Körkort 2009

Lasrod

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
ER-6n 09
Idag blev det första lektionen på MC för min del. Gud va härligt det var att åka runt på en hoj. Gick lite knaggligt i början men mot slutet gick det mycket bra. Har dock aldrig kört(eller åkt) någon MC förut och knappt moppe heller så med dessa förutsättningar tycker jag det gick mycket bra.

Längtar verkligen tills jag har kortet i handen!
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Halloj... Håller på å traglar med kortet här hemma nu. Tänkte boka tid för skrivning snarast så de blir lite press på det hela =) Men lyckats hitta denna text på körkortonline.se

"Sedan 1 september 2008 ska teoriprovet och uppkörningen genomföras senast 2 veckor efter varandra. Du bokar proven samtidigt och tänk på att du måste ha kört på halkbanan för att få göra proven.
Teoriprovet görs alltid först. Skulle du inte klara det ska du ändå göra uppkörningen. Ett teoriprov eller en uppkörning är giltig i 2 månader, vilket innebär att du måste klara båda momenten inom den tiden."

Va innebär det? Det verkar ju som det är fler på denna tråd som inte riktigt gått den vägen. Ville ju skriva å ha det ur världen sen bara det roliga kvar.

Gäller att tänka på vad man läser. Jag hade iaf haft många fjärilar i magen innan ett halkprov på mc :D
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
har också haft mina första 4 nu , går bra tycker jag.
Tjatar på skolan om att de ska boka uppkörning , men får svaret att vv inte släppt tiderna till "körskolan" men privat så har dem.
Verkar vara lite fuffens tycker jag ...
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Vad är detta för dom som kör upp efter 1 april?
Något som kallas Riskettan? Kan ju nästan lista ut vad det betyder, men vill veta från er som går utbildningen jsut.nu :D
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
har också haft mina första 4 nu , går bra tycker jag.
Tjatar på skolan om att de ska boka uppkörning , men får svaret att vv inte släppt tiderna till "körskolan" men privat så har dem.
Verkar vara lite fuffens tycker jag ...

Hmmm, kan inte stämma. Jag kan boka uppkörningstid nu om jag vill, på min trafikskola!!!!
Fanns sjunde maj, när jag kollade igår!!
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ja det verkar lite halvskumt.
Får säga till på skarpen att han ska se till att boka nu så jag i bästa fall kansek kan få kortet i april.
Tror skåne börjar med uppkörning tidigare än uppåt landet?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tycker inte tre veckor är så långt bort... är ju en hel del moment att få kläm på. Själv hade jag sådana problem med krypmomenten plus inte så mycket tid att köra som jag ville så tre veckor hade aldrig funkat för mig.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
har också haft mina första 4 nu , går bra tycker jag.
Tjatar på skolan om att de ska boka uppkörning , men får svaret att vv inte släppt tiderna till "körskolan" men privat så har dem.
Verkar vara lite fuffens tycker jag ...

Hmmm, kan inte stämma. Jag kan boka uppkörningstid nu om jag vill, på min trafikskola!!!!
Fanns sjunde maj, när jag kollade igår!!

Här hemma i blekinge har de bara släppt 3 uppkörningstider men på 3 olika orter, 7 maj, 18 maj och 19 maj men det ska komma mer tider efterhand som vädret blir bättre:)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja nu har jag börjat också, eller ja, skrev teorin i början av mars och har kört en lektion på skolan. Har bokat upp fyra dubbel fram till slutet av april.

Hoppas bara jag kan få körskolan att gå med på att boka en tid i maj, annars får jag vänta för länge på att köra upp ju!
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Tjena jag ska precis ta kort på Dalens i stockholm, är de nån mera som kör där just nu? kanske kan tajma in nå bra som ett 4timmars pass nån gång! Kan vara lärorikt har ja hört.. :rock

Tuppen jag! Har bokat 6-7 dubbel-lektioner till en början, får väl se hur många som behövs, men kommer köra där nu i april.. :)

Grattis! Jag har själv skrivning nästa fredag. Har du något tips på läromedel? :gnissla

Lirat trafikskolan teo och ska köpa några prov från str, har du något tips på en bok kanske? :tungan

Tja, ledsen för lite sent svar..
Jag använde samma som dig. STR köpte jag 7 prov från och det visade sig vara mycket lämpligt. Finns denna sidan också: http://korkortonline.se/teoritest/

Nöt nöt och nöt lite till så kommer du klara det galant! :)

Lycka till!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top