Har en fråga...
Jag har aldrig kört mc men kört moped. Hur svårt är det första gångerna att bara köra lite fram o svänga lite etc i lugn fart. Man ser ju lite filmer på youtube där de drar full fart rätt in i en vägg eller liknande. Så svårt kan det väl inte va om man tar det lugnt med koppling o gas? Funderar om man vågar öva nåt själv på en gammal mc på parkering eller om man kommer trilla bara?
Lycka till alla!
Om man inte känner sig 100% säker som MC-förare, tycker jag man inte ens ska tveka på att börja i en körskola, visst det kan bli dyrt som satan. Men där har du i alla fall en person som verkligen kan se om du är redo eller ej, och ge dig de tips du behöver.
Jag var helt grön då jag började, eller ok, 10 år tidigare bodde jag mer på mopeden än hemma.
Jag var helt kass de 2 första lektionerna, vad väger en Honda Hornett 900?
Mina 67kg hade inget att säga till om....tappade hojen 2ggr/per lektion
Inget man vill göra med sin privata ägodel.
Jag funderade helt seriöst att sluta då, krypkörningen kändes bara för mycket.
Men efter lite pepp från lärare och tips, började det helt plötsligt kännas som en baggis
.....det gick bättre i alla fall.
Det blev 6-7 körlektioner. Kanske 1-2 för många kan jag tycka så här i efterhand...
Det hade nog räckt med 1 lektion i trafik, eftersom jag då redan hade haft B-kortet i 7 år. Fan vad jag svammlar, vad vill jag ha sagt?
*Om man tror sig ha pengarna, gå till en körskola!
*Om det går sämst i början, oroa dig inte, det kan vända snabbare än du tror och helt plötsligt står du där med ett godkänt!
*VV-kontrollanterna kan man inte lita på att de är på ett specifikt sätt. Min var densamme jag hade vid mina två uppkörningar för B. Japp, han kuggade mig första gången. Fick då veta att han var en nitisk jävel. Men denna dag, då A-lappen hägrade, var han riktigt trevlig och alla klarade sig förutom en person. Att komma som privatist på en sporthoj vars svängradie är så pass minimal att man inte klarar av serpentinbanan, är inte att rekommendera.
*Du måste känna dig någosålunda säker innan uppkörning, och var då övertydlig på det som anses vara rätt. Ge inte kontrollanten en chans att feltolka dig.
Lycka till!
Bromsningarna såg bra ut. Dock kör du för fort efter 3e konan på lågfarten. Det där kommer inte godkännas som tillräckligt låg hastighet på uppkörningen av majoriteten uppkörningsgubbar. Men som det övriga såg ut så klarar du det nog mkt saktare än kravet om du försöker.
Bara ett tips från en som kortet i höstas
Jag håller med. Annars såg det stabil ut