Körkort 2009

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Tog min första körlektion på körskolan idag. Två timmars träning på kurviga vägar, grusvägar, stadskörning och manöverbanan. Det hela gick förbaskat bra o det var kul:tummenupp :)
Ska köra igen om 1 vecka och då ska vi öva bromsprov o sen sa läraren att vi får se om jag behöver fler körlektioner för han tyckte jag körde så bra. Gissa om det var kul o höra. Men det hela kräver att jag fortsätter o köra hemma med mina handledare och över på de korrigeringarna jag fick idag:)

Hoppas det går bra för er andra där ute:tummenupp

Oj, vad kul!! Låter som om körkortet inte är alltför långt borta :yoparty
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Oj, vad kul!! Låter som om körkortet inte är alltför långt borta :yoparty

Ja, vi får väl se:) Som körläraren sa, det spelar ingen roll hur bra man kör på körskolan, det är uppkörningen som gäller o att man håller sig lugn o fin o visar självsäkerhet och är övertygande. Så, öva öva öva tills saker o ting sitter i muskelminnet o går av sig självt.

Nu ska jag ut o äta frukost i solen:tummenupp

Trevlig helg:banana
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Tack :) Vilka tips har du fått vid lågfartsträningen?

Jag har precis varit ute en sväng privat och övat lågfart 1 och lite bromsning. Efter 1 timmes övning satte jag banan åt båda håll. Insåg att ER-6:an har något bättre svängradie än körskolehojen Suzuki GSX 750. Synd att det fattas 50 cc för att få köra upp med den.

Tipsen jag fick på första lektionen och vad jag försöker tänka på är sammanfattade nedan. Hoppas det kan hjälpa någon :tummenupp

Allmänt:
*) Sitt rak i ryggen och försöka vara avslappnad i armarna.

*) Kläm åt tanken med knäna.

*) Håll blicken långt fram. Tittar du på konan du precis skall runda är risken stor att du tippar inåt. Titta istället mot, säg, nästa kona eller liknande.

*) Tryck runt styret vid sväng istället för att dra det åt dig. Om du t ex svänger åt vänster skall du trycka med höger hand istället för att dra styret åt dig med vänter hand. Drar du i styret är risken stor att falla inåt.

*) Jobba endast med kopplingen. Tomgången brukar räcka som gas på många hojar. Behöver din hoj lite grundgas för att "rulla", ge den en svätt. Använd bakbroms om farten blir för hög.


Vändningen runt kona 4 (enkel illustration bifogad):
Detta är, tycker jag, svåraste momentet. Starten från rutan och de första konerna är inga problem. Det är vändningen de flesta behöver lägga krut på.

1) Försök att passera den 3:e konen så nära som möjligt (BLÅ punkt) för att få bra svängutrymme. Håll blicken mot en fiktiv punkt (GRÖN) ganska långt ut åt sidan.

2) När du når GRÖN punkt med framhjulet ge nästan fullt styrutslag åt vänster (tryck styret runt). Håll blicken högt och titta över vänster axel bortanför kona 4. Håll nu jämn krypfart.

3) När du kommit till RÖD punkt, håll blicken på kona 3 nästa hela vägen runt för att få bra balans. Om du tittar i backen eller på kona 4 faller du inåt. Jämn fart = viktigt.

4) Om du tagit dig till kona 3 igen brukar resten vara en piece of cake! :)

Ha en trevlig Påsk!
 

Bifogat

  • Lågfart_1.jpg
    Lågfart_1.jpg
    52.3 KB · Visningar: 85
Last edited:

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Jag har precis varit ute en sväng privat och övat lågfart 1 och lite bromsning. Efter 1 timmes övning satte jag banan åt båda håll. Insåg att ER-6:an har något bättre svängradie än körskolehojen Suzuki GSX 750. Synd att det fattas 50 cc för att få köra upp med den.

Tipsen jag fick på första lektionen och vad jag försöker tänka på är sammanfattade nedan. Hoppas det kan hjälpa någon :tummenupp

Ha en trevlig Påsk!

Tack för tipsen! :tummenupp

Glad påsk :)
 

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Privat handledare

Hej alla andra som också vill ta körkort i år!
Jag har en fråga till er angående privat handledare vid övningskörning.
I samband med att jag sökte körkortstillstånd så sökte min kompis handledartillstånd för mig. Han har haft A-behörighet i 6 år, men endast de senaste 4 åren som obegränsad. Kommer han att få bli handledare för mig som ska övningsköra tung mc?
Om jag ska hinna ta kortet i någorlunda rimlig tid beror mycket på om jag kommer kunna övningsköra privat..

