Körkort 2009

maackan123

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Umeå
Hoj
-08 Kawasaki Z750
Säger som andra, det går för snabbt.
Sen skall du inte glömma/föringa knixet på slutet med korridoren och parkering av hojen... och att även där måste det krypas (vilket många tydligen missar).

Men absolut, börja med lite fart och få ned till riktigt långsamt sen.

Som de andra säger så ska det hela ju gå i krypfart och även om det där var i gångfart så tycker jag att det hela såg väldigt kontrollerat och fint ut, en bra bit påväg med andra ord!:tummenupp Att få upp hojjen med kopplingen och luta ner den med bakbromsen och sen hitta en balans i krypfart är en liten halvnöt att knäcka, men när man väl kommit på det så är det väldigt användbart och kommer praktiseras många gånger ute i trafiken.

Rätt schysst hojj att övningsköra med föresten, tänk om man ändå hade haft en sådan när man själv tog körkortet och slapp en hayabusa att kringla runt på i lågfartsdelen :D

Ehh, ska man köra på 1/3 av vad han körde rullar man väl knappt frammåt. Skulle gärna vilja se någon köra så sakta för annars känns det väl som jag kan hälsa tack och hejdå till körkortet :p

Visst jag kan köra sakta men åka 1-2 km/h och göra vändningen kommer jag nog inte klara som det känns nu.

Öva, öva, öva är nyckelordet. Att krypa i en hastighet av ett par km är inga problem, varken i garagevändning eller raktfram. Att däremot försöka sig på det just i början är som att tigga om att lägga hojen när den dör. Jag sänkte hastigheten för varje gång jag tränade och desto säkrare man blir på förhållandet mellan gas, broms och koppling, ju saktare kan det gå. Lycka till!
 
Last edited:

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Än är det ett antal veckor kvar tills det är dags.
Försöker bli frisk så jag kan köra lite mer.
Fått antibiotika för bihåleinflammation idag, trist skit! :huvet

Hur går det själv?

Ja du verkar vara väl förberedd när de gäller körning iaf =)
Ska börja övningsköra på trafikskola nästa vecka, har köpt 10 lektioner.
Sen får vi se hur de går efter det... hoppas på att ta kortet om inte allt för länge =)
 

Edstam

Red
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, -08, röd så klart!
Det går med Z750

Tjena Rotor!
Kul och se att du är i full gång! Ser riktigt bra ut, kontrollerat. Själv har jag tränat lågfart hela påsken och den ena går bra men den andra (slalom-varianten)har jag fällt en del tårar varvat med svordomar över alltså.:huvet Tror inte det är fysiskt möjligt för min hoj att ta sig runt 4:e konan då jag testar att LEDA hojjen runt och har lixom svårt att komma rätt även då(!) Vafaen e då problemet!?:va Får bli att jag får hyra en hoj som har bättre svängradie.. Frågan är bara då om det finns nån här som vet vilken den mest "svängningsvänliga" hojjen (godkänd för uppkörning tung motorcykel) är? Din ER-6 klarar ju det med sjukt stor marginal ser det ut, jag är inte ens i närheten med min Z750. Eller så måste jag ritat upp banan helt åt hell... :gnissla

Det går faktiskt med Z750, hade en 07 som jag körde upp med. Men det är sjukt tight. Man får ta konerna mycket tidigt, och ligga sjukt nära med bakhjulet från början. Om du sen går över bortre gränsen lite, med mycket kontroll o max styrutslag så släpper nog kontrollanten det. Jag förklarade i förväg att hojen inte har samma styrutslag som tex körskolans CB750! Lycka till! Ps, vissa körskolor kör faktiskt z750 :)

Än är det ett antal veckor kvar tills det är dags.
Försöker bli frisk så jag kan köra lite mer.
Fått antibiotika för bihåleinflammation idag, trist skit! :huvet

Hur går det själv?

Räknar du med att få köra upp för tung mc på Er6an? Eller är den ok för begränsad behörighet (Strypt)?

