Körkort 2009

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Nyss hemkommen från första lektionen!
Hade, som jag skrev tidigare, haft en del problem med att jag välter inåt när jag krypkör å svänger. Läraren gav mig en massa bra tips som skulle tagit mig ett bra tag innan jag kommit på själv, och bitarna föll på plats en efter en, klarade ett par "garagevändningar" men det var fortfarande en del tippande inåt.
Är sjukt taggad nu när det känns lite mindre omöjligt att ta sig runt konbanan.
Ska ut å nöta privat i helgen å förhoppningsvis ta en till lektion på måndag :)

Sitter å jagar uppkörningstid just nu. "just nu är det många som ringer till oss, försök igen senare..." :död

EDIT: sådär ja, 16e juni i barkarby. ngt sent, men de får man ta. iaf ett område jag känner till. hade jag hamnat i tullinge hade jag varit vilse på 2 röda...
 
Last edited:

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Nyss hemkommen från första lektionen!
Hade, som jag skrev tidigare, haft en del problem med att jag välter inåt när jag krypkör å svänger. Läraren gav mig en massa bra tips som skulle tagit mig ett bra tag innan jag kommit på själv, och bitarna föll på plats en efter en, klarade ett par "garagevändningar" men det var fortfarande en del tippande inåt.
Är sjukt taggad nu när det känns lite mindre omöjligt att ta sig runt konbanan.
Ska ut å nöta privat i helgen å förhoppningsvis ta en till lektion på måndag :)

Sitter å jagar uppkörningstid just nu. "just nu är det många som ringer till oss, försök igen senare..." :död

EDIT: sådär ja, 16e juni i barkarby. ngt sent, men de får man ta. iaf ett område jag känner till. hade jag hamnat i tullinge hade jag varit vilse på 2 röda...

Det där med att du välter, menar du att du VÄLTER omkull cykeln eller bara att du lutar så mkt inåt att du måste sätta ner fötterna?
 

baffe

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
farsta
Hoj
suzuki gsf 1200 s -02
Nyss hemkommen från första lektionen!
Hade, som jag skrev tidigare, haft en del problem med att jag välter inåt när jag krypkör å svänger. Läraren gav mig en massa bra tips som skulle tagit mig ett bra tag innan jag kommit på själv, och bitarna föll på plats en efter en, klarade ett par "garagevändningar" men det var fortfarande en del tippande inåt.
Är sjukt taggad nu när det känns lite mindre omöjligt att ta sig runt konbanan.
Ska ut å nöta privat i helgen å förhoppningsvis ta en till lektion på måndag :)

Sitter å jagar uppkörningstid just nu. "just nu är det många som ringer till oss, försök igen senare..." :död

EDIT: sådär ja, 16e juni i barkarby. ngt sent, men de får man ta. iaf ett område jag känner till. hade jag hamnat i tullinge hade jag varit vilse på 2 röda...

dyos: När hojjen "välter" inåt så gasar du lite lätt så kommer du märka att den rätar upp sig. Lycka till! vi har alla haft ett rent h-e på krypet.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Dyos: Mer gas... knip knäna runt tanken (jag fick ett löv som skulle sitta kvar) och sen parera eventuella fel med gas, koppling och fotbroms.

Sen kan du faktiskt boka dina uppkörningar på nätet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Dags för nästa lektion på måndag - ska se till att få bokat en tid då, annars bokar jag själv! Var så nära att köpa en Z1000 -09 idag, men besinnade mig. Det blir en billig 20000:- hoj denna första säsong. Tror jag... :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Dyos: Mer gas... knip knäna runt tanken (jag fick ett löv som skulle sitta kvar) och sen parera eventuella fel med gas, koppling och fotbroms.

Sen kan du faktiskt boka dina uppkörningar på nätet.
Det där måste vara väldigt individuellt vad man tycker är bäst. Jag gjorde allt annat än knep med benen när jag krypkörde..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det där måste vara väldigt individuellt vad man tycker är bäst. Jag gjorde allt annat än knep med benen när jag krypkörde..

