Körkort 2009

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Tack, idag gick det mkt bättre:) men låste bakbromsen ibland:( Men oftast satte jag det rätt o med bra bromssträckor. Nästa körlektion är på själva uppkörningsbanan för o öva undanmanöver och de exakta stoppsträckorna o sen ska jag vara relativt klar enligt min körlärare:yoparty

Sanningen är att man har rätt dålig känsla på fotbromsen genom en tjock MC-stövel, särskillt om man är ny och inte riktigt "känner" på hojen hur mycket bakbroms man lägger på. Mitt tips är att lägga 99% av energin på att lära sig bromsa effektivt och kontrollerat med frambromsen. Bakbromsen kan du nudda så lätt så att bromslampan lyser mer än så kommer ingen tränare / instruktör se om du bromsar, däremot är det väldigt enkelt om det börjar yla i bakdäcket, då är du automatiskt rökt. Med handen på hjärtat, hur ofta petar jag på bakbromsen när jag är ute och kör? Inte fan är det ofta...
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Och när har du uppkörning? :) Önskar dig all lycka!

Tack, jag har den 7 Maj:)

Sanningen är att man har rätt dålig känsla på fotbromsen genom en tjock MC-stövel, särskillt om man är ny och inte riktigt "känner" på hojen hur mycket bakbroms man lägger på. Mitt tips är att lägga 99% av energin på att lära sig bromsa effektivt och kontrollerat med frambromsen. Bakbromsen kan du nudda så lätt så att bromslampan lyser mer än så kommer ingen tränare / instruktör se om du bromsar, däremot är det väldigt enkelt om det börjar yla i bakdäcket, då är du automatiskt rökt. Med handen på hjärtat, hur ofta petar jag på bakbromsen när jag är ute och kör? Inte fan är det ofta...


Ska tänka på det:tummenupp Ska förhoppningsvis ut med min egen pärla nu i eftermiddag o kan kanske öva på lite effektiva bromsningar då:)
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har första lektionen på måndag, ska bli kul.

undrans om man skulle boka uppkörning redan nu? :rolleyes:
 

Dahlsim

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Buell XB12Ss
Nu har jag 2 körlektioner kvar med skolan och uppkörning bokad till 6e maj. Kanske får köra upp den 28e april om någon lämnar återbud. Fy fan vad det kliar i fingrarna, speciellt när man har hojjen ståendes i garaget och bara väntar.
 

Pudding

...en man med stora drömmar!
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Västkusten
Hoj
En liten naken 3:a
Grattis alla som lyckats med kortet!

Själv kommer jag bli sen med mitt kort. Jag kommer antagligen inte igång med körning på skola förän maj/juni. Dock så kommer det bli halvintensivt med några dubbelpass i veckan.

Hoppas vi syns på gatorna nästa år! För i år har jag nog inte råd med hoj och utrustning (varit fattig student/arbetslös senaste tiden)
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Nu är det snart dags för min tur, på måndag är det uppkörning!
Har hittils haft tre lektioner och tränat på lågfartsbanorna och bromsning, dock inte högfartsbanorna. Har kört en hel del (ca 40mil) ute i trafiken, så jag hoppas det ska gå vägen.
Kommer köra upp i Tullinge, någon som har kört upp där och som har några tips om vägar man brukar köra på och kluriga ställen där man ska vara extra uppmärksam? Kommer köra ut dit på söndag för att reka lite.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ETT JÄTTESTORT GRATTIS!!! :banana

Tack så mycket ! jag har nog aldrig haft sån prestationsångest som idag och i går

Grattis alla som lyckats med kortet!

Själv kommer jag bli sen med mitt kort. Jag kommer antagligen inte igång med körning på skola förän maj/juni. Dock så kommer det bli halvintensivt med några dubbelpass i veckan.

Hoppas vi syns på gatorna nästa år! För i år har jag nog inte råd med hoj och utrustning (varit fattig student/arbetslös senaste tiden)

ju mer man längtar, desto bättre känns det när man har lyckats. jag har väntat på den här stunden i 18 år ... "när jag blir äldre, och skaffar jobb ..." men sen kom det en massa annat emellan..

Nu är det snart dags för min tur, på måndag är det uppkörning!
Har hittils haft tre lektioner och tränat på lågfartsbanorna och bromsning, dock inte högfartsbanorna. Har kört en hel del (ca 40mil) ute i trafiken, så jag hoppas det ska gå vägen.
Kommer köra upp i Tullinge, någon som har kört upp där och som har några tips om vägar man brukar köra på och kluriga ställen där man ska vara extra uppmärksam? Kommer köra ut dit på söndag för att reka lite.