Hursomhelst, lycka till! Du ser ut att ha bra känsla för hojen!

Söker en bra & seriös körskola i norrort, någon som har tips? Vill inte ha krydd-hasse som vill att man ska öva 10 lektioner på starta mc'n.

De är mycket välvilliga, och kompetenta dessutom :)

De låter dig köra efter din förmåga, så du styr upplägget själv en hel del1

Lycka till!
 
Last edited:

maackan123

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Umeå
Hoj
-08 Kawasaki Z750
Räknar du med att få köra upp för tung mc på Er6an? Eller är den ok för begränsad behörighet (Strypt)?

Jag har precis varit ute en sväng privat och övat lågfart 1 och lite bromsning. Efter 1 timmes övning satte jag banan åt båda håll. Insåg att ER-6:an har något bättre svängradie än körskolehojen Suzuki GSX 750. Synd att det fattas 50 cc för att få köra upp med den.!

Det har han redan nämnt :)
 
Last edited:

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Hur är det med detta ?
Får man öva detta själv på en typ lite avlägsen
ej trafikerad parkeringsplats ?
Är ju inte ett inhängnat område om man skall hårdra det :va

Skulle ju vara f-dj-ligt om man skulle åka dit av en nitisk
polis pga av detta ........:confused:

Hojen måste man givetvis transportera på en bilsläpvagn
till övningsområdet

Om du har en godkänd handledare, så får du i stort sätt övningsköra på de flesta ställen. (Vissa parkeringar kan det kanske vara förbjudet på, men då brukar det väl finnas en skylt om förbud.) Jag övade krypbanan på olika parkeringar runt omkring, och en gång kom polisen förbi en sväng, men sa ingenting. Jag tror inte att de bryr sig så mycket, så länge du ej är i vägen. Om du har handledare så är det ju bara att slänga upp honom/henne där bak! :)
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Tyvärr så har jag ingen handledare.......:va

Men om jag är på parkeringen med bil+släp och
övar på konkörning lugnt och försiktigt så kanske
polisen ändå ej bryr sig ....:confused:
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Har du långt till parkeringen? Det ser ju förstås lite suspekt ut med bil och släp om du är själv...

Jo parkeringen är ca 5 km från bostaden
En "övergiven" stor parkering vid ett typ
industriområde.
Borde det inte se mer "seriöst" ut att min bil med släpvagn
står där medans jag övar lågfartsbana än att
bil +släp saknas ???? :va
Då hugger nog polisen direkt och ifrågasätter hur jag tagit
mig dit till parkeringen på min motorcykel och nu övar på
konbana .....

Har ju tyvärr ingen handledare att tillgå och man känner ju att man måste
träna själv för att inte bli ruinerad av körskolan
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Min uppkörning ute i Barkarby börjar närma sig.... Allmänna råd, tips på områden/vägar/korsningar som kan vara kluriga där ute samt saker folk brukar bli kuggade på där ute mottages gärna. Kan området hyfsat men tänkte ändå ut och reka barkarby/järfälla till helgen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jo parkeringen är ca 5 km från bostaden
En "övergiven" stor parkering vid ett typ
industriområde.
Borde det inte se mer "seriöst" ut att min bil med släpvagn
står där medans jag övar lågfartsbana än att
bil +släp saknas ???? :va
Då hugger nog polisen direkt och ifrågasätter hur jag tagit
mig dit till parkeringen på min motorcykel och nu övar på
konbana .....

Har ju tyvärr ingen handledare att tillgå och man känner ju att man måste
träna själv för att inte bli ruinerad av körskolan

Parkering räknas som allmän väg och du får därmed inte framföra fordon du inte har behörighet för utan handledare. Det är enligt lagen, sen om polisen bryr sig eller inte vete sjutton men lagligt är det inte.

