hårdra det :va

Skulle ju vara f-dj-ligt om man skulle åka dit av en nitisk
polis pga av detta ........:confused:

Hojen måste man givetvis transportera på en bilsläpvagn
till övningsområdet
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tänkte att de var hög tid nu att ansluta till forumet då jag för nån dag sen klarade av teorin :)

Ser att du kör i Västerås ;), är det uppkörningsdags snart?

Än är det ett antal veckor kvar tills det är dags.
Försöker bli frisk så jag kan köra lite mer.
Fått antibiotika för bihåleinflammation idag, trist skit! :huvet

Hur går det själv?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top