Rigga upp en bana med mineralvattenflaskor på något industriområde, och öva högfartsdelen. Du får va jävligt duktig eller ha extrem tur om du ska klara det utan att öva på det
 
Last edited:

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Nu är det snart dags för min tur, på måndag är det uppkörning!
Har hittils haft tre lektioner och tränat på lågfartsbanorna och bromsning, dock inte högfartsbanorna. Har kört en hel del (ca 40mil) ute i trafiken, så jag hoppas det ska gå vägen.
Kommer köra upp i Tullinge, någon som har kört upp där och som har några tips om vägar man brukar köra på och kluriga ställen där man ska vara extra uppmärksam? Kommer köra ut dit på söndag för att reka lite.

Oj! Inte övat någonting alls??? Det skulle jag aldrig ha klarat utan träning... Men jag är ju dock tjej... :hihi Se bara till att du håller minst 50 km/h i undanmanövern samt resten av banan. Och tänk på att snabbt accelera upp i rätt hastighet efter vändningen! Lycka till! :yoparty
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Oj! Inte övat någonting alls??? Det skulle jag aldrig ha klarat utan träning... Men jag är ju dock tjej... :hihi Se bara till att du håller minst 50 km/h i undanmanövern samt resten av banan. Och tänk på att snabbt accelera upp i rätt hastighet efter vändningen! Lycka till! :yoparty

LJ en av de duktigaste jag känner på 2 hjul är tjej, det har inget med sex att göra.. förutom hur man behandlar rullen ;) Jag kuggade på högfarten trots att jag hade övat och kunde det rätt bra. När nerverna säger sitt så kan det bli lite hur som helst. Dessutom måste man kunna göra undanmanövern åt båda håll, eftersom inspektören väljer åt dig ..
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Ring efter återbud då:rolleyes: Ringer du varje dag så skall du nog se att du får en tidigare tid.

Har fått beskedet att dom inte kör igång innan juni här där jag bor :huvet

Dom sa bland annat att under maj börjar dom med lektioner, och först i juni med uppkörningar pga att så många skulle annars förivra sig och kugga om uppkörningarna var i april eller maj

kör ändå så länge ;)


NU HAR JAG SPIKAT KÖRKORTET IDAG !! WOHOO !!

Kan nog finnas risk att det blir så :p

Grattis i alla fall:krama
 
Last edited:

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Grattis alla som lyckats med kortet!

Själv kommer jag bli sen med mitt kort. Jag kommer antagligen inte igång med körning på skola förän maj/juni. Dock så kommer det bli halvintensivt med några dubbelpass i veckan.

Hoppas vi syns på gatorna nästa år! För i år har jag nog inte råd med hoj och utrustning (varit fattig student/arbetslös senaste tiden)

Ungefär samma situation som jag befann mig i. Hade uppkörning 23:e augusti, och fick vänta till juni året därpå innan köp av båge.

Så se till o njut ordentligt de ggr du får köra nu under övningsperioden. Det blir nog knappast svårt, för utbildningen är skitkul, ja den praktiska delen i alla fall!
Lycka till! :yoparty
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Kanske en nojjig fråga inför min uppkörning men i vilka situationer ska man kolla döda vinkeln? Kan man bli kuggad om man kollar fast det inte behövs´?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du ska kolla i döda vinkeln så fort du ska ändra spår/riktning/fil. Kom ihåg livräddaren, "i spegeln, över axeln(döda vinkeln), blinka". Om du hela tiden kollar din döda vinkel kommer inspektören tro att du hör röster eller nåt. Håll uppsikt frammåt, och kolla i speglarna med jämna mellanrum.
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Jag ska låna en polares hoj men så fick jag reda på idag att båda har den 22 april, kl 2 på samma ställe. Har dock för mig att man kan dela hoj med samma "ledare", stämmer det? Och måste man i så fall säga till VV innan angående detta?
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Du ska kolla i döda vinkeln så fort du ska ändra spår/riktning/fil. Kom ihåg livräddaren, "i spegeln, över axeln(döda vinkeln), blinka". Om du hela tiden kollar din döda vinkel kommer inspektören tro att du hör röster eller nåt. Håll uppsikt frammåt, och kolla i speglarna med jämna mellanrum.

Vad är anledningen till att man ska blinka det sista man gör? Vad gör det om kollar i backspeglarna, sedan blinkar (visar vad man vill) och sedan kollar dödavinkeln?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top