Hoppas nån vet, tack!
- Salander
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
jag klarade teorin 09-04-02 och då va det min tredje gång :näsblod
kan ju vara för att ja va/är ett moppefucko som visste allt (enligt mig asså ^^) jag lästa inga böcker innan de 2 första teori proven, men sen när jag misslyckades den andra gången så lackade ja ur :brinnerup . Satt det vara bara o läsa mc-boken och körkortsboken, satt tredje gången gilt som man säger

Mitt tips till er är läs böckerna (inte bara bläddra förbi allt som om det vore en fysikbok):hihi

har inbokad uppkörning 12 maj satt hoppas det går väl där:tungan blir mycket köra innan dess :fyllisar

satt??? :va
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Har en fråga...
Jag har aldrig kört mc men kört moped. Hur svårt är det första gångerna att bara köra lite fram o svänga lite etc i lugn fart. Man ser ju lite filmer på youtube där de drar full fart rätt in i en vägg eller liknande. Så svårt kan det väl inte va om man tar det lugnt med koppling o gas? Funderar om man vågar öva nåt själv på en gammal mc på parkering eller om man kommer trilla bara? :p

Lycka till alla!
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Har en fråga...
Jag har aldrig kört mc men kört moped. Hur svårt är det första gångerna att bara köra lite fram o svänga lite etc i lugn fart. Man ser ju lite filmer på youtube där de drar full fart rätt in i en vägg eller liknande. Så svårt kan det väl inte va om man tar det lugnt med koppling o gas? Funderar om man vågar öva nåt själv på en gammal mc på parkering eller om man kommer trilla bara? :p

Lycka till alla!

Körde kanske 12 mil med min Trampmoppe (automat) och har inga problem alls med att köra motorcykel nu, övningskört 2 ggr ca 1.5timma båda gångerna. Blivit en hel del grusväg och endurospår och har inte kört in i någon träd ännu. Köra på gatan tycker jag är enkelt, problemet sen är när man ska köra upp att man ska vrida nacken ur led i rätt ordning ;)

Att köra sakta blir jag bättre och bättre på efter min lilla tid i skogen, tränar balansen riktigt mycket då. Ska köra på gata enbart imorgon och ev. träna lite lågfatsbana och se hur det går.

Har visserligen haft bilkortet i 5 år nu och principen är ju samma där men "reglagen" sitter på andra ställen.

Kör inte själv, händer det någon ändå så är det bra att ha någon med sig. Kolla runt det finns säkert någon bekant eller släkting som kan tänkas köra lite med dej om du vill. Sen börjar ni testa på en lite avsides väg om du känner dej orolig.
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Flyttade till Malmö från Falun (Dalarna) våren 2008 och stor trivs här för övrigt.

Hade då en bil som stod hemma och bara kostade pengar, såg en annons på blocket av en slump 929 mot pickup, ja varför inte?

En vecka senare var den min och nu är uppskrivning schema lagt till den 20 april
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Har en fråga...
Jag har aldrig kört mc men kört moped. Hur svårt är det första gångerna att bara köra lite fram o svänga lite etc i lugn fart. Man ser ju lite filmer på youtube där de drar full fart rätt in i en vägg eller liknande. Så svårt kan det väl inte va om man tar det lugnt med koppling o gas? Funderar om man vågar öva nåt själv på en gammal mc på parkering eller om man kommer trilla bara? :p

Lycka till alla!

Köra MC och köra moppe är väl samma prencip du kan förhoppningsvis redan koppla och kan de där med dragläge osv. Då är de bara ut o köra. Annars är det bra o bara träna på dragläget. Trilla kommer du nog inte göra om du bara tar det lungt.

Ett tips är att ta en lektion så får läraren berätta vad du gör fel eller kan förbättra sen tränar du på det ensam.
Good luck!
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
--------------------------------------------------------------------------------

Det viktiga är att få in en vana.En säkerhet i körningen.Och det får du bara genom att öva och köra mycket på olika vägar och både sakta och fort och bromsa och stanna osv.Att göra saker utan att behöva tänka extra.Det ska gå automatiskt du skall inte tänka när du kör det ska sitta i muskelminnet.Du skall vara ett med hojen.Jag hade inte kört något innan jag tog mc kort.Men fixade det på första uppkörningen men dom är stenhårda vid uppkörningen med mc.Vi var 6 som körde upp samma dag bara 2 klarade sig.Jag och en kille till.Och dom andra hade kört speedway i 10 år men failade ändå.MEN detta är ganska ovanligt att man klarar det på första om man ej kört något.Dom är oftast väldigt hårda när det gäller att godkänna mc förare.Så mitt förslag är.ÖVA öva öva och när du tycker du övat..öva mer. Få in säkerheten.Gå igenom serpentinbanan och säkerhetskollen som du ska göra vid uppkörningen.Och öva.Öva helst själv med någon som har haft mc kort ett tag och som kan visa dig hur du kopplar gasar och får in vanan lite innan du börjar på körskolan.det är dyrt att ta mc lektioner.Lycka till./Marcus:yoparty
Har en fråga...
Jag har aldrig kört mc men kört moped. Hur svårt är det första gångerna att bara köra lite fram o svänga lite etc i lugn fart. Man ser ju lite filmer på youtube där de drar full fart rätt in i en vägg eller liknande. Så svårt kan det väl inte va om man tar det lugnt med koppling o gas? Funderar om man vågar öva nåt själv på en gammal mc på parkering eller om man kommer trilla bara? :p

Lycka till alla!
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Äntligen första åket !!

