Körkort 2009

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Oj, vad skojigt!
Har varit ute o kört i två timmar idag. Kändes som en kvart.
Tränat på att starta o stanna. Men också på att växla upp o ner. Äntligen får man sitta o gasa själv :D
Synd bara att det blev så kallt på slutet.
Men det kommer fler dagar!!!

Härligt! :) Hur känns det med balansen? Når du ner med fötterna helt eller bara med tårna? Kan tänka mig att det påverkar en hel del. Snart ska väl värmen komma så att det går att få lite mer rutin på körningen.
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Härligt! :) Hur känns det med balansen? Når du ner med fötterna helt eller bara med tårna? Kan tänka mig att det påverkar en hel del. Snart ska väl värmen komma så att det går att få lite mer rutin på körningen.

Ja, det är det som är problemet!! När man kör har man ju fötterna uppe, men vid stopp o start, måste jag verkligen se till att ha balans. Når bara ner med tårna. Finns inte en chans att jag kan ta emot hojen om den börjar luta,,,hhmm. Kanske får bli en lägre sadel iallafall.
Det känns ju mycket mer osäkert vid krypkörningen, när jag vet att jag inte kan ta emot om det börjar tippa över.

Men det kan ju bli bättre med mycket övning.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Ja, det är det som är problemet!! När man kör har man ju fötterna uppe, men vid stopp o start, måste jag verkligen se till att ha balans. Når bara ner med tårna. Finns inte en chans att jag kan ta emot hojen om den börjar luta,,,hhmm. Kanske får bli en lägre sadel iallafall.
Det känns ju mycket mer osäkert vid krypkörningen, när jag vet att jag inte kan ta emot om det börjar tippa över.

Men det kan ju bli bättre med mycket övning.

Kul att du varit ute o kört:):tummenupp Här nere kom det snö i tisdags så nu blir det nog ingen körning på ett tag:(
Jag har samma problem som dig, når typ ner med halva foten bara. Jag har sänkt hojen lite fram för annars hade jag oxå nått ner med bara tårna plus att man kan gröpa ur sadeln lite oxå så man kommer längre ner.

Har bokat uppkörning nu:)
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
när jag övningskörde hade jag en hoj jag bara nådde ner ed trampdynan av tårna (alltså lite mer än spetsarna) o det funkade fint...tills det blev för mycket lutning i garage-vändningen.... hade som sagt ingen chans att ta emot, välte otaliga gånger!! Men lärde mig lyfta upp hojen blixtsnabbt :) allt något positigt!!

Köpte sedan en Ducati Monster 620, det nådde nästan hela fötterna ner. himla skön känsla (då var det 7 år sedan jag satt på hoj senast). Efter att ha fått in lite vana under förra året köpte jag nu en större sporthoj, där når bara tårna ner... o jag kan inte backa den ur garaget över kullerstenarna själv... där behöver jag min sambo :)

/HD
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Pumagirl & Shedevil..... Har ni inga rejäla platå-skor? :tungan


996.jpg
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Det där med att nå ner till marken är överskattat, är bara å lära sig att man inte ska ha båda fötterna i backen samtidigt. Är inte särskilt kort men min hoj har en sitthöjd på 90cm. Dessutom så förlorar man en poäng varje gång man fotar så håll fötterna på fotpinnarna! :hihi
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Det där med att nå ner till marken är överskattat, är bara å lära sig att man inte ska ha båda fötterna i backen samtidigt. Är inte särskilt kort men min hoj har en sitthöjd på 90cm. Dessutom så förlorar man en poäng varje gång man fotar så håll fötterna på fotpinnarna! :hihi

Helt klart!! Tror också att man kan träna upp balansen så det inte blir några problem.
Men det KAN vara bra att kunna fota.
En nackdel när man är kort o väger 55 kilo,,försökte att resa hojen själv när den ville ligga o vila :D
Helt omöjligt,,,fasen vad arg jag var!!

när jag övningskörde hade jag en hoj jag bara nådde ner ed trampdynan av tårna (alltså lite mer än spetsarna) o det funkade fint...tills det blev för mycket lutning i garage-vändningen.... hade som sagt ingen chans att ta emot, välte otaliga gånger!! Men lärde mig lyfta upp hojen blixtsnabbt :) allt något positigt!!

