Körkort 2009

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
EDIT: sådär ja, 16e juni i barkarby. ngt sent, men de får man ta. iaf ett område jag känner till. hade jag hamnat i tullinge hade jag varit vilse på 2 röda...

Vilsen? De säger ju vart du skall åka! :)

Ja de vet jag väl =P Men det är ju en sjuk fördel att känna igen sig i området. Mycket lättare att planera körningen då.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Eftersom jag ska ta min första lektion om ganska exakt en månad och aldrig kört mc innan är jag nyfiken. Har du kört tidigare samt hur gick det? Vad fick du göra?


Jag har kört lite cross tidigare men inte mycket.. Har dock rätt lätt att lära mig.
Fick första köra ett varv runt kvarteret med läraren bakom mig. Sen åkte vi iväg för att testa lite hinderbana samt att vi provade även på lite inbromsning.
Hade varit guld att få öva lite mellan lektionerna på det man har lärt sig men men..
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Eftersom jag ska ta min första lektion om ganska exakt en månad och aldrig kört mc innan är jag nyfiken. Har du kört tidigare samt hur gick det? Vad fick du göra?

Jag fick krypköra i "gångfart" på raksträcka ett par gånger, sedan krypkörning mellan koner (även det rakt fram) samt köra mellan koner i lite högre hastighet och då träna på att jobba med höfterna i svängarna. Andra lektionen tränade jag nog mycket på "snabba åttan" samt de tidigare övningarna.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Första körlektionen bokad. Imorgon kl 13:30
Nästa vecka på Onsdag och Torsdag kl 16:00
Nu ska jag bara sätta Teorin också.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
kul! vilken skola blir det?
Ett tips är att boka uppkörning redan nu om du vill få en i början av sommarn, tiderna går åt snabbare än vad man tror..
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
10i2.se heter dom.
Tar 2 minuter att cykla till själva körgården. Klockrent.
Försöker mest boka kunskapsprov via nätet, men det funkar inte.
Kan man boka uppkörning själv utan körskolan så att säga. Har inte körskolor förtur på att boka sådant?
Har tagit ett paket så att säga med 10 lektioner och Teorikunskap etc etc. för 6000:- Tot. Killen jag ska köra med är 76år och hur ball som helst.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Uppkörning kan du absolut boka på egen hand även om du tar lektioner på skolan, men hör med dom om dom har någon förtur osv. Min lärare sa åt mig att boka själv, och det gjorde jag.
Lycka till =)
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Klarade teorin idag :)

Såhär gjorde jag, ifall någon behöver tips.
Jag köpte Körkortsboken (senaste upplagan) och Bonniers Trafikskola 2007 på CD på Tradera samt MC boken (senaste upplagan). Vidare så köpte jag 6st teoriprov på www.str.se vilket var jävligt nyttigt.

Jag läste hela körkortsboken en gång, MC Boken en gång samt gjorde alla kontrollfrågor i MC Boken två gånger. Jag studerade igenom Bonniers Trafikskola 2007 som gick ut på att man får höra en röst läsa info och sen fick man svara på kontrollfrågor. Det varvades med filmer och var ett väldigt bra sätt att studera, sedan gjorde jag teoriprovet 5-6ggr som man får göra när man uppnått 100.000 poäng.

Efter detta så gjorde jag teoriproven på www.str.se som sagt och fastän det inte är ett riktigt teoriprov heller så var det väldigt nyttigt. Hittills har mitt körkort kostat 1.134:- SEK och det fördelas såhär:

Körkortstillstånd = 220:-
Körkortsboken + Bonniers Trafikskola 2007 = 310:-
MC Boken = 300:-
Teoriprov = 220:-
Teoriprov på www.str.se = 84:- (14:- styck och jag gjorde 6st som sagt)

En del av pengarna kommer jag ju få tillbaka när jag säljer alla böcker vilket kommer ske nu då jag ska sätta ut en annons så om någon är intresserad är det bara att skicka ett PM.

Lycka Till alla ni som pluggar :)
 
Last edited:

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Kom precis hem från första körlektionen på "Nya trafikskolan" i Skövde körde med Magnus Carlsson en riktigt bra lektion rekommenderar verkligen den skolan för dom som vill ta mc kort i Skövde området :p
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
10i2.se heter dom.
Tar 2 minuter att cykla till själva körgården. Klockrent.
Försöker mest boka kunskapsprov via nätet, men det funkar inte.
Kan man boka uppkörning själv utan körskolan så att säga. Har inte körskolor förtur på att boka sådant?
Har tagit ett paket så att säga med 10 lektioner och Teorikunskap etc etc. för 6000:- Tot. Killen jag ska köra med är 76år och hur ball som helst.