Har ju aldrig kört tung mc innan, och det var lite ovant. Fast det blev ju ingen åkning i trafiken idag. Var på en parkering och övade start, stopp och lågfart.
Men skoj var det !!!
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Ska köra intensivkurs men ville testa lite själv så man iaf kan rulla o svänga lite innan man kommer dit både för min egen skull och för att inte sinka de andra deltagarna. Kan tänka mig att ta en vanlig lektion innan man övar nåt privat för att, som sagt, få veta vad man gör rätt/fel o vad man ska tänka på.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Med anknytning till mitt tidigare "text/bild"-inlägg bjuder jag på
en kort filmsnutt från lördagens övning. Nog ska det övas mer :)
Hoppas det kan inspirera någon.

(Glöm inte klicka på HD för bättre kvalité)

[YOUTUBE-ID]TNjw0aOg0a4[/YOUTUBE-ID]
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Med anknytning till mitt tidigare "text/bild"-inlägg bjuder jag på
en kort filmsnutt från lördagens övning. Nog ska det övas mer :)
Hoppas det kan inspirera någon.

(Glöm inte klicka på HD för bättre kvalité)

[YOUTUBE-ID]TNjw0aOg0a4[/YOUTUBE-ID]

Nice, avslappnat o lätt som en plätt:tummenupp
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Med anknytning till mitt tidigare "text/bild"-inlägg bjuder jag på
en kort filmsnutt från lördagens övning. Nog ska det övas mer :)
Hoppas det kan inspirera någon.

(Glöm inte klicka på HD för bättre kvalité)

[YOUTUBE-ID]TNjw0aOg0a4[/YOUTUBE-ID]

Galet skönt ljud på din er6a =D gpr is the shit;)
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Bromsningarna såg bra ut. Dock kör du för fort efter 3e konan på lågfarten. Det där kommer inte godkännas som tillräckligt låg hastighet på uppkörningen av majoriteten uppkörningsgubbar. Men som det övriga såg ut så klarar du det nog mkt saktare än kravet om du försöker.

Bara ett tips från en som kortet i höstas :)
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Har en fråga...
Jag har aldrig kört mc men kört moped. Hur svårt är det första gångerna att bara köra lite fram o svänga lite etc i lugn fart. Man ser ju lite filmer på youtube där de drar full fart rätt in i en vägg eller liknande. Så svårt kan det väl inte va om man tar det lugnt med koppling o gas? Funderar om man vågar öva nåt själv på en gammal mc på parkering eller om man kommer trilla bara? :p

Lycka till alla!



Om man inte känner sig 100% säker som MC-förare, tycker jag man inte ens ska tveka på att börja i en körskola, visst det kan bli dyrt som satan. Men där har du i alla fall en person som verkligen kan se om du är redo eller ej, och ge dig de tips du behöver.
Jag var helt grön då jag började, eller ok, 10 år tidigare bodde jag mer på mopeden än hemma. :rolleyes:

Jag var helt kass de 2 första lektionerna, vad väger en Honda Hornett 900?
Mina 67kg hade inget att säga till om....tappade hojen 2ggr/per lektion :D
Inget man vill göra med sin privata ägodel.
Jag funderade helt seriöst att sluta då, krypkörningen kändes bara för mycket.
Men efter lite pepp från lärare och tips, började det helt plötsligt kännas som en baggis :rolleyes: :rofl
.....det gick bättre i alla fall.

Det blev 6-7 körlektioner. Kanske 1-2 för många kan jag tycka så här i efterhand...
Det hade nog räckt med 1 lektion i trafik, eftersom jag då redan hade haft B-kortet i 7 år. Fan vad jag svammlar, vad vill jag ha sagt?

*Om man tror sig ha pengarna, gå till en körskola!

*Om det går sämst i början, oroa dig inte, det kan vända snabbare än du tror och helt plötsligt står du där med ett godkänt! :yoparty

*VV-kontrollanterna kan man inte lita på att de är på ett specifikt sätt. Min var densamme jag hade vid mina två uppkörningar för B. Japp, han kuggade mig första gången. Fick då veta att han var en nitisk jävel. Men denna dag, då A-lappen hägrade, var han riktigt trevlig och alla klarade sig förutom en person. Att komma som privatist på en sporthoj vars svängradie är så pass minimal att man inte klarar av serpentinbanan, är inte att rekommendera.

*Du måste känna dig någosålunda säker innan uppkörning, och var då övertydlig på det som anses vara rätt. Ge inte kontrollanten en chans att feltolka dig.

Lycka till! :tummenupp

Bromsningarna såg bra ut. Dock kör du för fort efter 3e konan på lågfarten. Det där kommer inte godkännas som tillräckligt låg hastighet på uppkörningen av majoriteten uppkörningsgubbar. Men som det övriga såg ut så klarar du det nog mkt saktare än kravet om du försöker.

Bara ett tips från en som kortet i höstas :)

Jag håller med. Annars såg det stabil ut :)
 
Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Har precis varit ute o kört för första gången på parkering. Gick sjukt mycket bättre än jag trodde. Klarade köra rakt fram även i tvåans växel samt svänga, även om jag satte ner fötterna. Trillade iaf inte. =)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top