Köpte sedan en Ducati Monster 620, det nådde nästan hela fötterna ner. himla skön känsla (då var det 7 år sedan jag satt på hoj senast). Efter att ha fått in lite vana under förra året köpte jag nu en större sporthoj, där når bara tårna ner... o jag kan inte backa den ur garaget över kullerstenarna själv... där behöver jag min sambo :)

/HD

Skönt o höra att fler haft det problemet :)
Har accepterat att det lär bli några repor här o där, hihi.
Kaxig som man är ville jag backa ut hojen själv ur garaget i går. Slet o drog som en galning, o till slut gick det. Men killen stod bakom i fall det skulle behövas.
Men när Kickan ville ligga o vila hade jag inte en chans att få upp henne. :gnissla
Tar tacksamt emot tips på hur man får upp den, för det lär väl hända fler gånger!!!!
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det är så alltså? Fan då måste man ju vänja sig lite vid den hojen osv..
vilket då medför en hel del påtvingad körning med skolans hoj?

Jag har övningskört 1 säsong med min hoj.. så den kan jag bra.. känns surt att just 600'an hamnar i kläm och inte kan tillämpas på någon kategori :(

jag har en cbr900rr som jag övningskörde på. Men jag körde mina lektioner och uppkörningen på körskolans gamla cb750. Det var skitenkelt att manövrera cb:n när man hade vant sig dra runt på cbr:n. prova så kommer du förstå :)
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Ja, det är det som är problemet!! När man kör har man ju fötterna uppe, men vid stopp o start, måste jag verkligen se till att ha balans. Når bara ner med tårna. Finns inte en chans att jag kan ta emot hojen om den börjar luta,,,hhmm. Kanske får bli en lägre sadel iallafall.
Det känns ju mycket mer osäkert vid krypkörningen, när jag vet att jag inte kan ta emot om det börjar tippa över.

Men det kan ju bli bättre med mycket övning.

Ja, vi som är lite kortare har det inte lätt! :) Men man vänjer sig att endast sätta ned en fot vid stopp och start... Samt att man tänker på att backa in hojen vid parkering, speciellt om det är lutning! Lycka till!!! :tummenupp
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Tar tacksamt emot tips på hur man får upp den, för det lär väl hända fler gånger!!!!
Jag förutsätter att du menar hojen, och det finns väl inga direkta specialknep. Ställ dig nära vänd mot hojen och greppa passagerarhandtaget med ena handen, gärna det som ligger mot marken om det går, och så långt ner på styret som möjligt utan att man sliter i gasvajrar och annat. Om man är kort så blir det ganska brett grepp men det är ju bara bra. Sen hukar man sig ner, rätar upp ryggen och gör ett marklyft rakt upp. Man kanske inte orkar lyfta upp hojen hela vägen men då kör man in ett knä under hojen så den inte tippar tebax. Sen byter man grepp och puttar upp den sista biten. Hitta nån sjysst gräsmatta där du kan lägga ner hojen och öva, är mer teknik än råstyrka som krävs. Har vält hoj fler gånger än jag kan räkna så jag betraktar mig som fackman i ämnet. :näsblod
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Ja, vi som är lite kortare har det inte lätt! :) Men man vänjer sig att endast sätta ned en fot vid stopp och start... Samt att man tänker på att backa in hojen vid parkering, speciellt om det är lutning! Lycka till!!! :tummenupp

Tack för tipset!!! =)