Nja, jag ville verkligen inte knipa med benen... de for ut hela tiden och då tog läraren (Ola på Jarla) och satte ett löv mellan låret och tanken... då lärde jag mig att hålla i cykeln med benen och inte med händerna/armarna.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Till alla som svarade på mitt förra inlägg;

Jaa, jag fick en hel del tips av läraren som sagt. De som gjorde mest skillnad för mig va:
1. att "trycka" ifrån sig styret (tex trycka ifrån höger handtag när man ska svänga vänster istället för att dra vänstersidan till sig. Annars "drar" man ner hojen inåt i kurvan.
2. att flytta överkroppen inåt när man känner att det är påväg att tippa och således trycker man ut hojen med höften, och
3. att hålla dragläget, börjar man fippla för mkt med kopplingen blir det mer svaj. Börjar man tippa inåt så är det bara att släppa upp kopplingen å få upp lite mer fart.

Samt självklart hålla blicken högt och dit man ska. jag märkte själv att jag vred huvudet dit jag skulle i början av svängen, sen fastnade blicken på de jag satt den på och fukkade således upp resten av svängen, gäller att hålla blicken rörlig.

Hjälpte också att knipa åt med knäna runt tanken och förankra sig där, men det var nog det som jag kände gjorde minst nytta.

Och nej, jag tappade aldrig omkull hojen, men som sagt. tippade så pass att jag va tvungen att sätta ner foten.

Krister: Nej, de e de man inte kan. Går endast att boka uppkörning för B online. Teorin går däremot.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nja, jag ville verkligen inte knipa med benen... de for ut hela tiden och då tog läraren (Ola på Jarla) och satte ett löv mellan låret och tanken... då lärde jag mig att hålla i cykeln med benen och inte med händerna/armarna.
Finns antaligen många vägar till framgång :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Alla har vi våra svårigheter och det vore konstigt om allas var samma.
Så öva på och lyssna på lärarna.

Men som du beskriver så blicken, den är superviktig.

Men det roligaste är den lektion då man bara känner att *klick* där satt det... och man sedan funderar över varför man inte fattade det snabbare.
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Nån som vet när man vet om man kryper tillräckligt långsamt? (När har man uppnått en godkänd snigelfart enligt vv?)

En annan sak: Har hittills justerat fart/balans enbart med koppling, tills igår när jag fick veta av att man ska justera mest med gas utifrån ett svagt dragläge. Det blir ett jäkla gasande tycker jag, men det borde kanske ge bättre/mer direkt kontroll av fart och balans jmf. med att enbart justera med kopplingen. Med gaskontroll så tenderar det att bli rätt så ryckigt och ibland ökas farten tycker jag. Vad har den eminenta expertpanelen i denna tråd för synpunkter?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Nån som vet när man vet om man kryper tillräckligt långsamt? (När har man uppnått en godkänd snigelfart enligt vv?)

Typ promenadfart. Det viktiga är att man visar att man har balans på hojen och kan ta sig runt konerna med god kontroll.

En annan sak: Har hittills justerat fart/balans enbart med koppling, tills igår när jag fick veta av att man ska justera mest med gas utifrån ett svagt dragläge. Det blir ett jäkla gasande tycker jag, men det borde kanske ge bättre/mer direkt kontroll av fart och balans jmf. med att enbart justera med kopplingen. Med gaskontroll så tenderar det att bli rätt så ryckigt och ibland ökas farten tycker jag. Vad har den eminenta expertpanelen i denna tråd för synpunkter?

Jag körde själv mest med kopplingen. Den lektion jag körde CB750 så kunde man ju strunta i rullen och köra helt med kopplingen, annars med BMW F650:n så var den för känslig och tjyvstoppade hemskt gärna om man inte höll den på lite lagom varv. Farten reglerades dock mest med kopplingen där också. Förutom om man höll på att trilla inåt, då var tvungen att dra på lite för att resa upp sig igen.

