Körkort 2009

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...
jag såg en 16-åring som satte ner foten 3 gånger,körde på TVÅ koner, och blev godkänd. Det är helt upp till inspektören, om han har vaknat med vänster fot eller ej.
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...

Jag tror att man brukar få två försök på sig på banorna, och sedan helhetsbedömer de dig... :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...

Jag satte ned foten i vändningen och blev nervös som fan, fick köra högfartsbanan, bromsprov och sedan göra om krypkörningen minus delen att leda cykeln. Toknervös men ökade farten mikroskopiskt lite men tillräckligt för att hjälpa mig och det gick hem.

Har också hört om folk som sätter ned foten och klarat sig, tror nog att det handlar om att kontrollanten ser att man har väldigt bra koll ändå och att det är nervositet eller dylikt. De är trots allt människor och går efter vad de anser är en tillräckligt bra mc-förare för att få fortsätta utan övningskörningsskylten.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Undrar hur det är med "säkerhets kontrollen" av hojen vid upp körningen, enligt min körlärare är jag klar för upp körningen, och jag känner mig redo, men den kontrollen känner jag mig helt lost på:va vad är det man vanligtvis får kolla?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
De är trots allt människor ...
ja några av de. De andra är onda demoner

Undrar hur det är med "säkerhets kontrollen" av hojen vid upp körningen, enligt min körlärare är jag klar för upp körningen, och jag känner mig redo, men den kontrollen känner jag mig helt lost på:va vad är det man vanligtvis får kolla?

kolla tidigare i tråden det finns länkar till youtube
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Undrar hur det är med "säkerhets kontrollen" av hojen vid upp körningen, enligt min körlärare är jag klar för upp körningen, och jag känner mig redo, men den kontrollen känner jag mig helt lost på:va vad är det man vanligtvis får kolla?

Finns inget sådant. Olika varje gång, men jag gissar isf på att elen är det vanligaste man får kolla. Men kul om du har råpluggat elen och så får du kolla lager och inte vet ett skit om hur man kollar det:död
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Säkerhetskontroll

Det skall väl räcka att kunna de 13 checkpunkterna
i det lilla häftet (från STR) man får på körskolan
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Gjorde min uppkörning i dag och klarade den fint. Fick köra krypet två ggr. Andra försöket gick stabilt och bra. Trafikdelen gick bra. Körde lite för långsamt på grusväg och kunde vara tydligare placerad vid högersväng. Men sammantaget tyckte inspektören att det såg fint ut. Skönt att vara klar.

Nu har jag en väst för övningskörning som jag inte behöver längre. Om ngn vill ha den så är det bara att droppa ett PM.

Grattis o kul att så många verkar klara sig här även om nu inte hela mc-sverige håller till här:tummenupp
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Lågfart ja. Han fick motorstopp ett par gånger på krypet. Tror att hab rev lite konor på serpentinen. Privatist. Men han hade helt ny o fin hoj. Gissar att det sved lite.

Trist men dumt o komma dit o kugga på en sån grej även om det kan ha varit nervositet inblandat.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Nu börjar alla bli så där lagom uppspelta och nervösa inför sina uppkörningarna :jisses

Alla tar en valium en timme innan, så går allt luuuugnt och fiiiint! :hihi
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
ÄNTLIGEN! Klarade uppkörningen ute i Barkarby idag utan några som helst problem. Så skönt!

Började med att kolla lagren, körde lågfartbana 1; den utan dubbelkonor med stopp. Högfartsdelen med undanmanöver till höger. Bromsningarna i 70 och 90 gick utan problem.

I trafikdelen fick jag köra till Jakan och in i ett bostadsområde, sedan ut på E18 mot Kallhäll, körde en bit på en 50-väg där och vände. Sedan tillbaks på E18 mot Barkarby och IKEA och tillbaks till vägverket.

Ett väldigt störande moment var intercom-systemet som både tjöt, brusade och leverade förarprövarens röst i en låg ljudnivå.

Känns nästan lite tomt nu när allt är klart. Har laddat, förberett mig och sett fram mot detta datum sedan slutet av januari.
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
ÄNTLIGEN! Klarade uppkörningen ute i Barkarby idag utan några som helst problem. Så skönt!

Började med att kolla lagren, körde lågfartbanan utan dubbelkonor med stopp. Högfartsdelen med undanmanöver till höger. Bromsningarna i 70 och 90 gick utan problem.

Stort grattis! :tummenupp
Menar du att du körde lågfart 1 (serpentin) eller 2 (med stoppen)?

Blir en sväng på Hornet ikväll antar jag? ;)
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Stort grattis! :tummenupp
Menar du att du körde lågfart 1 (serpentin) eller 2 (med stoppen)?

Blir en sväng på Hornet ikväll antar jag? ;)

Tackar! Körde lågfart 1. Kommer nog att åka ut en sväng ikväll, måste dock jobba ikapp lite här på jobbet först!
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
hur är det med att stanna och åka iväg utan att sätta ner fötterna? har övat det lite på körskolan men kommer en sådan övning med på uppkörningen?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top