Jag förutsätter att du menar hojen, och det finns väl inga direkta specialknep. Ställ dig nära vänd mot hojen och greppa passagerarhandtaget med ena handen, gärna det som ligger mot marken om det går, och så långt ner på styret som möjligt utan att man sliter i gasvajrar och annat. Om man är kort så blir det ganska brett grepp men det är ju bara bra. Sen hukar man sig ner, rätar upp ryggen och gör ett marklyft rakt upp. Man kanske inte orkar lyfta upp hojen hela vägen men då kör man in ett knä under hojen så den inte tippar tebax. Sen byter man grepp och puttar upp den sista biten. Hitta nån sjysst gräsmatta där du kan lägga ner hojen och öva, är mer teknik än råstyrka som krävs. Har vält hoj fler gånger än jag kan räkna så jag betraktar mig som fackman i ämnet. :näsblod

Hehe,,Tack för ingående beskrivning!! Alltid trevligt med råd från experter :yoparty
 
Last edited:

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Sådärja!! =)
Idag har jag varit i bokat in fyra dubbellektioner. Första blir nästa vecka. Det ska verkligen bli kul!!
Det fanns uppkörningstider i Maj, men jag väntar med att boka tills jag tagit första lektionen, så jag vet vad det är jag ska hinna med!

Hoppas bara vädret blir bra nu, tänker inte sitta o köra i ösregn.:tummenupp

Hur går det för er andra, nån som är i full gång????
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Var och bokade i fredags men det fanns inte tidigare tider än den 20:e.
Nu är det riktigt jobbigt att vänta när det är så nära fast endå sååå långt bort......
 

Chipsis

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Ort
Utanför Örebro
Hoj
GSX 1400-03 Sportster 883r-03
Halloj... Håller på å traglar med kortet här hemma nu. Tänkte boka tid för skrivning snarast så de blir lite press på det hela =) Men lyckats hitta denna text på körkortonline.se

"Sedan 1 september 2008 ska teoriprovet och uppkörningen genomföras senast 2 veckor efter varandra. Du bokar proven samtidigt och tänk på att du måste ha kört på halkbanan för att få göra proven.
Teoriprovet görs alltid först. Skulle du inte klara det ska du ändå göra uppkörningen. Ett teoriprov eller en uppkörning är giltig i 2 månader, vilket innebär att du måste klara båda momenten inom den tiden."

Va innebär det? Det verkar ju som det är fler på denna tråd som inte riktigt gått den vägen. Ville ju skriva å ha det ur världen sen bara det roliga kvar.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
tog 5 lektioner i höstas, så skall ta en dubbel på måndag och sedan en till innan uppkörningen i början av maj :)
 

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Halloj... Håller på å traglar med kortet här hemma nu. Tänkte boka tid för skrivning snarast så de blir lite press på det hela =) Men lyckats hitta denna text på körkortonline.se

"Sedan 1 september 2008 ska teoriprovet och uppkörningen genomföras senast 2 veckor efter varandra. Du bokar proven samtidigt och tänk på att du måste ha kört på halkbanan för att få göra proven.
Teoriprovet görs alltid först. Skulle du inte klara det ska du ändå göra uppkörningen. Ett teoriprov eller en uppkörning är giltig i 2 månader, vilket innebär att du måste klara båda momenten inom den tiden."

Va innebär det? Det verkar ju som det är fler på denna tråd som inte riktigt gått den vägen. Ville ju skriva å ha det ur världen sen bara det roliga kvar.

Det där gäller B kort.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Halloj... Håller på å traglar med kortet här hemma nu. Tänkte boka tid för skrivning snarast så de blir lite press på det hela =) Men lyckats hitta denna text på körkortonline.se

"Sedan 1 september 2008 ska teoriprovet och uppkörningen genomföras senast 2 veckor efter varandra. Du bokar proven samtidigt och tänk på att du måste ha kört på halkbanan för att få göra proven.
Teoriprovet görs alltid först. Skulle du inte klara det ska du ändå göra uppkörningen. Ett teoriprov eller en uppkörning är giltig i 2 månader, vilket innebär att du måste klara båda momenten inom den tiden."

Va innebär det? Det verkar ju som det är fler på denna tråd som inte riktigt gått den vägen. Ville ju skriva å ha det ur världen sen bara det roliga kvar.

Jag råder dig att läsa vilken sektion du är i... för det där är vad som gäller för bil. :tummenupp (sist jag kollade i alla fall)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top