Jösses, det var ju riktigt bra pris!!! Hur många minuter är en lektion? Jag har för mig att jag betalade 1100 kr för 90 min (=en lektion). :(
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
jag klarade teorin 09-04-02 och då va det min tredje gång :näsblod
kan ju vara för att ja va/är ett moppefucko som visste allt (enligt mig asså ^^) jag lästa inga böcker innan de 2 första teori proven, men sen när jag misslyckades den andra gången så lackade ja ur :brinnerup . Satt det vara bara o läsa mc-boken och körkortsboken, satt tredje gången gilt som man säger

Mitt tips till er är läs böckerna (inte bara bläddra förbi allt som om det vore en fysikbok):hihi

har inbokad uppkörning 12 maj satt hoppas det går väl där:tungan blir mycket köra innan dess :fyllisar
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Klarade teorin idag :)

Klarade teorin idag :)

jag klarade teorin 09-04-02 och då va det min tredje gång :näsblod

Grattis allihopa! :)

Jag hoppas kunna kurera mig (feber etc) så jag orkar ut och köra lite privat under påskhelgen med störst fokus på lågfartsbanorna. Har kört första lektionen och fått en del bra tips för att slippa de där enstaka fotnedsättningarna. Trafiken var inga större problem, småputsande.

Hur går det med er lågfartsträning? :wiggle
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
jag tränar lågfartsdelen och högfartsdelen på en avskild väg snutt, man kan inte göra exakt allt som ingår i provet samtidigt utan man får göra som delar hela tiden för platsen räcker inte till ^^

utrustning:
mc-boken för att veta hur de olika delarna är utformade
sprayburk för markering i vägen vart man ska sätta ut konor
konor för att sätta ut på de uppmätta markeringarna
tumstock för att mäta ut vart man ska spraya/sätta ut konor
:)

kanske nått du också kan träna på, de e privat hehe

edit: du får räkna med att de som åker på "main roaden" brevid glor på en som om man vore en idiot som knatar runt med skinnställ och en sprayburk och målar på vägen :D
 
Last edited:

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Jösses, det var ju riktigt bra pris!!! Hur många minuter är en lektion? Jag har för mig att jag betalade 1100 kr för 90 min (=en lektion). :(

Det är ca 50min +/- oftast plus.


Sen så har jag kört min första körlektion idag.
Gick sjukt bra. Fick växla till 4:e växeln :p
Fick cred för att jag lyssnade och gjorde som han sa. (min lärare är 76 och säger precis vad han tycker och tänker)
När jag fick motorstopp en gång och enda gången längst bort på körgården så pekade han finger åt mig och garvade. Hur ball som helst.
Vänsterhanden är trött som få, då kopplingshandtaget är lite halvsegt.
Bågen jag kör ser ut såhär. Moto Guzzi 750 Bravia.
5f200925828PM7d98.jpg
 
Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jippie

Tog min första körlektion på körskolan idag. Två timmars träning på kurviga vägar, grusvägar, stadskörning och manöverbanan. Det hela gick förbaskat bra o det var kul:tummenupp :)
Ska köra igen om 1 vecka och då ska vi öva bromsprov o sen sa läraren att vi får se om jag behöver fler körlektioner för han tyckte jag körde så bra. Gissa om det var kul o höra. Men det hela kräver att jag fortsätter o köra hemma med mina handledare och över på de korrigeringarna jag fick idag:)

Hoppas det går bra för er andra där ute:tummenupp
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Slet med mej farsan ut idag och körde mina första meter på motorcykel. Startade, stoppade, växlade (tror jag kom upp till 4:e växeln innan det var dags att börja bromsa). Körde förövrigt på en lång raksträcka med vändzon i slutet. Riktigt kul var det och bra gick det också :) ränderna sitter i sen moppetiden :tummenupp
 

Fritjov

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Täby
Hoj
SM Snart!
Söker en bra & seriös körskola i norrort, någon som har tips? Vill inte ha krydd-hasse som vill att man ska öva 10 lektioner på starta mc'n.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top