/Anders
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nån som vet när man vet om man kryper tillräckligt långsamt? (När har man uppnått en godkänd snigelfart enligt vv?)

En annan sak: Har hittills justerat fart/balans enbart med koppling, tills igår när jag fick veta av att man ska justera mest med gas utifrån ett svagt dragläge. Det blir ett jäkla gasande tycker jag, men det borde kanske ge bättre/mer direkt kontroll av fart och balans jmf. med att enbart justera med kopplingen. Med gaskontroll så tenderar det att bli rätt så ryckigt och ibland ökas farten tycker jag. Vad har den eminenta expertpanelen i denna tråd för synpunkter?

Godkänd snigelfart är när kontrollanten kan promenera bredvid och granska dig. Samtidigt betyder det inte toksakta heller, fick tipset att man inte skall göra det onödigt svårt för sig... när jag körde upp satte jag ned foten vid vändningen så jag fick göra om krypövningen... tänkte då på att inte göra det onödigt svårt så tog microskopiskt lite mer fart och då gick det galant.

Fick lära mig att utnyttja dragläget och sen hålla något mer gas än tomgång.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Idag klarade jag teorin! :2cool

Grattis där!

Godkänd snigelfart är när kontrollanten kan promenera bredvid och granska dig. Samtidigt betyder det inte toksakta heller, fick tipset att man inte skall göra det onödigt svårt för sig... när jag körde upp satte jag ned foten vid vändningen så jag fick göra om krypövningen... tänkte då på att inte göra det onödigt svårt så tog microskopiskt lite mer fart och då gick det galant.

Fick lära mig att utnyttja dragläget och sen hålla något mer gas än tomgång.

Jag är intresserad av vad Mr VV-Gubbe säger om reglering av farten där bakbromsen ingår. I vissa skrivelser kan man läsa att man INTE får använda sig alls av broms, endast gas och koppling. Men så berättar andra om att deras körlärare minsann sagt att de ska använda bromsen också för att balansera upp hojen. Vad är rätt vad är fel (om det nu finns något sånt)?
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Grattis där!



Jag är intresserad av vad Mr VV-Gubbe säger om reglering av farten där bakbromsen ingår. I vissa skrivelser kan man läsa att man INTE får använda sig alls av broms, endast gas och koppling. Men så berättar andra om att deras körlärare minsann sagt att de ska använda bromsen också för att balansera upp hojen. Vad är rätt vad är fel (om det nu finns något sånt)?

Bra fundering där! Har också fått det berättat för mig att man kan använda sig av fotbromsen för att balansera upp hojen vid vändningen tex. Sedan hör man från andra håll att inte broms skall användas alls.

Platsen där min skolas konbaner körs lutar rätt mycket så där måste man i princip bromsa för att inte rulla för snabbt på vissa ställen. Men detta problem kanske inte finns ute Barkarby tex?
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Man får använda bakbromsen till viss del för att få ner farten. Om banan skulle luta lite grann åt ett håll så är det självklart att man får använda bambromsen, så att inte hojen rullar iväg för fort. Annars kan vändningen bli jobbig:näsblod
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Skit i bromsen så är du ju på säkra sidan. Håll kopplingen i ett konstant läge och justera gasen för önskad fart.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har för mig att jag använde bakbromsen... men ytterst jättelite om så var fallet.
Grejen är att när ni är klara för att köra upp för trafikskolan så har ni säkert nött krypmomentet så pass att ni klarar er runt den med dragläget.
I början använde jag bakbromsen jättemycket och vinglade lite grann... i slutet så bromsade jag inte alls utan bara körde på dragläge.

Och ja, barkarby är plan utan lutning... är inte särskilt många landningsbanor/startbanor som har nån lutning att prata om. ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top