Min uppkörning ute i Barkarby börjar närma sig.... Allmänna råd, tips på områden/vägar/korsningar som kan vara kluriga där ute samt saker folk brukar bli kuggade på där ute mottages gärna. Kan området hyfsat men tänkte ändå ut och reka barkarby/järfälla till helgen.

Var beredd på 30-skyltarna uppe i Tenstaområdet.
Om du kör ut "bakvägen" från flygfältet så du kommer ut vid kyrkan (alltså inte vid IKEA) så kan rödlyset vara lite lurigt då det gäller för alla och inte bara de som kommer på större vägen, det är nämligen för övergångsstället.
 
Last edited:

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Min uppkörning ute i Barkarby börjar närma sig.... Allmänna råd, tips på områden/vägar/korsningar som kan vara kluriga där ute samt saker folk brukar bli kuggade på där ute mottages gärna. Kan området hyfsat men tänkte ändå ut och reka barkarby/järfälla till helgen.

Hej! Vad kul! Hoppas att det går bra! :tummenupp

Det finns ett ställe där många har kuggats, det är nästan direkt när man åker ut från området, man kan åka ut från två håll. På det ena stället finns en korsning med rödljus inkl. ett övergångsställe. Lyset kan visa grönt, men om någon har tryckt på knappen för att gå över på övergångsstället, så blir det rött och det kan man nog lätt missa om man är nervös! Hur som helst, så är det helt klart en kuggplats enligt körskolorna...

När kör du upp? :)
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Min uppkörning ute i Barkarby börjar närma sig.... Allmänna råd, tips på områden/vägar/korsningar som kan vara kluriga där ute samt saker folk brukar bli kuggade på där ute mottages gärna. Kan området hyfsat men tänkte ändå ut och reka barkarby/järfälla till helgen.
Det är en självklarhet, men dra på i accelerationsfältet ut på motorvägen. Var inte rädd för att kortsiktigt överstiga hastighetsgränsen med några km/h och planera din körning väl. Småmissar finns det överseende för om du ger ett allmänt stabilt och säkert intryck. Men en virrpanna som följer lagboken kan få det svårt.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jo parkeringen är ca 5 km från bostaden
En "övergiven" stor parkering vid ett typ
industriområde.
Borde det inte se mer "seriöst" ut att min bil med släpvagn
står där medans jag övar lågfartsbana än att
bil +släp saknas ???? :va
Då hugger nog polisen direkt och ifrågasätter hur jag tagit
mig dit till parkeringen på min motorcykel och nu övar på
konbana .....

Har ju tyvärr ingen handledare att tillgå och man känner ju att man måste
träna själv för att inte bli ruinerad av körskolan

Jag har övat lite själv på parkeringsplats intill bostaden. På en sträcka är där inga bilar så känns säkert. Kommer polisen kan de ta en, men frågan är om de gör det. Risken finns absolut. Jag skulle själv bli sur på mig själv om jag åkt dit eftersom jag ska på intensivkurs snart, men jag vill lära mig lite innan dess så jag tar risken...
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Jag tar nog risken också......
Rör sig troligen om flera tusen i
besparade pengar att träna själv jfrt
med att bara träna med körskolan

Verkar ju vara ej solklart att man åker dit om polisen
dyker upp....
Personligen tror jag att bilen med släp som står synlig på
parkeringen ger ett seriösare intryck för en ev uppdykande polis.

Lite måste man ju chansa med i livet :D
 
Last edited:

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Det är en självklarhet, men dra på i accelerationsfältet ut på motorvägen. Var inte rädd för att kortsiktigt överstiga hastighetsgränsen med några km/h och planera din körning väl. Småmissar finns det överseende för om du ger ett allmänt stabilt och säkert intryck. Men en virrpanna som följer lagboken kan få det svårt.

Instämmer! Jag körde om lastbilar m.m som låg strax under tillåten hastighet, vilket betyder att jag överskred några km/h, och det gick hem! :)

I mitten av nästa vecka....det räcker så :)

Önskar dig all lycka! :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top